Wróć do BLOGA

Ruch mobilny na stronach medycznych – dlaczego jest tak ważny?

ruch mobilny

W dzisiejszym dynamicznym świecie, w którym smartfony i tablety stały się nieodłącznym elementem naszego życia, ruch mobilny na stronach medycznych staje się kluczowym elementem sukcesu.

W kontekście branży medycznej, znaczenie dostosowania witryny do urządzeń mobilnych staje się jeszcze bardziej istotne. Wpływa to nie tylko na doświadczenie użytkownika, ale także na skuteczność przekazu informacji oraz postrzeganie wiarygodności i profesjonalizmu placówek medycznych.

Czym jest ruch mobilny i dlaczego jest tak ważny?

Mówiąc ogólnie – ruch mobilny to użytkownicy, którzy weszli na Twoją medyczną stronę WWW z przenośnych urządzeń np. smart fonów czy tabletów. W 2024 roku strony internetowe z urządzeń mobilnych odwiedza średnio 59,01% wszystkich internautów. Na przestrzeni lat wynik ten wyraźnie rośnie:

ruch mobile

Popularność smartphonów i tzw. fonoholizm dynamicznie postępuje również w Polsce. Co za tym idzie – ponad 90% polaków łączy się z Internetem przez urządzenia mobilne. Jeszcze kilka lat temu użytkownicy poszukiwali produktów i usług na mobile, ale dokonywali zakupów czy kontaktowali się przez desktop. Wówczas panowało przekonanie, że mimo rosnącej popularności i ruchu mobile – potencjalni klienci i tak czują się bezpieczniej dokonując konwersji na komputerze.

W 1 kwartale 2017 roku ta tendencja całkowicie się zmieniła. To wtedy po raz pierwszy ruch mobilny i ilość transakcji wykonanych przy użyciu urządzeń mobilnych, przerosły konwersje z komputerów. Od tej pory ta tendencja trwa nadal, a popularność ruchu mobile wciąż rośnie!

Nie da się zatem nie zauważyć, że ruch mobilny to niezwykle istotna część strategii marketingowej w dzisiejszych czasach. Tworząc medyczną stronę internetową należy zadbać, aby była ona responsywna, a wszystkie jej elementy prawidłowo wyświetlały się w wersji mobilnej. Jednak nie samą stroną internetową branża medyczna żyje!

Ruch mobilny na stronach medycznych – o czym musisz pamiętać?

Analizując ruch mobilny na stronach medycznych można zauważyć kilka cech wspólnych dla wielu witryn z branży. Przygotowując swoją medyczną stronę WWW warto od razu przygotować ją na odwiedziny użytkowników urządzeń mobilnych. Aż 92% użytkowników Internetu ma dostęp do jakiegokolwiek telefonu, który łączy się z Internetem. Z kolei tylko 59,1% osób posiada własny laptop lub komputer stacjonarny.

Jakby tego było mało – gigant wyszukiwarek internetowych – Google, wyraźnie zaznacza, że premiuje w wynikach wyszukiwania witryny WWW, które posiadają prawidłowo działającą wersję na urządzenia mobilne. Biorąc pod uwagę, że Google posiada 92% globalnego runku wyszukiwarek, a 83% użytkowników telefonów komórkowych wyszukiwanie kończy kliknięciem – warto zadbać o ruch mobilny na stronach medycznych!

Responsywność na urządzeniach mobilnych

Czyli najważniejsza kwestia dotycząca wyświetlania strony internetowej na urządzeniach mobilnych. Ruch mobilny nie istnieje, jeśli użytkownik nie jest w stanie otworzyć naszej witryny na swoim telefonie. Szacuje się, że już około 90% wszystkich stron internetowych jest responsywna.

Czym właściwie jest ta responsywność? To nic innego jak takie zbudowanie strony, aby prawidłowo i wygodnie wyświetlała się ona na urządzeniach mobilnych. Przykładową zmianą może być budowa menu. W wersji na komputer często spotykamy się z menu w formie belki na górze strony. Wersja na telefony zazwyczaj zawiera tzw. hamburgera czyli menu ukryte w bocznym pasku.

ruch mobilny na stronach medycznych

Łatwa nawigacja na stronie

Jeszcze niedawno zasady SEO zachęcały do tego, aby tworzyć ogromną ilość szczegółowych kategorii. Wówczas prosta strona internetowa mogła składać się z masy szczegółowych podstron. Aktualnie rynek wyparł tę metodę na rzecz łatwej nawigacji. Ruch mobilny rządzi się swoimi prawami. Użytkownicy chcą jak najszybciej znaleźć odpowiedź na swoje pytanie. Dlatego budując medyczną stronę WWW pamiętaj, aby doprowadzić go do konkretów już po jednym kliknięciu.

Unikaj budowania bardzo skomplikowanej mapy witryny i zadbaj o to, aby każda podstrona dostarczała użytkownikowi urządzenia mobilnego wszystkich niezbędnych informacji.

Przykładowo, jeśli użytkownik wyszukiwał „implant zęba Kraków” i trafił na Twoją landing page zadbaj o to, aby wykonał jakąś konwersję. Odpowiedz na jego pytanie, wskaż dlaczego jesteś najlepszym możliwym rozwiązaniem problemu, a na koniec zachęć do kontaktu zostawiając tzw. call to action.

Skomplikowana budowa stron skutecznie zniechęci użytkownika do kontaktu. Nikt kto korzysta z wyszukiwarki, aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie, nie chce bawić się w odkrywcę i przekopywać się przez masę niepotrzebnych informacji. Pamiętaj, aby Twoje menu było maksymalnie proste i czytelna, a każda strona docelowa zawierała niezbędne elementy.

Czytelne strony docelowe

Ruch mobilny na stronach medycznych stanowi zdecydowanie większy odsetek. Większość użytkowników, będzie miało pierwszy kontakt z Twoją witryną, poszukując konkretnych usług lub np. danych kontaktowych. Dlatego zadbaj, aby Twoja medyczna strona WWW była czytelna na urządzeniach mobilnych.

Nie przesadzaj z ilością napisów, twórz krótkie nagłówki i sprawdzaj czy wszystkie grafiki są wyraźne na telefonie. Otwórz swoją witrynę WWW na telefonie i tablecie. Przejdź przez całe menu, spróbuj wysłać formularz kontaktowy lub zadzwonić. Sam na sobie przetestuj wszystkie funkcjonalności i zastanów się czy korzystanie z niej jest łatwe. Ułatw użytkownikowi kliknięcie w call to action i dopasuj wielkość przycisku. Zastanów się w jaki sposób możesz poprawić odbiór treści na Twojej stronie.

Zadbaj o ruch mobile i podkreśl najważniejsze informacje. Wytłuść słowa kluczowe, cennik umieść w ramce, dodaj formularz i dane kontaktowe na każdej podstronie. Poproś znajomych, aby również przejrzeli stronę na swoich urządzeniach mobilnych. Każdy użytkownik ma inne odczucia i często coś co dla Ciebie jest oczywiste jako specjalisty – dla laika będzie niezrozumiałe lub trudne do odczytania. Pamiętaj też, aby mówić po ludzku! Tak, aby każdy pacjent wiedział co miałeś na myśli.

Jak sprawdzać ruch mobilny na stronach medycznych?

Wiemy już, że aby odnieść sukces – musimy zadbać o ruch mobilny. Warto jednak zadbać o jeszcze jedną kwestię, czyli analitykę. Czy twoja medyczna strona internetowa jest już połączona z bezpłatną usługą od Google – Analytics? Czy potrafisz prawidłowo odczytywać w niej dane i korzystać z informacji, które nam one dostarczają?

Na co warto zwrócić uwagę przy analizie ruchu mobilnego?

Zaczynamy od otwarcia raportu z zakładki Użytkownik – Technologie i Przegląd. Zjeżdżając w dół strony zobaczymy jak duży jest ruch mobilny na stronie medycznej.

analityka ruchu mobilnego

Klikając dalej w „Wyświetl urządzenia platformy” rozwiniemy szczegółowy raport. Znajdziemy tak naprawdę wiele przydatnych informacji, które szczegółowo są omówione w karcie Pomocy Google na temat Zaangażowania ogółem. Znajdziemy tam między innymi takie informacje jak:

  • Sesje z zaangażowaniem, czyli takie które trwały dłużej niż 10 sekund, w których zarejestrowano zdarzenie konwersji lub w których zarejestrowano co najmniej 2 wyświetlenia ekranu lub strony. Możemy zmienić te wartości ręcznie w strumieniu danych „Dostosuj czas trwania sesji”. Dzięki tym danym możemy obliczyć jak wielu użytkowników opuszcza naszą stronę nie wykonując żadnych istotnych ruchów. Jeśli liczba ta jest spora – warto zastanowić się, czy wszystkie strony docelowe działają prawidłowo i zawierają call to action.
  • Współczynnik zaangażowania, czyli odsetek sesji z interakcją (liczba sesji z interakcją podzielona przez liczbę sesji). Czyli odwrotność współczynnika odrzuceń. Te dane są przydatne, jeśli chcesz obliczyć znany z UA współczynnik odrzuceń. Musisz tylko od wartości 100% odjąć współczynnik zaangażowania. Przykład: współczynnik zaangażowania wynosi 97%. Od 100% odejmij 97%, a wynik czyli 3% to Twój współczynnik odrzuceń. Oczywiście zależy nam na tym, aby współczynnik odrzuceń był jak najmniejszy, a więc analogicznie – aby współczynnik zaangażowania był jak największy.
  • Sesje z zaangażowaniem na użytkownika, czyli takie z interakcją na użytkownika (liczba sesji z interakcją/liczba użytkowników).
  • Średni czas zaangażowania, czyli przez jaki czas strona internetowa była aktywna w przeglądarce. Analytics liczy tylko ten czas kiedy strona jest widoczna, czyli znajduje się na aktywnej karcie i nie jest zminimalizowana.
  • Liczba zdarzeń, konwersje i przychody – te wyniki zależą od indywidualnych ustawień na każdym koncie GA4. W zależności od tego co skonfigurujesz jako zdarzenie (np. przeskrolowanie strony do 50% jej wysokości) możesz wyświetlić ile użytkowników wykonało daną czynność.

Ruch mobilny – profesjonalna analiza

Jeśli nie wiesz jak poprawnie czytać dane dostępne w Google Analytics 4, warto porozmawiać o audycie strony WWW z agencją marketingową. Najlepiej taką, która specjalizuje się w medycznym marketingu. Na podstawie takiego audytu specjaliści nie tylko wykażą wszystkie błędy do poprawy na stronie internetowej, ale również przeanalizują dostępne wyniki. Jeśli analityka nie będzie prawidłowo skonfigurowana, dodają odpowiednie zdarzenia i konwersje. Wskażą również obszary, które wymagają szczególnej uwagi.

Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz zwiększyć ruch mobilny na stronie medycznej i jeszcze skuteczniej docierać do potencjalnych pacjentów.

Dlaczego ruch mobilny jest tak ważny?

Coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania Internetu. Jeśli Twoja strona medyczna nie jest dostosowana do tych urządzeń, może to oznaczać utratę potencjalnych pacjentów. Dodatkowo wraz z rozwojem algorytmów wyszukiwarek, takich jak Google, mobilna przyjazność strony stała się jednym z czynników wpływających na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Strony dostosowane do urządzeń mobilnych są zazwyczaj lepiej oceniane przez algorytmy wyszukiwarek, co może przyczynić się do wyższej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Nie ulega też wątpliwości, że strony internetowe zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oferują lepsze doświadczenie użytkownika. To ważne, ponieważ użytkownicy oczekują szybkiego i łatwego dostępu do informacji, niezależnie od tego, czy korzystają z komputera, smartfona czy tabletu. Pamiętaj, że Twoja konkurencja nie śpi! Jeśli pacjent nie znajdzie niezbędnych informacji na Twojej stronie –skorzysta z informacji na stronie innego lekarza lub placówki medycznej.

Ruch mobilny na stronach medycznych staje się kluczowy. Kultura korzystania z urządzeń mobilnych jest coraz bardziej powszechna. Ludzie korzystają z mobilnych urządzeń nie tylko w domu, ale także w podróży, w pracy czy w sklepach. Dlatego ważne jest dostosowanie się do tych zmian i zapewnienie użytkownikom łatwego dostępu do treści na dowolnym urządzeniu.

Scroll to top