Wróć do BLOGA

5 sposobów na skuteczne zarządzanie wizerunkiem w internecie

Dobra opinia niesie się szybko, ale zła – jeszcze szybciej. Ludzkie osądy mogą wpływać zarówno na sukces jak i na porażkę. Zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym zależy nam na tym, aby ludzie dobrze o nas mówili i doceniali naszą pracę. W takich zawodach jak lekarz, gdzie od jego pracy zależy ludzkie zdrowie lub życie – pacjenci przykładają dużą wagę do opinii i często tym kierują się przy wyborze odpowiedniego specjalisty. Jednak nie tylko to ma wpływ na rosnącą wagę, która narzuca zarządzanie wizerunkiem w Internecie.

Wizerunek lekarza w Internecie

Obecnie, większość marketingu medycznego przeniosła się do Internetu. Do tej pory marketing  szeptany odbywał się w sposób tradycyjny, tzw. drogą pantoflową. Ludzie od zawsze przekazywali sobie opinie i w dużym stopniu, na ich podstawie dokonywali wyboru lekarza. Dziś, najczęściej jeśli chcemy sprawdzić danego specjalistę, wystukujemy jego nazwisko w Internecie. Na portalach takich jak np. Znanylekarz.pl można znaleźć opinie dotyczące ogromnej części lekarzy pracujących w placówkach prywatnych oraz państwowych. Wizerunek lekarza w Internecie zyskuje na znaczeniu. Naturalnie wraz z nim rośnie nacisk na zarządzenie wizerunkiem w Internecie!

Gdzie szukać opinii na temat lekarza?

Portali i miejsc, gdzie pacjenci wymieniają się informacjami na temat usług medycznych jest naprawdę wiele. Na szczęście istnieją takie najpopularniejsze i to na nich powinieneś skupić się na początku.

  • Wizytówka Google – czyli Google Moja Firma, gdzie możesz zamieszczać wszystkie swoje oferty, usługi, zdjęcia i aktualności. Pacjenci po wyjściu z Twojego gabinetu mogą zostać zapytani o opinię automatycznie przez aplikację. Dlatego regularnie sprawdzaj czy nie pojawiła się tam nowa ocena i od razu na nie odpowiadaj.
  • Znany Lekarz – oczywiście pod warunkiem, że sam stworzysz swoje konto na tym portalu. Umożliwia ono nie tylko rezerwowanie wizyt, ale głównie służy do czytania opinii innych pacjentów na temat danego specjalisty. Tam również możesz odpowiedzieć na każdą recenzję.
  • Wyszukiwarki internetowe – najlepiej otwórz stronę Google i wpisz w pole wyszukiwania swoje imię i nazwisko zamykając je w „”. W ten sposób wyszukiwarka wyświetli wyniki idealnie dopasowane do Twojego zapytania. Możesz to wyszukiwanie dowolnie modyfikować np. dodając „dr” lub wpisując same nazwisko i miejscowość. Przejrzyj wyniki i galerię, w ten sposób dotrzesz do miejsc gdzie ktoś o Tobie wspomniał.

Ponadto, pacjenci wymieniają się opiniami na portalach społecznościowych takich jak Facebook lub Twitter oraz tematycznych forach internetowych. Opinie w internecie mają dużą moc sprawczą, zwłaszcza wtedy, kiedy są niemal jednoznaczne. Dobre recenzje niewątpliwe wpływają na sukces gabinetu i specjalisty, natomiast negatywne opinie – mogą skutecznie zniszczyć karierę lekarza. Opinie w dużym stopniu determinowane są rzeczywistą jakością usług. Dobra ocena jest spowodowana szeregiem czynników, na które powinieneś zwrócić uwagę. Jak są sposoby na ulepszenie i dobre zarządzanie wizerunkiem w Internecie?

zarządzanie wizerunkiem w internecie

Dbaj o dwustronną komunikację z pacjentem

Media tradycyjne dawały możliwość jedynie jednostronnej komunikacji. Marketing cyfrowy pozwala na kontakt lekarza z pacjentem oraz pacjenta z lekarzem. Uruchomienie bezpiecznych kanałów komunikacji z pewnością będzie dla pacjenta dużym plusem. Komunikacja poprzez e-mail, komunikator lub za pośrednictwem platformy stworzonej dla pacjentów zadowoli obie strony i tak naprawdę – oszczędzi Tobie i Twojemu personelowi sporo pracy na miejscu. Pacjenci to także zwykli internauci, którzy chcą mieć możliwość wygodnego kontaktu z lekarzem oraz dostęp do badań online.

Nie obawiaj się prosić

Nie każdemu pacjentowi przyjdzie do głowy, żeby wystawić gabinetowi opinię na Facebooku, w Google lub na portalu branżowym. Często dopiero niezadowolony pacjent, chce dać upust swojej frustracji i decyduje się na wyrażenie swojego niezadowolenia w Internecie. Nie czekaj na opinie niezadowolonych pacjentów, które przecież pomimo Twoich starań, mogą się pojawić.

wizerunek lekarza w Internecie

Poproś swoich pacjentów o wystawienie opinii we wskazanych przez Ciebie miejscach. Większość pacjentów na pewno chętnie przystanie na Twoją prośbę. Co więcej – tutaj wspomoże Cię nieco psychologia. Pacjent poproszony o opinię raczej nie wytoczy ciężkiej krytyki. Raczej (nawet jeśli miałby zastrzeżenia do kuracji lub wizyty). Istnieje większa szansa, że będzie bardziej powściągliwy i oszczędzi Ci gorzkich osądów.

Dziękuj za każdą opinię

Pacjenci, którzy wystawiają pozytywne rekomendacje najczęściej nie oczekują podziękowania. Pozytywne rekomendacje najczęściej wystawiane są z myślą o innych pacjentach, którzy być może będą poszukiwali kiedyś specjalisty, za którego Cię uważają. Pomyśl, jak miło będą zaskoczeni, jeśli dostaną od Ciebie maila z podziękowaniem lub usłyszą te słowa bezpośrednio od lekarza podczas wizyty kontrolnej.

Pacjent otrzymuje informację o tym, że odpowiedziałeś na jego opinię na wizytówce w Google. Nie od dziś wiadomo, że firma Google to prekursor jeśli chodzi o marketing internetowy. Nie bez przyczyny stosują takie rozwiązanie. Użytkownik widzi, że firma odniosła się do jego słów. Wykorzystaj to!

O czym pamiętać odpowiadając na ocenę pacjenta?

  • Zwróć się bezpośrednio – jeśli masz taką możliwość – użyj imienia pacjenta np. „Pani Barbaro bardzo dziękujemy za wystawioną opinię.”.
  • Dodaj informację zwrotną – czyli co zrobicie z tą opinią. W przypadku pozytywnej recenzji, możesz napisać „To dla nas bardzo ważne”. Z kolei jeśli opinia jest negatywna „To dla nas bardzo ważne, ponieważ nieustannie dążymy do poprawiania jakości oferowanych przez nas usług”.
  • Zaproś na kolejną wizytę – lub w inny sposób odnieś się do wizyty, którą pacjent odbył. Możesz np. życzyć dużo zdrowia lub zadowolenia z uzyskanych efektów.
  • Podpisz się – dzięki temu zyskujesz pewność, że pacjent nie pomylił się dodając opinię na Twój profil.

Zarządzenie wizerunkiem w Internecie, jest istotne również ze względu na zwiększanie ruchu! Odpowiedzi na opinię mają wpływ na pozycje Twoich profili w wynikach wyszukiwania. Nie tylko w Google, ale także na Znanym Lekarzu i innych popularnych portalach do recenzowania usług.

wizerunek medyczny w Internecie

Nie dyskutuj z pacjentami

Wizerunek lekarza w Internecie jest bardzo ważny. Niestety możesz go zepsuć jednym komentarzem. Jeśli prowadzisz prywatną praktykę lekarską powinieneś traktować swoich pacjentów jak klientów. Nie ma większego błędu niż próby publicznego wykłócania się z niezadowolonym klientem o to, kto ma racje. Jak w każdym innym biznesie – i tutaj klient (pacjent) ma zawsze rację.

Jeśli pacjent nie jest zadowolony z usługi, ma zarzuty co do obsługi – lepiej przeprosić i zadeklarować rekompensatę. Z pewnością docenią to inni pacjenci, którzy rozważają wizytę w Twoim gabinecie. Skłonność do ugody w takiej sytuacji świadczy o tym, że chcesz naprawić błąd i nie traktujesz swoich pacjentów z góry.

Jeśli sytuacja wymknęła się spod kontroli – po prostu zadzwoń do pacjenta i spróbuj dojść do jakiegoś kompromisu. Być może wystarczy zaproponować wizytę gratis w zamian za usunięcie negatywnej opinii. Czasami zapytanie pacjenta przy kolejnej wizycie „A czemu Pan/Pani wystawił/a mi taką słabą recenzję?” zakłopocze pacjenta i sam zreflektuje się, poprawiając wpis na lepszy.

Słuchaj opinii swoich pacjentów i wyciągaj wnioski

Jeśli Twoi pacjenci systematycznie chwalą Twoje kompetencje i równie często krytykują niemiły personel – wyciągnij z tego wnioski. Atmosferę miejsca tworzą wszyscy członkowie załogi Twojej placówki. W Twoim szeroko pojętym interesie jest pilnowanie, aby członkowie personelu nie zniechęcali pacjentów do ponownej wizyty. Zwracaj uwagę zarówno na dobre i złe opinie. To pomoże Ci zwyczajnie ulepszyć jakość usług. Zarządzanie wizerunkiem w Internecie powinno objąć całą Twoją firmę.

Pamiętaj, że opinie to nie wszystko!

Zarządzanie wizerunkiem w Internecie nie kończy się na przeglądaniu opinii na temat swojej praktyki i odpowiadaniu na nie. Musisz zwrócić uwagę na zdecydowanie więcej elementów. Z reguły jednak, przytłoczeni ogromną ilością obowiązków – nie mamy na to czasu. Wówczas warto zlecić takie zadanie profesjonalnej agencji marketingowej. Najlepiej takiej, która specjalizuje się w marketingu medycznym.

Taka agencja, będzie doskonale wiedziała w jaki sposób uzupełnić wizytówkę Google, aby budziła zaufanie potencjalnych pacjentów. Stworzy profesjonalną, medyczną stronę internetową i zadba o jej pozycjonowanie i SEO. Doradzi lub samodzielnie poprowadzi Twoje profile w social mediach. Wizerunek lekarza w Internecie wiąże się z ogromną ilością treści i pracy. Stare i niezgodne z prawdą treści na stronie WWW na pewno nie wzbudzą niczyjego zaufania. Nie zaniedbuj tego!

Scroll to top