Aby Twoje profile w mediach społecznościowych były atrakcyjne dla użytkownika, powinny być estetyczne. Doznania wizualne to nie tylko dobre pierwsze wrażenie, ale również budowa wizerunku marki. Lepiej tworzyć przemyślane posty zamiast dodawać je ad hoc. Zatem przede wszystkim – planujemy! Budowanie szablonów postów na social media to ważne narzędzie każdej marki.
Identyfikacja wizualna a budowanie szablonów postów na social media
Na początek trzeba ustalić, czym jest identyfikacja wizualna. Jak mawiał Seth Godin:
„Marka jest zbiorem oczekiwań, wspomnień, historii i relacji, które zebrane razem, wpływają na decyzję konsumenta – czy wybrać dany produkt lub usługę zamiast innej?”
Identyfikacja wizualna jest częścią marki, a więc wpływa na decyzje zakupowe naszych odbiorców. 80% ludzi zapamiętuje to co widzi, a jedynie 20% z nich będzie mogło powrócić do przeczytanego tekstu. Kiedy mówimy o grafikach w mediach społecznościowych, na identyfikację wizualną marki będą się składać:
- logo
- typografia
- kompozycja
- kształty
- zdjęcia
- kolory
Warto zaznaczyć, że treści wizualne podbiły świat social mediów. Posty z obrazkami na Facebooku angażują 2-3 razy bardziej od tych bez treści wizualnej. Na Instagramie, który zasadniczo opiera się głównie na treściach graficznych, znajduje się ponad 500 milionów użytkowników. Piny na Pintereście, które pokazują świadczone usługi w akcji, napędzają sprzedaż o 67% bardziej. Dane mówią same za siebie – bez treści wizualnych nie istniejesz.
Jednak nie wystarczy się postarać, aby dać jakiekolwiek posty, które będą zawierać grafikę. Masz za zadanie zadbać o konsekwencję, atrakcyjność, zainteresowanie. Jak tego dokonasz?
Po co tworzyć szablony postów?
Grafiki w mediach społecznościowych są sposobem na to, aby marka mogła siebie wyrazić. Badania pokazują, że ludzie oceniają daną treść w przeciągu maksymalnie 90 sekund. Kompozycja może sprawić, że będziesz postrzegany jako firma w której panuje porządek lub chaos.
Z kolei kolory wpływają bezpośrednio na odbiór Twojej marki, a wszystko to za sprawą psychologii kolorów. Dodatkowo, kolorystyka pomaga ludziom rozpoznać firmę aż w 80%. Użycie odpowiednich zdjęć jest istotne nie tylko ze względu na doznanie estetyczne.
Używanie kolorystyki treści wbrew zasadom zawartym w zasadach ich dobierania, może sprawić, że Twoja marka może być postrzegana jako nieprofesjonalna. I można by wymieniać dalej, ale chyba przeszliśmy przez meritum. W przypadku zasad praccy nad brandem konsekwencja jest wszystkim. Budowanie szablonów postów na media społecznościowe wiąże się z używaniem właściwych narzędzi.
Programy do tworzenia szablonów postów na media społecznościowe
Dobrze dopasowane narzędzie do tworzenia postów, które trafią do social mediów, to połowa sukcesu. W Internecie można odnaleźć wiele programów, pozwalających taką kreację. Oczywiście, możesz się zdecydować również na zakup odpowiedniego programu graficznego. Poniżej lista płatnych i bezpłatnych narzędzi do tworzenia grafiki.
Canva
Najbardziej popularny program dla grafików-amatorów i nie-grafików. W końcu taki był cel stworzenia tej aplikacji. Grupa profesjonalnych projektantów graficznych stwierdziła, że ułatwi życie osobom, które nie posiadają odpowiednich kwalifikacji i umiejętności.
Postanowili oni pomóc ludziom w tym, aby mogli w łatwy sposób tworzyć atrakcyjne wizualnie treści. Dlatego w Canvie znajdziesz sporo gotowych szablonów, które są odpowiednio skomponowane i odpowiednio eksponują najważniejsze elementy. Oprócz tego projekty, jakie tworzysz, mogą być współdzielone przez cały zespół.
Canva proponuje wersję bezpłatną. Jednakże wiele zaawansowanych opcji, jak usuwanie tła na zdjęciach czy dostęp do większej ilości ikon, obrazów, znajdziesz dopiero w płatnym planie. Co więcej, aplikacja ma zaimplementowane standardowe wymiary grafik, które są najbardziej rekomendowane na dany serwis społecznościowy.
Nie musisz wpisywać rozmiarów w pikselach, wystarczy wyszukać „wpis na Facebook” bądź „wpis na Instagram”. Potem od razu możesz zacząć działać. Narzędzie to jest na pewno jednym z najbardziej rekomendowanych, jeśli chodzi o tworzenie grafik przez grafików-amatorów i nie-grafików.
Na minus na pewno zasługuje fakt, że aplikacja nie posiada możliwości idealnego wyrównywania różnych elementów. Dodatkowo, możliwość obróbki zdjęć jest okrojona. Czasem również może się zdarzyć, szczególnie w bezpłatnej wersji, że jakość grafiki będzie nieco słabsza niż np. w płatnych programach. Budowanie szablonów postów z zastosowaniem Canvy jest jednak przyjemne i całkiem łatwe.
PicMonkey
Jeśli poszukujesz niezwykle intuicyjnego programu do obróbki zdjęć z największą ilością zaawansowanych narzędzi – wybierz PicMonkey. Po pierwsze, aplikacja daje Ci dostęp do niezwykle wyważonych filtrów zdjęć.
Zasługują one na szczególną uwagę, gdyż wiele programów online posiada dość okrojoną automatyczną obróbkę zdjęć.
Albo kolory robią się za ostre, albo jest nagle zbyt duży kontrast. W PicMonkey nie ma tego problemu. Dodatkowym plusem są efekty dostępne aplikacji. Warto jest przyjrzeć się np. zmianie koloru, która może dotyczyć jednego elementu, jak koloru biurka.
Ceny pakietów są dość zrównoważone – zaczynają się już od kilku dolarów miesięcznie. Masz również możliwość skorzystać z darmowej wersji próbnej.
PiktoChart
Jeśli chodzi o media społecznościowe, PiktoChart okazuje się niezwykle użyteczny pod względem tworzenia infografik. Dlaczego w ogóle warto tworzyć ten rodzaj treści? Jest jeden główny powód.
Na pewno zauważyłeś, że infografiki zawierają z reguły wiele danych, czy liczb do przekazania odbiorcy.
Zmusza to projektantów do tego, aby zastosować różne wyróżniki treści, np. w postaci kolorów, aby wszystko się z sobą nie zlało. Z kolei badania pokazują, że kolorowe grafiki sprawiają, że odbiorcy są o 80% bardziej chętni, aby przeczytać treść.
Warto jest stosować ten format contentu szczególnie w marketingu medycznym. W końcu przy wielu okazjach można przekazać ważne informacje, dotyczące zdrowia, w postaci jednej grafiki. Innym razem można zaprezentować interesujący visual, który będzie dotyczył danych z najnowszego raportu branży medycznej.
Wróćmy jednak do PiktoChart. Aplikacja posiada wbudowane różne szablony, podzielone na następujące sekcje:
- infografiki,
- porównania,
- linie czasu
- proces.
Ten podział jest niezwykle użyteczne. Na jednym z nich pokażesz, co robić a czego nie robić po zabiegu, a inaczej przedstawisz rozwój swojej kliniki na przestrzeni lat. Aplikacja jest niezwykle intuicyjna i daje możliwość wgrania identyfikacji wizualnej swojej marki – kolorów, logo.
Pozwala również zaprezentować skomplikowane dane tak, aby nadać przyjazny odbiór użytkownikowi. Aplikacja jest płatna, choć na próbę można stworzyć do 5 aktywnych grafik za darmo.
Adobe Photoshop
Jeśli dysponujesz większym budżetem, jak i posiadasz umiejętności graficzne, zapomnij o wcześniej opisanych programach. Najlepszą metodą na stworzenie szablonów, a później grafik do mediów społecznościowych, będzie Adobe Photoshop.
Możesz w nim tworzyć projekty w użyciem warstw, czyli np. ustawić jedną warstwę na tekst, a następną na zdjęcie. Kreując kolejne posty będziesz już jedynie lekko modyfikował poszczególne elementy. Program graficzny daje Ci również najwięcej możliwości obróbki zdjęć. Najdokładniej ze wszystkich tu prezentowanych wyrówna wszystkie poszczególne składniki graficzne.
Podsumowując – dzięki Adobe Photoshop stworzysz najbardziej profesjonalną identyfikację wizualną marki na social media. Nawet jeśli nie posiadasz jeszcze wystarczających umiejętności – nie poddawaj się. W Internecie można odnaleźć sporo kursów czy też tutoriali, które nauczą Cię obsługi tego programu. Adobe posiada również bezpłatną wersję do tworzenia mniej zaawansowanych grafik na social media – Adobe Spark.
Inne programy
Oczywiście podane powyżej przykłady to nie wszystkie możliwości, jakie daje dzisiejszy świat tworzenia grafiki. Interesującą opcją mogą okazać się również Pablo by Buffer czy Snappa. Sam wybierzesz, co będzie najbardziej opłacalne dla Ciebie i Twojej marki oraz z czego będzie Ci najwygodniej korzystać. Każdy z nas ma w końcu osobiste preferencje oraz upodobania.
Programów graficznych, które mogą pomóc w kreacji szablonów jest więcej. Opisywaliśmy je jakiś czas temu w artykule Grafika na strony medyczne.
Budowanie szablonów postów na social media
Jak będzie wyglądać grafika, to zależy w szczególności od formatu postu. Niemniej warto jest zadbać o spójność i konsekwencję, jak również o zachowanie poprawnych reguł projektowania graficznego. Oto, na co powinno się zwracać uwagę.
Logo
Nie chodzi tu o sam wygląd logo, a bardziej o jego rozmiar i położenie. Warto zachować konsekwencję – umieszczać logo w stałym miejscu, np. w lewym górnym rogu. Można również stosować zawsze ten sam rozmiar – pomoże to uniknąć wrażenia chaosu. Zastanów się również, czy kolor logo będzie się zmieniać w zależności od tła.
Czyli na białym backgroundzie będzie oryginalny kolor, a na czarnym – biały. No i w żadnym przypadku nie zapominaj o tym, aby w postach umieszczać logo. Jest to podstawa każdego szablonu graficznego postu social media.
Kolory
Na pewno masz świadomość tego, że należy stosować kolory, które są częścią identyfikacji wizualnej. Warto jest jednak stworzyć paletę kolorów, na której podstawie będziesz tworzył grafikę. Mogą one być dobrane na podstawie kontrastów, analogiczności czy triady. Pamiętaj jednak o tym, że większość osób lubi połączenie od dwóch do trzech kolorów. Nie mieszaj więc ze sobą zbyt wielu barw.
Kolejną rzeczą, o jakiej warto pamiętać tworząc szablony postów, jest psychologia kolorów. Czerwony symbolizuje siłę i przykuwa uwagę, natomiast może również odznaczać się jako agresywny. Zielony natomiast jest reprezentacją spokoju i równowagi. Odnośnie połączeń kolorów – Arkansas Children Hospital stosuje niebieski i żółty zarówno na zdjęciach, jak i w grafikach zawierających treść:
Używaj dobrej typografii
Budowanie szablonów postów podlega zdecydowanie trzymaniu się schematów. Podobnie jak z kolorami, tak i w tym przypadku, lepiej używać do trzech różnych fontów. Dotyczy do rodzaju i wielkości czcionki. Typografia umieszczana na grafice powinna mieć następujący porządek:
- Pierwszy krój fonta, rozmiar x1;
- Drugi krój fonta, rozmiar x2;
- Trzeci krój fonta, rozmiar x3.
Oczywiście możesz również iść w tę stronę:
- Pierwszy krój fonta, rozmiar x1;
- Drugi rodzaj fonta, rozmiar x2;
- Trzeci rodzaj fonta, rozmiar x2.
Kombinacje mogą być różne, ale najważniejsze, żeby było ich maksymalnie trzy.
Uzgadniając własny zestaw typografii na grafice pamiętaj również o tym, aby zachować odpowiedni kontrast – czcionka musi być przede wszystkim czytelna. Rekomendowany kontrast to od 4.5 do 1. Aby sprawdzić, czy zdjęcie zawiera odpowiednio czytelny tekst możesz skorzystać z aplikacji UseContrast. Poniżej przykład dobrze zastosowanego kontrastu od Doctors Without Borders:
Aby bardziej wyróżnić tekst możesz zastosować rozmazane tło bądź „box”.
Nie bój się również eksperymentować, dopasowując treść do tła czy stosując większe rozmiary czcionek. Pamiętaj jednak o wskazówkach, jakie Facebook określa, że najlepsza ilość treści zajmuje 20% całej grafiki.
Zdjęcia
W trakcie tworzenia szablonu postów na social media nie zapominaj o dobrze zaprojektowanej sekcji zdjęć. Co to oznacza w praktyce? Np. w Adobe Photoshop możesz użyć warstwę, która będzie nakładką na dane zdjęcie. Dzięki niej wszystkie zdjęcia będą zawsze zachowane w odpowiedniej tonacji kolorystycznej bądź będą ustawione na ten sam kontrast. Pozwoli Ci to lepiej zrównoważyć styl. Przykłady zdjęć zastosowanych w tej samej tonacji odnajdziesz na UCLA Health.
Bądź kreatywny!
Projektując szablony postów na social media pamiętaj, aby było ich kilka, w zależności od formatu czy tonu przekazu. Nie bój się wychodzić naprzeciw trendom, stosować interesujących połączeń czy wyróżników. Grafiki w social media powinny wołać do użytkownika od pierwszego pojawienia: „Hej, to my!” zanim jeszcze ktoś zdoła zobaczyć logo.
Najnowsze trendy
Jeśli chodzi o trendy, 2021 rok słynie z symboliki, surrealizmu czy abstrakcji. Masz więc pełne prawo do tego, aby uwolnić swoją wyobraźnię i zastosować ją w postach w social mediach.
Budowanie szablonów postów i tworzenie własnego przekazu dla marki to proces, który zajmuje sporo czasu. Posługując się naszym poradnikiem możesz ten proces uzupełnić lub poprawić. Jeśli nie dysponujesz wolnym czasem – skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie wycenę strategii marketingowej, w której uwzględnimy także prowadzenie profili w social mediach.