Czy każdy biznes powinien posiadać własną stronę WWW? Jeszcze kilka lat temu na pytanie odpowiedziałbym przecząco. Po co osiedlowej budce z hamburgerami witryna internetowa? Albo fryzjerowi, do którego przychodzą w kółko ci sami klienci. W marketingu jednak wszystko się zmienia w zawrotnym tempie i to już nieaktualne.
Fastfoody, fryzjerzy a także każdy inny biznes, gdzie relacje między ludźmi są w jakimś stopniu istotne powinien posiadać swoją stronę WWW. Tym bardziej responsywna strona medyczna w dzisiejszych czasach nie jest już tylko wyborem nowszej i lepszej technologii. To praktycznie standard jakiego warto się trzymać.
Strony medyczne – najważniejsze fakty 2019
Według badań CBOS aż 70% użytkowników internetu poszukuje informacji o lekarzach i usługach medycznych, a 55% sprawdza opinie w sieci przed umówieniem się na wizytę, a 27% użytkowników wybiera rejestrację online. Z kolei badania przeprowadzone przez Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu zatytułowane „Rola internetu w relacji pacjent-lekarz” pokazały, że 48% ankietowanych właśnie w sieci poszukuje informacji na temat swojego zdrowia, zazwyczaj na stronach prowadzonych przez lekarzy czy tematycznych forach internetowych.
Co ciekawe, aż 49% respondentów uznaje informacje znalezione w internecie za wiarygodne. Wyniki badań pokazują, że strona internetowa pozwala nie tylko dotrzeć do potencjalnych pacjentów. Powinna też dostarczyć rzetelnych informacji o problemach zdrowotnych, sposobach leczenia, przeprowadzanych zabiegach itp.
Bądź dostępny na smartfonach i tabletach
Według raportu Digital in 2018 aż 52% użytkowników przegląda witryny internetowe za pomocą urządzeń mobilnych, a 43% na komputerach. Stały rozwój technologii pozwala sądzić, że tradycyjne przeglądanie stron www będzie sukcesywnie odnotowywało spadek w porównaniu do tabletów i telefonów komórkowych. Zwłaszcza w sektorze B2C, czyli sprzedaży dóbr dla klientów końcowych. Takim odbiorcą jest między innymi pacjent zainteresowany usługami medycznymi.
Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że posiadanie mobilnej strony medycznej jest kluczowym czynnikiem w dotarciu do potencjalnych pacjentów oraz do skutecznych działań marketingowych. Obejrzyj swoją stronę internetową na smartfonie. Jeśli cokolwiek w tym co się wyświetla działa niepoprawnie lub nie skaluje się właściwie – najwyższa pora to zmienić. Dlaczego to jest ważne?
- Możesz dotrzeć do większej liczby potencjalnych pacjentów.
- Wyprzedzisz konkurencję i zyskujesz nad nią przewagę. Prawdopodobnie część Twoich kolegów lub znajomych lekarzy jeszcze jest na etapie starej technologii. Jeśli tak nie jest – to najwyższy czas dogonić konkurentów
- Zwiększysz widoczność swojej strony w wyszukiwarkach, ponieważ Google od kilku lat mocno promuje strony mobilne. Obecnie niedopasowanie do smartfonów (brak responsywności) traktowane jest rzez Google jako błąd.
Responsywna strona medyczna. Skup się na detalach
Warto pamiętać o istotnych czynnikach wpływających na odbiór Twojej witryny przez użytkowników. Przy projektowaniu witryny pamiętaj o swojej grupie docelowej i dostosuj do niej design, treści itp. Dla użytkowników urządzeń mobilnych najważniejsze są:
Intuicyjna nawigacja. Postaraj się zachować standardy, jakie widujesz na innych stronach działających poprawnie na telefonie. W kwestii nawigowania, czyli docierania do najważniejszych treści w witrynie, zalecana jest powtarzalność. Jeśli będziesz w tym względzie zbyt oryginalny, zmuszasz użytkownika do nauczenia się czegoś nowego. Nie zawsze ma to bezpośredni sens . User eXperience (UX), czyli doświadczenie użytkownika w dużej mierze decyfuje o tym czy pozostanie on dłużej na stronie, czy też porzuci ją szukając innej, gdzie nawigacja będzie dla niego bardziej wygodna i intuicyjna.
Zrozumiałe i przyjazne treści. Strony medyczne na telefon przegląda się zupełnie inaczej niż te przygotowane jedynie na komputer.
Ich zawartość powinna być sprofilowana w taki sposób, aby użytkownik był w stanie z nich skorzystać w jak największym stopniu.
Unikaj ogromnych bloków tekstu. Rozdzielaj akapity obrazkami lub choćby znacznikami, które pozwolą odpocząć oczom od ciągłego strumienia tekstu. Nie pisz zbyt długich złożonych zdań.
Szybki dostęp do najważniejszych informacji. Warto byś zastanowił się czego na Twojej stronie będzie poszukiwał jej użytkownik. Być może będą to ceny usług.
Być może opisy usług medycznych. Jeśli prowadzisz bloga, zadbaj o łatwość w nawigowaniu i dostęp do poszczególnych tekstów przy użyciu dotykowej nawigacji. Koniecznie wprowadź na stronie wyszukiwarkę wewnętrzną.
Łatwy kontakt z placówką. Strona kontaktowa oraz inne miejsca, gdzie użytkownik może szybko skomunikować się z Tobą to dla responsywnej strony bardzo ważne elementy wymagające dopracowania. Ważniejszy będzie tutaj kontakt telefoniczny oraz natywny sposób podlinkowania numeru telefonu.
Tak aby z każdego miejsca witryny dało się maksymalnie w 3ch tapnięciach (kliknięcia palcem) wybrać numer i połączyć się z Toba lub Twoją rejestracją.
Struktura przyjazna Twoim pacjentom
Mobilna strona medyczna wymaga stworzenia logicznej i intuicyjnej organizacji informacji. Użytkownik powinien z łatwością nawigować pomiędzy podstronami i odnajdować najistotniejsze informacje. Przejrzysty układ strony pozwala Twoim potencjalnym pacjentom płynnie przechodzić od ogólnych informacji o Twojej praktyce, przez cennik usług do FAQ czy sposobu kontaktu.
Twój potencjalny pacjent powinien z łatwością móc odnaleźć informacje o Twoich osiągnięciach, oferowanych usługach, cenach poszczególnych zabiegów, możliwości umówienia się na wizytę czy otrzymania odpowiedzi na dodatkowe pytania oraz aktualnych wydarzeń z życia Twojej placówki. Przejrzysty układ witryny oraz łatwa nawigacja zwiększa Twoje szanse na zainteresowanie użytkownika Twoimi usługami.
Staraj się nie tworzyć wielopoziomowych struktur podstron witryny. Być może używając komputera lub laptopa użytkownik bez problemu do nich dotrze. Jednak dla osoby korzystającej ze smartfona im mniej komplikacji tym lepiej.
Treści zrozumiałe dla pacjentów
Twoi pacjenci nie posiadają wiedzy medycznej, dlatego powinieneś zadbać o zrozumiałe i przyjazne użytkownikom treści. Twoi potencjalni pacjenci chcą zdobyć rzetelne informacje o problemach zdrowotnych, z którymi się borykają, metod leczenia, zabiegów i ewentualnych powikłań. W jednym z artykułów szczegółowo opisywałem rodzaje treści na stronie medycznej oraz ich rolę w działaniach marketingowych.
Blog firmy oraz ciekawe infografiki tworzą Twój profesjonalny wizerunek, dostarczają rzetelnych informacji i w naturalny sposób promują Twoje usługi. Wizualizacja danych czyli coraz popularniejsze infografiki, pomagają w przystępny sposób wytłumaczyć Twoim potencjalnym pacjentom trudne zagadnienia medyczne. Wykorzystaj fakt, że informacje wizualne stanowią aż 90% docierających do ludzkiego mózgu informacji. Jak wspomniałem wcześniej.
Prowadzenie regularnego bloga firmowego dostarczy fachowej i rzetelnej wiedzy – aż 70% użytkowników poszukuje informacji o zdrowiu i usługach medycznych na stronach prowadzonych przez lekarzy. Twoi potencjalni pacjenci przeglądając Twoją stronę www na telefonach komórkowych czy tabletach, poszukują konkretnych i zrozumiałych informacji o zdrowiu i Twoich usługach. Wyjdź naprzeciw ich oczekiwaniom. Pisz o zdrowym stylu życia, o zabiegach i badaniach, jakie ich dotyczą. Ciekawe artykuły na temat Twojej codziennej pracy mogą zachęcić nowych pacjentów do wizyty w Twoim gabinecie.
Cennik usług medycznych na telefon
To czasami najtrudniejsza do wdrożenia podstrona. Zwłaszcza jeśli Twój cennik jest skomplikowany i rozbudowany. Użycie linka z PDF-em gdzie byłoby zestawionych 150 pozycji cennikowych w niekończącej się tabeli to chyba najgorszy możliwy pomysł. Zamiast tego przemyśl dokładnie jak podzielić swoją ofertę na logiczne sekcje.
Pamiętaj że nie każdy posiada telefon z dużym ekranem. Wielostopniowe tabelki sformatowane do właściwej szerokości w telefonie komórkowym na pewno będą lepszym rozwiązaniem. Dotykowa nawigacja w cenniku powinna zachęcać do jego przejrzenia.
Wyeksponuj informacje kontaktowe
Twoi potencjalni pacjenci poszukując informacji o usługach medycznych mogą mieć dodatkowe pytanie lub będą skłonni umówić się na konsultację czy wizytę. Zadbaj o kilka możliwości kontaktu i odpowiednie ich wyeksponowanie. Jeśli koniecznie chcesz zostawić na stronie formularz kontaktowy, pamiętaj o łatwości wpisywania wiadomości. Nie twórz wielkiego formularza z 20 okienkami i opcjami. Zamiast tego zastosuj formularze wielokrokowe. Niewielki ekran smartfona pozwala na wyświetlanie niewielu informacji jednocześnie w sposób czytelny.
Pamiętaj o mapie oraz powiązaniu swojej strony WWW z wizytówką w Google Moja Firma, gdzie podasz swój dokładny adres. Google zweryfikuje twoją lokalizację. Coraz więcej osób (w tym Twoi pacjenci) używa jako usługi GPS właśnie tego rozwiązania – zadbaj o głosowe zapytania o Twoją firmę medyczną. Dzięki temu Asystent Google doprowadzi Twoich pacjentów prosto do Twojego gabinetu.
Co powinna zawierać Twoja mobilna strona?
Podsumujmy najważniejsze informacje dotyczące zawartości strony WWW. Dobrze zaprojektowana witryna, przyjazna użytkownikom zawiera:
- Informacje ogólne dotyczące Twojej specjalizacji, zawodowych osiągnięć. Także te o zakresie świadczonych usług, Twojego personelu, organizacji Twojej placówki, godzinach przyjęć itp.
- Szczegółowe informacje o wykonywanych zabiegach, badaniach, konsultacjach, a także opinie Twoich pacjentów oraz tzw. case study bez użycia danych osobowych.
- Cennik najważniejszych lub wszystkich świadczonych usług.
- Aktualności z życia Twojej placówki – informacje o nowym sprzęcie, poszerzeniu zakresu wykonywanych zabiegów, udziałów w szkoleniach, sympozjach.
- Blog firmowy z ciekawymi publikacjami dotyczącymi zagadnień zdrowotnych, wykonywanych zabiegów, aktualnych trendów w medycynie.
- Informacje o sposobie kontaktu.
Podsumowanie
Responsywna strona medyczna efektywnie wspiera działania marketingowe oraz Twój profesjonalny wizerunek w sieci. Prawdopodobnie, aby dobrze ją zaprojektować oraz wypełnić właściwymi treściami będziesz potrzebował profesjonalnego wsparcia ze strony wyspecjalizowanej agencji marketingu medycznego. Nie byłbym sobą gdybym w tym miejscu nie wspomniał, że świetnie się składa, ponieważ właśnie znajdujesz się na blogu takiej agencji. Zapraszam Cię do kontaktu. Zadzwoń lub napisz do nas. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania, w jaki sposób możemy pomóc w rozwoju Twojego biznesu medycznego.