Marketing internetowy Twojej placówki (niezależnie czy to planujesz czy nie) jest ściśle związany z treściami jakie publikujesz. Jeśli zrobisz to umiejętnie możesz dotrzeć do nowych pacjentów lub sprzedawać usługi medyczne na jakich zależy Tobie i Twoim pacjentom.
Czym jest content marketing?
Content marketing czyli marketing treści to według Wikipedii strategia marketingowa polegająca na dostarczaniu atrakcyjnych treści. Ma ona trafiać do grupy docelowej w celu zachęcenia do wykonania określonych działań przynoszących zysk. Marketing treści w medycynie bardzo dobrze się sprawdza ponieważ pozwala na precyzyjne adresowanie proponowanych usług do potrzeb klienta. Co więcej w sektorze medycznym nie wszystkie działania marketingowe są dozwolone prawnie lub etycznie. Dzięki taktykom stosowanym w marketingu treści możesz być w pełni zgodny z zasadami dotyczącymi reklamowania lekarzy.
Korzyści
Jak wspominaliśmy, marketing treści jest skutecznym, ale także nienachalnym sposobem promocji placówki medycznej. Atrakcyjne i unikalne treści efektywne wpływają na:
Wzrost zainteresowania Twoimi usługami
Publikowanie angażujących treści na stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy portalach branżowych pozwoli dotrzeć do potencjalnych pacjentów.
Pozwoli również wpłynąć na zainteresowanie świadczonymi przez Ciebie usługami.
Pozycja lidera wśród konkurencji
Profesjonalne usługi medyczne w połączeniu z ciekawymi treściami dotyczącymi interesujących Twoich pacjentów tematów, zwiększą lojalność Twoich pacjentów.
Ciekawe zjawisko jakie zauważysz po roku lub dwóch latach takiej praktyki to naśladowanie przez innych lekarzy z Twojej a może innych specjalności Twoich działań. Stań się liderem – możesz wyznaczać trendy na rynku także w kwestiach marketingowych.
Zwiększenie ilości stałych pacjentów
Publikując wartościowe treści w internecie zwiększa się zasięg informacji natemat tego co proponujesz swoim pacjentom.
Dzięki takim zabiegom zwiększasz szansę nie tylko na utrzymanie obecnych pacjentów, a także możliwość poleceń Twoich usług,
Wzrost zaufania pacjentów
Atrakcyjne treści poprawią Twój wizerunek i budują zaufanie pacjentów, skuteczniej niż treści zachęcające do skorzystania z Twoich usług. Możesz na przykład zaplanować publikowanie poradnika dla pacjentów. Na przykład możesz powiedzieć im, w jaki sposób powinni postępować przed określonymi zabiegami lub po nich.
Co zrobić, aby w możliwie największym stopniu ograniczyć ryzyka powikłań, lub przyspieszyć proces gojenia ran (oczywiście jeśli dotyczy to Twoich pacjentów)
Pozycjonowanie stron medycznych
Wyższa pozycja Twojej strony w wyszukiwarkach jaką możesz osiągnąć dla szerszej grupy słów kluczowych – angażujące i wartościowe treści zwiększają widoczność Twojej witryny w sieci, a to przekłada się na długoterminową formą promocji Twojej praktyki.
Ruch internetowcy, jaki pojawia się na stronie WWW dzięki wyszukiwaniom jest jakościowo bardzo cenny. Pacjent który samodzielnie odnalazł Twoja stronę z definicji ma do niej większe zaufanie.
Szeroki dostęp do pacjenta
Większe możliwości docierania do potencjalnych pacjentów- atrakcyjne treści oraz odpowiedni sposób promocji znacznie zwiększają możliwości dotarcia do pacjentów przez różne kanały marketingowe. Poza Twoją własną stroną i blogiem wrto sięgnąć po social media, portale branżowe, fora dyskusyjne itd.
Spełnij oczekiwania Twoich pacjentów
Według ankiety przeprowadzonej w Nowym Szpitalu w Kostrzynie nad Odrą, odpowiedziała na pytanie czego oczekuje od pracujących tam lekarzy. Aż 39% wskazało, że życzyłoby sobie aby lekarz wyrażał się w sposób zrozumiały dla pacjenta, a 29% oczekuje wyjaśnienia kwestii związanych z planowanym badaniem.
W ankiecie przeprowadzonej dla szpitala w powiecie Mogilno 153 osoby wskazały, że oczekują od lekarzy w szpitalu dokładnego wyjaśnienia planowanych badań/zabiegów. 104 osoby chciałaby aby lekarze przekazywali informacje pacjentom w sposób jasny i zrozumiały. Badania przeprowadzone w Nowym Szpitalu w Świeciu aż 44% pacjentów również wskazało na potrzebę otrzymania rzetelnych i zrozumiałych informacji na temat stanu zdrowia. Twoi pacjenci poszukują informacji o zdrowiu i przeprowadzonych badaniach, wykorzystaj marketing treści.
Narzędzia używane w content marketingu
Marketing treści w medycynie daje spore możliwości promocji Twojej praktyki i pozyskiwania potencjalnych pacjentów w różnych kanałach marketingowych:
- Treści na stronie internetowej,
- Regularna publikacja na blogu firmowym,
- Publikacja w mediach społecznościowych,
- Treści na portalach branżowych.
Jak pisałem w artykule na temat długości i jakości artykułów warto wykorzystać infografiki. Użyj także clipów wideo oraz podcastów czyli publikacji internetowych w formie obrazkowej filmowej czy dźwiękowej, zazwyczaj w regularnych odcinkach.
Jakie treści publikować?
Content marketing
Jest to bezpieczna i skuteczna taktyka w promocji Twojej placówki. Możesz, wykorzystać jednocześnie wiele kanałów do publikacji rzetelnych i atrakcyjnych treści. Dostosuj swoje treści do oczekiwań pacjentów oraz do narzędzi marketingowych. Niekoniecznie tekst jaki przyjąłby się na blogu nadaje się do publikowania na Facebooku.
Blog firmowy
Według przytoczonych ankiet, pacjenci oczekują pełnych informacji na temat zdrowia oraz przeprowadzanych badań czy zabiegów, przekazanych zrozumiałym językiem. Blog na Twojej stronie to idealne miejsce na publikację artykułów, które rozwieją wątpliwości Twoich pacjentów. Ciekawym rozwiązaniem jest udzielenie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania poprzez publikacje na firmowym blogu.
Stwórz tzw. case study czyli studium przypadku. Opis przypadku pacjenta (bez podawania danych osobowych) to studium problemu zdrowotnego, zastosowanego leczenia oraz efektów. Pozwala Twoim pacjentom poznać bliżej standardy Twojej praktyki i budują Twój profesjonalny wizerunek w sieci.
Media społecznościowe
Profil Twojej placówki na Facebook’u wymaga utrzymywania stałego kontaktu z pacjentami. Social media to portale, gdzie warto publikować najciekawsze wydarzenia:
- zakup nowoczesnego sprzętu,
- rozszerzenie oferty badań lub zabiegów,
- rozszerzenie kadry lekarskiej lub pielęgniarskiej
Warto czytelników także informować o przyznanych nagrodach i zamieszczać opinie zadowolonych pacjentów.
Pomyśl o darmowych konsultacjach jako formie promocji dla swoich pacjentów. Możesz je urządzać regularnie lub raz na jakiś czas. Postaraj się zrobić z nich widoczne wydarzenie.
Newsletter
Wysyłając aktualne informacje o Twojej placówce zadbaj o wartość dodaną dla swoich czytelników. Rabaty na badania czy zabiegi, krótsze terminy oczekiwania na wizytę, najnowsze trendy w Twojej dziedzinie.
O czym warto pamiętać?
Marketing treści w usługach medycznych powinien zawierać dwa kluczowe elementy:
- treści zgodne z ustawą o promocji usług medycznych,
- język przystępny dla pacjentów.
Ustawa z 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej ( Dz. U. nr 112, poz 654 z późn. zm.) wskazuje na możliwość informowania o świadczonych usługach, jednak te informacje nie mogą nosić cech reklamy. Dodatkowo, Kodeks Etyki Lekarskiej zabrania reklamowania placówki ( art. 63), jedyną możliwością jest budowanie pozycji zawodowej i pozyskiwanie pacjentów poprzez wyniki swojej pracy.
Ograniczania ustawą oraz Kodeksem Etyki Lekarskiej znacznie wpływają na treści jakie możesz publikować, nie łamiąc prawa i zasad etyki zawodowej. Content marketing dostarcza narzędzia do publikacji treści skutecznie promujące Twoją praktykę zgodnie z obowiązującym prawem i etyką lekarską.
We wspomnianych wcześniej badaniach, pacjenci oczekiwali przekazywania rzetelnych informacji na temat stanu zdrowia oraz metod leczenia, w sposób jasny i zrozumiały. Skuteczny marketing treści pozwala dostarczyć merytorycznych i jednocześnie przystępnych informacji o proponowanych zabiegach, badaniach, ich przebiegu, przeciwwskazaniom, ewentualnym powikłaniom.
Wartością dodaną jest edukacja Twoich pacjentów, dzięki Twojej fachowej wiedzy przekazanej w zrozumiały sposób. Publikacja wartościowych i przystępnych dla pacjentów treści za pomocą kilku kanałów marketingowych, pozwala na skuteczną promocję Twojej praktyki.
Przykłady kreatywnego marketingu treści
Content marketing marki medycznej może być kreatywny i zaskakujący, a zarazem skuteczny. Przykładem jest uznawany za najlepszy szpital na świecie, Mayo Clinic w Stanach Zjednoczonych. Prowadzony przez placówkę blog ma sporą liczbę czytelników, a to za sprawą…wyjątkowych autorów. Mayo Clinic publikuje historie pisane przez personel i Pacjentów, co znacznie zwiększa wiarygodność placówki i angażuje społeczność do wymiany doświadczeń i dzielenia się własnymi przeżyciami.
Natomiast słynny koncern farmaceutyczny AbbVie na swojej stronie przybliża pasje swoich pracowników np. filmy jednego z dyrektorów ukazujące podwodne badania czy zdjęcia niezwykłej kolekcji trampek… Comiesięczny wywiad z jednym z pracowników, który opowiada o swoich zainteresowań pozwala przybliżyć czytelnikom co inspiruje ich do pracy i czym zajmują się po wyjściu z laboratorium.
Publikacja wartościowych i przystępnych dla pacjentów treści za pomocą kilku kanałów marketingowych, pozwala na skuteczną promocję Twojej praktyki.
Potrzebujesz dodatkowych informacji o efektywnym marketingu treści? Zapraszam do kontaktu z nami.