Twoja strona internetowa pełni (lub przynajmniej powinna) określone funkcje. Jest Twoją wizytówką w sieci i najszybszym sposobem dotarcia do potencjalnych pacjentów. To z niej dowiadują się o Twoich usługach, lokalizacji czy mogą znaleźć dane kontaktowe. Świetnie jeśli umożliwia im także umówienie wizyty online do lekarza. Inwestujesz w marketing online, ale nie wiesz jakie efekty przynosi i czy ta inwestycja się zwraca. Możesz zmierzyć współczynnik konwersji na stronie internetowej, a w razie niesatysfakcjonujących wyników go poprawić!
Czym jest konwersja?
Według SJP (słownik języka polskiego) konwersja ma kilka znaczeń, stosowanych w informatyce, chemii, logice, informatyce, a nawet w religii i zazwyczaj oznacza transformację.
1. zmiana postaci czegoś; przekształcenie, transformacja;
Słownik języka polskiego
2. w chemii: przemiana, w wyniku której produkty uzyskują nowe, technologicznie pożądane właściwości;
3. zmiana warunków pożyczki lub kredytu albo jednostek funduszu inwestycyjnego;
4. w informatyce: zmiana formatu pliku;
5. w logice: przekształcenie zdania polegające na tym, że wyraz występujący w funkcji podmiotu staje się orzecznikiem i odwrotnie;
6. zmiana wyznania w obrębie wyznań chrześcijańskich lub przejście z innej religii na chrześcijaństwo; nawrócenie;
7. gwałtowna zmiana światopoglądu, ideologii, poczucia tożsamości itp. przej jednostkę albo grupy
Pożądane – to słowo klucz, jeśli chodzi o konwersję – także na stronie internetowej.
Konwersja w marketingu internetowym
Konwersja w marketingu oznacza wykonanie pożądanych działań przez osobę odwiedzającą Twój serwis internetowy. Tym działaniem może być np.:
- wypełnienie formularza kontaktowego,
- wykonanie połączenia telefonicznego,
- umówienie wizyty online,
- zapisanie się do newslettera,
- zakupienie szkieł kontaktowych w Twoim sklepie internetowym.
Skąd wiesz co jest konwersją na stronie medycznej? Na podstawie strategii marketingowej powinieneś ustalić jakie działanie pacjenta jest dla Ciebie istotne. W zależności od efektu jaki chcemy osiągnąć te działania mogą się od siebie istotnie różnić.
Np. jeśli chcesz zbierać grupę osób do remarketingu, która będzie zainteresowana Twoim szkoleniem – możesz wypuścić bezpłatny ebook do pobrania, a konwersją będzie właśnie pobranie ebooka. Innym przykładem może być zostawienie przez klienta danych kontaktowych, aby konsultant mógł do niego oddzwonić np. z konkretną ofertą.
Zwykle jednak konwersją na stronie medycznej jest umówienie wizyty online (jeśli jest to możliwe), wykonanie telefonu lub wysłanie formularza kontaktowego. Niektóre projekty medycznych stron WWW umożliwiają skonfigurowanie bardziej zaawansowanych konwersji.
Współczynnik konwersji. Jak go obliczyć?
Skrótem CR (ang. Conversion Rate) określa się iloraz liczby użytkowników odwiedzających Twoją stronę do liczby użytkowników, którzy wykonali pożądane przez Ciebie działanie (konwersję).
CR, czyli współczynnik konwersji oblicza się w bardzo prosty sposób. Na przykład:
Twoją witrynę odwiedziło 1000 użytkowników, z czego 30 wypełniło formularz kontaktowy, to współczynnik konwersji Twojej strony wynosi 3%.
Realne konwersje, które przynoszą faktyczny zysk są liczone w różny sposób. Wszystko zależy od zdefiniowanej na samym początku strategii.
Dlaczego współczynnik konwersji jest ważny?
Twoja strona internetowa jest Twoim podstawowym narzędziem promocji usług i docierania do nowych pacjentów. Aby zwiększyć liczbę odwiedzających inwestujesz swój czas lub pieniądze (często jedno i drugie): w pozycjonowanie swojej witryny, Google Ads czy zoptymalizowane działania w mediach społecznościowych.
Oczekujesz zatem, że inwestycja w marketing internetowy przyniesie zamierzone efekty. Śledzenie współczynnika konwersji pokazuje jak działania promocyjne przekładają się na założone przez Ciebie cele. Krótko mówiąc, dzięki użyciu CR na bieżąco możesz sprawdzić skuteczność wybranych narzędzi marketingowych.
Czy można zwiększyć współczynnik konwersji?
Najważniejsze informacje na ten temat są takie, że zwiększenie ilości pożądanych działań wykonywanych przez odwiedzających Twoją stronę:
- jest możliwe,
- jest korzystne dla Twojej praktyki.
Zwiększenie współczynnika konwersji na medycznej stronie WWW jest możliwe po dokonaniu dogłębnej analizy zachowań osób odwiedzających Twój serwis internetowy oraz po wdrożeniu niezbędnych zmian. Z kolei zwiększenie konwersji jest dla Ciebie korzystne, bo pozwala na zdobycie większej ilości potencjalnych pacjentów, bez zwiększenia nakładów na działania marketingowe. W jaki sposób dowiedzieć się jakie działania podjąć, aby zwiększyć współczynnik konwersji?
Analiza strony internetowej
Zwiększenie konwersji Twojej strony internetowej należy rozpocząć od dokładnej analizy Twojego serwisu.
Zwiększenie konwersji Twojej strony internetowej należy rozpocząć od dokładnej analizy Twojego serwisu. Narzędziem, które najczęściej wykorzystuje się do analizy zachowań użytkowników na Twojej stronie jest Google Analytics 4. Wielką zaletą tego narzędzia jest fakt że jest ono całkowicie darmowe. Analiza pozwala uzyskać odpowiedź na pytanie: dlaczego tak mała liczba odwiedzających dokonuje pożądanych działań? Generując odpowiednie raporty od razu otrzymasz obliczony współczynnik konwersji dla wybranych filtrów.
Sprawdzisz tam nie tylko ilość osób, które odwiedziły twoją stronę, ale także z jakiego źródła do Ciebie dotarły. Dzięki temu wiesz, jak skuteczna jest reklama i organiczne wyświetlanie strony w wyszukiwarce. GA4 pozwala również skonfigurować zdarzenia odpowiedzialne np. za jakiś procent przeskrolowania tekstów czy mierzenia czasu, jaki użytkownicy spędzają na danej podstronie. To może być przydatne w ustaleniu jaka tematyka, aktualnie jest najpopularniejsza i w co warto inwestować.
Dla jeszcze dokładniejszej analizy konwersji na stronie medycznej możesz użyć bardziej zaawansowanych i płatnych narzędzi. Pozwolą Ci one zbadać, w których miejscach witryny użytkownik może napotkać problemy, a gdzie konwersja będzie realizowana bez przeszkód. Możesz przetestować Hotjar lub Mouseflow, aby stworzyć tzw. mapy ciepła (pokazujące miejsca, gdzie w największym skupia się uwaga użytkownika). Korzystając z Smartlook może nawet zobaczyć nagranie, które prezentuje jak użytkownik poruszał się po stronie. Jeśli nie masz czasu, aby przegląda setki lub tysiące takich wizyt, możesz nawet przefiltrować je przez kluczowe momenty.
Co wpływa na współczynnik konwersji na stronie?
O dziwo na to czy pacjent wykona konwersję na stronie medycznej ma wpływ naprawdę wiele czynników. Oczywiście pomijamy zupełnie omawianie takich kwestii jak dostępność usług, specjalistów czy cennik. Jednak o tym, czy pacjent umówi się na wizytę u Ciebie lub u Twojej konkurencji może przesądzić jedna z poniższych pozycji:
#1 Responsywność, czyli strona dostępna na smartfony
Czy Twoja strona jest responsywna? Korzystanie z urządzeń mobilnych takich jak tablety czy smartfony do poszukiwania informacji w sieci, jest coraz powszechniejsze. Nietrudno sobie wyobrazić, jak szybko Twój potencjalny pacjent straci zainteresowanie zawartością Twojej strony, jeśli nie będzie czytelna i wygodna w obsłudze na jego urządzeniu. Aktualnie ruch mobilny przeważył już nad ruchem na komputerach.
Proste konwersje na stronach medycznych takie jak np. wysłanie formularza kontaktowego, wiele pacjentów wykonuje przy okazji. W sklepie, samochodzie lub na przerwie w pracy. Dlatego jeśli chcesz, aby Twój współczynnik konwersji wzrósł, zadbaj, aby pacjenci mogli wykonać je ze swojego smatfona.
#2 Dobre zdjęcia – najlepiej własne, a nie stockowe
Sprawdź czy Twoje zdjęcia są wysokiej jakości i czy odpowiadają wartościom, które chcesz przedstawić. Dobrze dobrane zdjęcia, które będą kojarzyły się użytkownikom z profesjonalizmem oraz wysoką jakością świadczonych usług, dają większą szansę na wykonanie pożądanych działań przez odwiedzających Twoją stronę. Upewnij się, że zdjęcia które dodajesz prezentują czyste i schludne przestrzenie. Świetnie, jeśli pojawią się na nich Twoi pracownicy.
#3 Umawianie wizyt online
Umieszczenie na stronie co najmniej kilku form kontaktu istotnie wpłynie na zwiększenie współczynnika konwersji. Dlatego zadbaj o to, aby oprócz numeru telefonu czy adresu e-mail Twoja medyczna strona WWW umożliwiła również wysłanie formularza kontaktowego, a najlepiej umówienie wizyty online. Jeśli nie masz możliwości, aby Twój CMS połączył się z innym systemem umożliwiającym umawianie wizyt, to przynajmniej umieść w widocznym miejscu widet z odnośnikiem do Znanego Lekarza.
#4 Dopasuj frazy kluczowe
Bardzo zły wpływ na współczynnik konwersji na stronach ma sytuacja, kiedy użytkownik wychodzi i od razu wychodzi ze strony WWW. Zwykle ma to miejsce w dwóch przypadkach:
- problem ze stroną (błąd 404, długi czas ładowania)
- źle dobrana fraza kluczowa
Jeśli pacjent wpisuje w wyszukiwarkę frazę „implanty zębów Kraków” i wchodzi na pierwszy link, który się my wyświetli – oczekuje informacji na temat usługi, której poszukuje. Jeśli zamiast tego wyświetli mu się strona główna Twojej placówki czy strona kontakt – jest ogromne prawdopodobieństwo, że od razu ją opuści. Niezależnie od tego czy konfigurujesz reklamę czy uzupełniasz meta dane na podstronie – zadbaj, aby odpowiadały one realnej zawartości, którą pacjent na nich znajdzie.
#5 Wyeliminuj problemy na stronie
Nikt nas nie lubi sytuacji, kiedy klika w stronę w Google, a po otwarciu okazuje się, że taka strona nie istnieje. Jeszcze gorszą sytuacją jest jeśli przeglądarka wyświetli komunikat o przekroczeniu czasu ładowania, albo o problemach z bezpieczeństwem. Dlatego, aby zwiększyć współczynnik konwersji na medycznej stronie WWW, należy zadbać o wyeliminowanie wszystkich błędów.
Przydatnym narzędziem może okazać się tutaj Page Speed Insights, który wskaże podstawowe problemy z Twoją stroną. Zmierzy czas ładowania i wytknie wszystkie elementy, które go opóźniają. To całkiem przydatna strona, która daje pewien punkt odniesienia, kiedy wprowadzasz zmiany na swojej witrynie.
Przyjazne treści mają wpływ na konwersje na stronie medycznej
Słowa mają ogromną moc, dlatego warto zadbać o odpowiednio dobrane treści. Hasła opisujące Twoje usługi, dobrze napisana oferta, infografiki, a także blog firmowy to narzędzia marketingowe, które pozwalają dostarczyć informacji Twoim potencjalnym pacjentom. Informacje te będą dla nich kluczowe przy podjęciu decyzji o wyborze gabinetu lekarskiego.
Istotnym czynnikiem przy tworzeniu tekstów na Twojej stronie internetowej powinien być język korzyści. Przekonanie, że skorzystanie z Twoich usług przyniesie wymierne korzyści Twojemu pacjentowi, jest znacznie ważniejsze niż podkreślanie Twoich umiejętności. Poza językiem korzyści dobrze jest pamiętać o budowaniu zaufania użytkownika. Jeśli posiadasz pozytywne opinie dotychczasowych pacjentów, umieść je na stronie.
Możesz się pochwalić certyfikatami, nagrodami? Twoi potencjalni pacjenci chętnie zapoznają się z tymi informacjami. Dobrze przygotowane treści na stronę to dzisiaj klucz do sukcesu także w pozycjonowaniu
CTA – kluczowy czynnik konwersji
CTA (ang. Call to action) czyli wezwanie do działania. Jak już pisałem na początku, konwersja to wykonywanie pożądanych działań przez użytkowników strony. Niektórzy potrzebują bardzo dosłownie dowiedzieć się co trzeba zrobić.
CTA ma na celu pokierowanie odwiedzającego stronę, w taki sposób, aby takie działanie wykonał. Skuteczność CTA zależy od prostoty przekazu i wyróżnienia przycisku wzywającego do akcji, na tle Twojego serwisu. Jakie hasła powinny znaleźć się w przycisku CTA?
Można i trzeba odwołać się do bezpośredniej potrzeby pacjenta. Na przykład:
- „Sprawdź, opinie naszych pacjentów”
- „Zapisz się na Newsletter – ten artykuł będzie
miał kolejne części” - „Masz dodatkowe pytania? Porozmawiajmy na czacie”
- „Umów się na wizytę”
Pacjenci odwiedzają stronę lekarza lub kliniki w konkretnym celu. Przyciski i CTA mają za zdanie wskazanie tego celu. Oznacza wykonanie pożądanego działania. Przeczytaj nasz wpis na temat stron docelowych i dowiedz się jak odpowiednio zarządzać treściami na podstronach.
Zwiększ współczynnik konwersji na stronie
Umożliwienie wykonywania przez użytkowników pożądanych akcji może wymagać dodatkowych narzędzi. Poza formularzem kontaktowym, warto rozważyć czat na stronie, lub call-back czyli połączenie z konsultantem. Coraz szybsze tempo życia wymusza rozwiązania, które pozwolą Twoim potencjalnym pacjentom uzyskać informację zwrotną w najkrótszym możliwym czasie. Jeśli nie skorzysta z Twojej oferty teraz – za minutę będzie u konkurencji.
Dokładna analiza Twojej strony pod kątem poprawy konwersji wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi Dodatkowo jest również czasochłonna. Wdrożenie zmian jest niezbędne dla zwiększenia współczynnika konwersji. Strona internetowa jest Twoją pierwszą rozmową z potencjalnym pacjentem, warto zadbać o jakość tej rozmowy.
Potrzebujesz analizy Twojej strony? Wdrożenia koniecznych zmian? Skontaktuj się z nami. Znajdziemy najlepsze rozwiązania, które pomogą zwiększyć współczynnik konwersji na Twojej stronie.