Treści generowane przez użytkowników nie tylko zwiększają zaufanie i autentyczność marki. Mają również istotny wpływ na zaangażowanie innych użytkowników czy kreowanie społeczności. W efekcie czego możemy zyskać większy ruch na stronie oraz podwoić swoje konwersje. Czy wiesz czym jest User Generated Content i jak mądrze go wykorzystać? To całkowicie bezpłatna metoda na przyciągnięcie nowych pacjentów oraz zatrzymanie istniejących. Jednak nie wszyscy w branży medycznej o niej wiedzą!
Co to jest User Generated Content?
User Generated Content, czyli w skrócie UGC to wszelkie treści, informacje, media i opinie generowane przez użytkowników w Internecie lub innych platformach cyfrowych. Mogą to być teksty, zdjęcia, filmy, recenzje, komentarze, posty na blogach, tweet-y, podcasty i inne formy treści. Ważne, że muszą być tworzone i udostępniane przez samych użytkowników, a nie przez firmy czy instytucje.
W przypadku marketingu medycznego, UGC jest szczególnie cenny, ponieważ stanowi autentyczną opinię, doświadczenia i rekomendacje pacjentów na temat oferowanych usług placówki medycznej. Marki często wykorzystują User Generated Content w medycynie jako narzędzie do budowania zaufania lokalnej społeczności. Pomaga w zwiększaniu zaangażowania pacjentów oraz promowania swoich usług.
Jak UGC wpływa na SEO medycznej strony internetowej?
Wiemy już czym ogólnie jest UGC oraz skąd napływa. Czy zatem możemy go jakoś wykorzystać, aby zwiększyć swoją pozycję w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie? Oczywiście, że tak! Treści generowane przez użytkowników w medycynie to świetne źródło tzw. content marketingu i silnie oddziałuje na pozycjonowanie strony medycznej.
Treści użytkownika, czyli jak wykorzystać jego opinię
W naszym artykule pt. „Jak znaleźć się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania?” pisaliśmy szerzej na temat SERP Google oraz tym jakie treści są ważne dla wyszukiwarek internetowych. Wszelkiego rodzaju treści użytkownika jak np. opinie czy recenzje to unikalny content (id dodatkowe słowa kluczowe), który gwarantuje wyższą pozycję placówki medycznej w wynikach wyszukiwania. Jaka jest największa zaleta UGC w tym przypadku? Jest całkowicie darmowe! Pacjent sam dzieli się swoją opinią po wizycie w Twoim gabinecie, a inni potencjalni pacjenci chętnie zapoznają się z jego recenzją (tzw. social proof).
Takie recenzje można wykorzystać na swojej medycznej stronie internetowej. Popularne gwiazdki nie tylko przyciągają wzrok w wyszukiwarce, ale również zwiększają zaufanie do Twojej firmy. Aż 98% użytkowników w Internecie czyta opinie innych osób przed skorzystaniem oferty czy zakupem określonego produktu.
Q&A lub FAQ – wykorzystaj pytania pacjentów
Kolejnym zastosowaniem UGC w SEO i pozycjonowaniu jest stworzenie sekcji pytań i odpowiedzi. Dadzą nam one dwa świetne efekty:
- Nowe źródło świeżego i interesującego contentu, które można stale uzupełniać
- Zwiększenie możliwości pojawienia się w wynikach Google Featured Snippets, tym samym szansa na zwiększenie ruchu i wyróżnienie w SERP-ach
Prowadząc placówkę medyczną lub prywatną praktykę lekarską z doświadczenia wiesz o co pytają Twoi pacjenci. Przejrzyj ostatnie maile i wiadomości, zastanów się jakie wątpliwości padają podczas wizyty w gabinecie. Zbierz wszystkie te pytania, napisz wyczerpujące odpowiedzi stosując dobrane słowa kluczowe i umieść w odpowiednich kategoriach na swojej stronie WWW. W ten sposób możesz na bieżąco aktualizować zawarte tam informacje, co wpłynie pozytywnie na indeksowanie przez roboty Googla.
Marketing szeptany i szum (buzz) wokół marki
Treści generowane przez użytkowników sprawiają również, że o Twojej placówce medycznej się pisze. Każda wypowiedź na forum, komentarz w social mediach lub wzmianka w poście wywołują pewną dyskusję. Pacjenci rozmawiają o Twojej praktyce lekarskiej, omawiają dostępne usługi czy ceny w ten sposób robiąc tzw. szum, czyli buzz wokół marki. User Generated Content to świetna strategia, na marketing szeptany. Każdy z nas wie, że nie ma lepszej reklamy niż ta, z polecenia zadowolonego pacjenta. Zadbaj o to, aby każdy pacjent wychodzi z Twojego gabinetu zadowolony, a w ten sposób zyskasz bezpłatną reklamę. Gwarantujemy, że taki pacjent poleci Cię nie tylko swojej rodzinie, ale również znajomym, a być może także w komentarzu na social mediach!
Jakie korzyści daje User Generated Content?
Zalety UGC dla marki medycznej można mnożyć! Ma on nie tylko niewątpliwy wpływ na marketing online, pozycję w Google, ale również przekłada się bezpośrednio na Twoje zyski. Jakie jeszcze korzyści zyskujesz dzięki swoim zadowolonym pacjentom?
- Internauci uważają, że treści generowane przez użytkowników są 2,5 razy bardziej autentyczne niż treści, które publikuje marka.
- 60% konsumentów twierdzi, że treści użytkownika są najbardziej autentycznymi treściami marketingowymi.
- User Generated Content sprawia, że 53% użytkowników jest bardziej pewnych swojej decyzji o zakupie czy skorzystaniu z usługi
- 40% osób nie skorzysta z usługi marki, jeśli na jej stronie nie znajdzie żadnego UGC
Większy zasięg
Kampanie, które zawierają UGC zdobywają 4 razy więcej kliknięć od zwykłych reklam. Pacjenci chętnie angażują się w akcje, które wymagają ich wkładu. Użytkownicy uwielbiają między sobą rywalizować i zdobywać wyróżnienia.
Świetnym przykładem jest lokalny przewodnik, z którego korzysta usługa Google Mapy. Dodając recenzje odwiedzonym miejscom zdobywasz punkty, które z kolei zbliżają Cię do otrzymania odznak. Każde zdjęcie, ocena i opinia podnoszą Twoją pozycję w rankingu. Treści użytkownika są w tej usłudze niezwykle ważne, więc Google zwiększa ich ilość w formie rywalizacji między osobami korzystającymi z aplikacji.
Podobnie działa to w przypadku aktywności fizycznej. Opaski sportowe czy smartwache zawsze udostępniają pewną formę rywalizacji między swoimi użytkownikami. Wykonaj trening 7 raz z rzędu, aby otrzymać odznakę i dołączyć do 10% najbardziej aktywnych posiadaczy zegarka. Brzmi motywująco, prawda?
Większy ruch na stronie
Nie tylko SEO i pozycjonowanie zyskuje, dzięki User Generated Content. Użytkownicy spędzają 90% więcej czasu na stronie, która zawiera treści generowane przez użytkowników. Dbając o opinie swoich pacjentów i ich zadowolenie, zwiększasz również ruch bezpośredni (czyli np. wpisanie nazwy strony w pasek adresu) i ruch referujący z różnych innych źródeł.
Obniżenie kosztów
Reklamy, które zawierają treści użytkownika mają 50% mniejsze koszty za kliknięcie niż reklamy, które nie korzystają z UGC. To jednak nie wszystkie oszczędności, które poczynisz korzystając z treści użytkownika. Tak naprawdę content w tym przypadku tworzy się sam! Możesz pokazać screen konkretnej opinii lub wypowiedzi pacjenta i gwarantujemy, że przyniesie on lepsze efekty niż profesjonalna grafika reklamowa. W ten sposób zmniejszasz koszty przygotowania treści i grafik. Musisz tylko przygotować samą reklamę i ustawić ją na odpowiednią grupę odbiorców.
Oceny i recenzje pacjentów
W dzisiejszym świecie online recenzje i opinie znajdziemy niemal wszędzie! Wystarczy wpisać dowolne zapytanie do Google, albo wyszukać lekarza specjalistę na Znanym Lekarzu. Posiadanie tylko 10 opinii swoich pacjentów, może podnieść współczynnik konwersji nawet o 45%. O tym jak zachęcić swoich pacjentów do zostawiania pozytywnych opinii, pisaliśmy bardzo dokładnie w naszym artykule pt. „Opinie o placówce medycznej – jak poprosić o nie swoich pacjentów?”.
Już 63% firm polega na recenzjach i opiniach swoich pacjentów, aby osiągać wyższe wyniki np. w SEO. Już jedna fałszywa opinia sprawia, że 75% pacjentów straci zaufanie do wszystkich usług oferowanych przez daną placówkę medyczną. Dlatego naucz się odpowiednio reagować na negatywnie opinie i absolutnie nie fałszuj swoich recenzji!
Wpływ UGC na wizerunek marki medycznej
UGC może pomóc w kreowaniu społeczności online zainteresowanej daną marką medyczną. Poprzez platformy społecznościowe, fora dyskusyjne, blogi czy grupy wsparcia. Pacjenci mogą dzielić się swoimi historiami, radzić sobie nawzajem, zadawać pytania i udostępniać informacje na temat usług medycznych. Tworzenie takiej społeczności może wzmacniać więź między marką a pacjentami, prowadząc do większej lojalności i zaangażowania wobec marki.
Ponadto, treści generowane przez użytkowników mogą być także skutecznym narzędziem edukacyjnym. Pacjenci często dzielą się swoimi doświadczeniami z leczeniem, diagnozami, terapiami i innymi aspektami związanymi ze zdrowiem. Ta wymiana wiedzy może pomóc innym pacjentom w zrozumieniu swoich problemów zdrowotnych, znalezieniu odpowiednich rozwiązań oraz podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących swojego zdrowia. Dzięki temu, marka medyczna, której produkty lub usługi są wspomniane w pozytywnym kontekście, może zyskać na renomie i ekspertyzie w dziedzinie medycyny.
UGC gwarantuje zwiększenie zaufania do marki
User Generated Content ma istotny wpływ na wizerunek marki medycznej. Autentyczne doświadczenia użytkowników mogą budować zaufanie i wiarygodność, co jest kluczowe w dziedzinie medycyny. Pacjenci szukają najlepszych usług i rozwiązań dla swoich potrzeb zdrowotnych.
Pozytywne opinie mogą promować markę jako solidną i godną zaufania, podczas gdy negatywne mogą szkodzić wizerunkowi i odstraszyć potencjalnych pacjentów.
Jeśli treści użytkownika na temat danej placówki medycznej są pozytywne, na dodatek spotykają się z potwierdzeniem innych pacjentów – skutecznie zwiększą zaufanie do marki nie tylko nowych, ale również obecnych pacjentów.
Czy User Generated Content to dobra strategia w branży medycznej?
User Generated Content ma ogromne zastosowanie w branży medycznej. Treści generowane przez użytkowników można wykorzystać nie tylko w SEO, pozycjonowaniu czy reklamach. Gwarantują nam większy ruch i konwersje, a to wszystko za mniejsze niż dotychczas koszty. Taka kampania wymaga jednak odpowiedniego przygotowania i strategii marketingowej. Pamiętaj, czasami jeden zły ruch może sprawić, że Twój wizerunek w sieci ulegnie negatywnej zmianie!
Legalność UGC
Wszystkie działania w branży medycznej są obarczone rygorystycznymi przepisami prawnymi. Tak jest również w tym przypadku. UGC, czyli treści generowane przez użytkowników podlegają pod prawa autorskie. Dlatego nie możesz ich wykorzystywać, jeśli nie uzyskasz na to zgody konkretnej osoby. Jeśli chcesz korzystać z treści użytkownika, ale nie wiesz jak zrobić to legalnie – poproś o pomoc doświadczoną agencję marketingową. Skontaktuj się z naszym zespołem Medycznego Marketingu, aby mieć pewność, że Twój marketing cyfrowy jest w dobrych rękach.