Wróć do BLOGA

Rewolucja plików cookie – zegar tyka! Google Consent Mode v2 i nie tylko

Google Consent Mode v2

Jeśli chcesz nadal reklamować się w Interecie, tworzyć kampanie remarketingowe i zyskiwać nowych użytkowników na swojej stronie WWW. Obligatoryjnie musisz zapoznać się ze zmianami związanymi z Google Consent Mode v2, które wynikają z DMA i nowego trybu wyrażenia zgody. Brak dostosowania się do nowej rzeczywistości, którą wprowadza rewolucja plików cookie, może całkowicie uniemożliwić Ci prowadzenie marketingu medycznego.

Unijny akt Digital Markets Act (DMA) wszedł w życie w 2023 roku. Niby każdy wiedział, że szykują się duże zmiany, ale … dopiero na początku 2024 roku zaczęło robić się o tym głośno. To wszystko za sprawą powiadomień wysyłanych przez Meta do swoich użytkowników – w tym opublikowania cennika na płatną subskrypcję. Ma ona umożliwić korzystanie z FB bez reklam.

Dodatkowo czas na dostosowanie się do nowych realiów uwzględniających nowy Consent Mode v2 (czyli rozwiązanie Google dotyczące zgody na cookie) mamy tylko do końca marca 2024 roku!

Brak wdrożenia na swojej medycznej stronie WWW Google Consent Mode v2 znacznie ograniczy możliwości marketingu i reklamy. W tym będzie mieć istotny wpływ na kluczowe funkcje Google Ads. Aby tego uniknąć konieczne jest wprowadzenie Cookies Management Platform, czyli mechanizmu, który będzie umożliwiał wyrażenie nowej zgody na cookie.

tryb wyrażania zgody

Pliki cookie i tryb wyrażenia zgody nie jest niczym nowym. Przepisy weszły w życie już w 2020 roku. Wówczas użytkownik mógł świadomie udzielić zgody na cookie. To z kolei miało ogromny wpływ na RODO i bezpieczeństwo. Jednak w związku z tym, że w ubiegłym roku w życie wszedł nowy akt – Digital Markets Act (DMA) – przepisy dotyczące trybu wyrażenia zgody uległy dużej zmianie. Teraz są bardziej rygorystyczne.

Jaki jest cel wprowadzenia zmian w trybie wyrażenia zgody?

Nowy mechanizm, który wprowadził Google, czyli Consent Mode v2 daje użytkownikom gwarancję, że zarówno śledzenie, jak i remarketing odbywa się w całkowitej zgodzie z wyrażonymi przez nich zgodami na cookie. No cóż … od teraz prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych będzie jeszcze trudniejsze! 

nowe pliki cookie

I co ja teraz zrobię?!

Najlepiej zgłosić się do profesjonalnej agencji marketingowej, takiej, która specjalizuje się w marketingu w branży medycznej. Specjaliści zawsze są na bieżąco i wiedzą jak radzić sobie w takich sytuacjach. Skontaktuj się z nami, aby poradzić sobie z rewolucją plików cookie!

Prawda jest taka, że nowe narzędzie da możliwość wykorzystania pewnego kompromisu. Będzie to polegać na wykorzystaniu algorytmów opartych na sztucznej inteligencji. W ten sposób będziemy wykorzystywać dane o pacjentach, którzy wyrazili zgodę na cookie, aby oszacować zachowania użytkowników, którzy tej zgody nie wyrazili.

Omawiane zmiany związane z Google Consent Mode v2 są obowiązkowe. Niedostosowanie się do nich będzie wiązało się z ograniczeniem istotnych funkcji do marketingu w narzędziach Google. Zatem jakie zmiany wprowadza Consent Mode v2?

  1. Parametr „ad_user_data”, którego zadaniem jest kontrola nad tym, czy dane użytkownika mogą być wykorzystywane przez Google w celach reklamowych.
  2. Parametr „ad_personalization”, który z kolei sprawdza czy danemu użytkownikowi można wyświetlać spersonalizowane reklamy w ramach remarketingu.
  3. Anonimowe pingi „cookieless”, które dostępne są w wersji Advanced (wyłącznie wersja Consent Mode v2 Basic jest obowiązkowa). Pliki te umożliwiają systemowi Google Ads i GA4 odzyskiwanie pewnych danych o użytkownikach.

Tryb uzyskania zgody w Google zachowuje wybrane przez użytkowników ustawienia na wszystkich odwiedzanych przez nich stronach WWW. Pingi Consent Mode v2 przekazują do Google Ads faktyczny stan zgody przy pomocy wyżej opisanych parametrów.

Bez nich reklamodawcy tracą część danych dotyczących interakcji użytkowników z reklamą czy konwersją. Parametry Consent Mode v2 są zintegrowane z raportami kampanii Google Ads, zapewniając pełniejszy obraz wyników. Te dane są uwzględniane w narzędziach Google do określania stawek, co pozwala na zoptymalizowanie kampanii.

Podsumowując – bez tych danych część funkcji dostępnych w narzędziu będzie nieodstępna (remarketing czy grupy odbiorców), a część nie będzie działać prawidłowo (zarządzenie budżetem reklamowym) lub przyniesie gorsze efekty kampanii.

Wpływ trybu wyrażenia zgody na Meta – reklamy na Facebooku

Dyrektywa Digital Markets Act dotyczy wszystkich cybergigantów. W tym również firmy Meta. Zatem założenia przetwarzania danych osobowych i trybu wyrażania zgody na cookie dotyczą także Facebook’a, Instagrama czy Messengera. Obowiązkiem firmy jest zapewnienie użytkownika, że jego dane są zdobywane w zgodzie z aktualnymi regulacjami.

W przypadku firmy Meta, użytkownicy od początku 2024 roku otrzymują powiadomienia, które proszą ich o następujące informacje:

  • Czy chcesz nadal oglądać reklamy na Facebooku i korzystać z aplikacji bezpłatnie lub skorzystać z płatnej subskrypcji, aby nie wyświetlać reklam na Twoim profilu.
pliki cookie a meta
  • Czy chcesz połączyć swoje konto na Facebooku i Instagramie w Centrum kont czy zarządzać nimi oddzielnie?
  • Czy chcesz powiązać Messengera z kontem na Facebooku czy korzystać z niego niezależnie?
  • Czy chcesz powiązać konto Facebook z Marketplace czy nie? Jeśli nie to komunikacja ze sprzedającym/kupującym odbywać się będzie za pośrednictwem poczty elektronicznej.
  • Czy chcesz powiązać konto Facebook z Facebook Gaming? Jeśli nie, użytkownik będzie mógł korzystać wyłącznie z gier dla 1 gracza.

Rozwiązanie Google Consent Mode v2 jest całkowicie zgodne z warunkami RODO i bezpieczeństwem. Umożliwia bowiem użytkownikom modyfikację wyrażanych przez siebie zgód na cookie i wysyła sygnały do systemów Google związane z tym co ma się dziać z ze zgodami dalej. Nawet wersja bardziej zaawansowana, czyli Advanced, która korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji – wysyła wyłącznie anonimowe pingi. Takie dane są pozbawione jakichkolwiek informacji o użytkowniku oraz plików cookie.

Rewolucja plików cookie dzieje się już teraz! Nowe zmiany należy wprowadzić do końca marca 2024 roku. Inaczej zostaniemy pozbawieni kluczowych funkcjonalności związanych z reklamą w sieci. Google to nadal lider, jeśli chodzi o marketing cyfrowy. Dlatego utrata tak ważnych danych będzie miała ogromny wpływ na ruch i konwersje. Na co należy aktualnie zwrócić uwagę?

  1. W powiadomieniu związanym z cookies należy umożliwić użytkownikowi wyrażenie świadomej zgody (np. poprzez checbox czy suwak) na cookies analityczne i marketingowe.
  2. Ustawienie zgód na pliki cookie w taki sposób, że domyślnie są one WYŁĄCZONE, a użytkownik świadomie ma wyrazić na nie zgodę.
  3. Dokładne opisanie zgód na pliki cookies.
  4. Umieszczenie na swojej stronie internetowej zaktualizowanej polityki prywatności oraz polityki plików cookies.
  5. Zaimplementowanie na stronie internetowej mechanizmu zarządzania zgodami cookies Management Platform. W tym celu Google stworzyło swoją listę rekomendowanych dostawców.

Podsumowując: banner cookie to belka, która wyświetla się na Twojej stronie, kiedy użytkownik trafi na nią po raz pierwszy. Dotychczas wymagane było, aby zawierała ona odnośnik do polityki prywatności i plików cookie oraz przycisk z wyrażeniem zgody. Aktualnie belka ta musi zawierać zdecydowanie więcej informacji!

PRZED ZMIANAMI

stare zgody na cookie

PO OBOWIĄZOWYCH ZMIANACH CONSENT MODE V2

CONSENT MODE V2

Nie będziemy ukrywać, że najlepiej skontaktować się z firmą zewnętrzną, która zadba o to, aby całe środowisko było prawidłowo skonfigurowane. Zmiana bowiem nie odbywa się tylko na banerze cookie na stronie, ale także w narzędziach Google. Podejrzewamy jednak, że jest możliwość, że nie wiesz czy Twoja strona WWW spełnia wytyczne obowiązkowe dla Google Consent Mode v2. W związku z tym nie wiesz czy musisz szukać firmy, która zajmie się konfiguracją tego rozwiązania.

Jak to sprawdzić?

  1. Pobierz wtyczkę Analytics Debugger dla Google Chrome.
  2. Po zainstalowaniu otwórz swoją stronę WWW. Kliknij prawym przyciskiem myszy na tło strony i wybierz opcję „Zbadaj”.
  3. Następnie z dostępnych kart wybierz Analytic Debugger.
  4. Naciśnij przycisk „Start Debugging” i poczekaj chwilę. Wyświetli się wstępny raport.
  5. Kliknij plusik i z listy wybierz GA4, a następnie żółty przycisk „Apply Cahnges”.
Analytic Debugger
  • Poczekaj 3 sekundy i ponownie wykonaj badanie klikając „Start Debugging”.
  • Przejdź do zakładki GA4 i wybierz page_view.
Jak zweryfikować czy spełniam wymagania związane z Consent Mode v2?
  • Wyszukaj sekcji „Shared Parameters” i parametry Google Consent Status i Google Consent Default.
google consent status

Opis kodów:

  • G100 – zgoda nie została udzielona
  • G110 – została udzielona zgoda na Google Ads, ale nie na Google Analytics
  • G101 – została udzielona zgoda na Google Analytics, ale nie na Google Ads
  • G111 – została udzielona zgoda zarówno na Google Analytics jak i Google Ads
  • literki ‘l’ – sygnał nie został ustawiony w trybie uzyskiwania zgody (brak Consent Mode)
  • literki ‘m’ – zgoda odrzucona po aktualizacji zgody (nie domyślna)
  • literki ‘n’ – zgoda nadana po aktualizacji zgody (nie domyślna)
  • literki ‘p’ – zgoda odrzucona domyślnie (bez aktualizacji zgody)
  • literki ‘q’ – zgoda odrzucona domyślnie i po aktualizacji zgody
  • literki ‘r’ – zgoda odrzucona domyślnie i udzielona po aktualizacji zgody
  • literki ‘t’ – zgoda nadana domyślnie (bez aktualizacji zgody)
  • literki ‘u’ – zgoda nadana domyślnie i odrzucona po aktualizacji zgody
  • literki ‘v’ – zgoda nadana domyślnie i nadana po aktualizacji zgody

Dodatkowo z prawej strony wyświetla się:

  • Parametr gcs (Google Consent Status) dotyczy wyłącznie ad_storage i analytics_storage.
  • Parametr gcd (Google Consent Default) jest uwzględniany we wszystkich działaniach usług Google, nawet jeśli tryb uzyskiwania zgody nie jest aktywny.

UWAGA! Pamiętaj, że wynik ten dotyczy udzielonej przez Ciebie zgody na cookie. Aby dokładnie przeprowadzić test najlepiej usunąć ciasteczka. Zweryfikować czy mamy kod G100, a następnie wyrazić zgodę, odświeżyć wtyczkę i upewnić się, że kod zmienił się na G111.

Nowa dyrektywa wprowadziła rewolucję w plikach cookie i sposobie wyświetlania reklam. Zmusza nas to do aktualizacji bieżących ustawień na stronach WWW i w narzędziach. Zmiany dotyczące trybu wyrażana zgody przez użytkownika wiążą wszystkich cybergigantów takich jak Meta czy Google. Jeśli chcesz nadal prowadzić skuteczne kampanie reklamowe i remarketing. Tym samym ciągle pozyskiwać nowych pacjentów. Konieczne jest dostosowanie się do dynamicznie zmieniających się realiów!

Scroll to top