Marketing medyczny, podobnie jak wiele innych dziedzin, przechodzi ciągłe transformacje. Wszystko to za sprawą dynamicznych zmian związanych z nowościami w analityce i sztucznej inteligencji. Dzięki narzędziom i technologiom dostępnym na rynku mamy możliwość tworzenia treści, które naprawdę rezonują z potencjalnymi pacjentami. Marketing medyczny oparty o dane to sprawdzona strategia marketingowa. Odpowiednio zaplanowany i zrealizowany, skutecznie pomoże w osiągnięciu celu.
Wykorzystanie danych do zrozumienia docelowej grupy odbiorców
Większość Twoich potencjalnych pacjentów korzysta już z Internetu. To daje Ci dużą przewagę – możesz analizować ich zachowania i na tej podstawie przygotowywać treści na swojej stronie i social mediach. Marketing medyczny oparty o dane, które są związane z docelową grupą odbiorców jest niezwykle skuteczny. Głównie dlatego, że w centrum stawia potencjalnego pacjenta i dostarcza mu materiały, których ten akurat poszukuje.
Nie da się ukryć – reklamy w dzisiejszym świecie irytują już każdego. Jednak nic nie irytuje tak bardzo jak reklama, która nas zainteresowała, ale przekierowała nas na zupełnie inną stronę lub ofertę. Marketing medyczny oparty o dane, pozwala na takie przygotowanie treści, aby rezonowały one z tym czego rzeczywiście szukają Twoi potencjalni pacjenci. I nie dotyczy to tylko kwestii związanych z reklamą.
Narzędzia, które umożliwiają marketing medyczny oparty o dane
Analiza, analiza i jeszcze raz analiza! Jeśli chcesz uruchamiać świetne reklamy, które będą przynosiły dobre efekty i realizowały coraz to bardziej rygorystyczne KPI – musisz nauczyć się analizować dane. Tylko, aby je analizować – musisz najpierw je mieć. Na rynku jest dostępnych kilka narzędzi, które pozwalają na opracowywanie danych do strategii marketingowej.
Pamiętaj jednak, że wiele strategii wymaga przetestowania co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Dlatego warto podjąć współpracę z agencją marketingową, która zajmuje się marketingiem dla medycyny. Nasz zespół ma nie tylko wiedzę i doświadczenie w branży, ale na bieżąco testuje algorytmy. Dzięki temu wie jaka strategia przyniesie najlepsze rezultaty.
Statystyki strony, social mediów i newsletterów
Zacznij od tego co już masz. Zajrzyj do zakładki „Statystki” w CMS swojej strony internetowej czy w ustawieniach zaawansowanych social mediów. Zawsze analizuj wyniki wysłanych malingów do pacjentów i regularnie wykonuj testy A/B zarówno dla tematów jak i dni / godzin wysyłki. Te dane o swoich pacjentach otrzymujesz całkiem za darmo, a mogą być świetną inspiracją. Czego możesz się dowiedzieć ze statystyk w social mediach czy strony internetowej?
- Najlepsze godziny – analizując statystyki dowiesz się, kiedy twoi pacjenci najchętniej reagują na Twoje treści. To bardzo istotna wiedza, która pozwala nie tylko na publikowanie postów czy wysyłanie newsletterów, ale również na np. zaplanowanie liva!
- Dane demograficzne – większość statystyk w social mediach pozwala na zweryfikowanie ogólnych danych o użytkownikach, którzy weszli w interakcję z Twoim profilem. Dzięki temu wiesz czy to kobiety, mężczyźni, w jakim są wieku i gdzie mieszkają. To świetna baza pod grupę docelową do reklamy.
- Czym się interesują – analizując najczęściej wybierane tematy kontaktu wiesz, jaki temat aktualnie najbardziej interesuje Twoich pacjentów. Skoro dana tematyka jest na topie – warto publikować związane z nią posty w social mediach (jest większa szansa, że pacjenci je udostępnią), stworzyć ciekawy wpis na bloga i podesłać go jako ciekawostkę na maila.
GA4 – bezpłatne narzędzie do analizowania danych
Google Analytics to podstawa. Każda medyczna strona internetowa powinna być podpięta do konta GA4. Jednak to nie wszystko. Koniecznie musisz skonfigurować podstawowe konwersje i zdarzenia, które pozwolą Ci analizować to co dla Ciebie najważniejsze. W zależności od przyjętej strategii mogą to być: wysłane formularze, wykonane telefony, otwarcia strony, procent skrolowania czy czas spędzony na stronie. Opcji jest naprawdę wiele – grunt to wiedzieć jaka aktywność pacjenta jest dla Ciebie ważna i jak wykorzystać zebrane w ten sposób dane. Marketing medyczny oparty o dane w GA4 pozwala na sprawdzenie:
- Popularność podstron – jeśli widzisz, że dana usługa lub wpisy blogowe na temat danego produktu są częściej klikane – wiesz jaki temat interesuje Twoich pacjentów.
- Współczynnik odrzuceń – jeśli dana podstrona generuje duży współczynnik odrzuceń, może to znaczyć, że jej treść nie odzwierciedla fraz i słów kluczowych do których została przypisana.
- Dane o odbiorcach – podobnie jak w przypadku social mediów, masz dostęp do danych demograficznych o odbiorcach, które będą świetną bazą do stworzenia grupy odbiorców, dopasowania tematyki wpisów na bloga czy weryfikowania skuteczności reklam.
Szerzej o tym co można analizować w GA4 pisaliśmy już w naszym wpisie na blogu. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest to narzędzie, które w rękach doświadczonego marketingowca może stać się skarbnicą wiedzy.
Google Search Console, jako narzędzie do tworzenia treści
Kolejnym bezpłatnym narzędziem od Google, które wspiera marketing medyczny oparty o dane jest Google Search Console. Jego funkcjonalność jest często niewykorzystywana przez właścicieli placówek medycznych. To narzędzie pozwala na weryfikowanie nie tylko pozycji konkretnej strony w wyszukiwarce Google, ale również jej popularności, statusu zaindeksowania i błędów. O tym jak dodać stronę do Google w kontekście GSC już pisaliśmy, jednak ma ono wiele więcej ciekawych możliwości.
Przede wszystkim Google Search Console pozwala na sprawdzanie skuteczności. Raport w tej zakładce możesz filtrować po zapytaniach w wyszukiwarce, stronach, kraju, urządzeniach czy dacie. To kolejne miejsce, które wskaże Twoje silne obszary, na których warto się skupić, ponieważ cieszą się popularnością. Dodatkowo jednak zauważysz tam wyraźnie swoje słabe strony, czyli tematy do poprawy. W ten sposób skutecznie zweryfikujesz lub stworzysz skuteczną strategię marketingową.
Business Intelligence, czyli marketing medyczny oparty o dane poziom wyżej
Na rynku znajdziesz również wiele (zwykle płatnych) narzędzi, które umożliwiają tzw. Business Intelligence, czyli przekształcanie danych w wiedzę. Popularne na rynku są rozwiązania takie jak NetPC, BPX czy VIX. Zanim zdecydujesz się na wybór jednego z systemów, warto wykorzystać bezpłatne okresy testowe, aby wybrać te najbardziej zrozumiałe i intuicyjne. Zwróć także uwagę czy narzędzie to możesz powiązać ze wszystkimi innymi systemami i narzędziami, z których korzystasz.
Takie kompleksowe wsparcie profesjonalnego narzędzia pozwala na efektywne zarządzanie, analizowanie i interpretację danych. W ten sposób nie tylko zyskujesz gotowe raporty z opracowanymi liczbami i wnioskami, ale także eliminujesz swoje błędy. W końcu każdy z nas się myli!
Co zyskujesz dzięki skorzystaniu z narzędzi Bussines Intelligence?
- Oszczędzasz swój czas (nie musisz analizować danych, filtrować czy tworzyć zaawansowanych raportów).
- Eliminujesz swoje błędy czy domysły.
- Przetwarzasz dużo danych równocześnie z różnych połączonych narzędzi.
- Otrzymujesz wnioski, które są oparte o wszystkie kanały, a nie tylko jeden z nich.
Jak wykorzystać dane do strategii marketingowej?
W dobie cyfrowej transformacji wykorzystanie danych i analityki w marketingu medycznym staje się coraz bardziej istotne. Dzięki nowoczesnym narzędziom i technologiom, specjaliści od marketingu medycznego mają teraz możliwość tworzenia bardziej efektywnych i personalizowanych strategii marketingowych, które przynoszą realne rezultaty. Wprowadzenie się w świat marketingu medycznego opartego o dane, może być kluczem do sukcesu w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku medycznym.
Samo analizowanie danych jednak nie przyniesie żadnych efektów. Wnioski, które otrzymamy należy przekuć w treści czy pomysły. To wymaga nie tylko kreatywności, ale również znajomości systemów reklamowych używanych w marketingu medycznym. Na szczęście rynek idzie do przodu i możemy skorzystać z pomocy sztucznej inteligencji.
Marketing medyczny oparty o dane przy pomocy AI
Zakładamy więc, że masz gotowe wnioski i przygotowane dane, które chcesz przekuć w kreatywne materiały. Wystarczy, że poprosisz o pomoc jedno z narzędzi do sztucznej inteligencji. Tutaj najważniejsza jest umiejętność właściwego pisania tzw. promptów, czyli komend do AI. To one i dostarczone dane zadecydują o tym, czy efekty współpracy ze sztuczną inteligencją będą dla Ciebie satysfakcjonujące.
Polecamy zacząć od tego, aby przekazać sztucznej inteligencji jak najwięcej szczegółowych informacji dotyczących Twojej firmy czy biznesu. Nie musisz pisać wyprawki, po prostu wpisz komendę:
Zadaj mi pytania dotyczące mojej medycznej firmy, które pozwolą Ci na jej dokładne poznanie.
Następnie starannie odpowiedz na każde z nich i wyślij na czacie. W ten sposób nauczysz sztuczną inteligencję bardzo ważnej rzeczy – czym zajmuje się Twoja firma i jak działa. Dzięki temu kolejne polecenia, będą już szyte na miarę! Pamiętaj również, aby dostarczyć AI wszystkie wyciągnięte z narzędzi analitycznych dane. Następnie poproś AI o pomoc np.
- Zaproponuj 10 tematów wpisów blogowych na temat XXX
- Napisz 10 pomysłów na wpisy do social mediów dla mojej firmy
- Stwórz wpis na social media związany z tematem XXX z okazji dnia XXX
- Napisz wytyczne do grupy odbiorców z założeniami XXX
- Opisz reklamę usługi XXX dla grupy odbiorców XXX
W ten sposób możesz uzyskać wiele kreatywnych inspiracji do wpisów blogowych, postów na social media czy nawet gotowych treści reklam i przykładowych grup odbiorców, które można przetestować. To niezwykłe ułatwienie, szczególnie w momencie, kiedy udało Ci się już uruchomić reklamę i nie ma ona zadowalających wyników. Pamiętaj jednak, że dane ChatGPT są przestarzałe. Zawsze weryfikuj treści, które Ci dostarcza.
Marketing oparty o dane, a Consent Mode v2
W kwietniu 2024 roku każda strona WWW, która chce korzystać z medycznego marketingu opartego o dane zbierane przez Google – musi korzystać z tzw. Consent Mode v2. Rozwiązanie to pozwala pacjentom, którzy odwiedzają Twoją witrynę internetową na wyrażenie nowej zgody na pliki cookie. Niestety ma ono również ogromny wpływ na prowadzone kampanie reklamowe!
Consent Mode v2 daje użytkownikowi gwarancję, że zarówno śledzenie, jak i remarketing odbywa się w całkowitej zgodzie z wyrażonymi przez nich zgodami na cookie. W związku z tym można spodziewać się zmniejszonej ilości danych o użytkownikach, którzy odwiedzają Twoją stronę WWW. Nie wszyscy bowiem wyrażą zgodę na przetwarzanie takich danych. Na dodatek, jeśli nie wprowadzisz tej zmiany na swojej stronie – całkiem utracisz do nich dostęp. Już teraz marketingowcy meldują spadki skuteczności kampanii i wyników w systemach reklamowych oraz analitycznych. Zapewne potrzebny będzie czas i liczne testy, aby wszystko wróciło do normy.
Jeśli nie wiesz jak wprowadzić nowe zgody na pliki cookie na swoją medyczną stronę WWW – skontaktuj się z nami. Czasu jest coraz mniej!
Wykorzystanie danych w medycznym marketingu
Branża medyczna nie jest prosta w odniesieniu do marketingu. Występuje wiele zmiennych, na dodatek obowiązują nas ograniczenia prawne, a dynamicznie zmieniające się praktyki wymagają regularnej kontroli i aktualizowania treści na stronie. Dlatego marketing medyczny oparty o dane ma sens i pozwala na precyzyjne dopasowanie strategii, aby uzyskać oczekiwane rezultaty.
Odpowiednio wykonany marketing medyczny oparty o dane zaciekawi obecnych i przyciągnie nowych pacjentów. Pozwoli również na zaoszczędzenie czasu (nie trzeba testować wszystkich możliwości od zera) i pieniędzy (tworzysz reklamę pod pacjenta, czyli taką, jaką chce zobaczyć). Jeśli nie wiesz jak korzystać z narzędzi analitycznych, koniecznie skontaktuj się z nami. Wspólnie ustalimy cele i podejmiemy działania, aby skutecznie je realizować.