Twoja strona internetowa pełni (lub przynajmniej powinna) określone funkcje. Jest Twoją wizytówką w sieci i najszybszym sposobem dotarcia do potencjalnych pacjentów. Czy wiesz, że możesz zmierzyć współczynnik konwersji na stronie internetowej, a w razie niesatysfakcjonujących wyników  ją poprawić?

Czym jest konwersja?

Według SJP (słownik języka polskiego) konwersja ma kilka znaczeń, stosowanych w informatyce, chemii, logice, informatyce, a nawet w religii i zazwyczaj oznacza transformację.

W chemii, konwersja to przemiana, w wyniku której substraty zmieniają się w produkty uzyskując nowe, pożądane właściwości.

Pożądane – to słowo klucz, jeśli chodzi o konwersję – także na stronie internetowej.

Konwersja w marketingu internetowym

W praktyce oznacza wykonanie pożądanych działań przez osobę odwiedzającą Twój serwis internetowy. Może nim być np.:

  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • umówienie wizyty,
  • zapisanie do newslettera,
  • zakupienie szkieł kontaktowych w Twoim sklepie internetowym

Czyli osiągnięcie założonego celu. Tym właśnie jest konwersja na Twojej stronie internetowej.

Współczynnik konwersji. Jak go obliczyć?

Skrótem CR (ang. Conversion Rate) określa się iloraz liczby użytkowników odwiedzających Twoją stronę do liczby użytkowników, którzy wykonali pożądane przez Ciebie działanie.

CR czyli współczynnik konwersji oblicza się w bardzo prosty sposób. Na przykład:

Twoją witrynę odwiedziło 1000 użytkowników, z czego 30 wypełniło formularz kontaktowy, to współczynnik konwersji Twojej strony wynosi 3%.

Dlaczego współczynnik konwersji jest ważny?

Twoja strona internetowa jest Twoim podstawowym narzędziem promocji Twoich usług i docierania do nowych pacjentów. Aby zwiększyć liczbę odwiedzających inwestujesz swój czas lub pieniądze (często jedno i drugie): w pozycjonowanie swojej witryny, Google Adwords czy zoptymalizowane działania w mediach społecznościowych.

Pomiar konwersji pozwala ocenić zwrot z inwestycji

Oczekujesz zatem, że inwestycja w marketing internetowy przyniesie zamierzone efekty. Śledzenie współczynnika konwersji pokazuje jak działania promocyjne przekładają się na założone przez Ciebie cele. Krótko mówiąc, dzięki użyciu CR na bieżąco możesz sprawdzić skuteczność wybranych narzędzi marketingowych.

Czy można zwiększyć współczynnik konwersji?

Najważniejsze informacje na ten temat są takie. Zwiększenie ilości pożądanych działań wykonywanych przez odwiedzających Twoją stronę:

  • jest możliwe,
  • jest korzystne dla Twojej praktyki.

Zwiększenie współczynnika konwersji jest możliwe po dokonaniu dogłębnej analizy zachowań osób odwiedzających Twój serwis internetowy oraz po wdrożeniu niezbędnych zmian.

Zwiększenie konwersji jest dla Ciebie korzystne, bo pozwala na zdobycie większej ilości potencjalnych pacjentów bez zwiększenia nakładów na działania marketingowe.

Analiza strony internetowej

Zwiększenie konwersji Twojej strony internetowej należy rozpocząć od dokładnej analizy Twojego serwisu.

Narzędziem, które najczęściej wykorzystuje się do analizy zachowań użytkowników na Twojej stronie jest Google Analytics. Wielką zaletą tego zestawu jest fakt że jest ono darmowe.  Analiza  pozwala uzyskać odpowiedź na pytanie: dlaczego tak mała liczba odwiedzających dokonuje pożądanych działań?

Dla jeszcze dokładniejszej analizy możesz użyć bardziej zaawansowanych narzędzi które pozwolą zbadać w których miejscach witryny użytkownik może napotkać problemy, a gdzie konwersja będzie realizowana bez przeszkód. Możesz przetestować Hotjar lub Mouseflow, aby stworzyć tzw. mapy ciepła (pokazujące miejsca, gdzie w największym skupia się uwaga użytkownika).

Wygląd Twojej strony

W poprzednich tekstach wspominaliśmy już, jak ważne są informacje wizualne umieszczone na Twojej stronie internetowej. Biorąc pod uwagę, że aż 65% populacji stanowią wzrokowcy warto się przyjrzeć swojej stronie internetowej pod kątem wizualnym. Na co warto zwrócić uwagę?

#1 Strona na smartfony

Czy Twoja strona jest responsywna? Korzystanie z urządzeń mobilnych takich jak tablety czy smartfony do poszukiwania informacji w sieci, jest coraz powszechniejsze.

Nietrudno sobie wyobrazić, jak szybko Twój potencjalny pacjent straci zainteresowanie zawartością Twojej strony, jeśli nie będzie czytelna i wygodna w obsłudze na jego urządzeniu.

#2 Dobre zdjęcia – najlepiej własne, a nie stockowe

Sprawdź czy Twoje zdjęcia są wysokiej jakości i czy odpowiadają wartościom, które chcesz przedstawić?

Dobrze dobrane zdjęcia, które będą kojarzyły się użytkownikom z profesjonalizmem oraz wysoką jakością świadczonych usług, dają większą szansę na wykonanie pożądanych działań przez odwiedzających Twoją stronę.

#3 Kontakt na stronie

Czy informacje kontaktowe są odpowiednio wyeksponowane? Jeśli ważnym dla Ciebie celem jest zdobycie nowych pacjentów, ułatw im możliwość kontaktu dzięki właściwemu ukazaniu danych Twojej placówki.

Pozwól potencjalnym pacjentom wybrać, w jaki sposób będą chcieli się z Tobą skontaktować.

Formularz kontaktowy, czat na stronie, kontakt telefoniczny – umieść je wszystkie. Możesz także zamieścić link do systemu, w którym pacjent wybierze tylko porę dnia i poda swój numer, a to Ty lub Twoja rejestratorka do niego oddzwoni. Nie każdy pacjent ma czas rozmawiać w chwili, kiedy znalazł Twoją stronę. Jednocześnie może przezornie chcieć zamówić rozmowę nieco później.

Przyjazne treści

Słowa mają ogromną moc, dlatego warto zadbać o odpowiednio dobrane treści. Hasła opisujące Twoje usługi, dobrze napisana oferta, infografiki, a także blog firmowy to narzędzia marketingowe, które pozwalają dostarczyć informacji Twoim potencjalnym pacjentom. Informacje te będą dla nich kluczowe przy podjęciu decyzji o wyborze gabinetu lekarskiego.

Istotnym czynnikiem przy tworzeniu tekstów na Twojej stronie internetowej powinien być język korzyści. Przekonanie, że skorzystanie z Twoich usług przyniesie wymierne korzyści Twojemu pacjentowi, jest znacznie ważniejsze niż podkreślanie Twoich umiejętności.

Poza językiem korzyści dobrze jest pamiętać o budowaniu zaufania użytkownika. Jeśli posiadasz pozytywne opinie dotychczasowych pacjentów, umieść je na stronie.

Możesz się pochwalić certyfikatami, nagrodami? Twoi potencjalni pacjenci chętnie zapoznają się z tymi informacjami.

CTA – kluczowy czynnik konwersji

CTA  (ang. call to action) czyli wezwanie do działania. Jak już pisałem na początku, konwersja to wykonywanie pożądanych działań przez użytkowników strony. Niektórzy potrzebują bardzo dosłownie dowiedzieć się co trzeba zrobić.

CTA ma na celu pokierowanie odwiedzającego stronę, w taki sposób, aby takie działanie wykonał. Skuteczność CTA zależy od prostoty przekazu i wyróżnienia przycisku wzywającego do akcji, na tle Twojego serwisu. Jakie hasła powinny znaleźć się w przycisku CTA?

Można i trzeba odwołać się do bezpośredniej potrzeby pacjenta. Na przykład:

  • „Sprawdź, opinie naszych pacjentów”
  • „Zapisz się na Newsletter – ten artykuł będzie miał kolejne części”
  • „Masz dodatkowe pytania? Porozmawiajmy na czacie”
  • „Umów się na wizytę”

Pacjenci odwiedzają stronę lekarza lub kliniki w konkretnym celu. Przyciski i CTA mają za zdanie wskazanie tego celu. Oznacza wykonanie pożądanego działania.

Tutaj ważna uwaga

Umożliwienie wykonywania przez użytkowników pożądanych akcji może wymagać dodatkowych narzędzi.

Poza formularzem kontaktowym, warto rozważyć czat na stronie, lub call-back czyli połączenie z konsultantem. Coraz szybsze tempo życia wymusza rozwiązania, które pozwolą Twoim potencjalnym pacjentom uzyskać informację zwrotną w najkrótszym możliwym czasie.

Dokładna analiza Twojej strony pod kątem poprawy konwersji wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi, a także jest czasochłonna. Wdrożenie zmian jest niezbędne dla uzyskania oczekiwanym rezultatów. Strona internetowa jest Twoją pierwszą rozmową z potencjalnym pacjentem, warto zadbać o jakość tej rozmowy.

Potrzebujesz analizy Twojej strony? Wdrożenia koniecznych zmian? Skontaktuj się z nami. Znajdziemy najlepsze rozwiązania, które pomogą zwiększyć współczynnik konwersji na Twojej stronie.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)
  •  
  •  
  •  
  •