Zapewne słyszałeś już nie raz określenie marketing treści. Twoja witryna internetowa jest dla Ciebie najważniejszą wizytówką w sieci z punktu widzenia informacji o Twoich usługach. Pierwszy kontakt z potencjalnym klientem, a także Twój profesjonalny wizerunek – to i jeszcze wiele innych funkcji spełnia Twój serwis internetowy.
Jak trzeba dobrać treści na stronę, aby skutecznie promować swoje usługi i budować swoją markę ?
Twoi potencjalni pacjenci są w sieci
W artykule na temat (między innymi) telemedycyny pisaliśmy, jak niewiele czasu mają lekarze dla swoich pacjentów. Nie dziwi więc fakt, że aż 72% Polaków poszukuje informacji medycznych właśnie w internecie (to dane według CBOS – nie jest to może najbardziej obiektywne źródło informacji, jakkolwiek rząd wielkości będzie tutaj zbliżony).
Jak się pewnie domyślasz, w sieci jest mnóstwo stron pseudo-medycznych, a publikujący na nich “eksperci” z medycyną zazwyczaj nie mają zbyt wiele wspólnego. W medycynie marketing treści pociąga za sobą także pewna odpowiedzialność.
Zainteresowanie Twoich potencjalnych pacjentów warto wykorzystać i dostarczyć im rzetelnej wiedzy. Jakie treści w marketingu najlepiej wykorzystać na stronie internetowej?
Teksty blogowe rzetelne i przyjazne
Od czego warto zacząć marketing treści, który zwiększy oglądalność strony? Polacy chętnie czytają na temat zdrowia. Poszukują porad. Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom Twoich pacjentów, regularnie publikując teksty na swoim firmowym blogu. Rzetelna wiedza medyczna, opisana w przyjazny sposób pozwoli dotrzeć do potencjalnych pacjentów, przy okazji rozwiewając ich wątpliwości dotyczące świadczonych przez Ciebie usług.
Na przykład: Zajmujesz się chirurgią plastyczną? Z pewnością odbyłeś mnóstwo rozmów ze swoimi pacjentkami i znasz prawie na większość pytań, jakie najczęściej je nurtują. Przeciwwskazania do zabiegu, a także możliwe powikłania? Sam wiesz najlepiej jakie lęki przed operacją mają najczęściej Twoje pacjentki.
Możesz zatem sięgnąć do tych zasobów wiedzy, jaka pojawiła się na przestrzeni kilku lat Twojej praktyki. Cykl na Twoim blogu odpowiadający na najczęstsze pytania, znacznie wpłynie na przyspieszenie decyzji o wykonaniu zabiegu.
Prawdziwą wartością będzie satysfakcja, że dostarczasz rzetelnych, opartych na wiedzy i doświadczeniu medycznym, informacji Twoim potencjalnym pacjentkom.
Infografiki o zdrowiu
Informacje wizualne łatwiej docierają do świadomości odbiorców. Według danych Social Research Network, 65% ludzi to wzrokowcy. Kolejne fakty, potwierdzone przez badaczy Massachusetts Institute of Technology, jeszcze dobitniej potwierdzają skuteczność stosowania infografiki jako treści w marketingu.
Okazuje się, że aż 90% informacji docierających do ludzkiego mózgu, stanowią właśnie informacje wizualne, a ludzki mózg przetwarza je aż 60 tys. razy szybciej niż informacje tekstowe. Biorąc pod uwagę, tak mocne argumenty, nie muszę Cię, Drogi lekarzu specjalnie przekonywać do umieszczenia na infografik na stronie internetowej.
Warto wiedzieć, że wizualne przedstawienie informacji może przynieść spore korzyści dla Twojej praktyki. Marketing treści oparty na obrazach jest niezwykle skuteczny. Umieszczając ciekawe infografiki angażujesz swoją grupę docelową i zwiększasz świadomość swojej marki. Infografiki to najlepszy sposób na przedstawienie treści, które chcesz przekazać potencjalnym pacjentom w ciekawy sposób.
Co może zawierać informacja wizualna na Twojej stronie? Statystyki, porównania, porady, wszystko co według Ciebie, powinni wiedzieć Twoi pacjenci. Chcesz opowiedzieć o początkach Twojej praktyki, zawrzeć istotne informacje o zdobytych wyróżnieniach, zakupie nowego sprzętu?
Infografika w czytelny sposób pokaże Twoim pacjentom, jak rozwijał się Twój gabinet. Infografiki, to również świetny sposób na zwiększenie zainteresowania Twojej grupy docelowej w mediach społecznościowych. O czym warto pamiętać, umieszczając infografikę na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych?
#1 Trzy kluczowe elementy treści
Infografika powinna zawierać trzy kluczowe elementy: przynętę , sedno i wniosek. To dzięki nim klient/pacjent będzie w stanie odróżnić Ciebie na tle konkurencji.
Ważne są tutaj: zachęcający tytuł, przedstawienie historii lub wyjaśnienie istotnych faktów, których celem jest samodzielne wyciągnięcie wniosków przez Twojego odbiorcę.
#2 Kolorystyka
Infografika powinna zachęcać do zapoznania się z istotnymi faktami, które chcesz przekazać potencjalnym pacjentom. Wybierając kolorystykę, warto skorzystać z zasady przewodnika Venngage, który sugeruje użycie trzech kolorów. Według przewodnika najlepiej zastosować jasną barwę jako tło oraz dwie odrębne do nagłówków i treści.
W ten sposób przedstawione dane są bardziej przyjazne i czytelne dla oka Twoich odbiorców. Oczywiście możesz tutaj eksperymentować, wykorzystać swoje barwy firmowe, aby podkreślić indywidualny charakter swojej infografiki.
#3 Czcionka czyli font
Kolejna zasada trzech dotyczy stosowania czcionki w
infografice. Treści w tytule powinny być podkreślone dużą grubą czcionką, a w
podtytułach warto zastosować mniejszy rozmiar. W treści infografiki dobrze jest
zastosować inny rodzaj fonta; najlepiej sprawdzą się najprostsze.
Jeśli chodzi o liternictwo w infografice bardzo duże znaczenie ma także
czytelność. Jeśli skorzystasz z bardzo wybajerowanych fontów
#4 Zasada 80-20-10 czyli skuteczność infografiki
Miarą skuteczności infografiki w działaniach marketingowych jest nie tylko ilość udostępnień w mediach społecznościowych czy kliknięć w linki. Sukces infografiki to przekazanie istotnych informacji odbiorcom bez konieczności czytania długiego tekstu.
Dobrze zaprojektowana infografika pozwala zachować Twoim potencjalnym pacjentom 80% przekazanych informacji, zamiast 20 % po ich przeczytaniu czy 10% po ich usłyszeniu. Wyobraź sobie, że dzięki infografice możesz pomóc Twoim potencjalnym pacjentom obalić głęboko zakorzeniony, medyczny mit. Pokaż go poprzez trafne skojarzenia. Dzięki temu obraz zapadnie w pamięci.
Serial ekspercki czyli podcast
Jedno z najnowszych i niezwykle skutecznych narzędzi marketingowych, które zdobyło ogromną popularność to podcast. Według Wikipedii to forma internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, najczęściej składająca się z regularnych odcinków. W Polsce zjawisko podcastingu pojawiło się w 2005 roku. Internetowe odcinki dotyczą konkretnej dziedziny, o której chce opowiedzieć prowadzący je ekspert.
Bardzo często do prowadzenia kolejnych audycji zapraszani są kolejni eksperci z tej samej dziedziny lub pokrewnej. Dlaczego warto prowadzić takie audycje?
#1 Tworzysz swój profesjonalny wizerunek w sieci
#2 Edukujesz swoich pacjentów poprzez przystępne przedstawienie istotnych informacji medycznych
#3 W naturalny sposób reklamujesz swoje usługi
Prowadzenie regularnych audycji pozwala łatwiej dotrzeć do potencjalnych pacjentów oraz w naturalny sposób zainteresować swoimi usługami.
Sporą zaletą podcastów jest to, że Twoi pacjenci mogą ich słuchać dosłownie wszędzie: podczas jazdy samochodem, na spacerze, w metrze. Regularna publikacja podcastów naturalny sposób na budowanie Twojej marki osobistej.
Video marketing
Od 1941 roku reklama telewizyjna jest najskuteczniejsza formą promocji. Pierwszą reklamę wyemitowano w Stanach Zjednoczonych, a firmą, która jako pierwsza wykorzystała ten sposób dotarcia do klientów był producent biżuterii i luksusowych zegarków: Bulova. Jednak ceny emisji spotów w telewizji wciąż mogą przyprawić o zawrót głowy!
Prawie 100 tys. złotych za 30 sekund przed najpopularniejszymi programami i serialami skutecznie studzi zapał przedsiębiorców. Mówiąc dosłownie stać na nie tylko biznesy za którymi stoi ogromny budżet. Alternatywą są filmy publikowane w internecie. Jeśli chodzi o kanały dystrybucji – YouTube może się poszczycić imponującą liczbą: W roku 2019 to ok. 1 miliard godzin oglądanych filmów w ciągu zaledwie jednego dnia! Do tej liczby należy również dodać filmy na Instagramie, Facebooku itp.
Cena emisji filmu online jest nieporównywalnie niższa. Problemem jest tutaj odróżnialność.
Jak zatem wykorzystać video marketing do efektywnej promocji Twoich usług? Warto pamiętać o kilku ważnych punktach.
#1 Określ cel
Działania marketingowe mają na celu wywołanie pożądanej reakcji. Podobnie rzecz się ma z publikacją materiałów video na Twojej stronie czy w mediach społecznościowych.
Określ cel, jaki chcesz osiągnąć. Skup się tutaj na tym, co powinno wydarzyć się jako jego następstwo. Po obejrzeniu Twojego filmu odbiorca powinien skontaktować się z Tobą ? Umówić na wizytę, a może zapisać się na newsletter? Postaraj się skupić ja pojedynczym celu naraz. Dzięki temu istnieje szansa, że Twoje filmy będą wyraźniejsze w przekazie.
#2 Pozytywne skojarzenia
Publikacja materiałów video powinna kojarzyć się z Twoim biznesem i przywoływać pozytywne skojarzenia. W publikowanym materiale pokaż, jak Twoje usługi mogą wpłynąć na Twojego potencjalnego pacjenta: rozwiązać problem, poprawić jakość życia itp.
Najlepsze efekty przyniesie przedstawienie alternatywy (wyboru) dla Twojego odbiorcy: jak będzie wyglądać ich codzienność, kiedy skorzystają z Twoich usług i jak, jeśli tego nie zrobią. W filmach nie musisz być dosłowny. Czasami przekaz oparty na prostych skojarzeniach działa lepiej niż dosłowne podejście do tematu.
#3 Mów do konkretnych osób
Określenie grupy docelowej (persony) jest ważnym narzędziem w działaniach marketingowych, o czym więcej pisaliśmy tutaj. Publikowane filmy powinny docierać do Twojej grupy docelowej i wskazywać im wartość Twoich usług. Marketing treści będzie tym bardziej efektywny im lepiej go skierujesz do właściwej grupy odbiorców.
Musisz znać problemy swoich potencjalnych pacjentów, aby móc wskazać im rozwiązania.
#4 Efektywność video marketingu
Publikowane materiały video powinny wyraźnieć wskazać odbiorcy co powinni zrobić, po obejrzeniu Twojego filmu.
Wezwanie do działania jest ważnym elementem w marketingu treści – pomaga osiągnąć zamierzony cel: kontakt z Tobą, wysłanie zapytania, umówienie się na wizytę, co przekłada się na zwiększenie konwersji Twojej strony internetowej.
Video marketing, infografiki, regularna publikacja podcastów, prowadzenie firmowego bloga, to tylko niektóre – bardzo ważne narzędzia, które pomogą rozwijać Twoją praktykę i zdobywać nowych pacjentów.
Planowanie, tworzenie i emisja materiałów w marketingu treści to dość złożony proces wymagający nie tylko czasu, który musisz mieć aby je realizować. To także dość specyficzna wiedza, którą trzeba przyswoić. Wiemy, że jako lekarz prawdopodobnie nie masz czasu na jej przyswajanie. Skontaktuj się z nami i dowiedz się jak możemy pomóc przy tworzeniu skutecznej strategii marketingu treści.