Usługi medyczne należą do branży wysokiego zaufania, dlatego tak ważne jest stworzenie silnej marki kojarzącej się z profesjonalizmem i wzbudzającej lojalność pacjentów. Najdobitniej znaczenie marki pokazuje słynny cytat Johna Stuart’a, dyrektora korporacji Quaker: „Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną i wyposażanie, a sobie zostawiłbym markę – i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej”.

Czym jest silna marka?

Marka według Wikipedii  to znak określający producenta, swoisty podpis przedsiębiorcy pod produktem lub usługą. Na markę składa się nazwa, logo oraz wszystkie elementy komunikacyjne i wizualne. O silnej marce można mówić, jeśli od razu wywołuje odpowiednie skojarzenia. Logo Nike niemal natychmiast przywołuje na myśl odzież i obuwie sportową, a logo Chanel perfumy i klasyczne ubrania.

W obu przypadkach oferowane produkty kojarzą się się z czymś więcej: sportowe buty z aktywnym stylem życia, wyzwania i osiąganie wytyczonych celów, pikowana torebka na łańcuszku czy żakiet z tweedu są symbolem luksusu, ponadczasowej elegancji i dobrego gustu.

Silna marka medyczna

Prawdopodobnie uznasz, że za Twoją marką stoją wiedza medyczna i doświadczenie. Zgadzam się z Tobą. Pamiętaj jednak, że pierwsze co Twoi potencjalni pacjenci zobaczą jest Twój wizerunek w internecie, a jak powszechnie wiadomo dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Stworzenie silnej marki Twojej placówki wpływa na:

  • ułatwia potencjalnym pacjentom rozpoznanie Twoich usług wśród konkurencji,
  • zwiększa szansę na zdobycie stałych i lojalnych pacjentów,
  • utrwala pozytywny wizerunek poprzez spójny sposób prezentowania usług.

Kluczowe elementy marki medycznej

Stworzenie silnej marki medycznej musi zawierać podstawowe elementy tożsamości:

Logotyp. Czyli Twój znak rozpoznawczy. Według Wikipedii unikalna i charakterystyczna forma graficzna umożliwiająca identyfikację marki.

Dobrze zaprojektowane logo nie tylko pozwoli Ci się odróżnić od konkurencji, ale także powinno przywoływać skojarzenia z wartościami, które reprezentujesz.

Kolorystyka. Dobór odpowiednich barw wzmacnia identyfikację Twojej placówki. Dobra i silna marka potrafi się odróżnić od tła (czyli innych marek) nie tylko na podstawie logotypu.

Jej znakiem rozpoznawczym jest także charakterystyczna i w miarę unikalna paleta barw jaką użyjesz. Postaraj się aby Twoje kolory miały szerokie zastosowanie – nie tylko na WWW, ale także używaj je w materiałach drukowanych, tabliczkach opisujących gabinety etc.

Typografia. Zdefiniowane czcionki w tekstach reklamowych, treściach na stronie internetowej są kolejnym elementem wzmacniającym siłę Twojej marki. Oczywiście o unikalności fontów nie ma tutaj mowy.

Tym bardziej, że nie każda czcionka dostępna na komputerze może być stosowana w Internecie. Na całe szczęście dla celów WWW obecnie możesz korzystać z całkiem obszernej biblioteki online jaką jest Google Fonts.

Księga znaku. Kiedy będziesz już mieć zaprojektowane logo, dobierzesz sobie tylko właściwą paletę barw oraz skompletujesz fonty jakie będą pasować do opisu Twojej marki, przydałoby się mieć te wszystkie elementy precyzyjnie zdefiniowane.

Opis budowy logo i przykłady stosowania w różnych elementach marketingowych (strona internetowa, materiały drukowane, gadżety reklamowe itp.) pozwala utrzymać spójność Twojej marki.

Tworzenie marki

Kreacja silnej marki medycznej jest procesem wymagającym odpowiedniego przygotowania, dlatego profesjonalne agencje marketingu medycznego dzielą go na trzy etapy:

Badania rynku

Podstawowy etap, od którego zaczyna się tworzenie nowej marki, wprowadzenie nowego produktu. Przeprowadzenie badania rynku pozwala na świadome działania biznesowe. Pominięcie badań na samym początku może w krótkim czasie odbić się negatywnie na całym procesie wdrażania silnej marki medycznej. Profesjonalne badania pozwalają uzyskać odpowiedź na trzy kluczowe pytania:

  • Jakie są podstawowe wartości Twojej marki?
  • W jaki sposób możesz odróżnić się od konkurencji?
  • Jakie są potrzeby Twoich pacjentów?

Tworzenie marki warto rozpocząć od analizy SWOT , która pomaga określić mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia Twojej praktyki i jest bardzo dobrym sposobem na zidentyfikowanie wyróżniających czynników marki.

Zrozumienie potrzeb i oczekiwań Twoich potencjalnych pacjentów jest możliwe dzięki tworzeniu person. Uzyskanie najważniejszych informacji, które są istotne dla Twojej grupy docelowej wymaga czasu i zaangażowania, ale pozwala dopasować ofertę Twojej praktyki do konkretnych potrzeb.

Określenie podstawowych zasad i wartości Twojej marki medycznej, a także oceny konkurencji to założenie Design Sprint, opracowanego przez Google Venturus, który jest pomocny w tworzeniu Twojej marki. W kolejnym artykule szczegółowo opiszę proces segmentacji rynku.

Grafika

Projektowanie logotypu, wybór kolorystyki celowo umieściłem na drugim miejscu, ponieważ stworzenie rozpoznawalności brandu powinny poprzedzić badania rynkowe. Zdobyta wiedza o wartościach Twojej marki, grupie docelowej oraz analiza konkurencji pozwoli opracować projekty kojarzące się z założeniami Twojej praktyki.

Przeprowadzenie badań i przekazanie informacji dotyczących kluczowych elementów marki ułatwi pracę grafikom z agencji marketingu medycznego. Logo, kolorystyka, jak i hasło reklamowe powinny być jak najbardziej opisowe i wpływające na pozytywne skojarzenia potencjalnych pacjentów z Twoją marką. Przy wyborze kolorystyki warto wiedzieć, jakie skojarzenia wywołują najczęściej stosowane w branży medycznej kolory:

  • czerwony: ciepło, pogotowie, pilne,
  • niebieski: profesjonalizm, spokój, czystość, energia i młodość
  • zielony: natura, spokój, pielęgnacja.

 Wybór kolorów identyfikacji wizualnej wpływa na sposób odbioru Twojej marki.

Komunikacja

Ostateczną częścią Twojej marki jest każda interakcja Twoich pacjentów z Twoją praktyką. Wzmocnienie wizerunku Twojej marki tworzą różne elementy komunikacji:

Strona internetowa

pierwszy kontakt Twoich potencjalnych pacjentów z założeniami Twojej marki.

Intuicyjna, przejrzysta strona WWW zawierająca najważniejsze dla Twoich pacjentów informacje oraz ułatwiająca kontakt skutecznie i pozytywnienie wpłynie na Twój profesjonalny wizerunek.

Personel

Pracownicy w Twojej placówce powinni spełniać standardy określone przez założenia Twojej marki.

Jest to szczególnie ważne w dobie tak ogromnej konkurencji na rynku medycznym.

Rzetelny, przyjazny zespół pracowników medycznych i niemedycznych jest częścią składową Twojej marki.

Portale społecznościowe

Utworzenie profilu Twojej praktyki na popularnych portalach społecznościowych takich jak Facebook, pozwoli utrzymać kontakt z obecnymi pacjentami oraz dotrzeć do większej ilości nowych pacjentów.

Publikowane treści, szybkie odpowiadanie na wiadomości oraz komentarze, skutecznie wzmocni świadomość Twojej marki.

Newsletter

A także blog firmowy, broszury informacyjne. Zadbaj o dostarczenie Twoim pacjentom rzetelnej wiedzy. Wysyłka newslettera, prowadzenie bloga czy broszury informacyjne w Twojej placówce są kolejnym elementem wzmacniającym świadomość Twojej marki, a dodatkowo pozwalają na edukację Twoich pacjentów.

Co mówią, gdy wychodzisz z pokoju?

Jak mawiał Jeff Bezos, prezes Amazona:

Prawdziwą marką jest to, co o Tobie mówią, gdy wychodzisz z pokoju.

Jeff Bezos, Żródło: Flickr

Zobrazował w ten sposób kluczowe założenie tworzenia marki: jest faktycznie reakcją Twoich pacjentów na znak, jaki definiuje wszystko co dotyczy Ciebie. Silna marka medyczna to taka, która niweluje różnice w postrzeganiu przez poszczególnych pacjentów, dzięki stworzonemu poczuciu ciągłości i konsekwencji.

Zadaniem profesjonalnej agencji marketingu medycznego jest konsekwentne zbudowanie rozpoznawalnej marki dla Twojej firmy medycznej. Być może masz dodatkowe pytania? Potrzebujesz więcej informacji? Zapraszam do kontaktu z naszymi specjalistami.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)
  •  
  •  
  •  
  •