Wróć do BLOGA

Czy marketing tradycyjny dla medycyny już nie działa?

Marketing tradycyjny dla medycyny - czy jeszcze działa?

W ciągu niespełna 20 lat, oblicze reklamy i marketingu niemal całkowicie się zmieniło. Tradycyjne formy w dużym stopniu zostały wyparte przez strategie internetowe. Te z kolei oparte są najczęściej na szeroko rozumianej komunikacji. Niezależnie od branży, działania marketingowe przeniosły się z gazet, billboardów, ulotek, telewizji i radia – do Sieci. Jakie zalety ma marketing tradycyjny dla medycyny i czy nadal można go wykorzystać? Czy należy się nad nim pochylić, czy też całkowicie skupić się na marketingu cyfrowym?

Co to jest marketing tradycyjny?

Marketing tradycyjny był kiedyś bardzo często wybierany przez medyków i firmy z branży medycznej. Było to zanim marketing internetowy i marketing w social mediach stały się tak popularne. Często nazywamy go również marketingiem offline. Marketing tradycyjny dla medycyny to strategia marketingowa, która polega na technikach promocji w bezpośrednich formach komunikacji.

Marketing tradycyjny dla medyków

Jakie są formy marketingu tradycyjnego w medycynie?

Najpopularniejszymi formami marketingu offline dla medycyny są:

  • Reklama prasowa– zamieszczanie reklam w gazetach czy czasopismach (nie tylko branżowych). To rozwiązanie jest stosunkowo tanie i gwarantuje duże zasięgi. Nasi klienci zwykle wybierają prasę lokalną, która pozwala dotrzeć bezpośrednio do potencjalnych pacjentów z okolicy. W ten sposób łatwo trafić do osób, które nie korzystają z mediów cyfrowych, ale chętniej sięgają po gazetę z newsami.
  • Banery, czyli tzw. outdoor advertising – branża medyczna wykorzystuje nie tylko bilbordy przy drogach. Do reklamy zewnętrznej zaliczamy również plakaty, ekrany w sklepach czy ulotki. Szczególnie te ostatnie – wśród naszych klientów – cieszą się powodzeniem. Roznoszenie i rozdawanie ulotek po okolicy czy na lokalnych eventach, przynosi zaskakujące efekty. Szczególnie jeśli klinika czy gabinet są świeżo otwarte i jeszcze mało kto je zna.
  • Reklama w telewizji i radiu – dotyczy raczej dużych marek medycznych. Emitowanie reklam w mediach masowych pozwala na dotarcie do bardzo szerokiej publiczności. Często niestety nie możemy wybrać reklamy w konkretnej lokalizacji. Właśnie dlatego jest to narzędzie, które polecamy raczej dużym firmom, które swoje lokalizacje mają rozsiane po całym kraju czy województwie.
  • Marketing telefoniczny –wykorzystanie połączeń telefonicznych do bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi klientami w celu promowania produktów lub usług. To raczej forma remarketingu, czyli dotarcia i utrzymania kontaktu z pacjentami, którzy są już w naszej bazie. Możemy poinformować ich o nowym lekarzu specjaliście, usłudze lub innych aktualnościach.
  • Marketing sponsoringu – czyli inwestowanie w sponsoring wydarzeń sportowych, kulturalnych lub charytatywnych w celu promowania marki. Wiele klinik estetycznych decyduje się właśnie na sponsoring podczas imprez sportowych, gdzie znajduje się wielu potencjalnych klientów.
Stoisko sponsorowane Przychodni Lekarskiej Rokitnica podczas Dnia Kobiet na siłowni ReShape w Zabrzu.

W niedalekiej przeszłości jedną z technik jaką stosował marketing tradycyjny dla medycyny był również – marketing pocztowy. Polegał on na wysyłaniu materiałów promocyjnych – ulotek czy katalogów – za pośrednictwem poczty. Czy w dzisiejszych czasach równie często zaglądamy do skrzynek na listy? Raczej tylko po to, aby wyrzucić z niej niepotrzebny „spam”. To przykład, że niektóre z technik marketingu offline zostały wyparte przez dynamiczny rozwój społeczny.

Marketing tradycyjny dla medyków w praktyce

Przygotowując reklamę dla branży medycznej należy pamiętać, że musi być ona zgodna z aktualnie obowiązującym prawem. Najprościej mówiąc – może informować o prowadzonej przez siebie działalności, ale nie może jej reklamować. Właśnie dlatego najlepiej zlecieć przygotowanie strategii marketingowej profesjonalnej agencji, która specjalizuje się w branży medycznej. Dzięki temu zaoszczędzamy czas i mamy pewność, że działamy zgodnie z prawem.

Zalety marketingu tradycyjnego

Wpisując w wyszukiwarkę internetową frazę „zalety marketingu tradycyjnego” lub „marketing tradycyjny kontra marketing internetowy” trudno znaleźć choć jedną wypowiedź eksperta, który potrafiłby powiedzieć coś dobrego o marketingu tradycyjnym nie wskazując przy tym szeregu zalet marketingu cyfrowego. Jest w tym dużo racji. Działania w Internecie rzeczywiście przynoszą lepsze efekty. Choć aby były skuteczne – muszą być przemyślane i co tu dużo pisać – poparte konkretną wiedzą oraz umiejętnościami.

Marketing tradycyjny dla medycyny, a zwiększanie zasięgu

marketing offiline zwiększa zasięgi

Nie wszyscy potencjalni konsumenci lub pacjenci korzystają z Internetu. Część z nich nie poszukuje tam informacji. Zwłaszcza starsze pokolenie. Tradycyjny marketing pozwala na dotarcie do jeszcze szerszego grona i zwiększenie zasięgu o tych, którzy nie chcą uczestniczyć w wirtualnym świecie. Fakt, obecnie tych osób jest coraz mniej, co nie oznacza, że należy lekceważyć ich potencjał planując strategię marketingową. Szczególnie, ze starsza grupa odbiorców może być świetnym targetem np. dla stomatologów czy branży medycyny estetycznej.

Marketing offline jest stały – niezmienny

Eksplorując wirtualny świat, jako konsumenci rzadko zatrzymujemy się dłużej w jednym miejscu. Marketing tradycyjny najczęściej pozwala na przejrzenie oferty w wolnym czasie. To także nie jest wykluczone w przypadku marketingu cyfrowego. Przecież na stronę internetową można powrócić w każdej chwili, prawda?

Namacalność – przewaga gazet i czasopism w marketingu

marketing tradycyjny dla medyków jest namacalny

W czasach, kiedy Internet dominuje wiele aspektów naszego życia – namacalność – może być miłą odmianą. Czy nawet pewną formą luksusu. Marketing tradycyjny dla medyków może być pod tym względem dobrym uzupełnieniem marketingu cyfrowego. Niektórzy wciąż lubią szelest papieru gazetowego, zwłaszcza jeśli mowa o kolorowych pismach. Reklamy medyczne w klasycznej formie wprawdzie nie są etycznie dopuszczalne, jednak i tutaj jest pewne pole do działania.

Wady marketingu tradycyjnego

Marketing tradycyjny dla medycyny – jakie są koszty?

marketing tradycyjny dla medycyny jest drogi

Marketing offline dla medycyny zawsze był drogim rozwiązaniem. W zależności od zasięgów i efektów – koszty niekiedy rosną bardzo szybko. O ile jeszcze wydrukowanie ulotek informacyjnych nie jest drogie. To stworzenie pełnej strategii opierającej się na mediach tradycyjnych – takich jak prasa drukowana, telewizja lub radio – wymaga większych budżetów.

Problem z mierzalnością efektów

Nigdy nie jesteś w stanie określić, ile par oczu widziało bilbord na ulicy i ile ulotek zostało przeczytanych. Nie masz także żadnej możliwości analizy efektów działań. Z tego powodu, według wielu specjalistów w XXI wieku marketing offline jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

Jednostronna komunikacja

marketing tradycyjny jest jednostronny

Marketing tradycyjny dla medycyny jest specyficzny, co sprawia, że konsument nie ma okazji w żaden sposób odpowiedzieć. Brak interakcji ze strony odbiorcy jest jedną z największych wad marketingu offline. Sprawia wręcz, że marketing cyfrowy zyskuje ogromną przewagę. Jednostronna komunikacja z pewnością jest łatwiejsza, jednak na pewno nie skuteczniejsza. Współcześnie pacjenci mogą szybko wyszukać informacji gdziekolwiek indziej. Wygrywa ten, kto poda ją w sposób przystępny, łatwy i szybki.

Brak możliwości szybkiego wprowadzania zmian

Zainwestowałeś w tradycyjną reklamę, ulotki lub billboard? Jedyną informację zwrotną jaką masz, to brak efektów lub nawet irytacja odbiorców? Jedyne co Ci pozostaje, to pogodzić się z utraconymi pieniędzmi, ponieważ marketing tradycyjny nie daje możliwości szybkiej korekty tego, co zostało zrobione źle.

Wady i zalety marketingu cyfrowego dla medycyny

Marketing cyfrowy ma naprawdę wiele zalet, które nie ciężko wymienić. Pozwala na budowanie relacji z pacjentami, kształtowanie własnego wizerunku w sieci czy docieranie do konkretnej grupy odbiorców, a następnie mierzenie efektów kampanii. Więcej na ten temat piszemy w naszym artykule na temat marketingu cyfrowego dla medycyny.

Chociaż marketing w Internecie ma ogromną przewagę nad marketingiem tradycyjnym – są pola gdzie ten drugi wychodzi na prowadzenie. Marketing cyfrowy wymaga naszego zaangażowania. Trzeba nie tylko tworzyć kreatywne treści, ale również wchodzić w interakcje z użytkownikami. Musimy istnieć w świecie wirtualnym bez przerwy. To wszystko wymaga naszego czasu. Nieumiejętne prowadzenie marketingu medycznego w mediach społecznościowych może przynieść zupełnie odwrotne skutki do zamierzonych.

Marketing offline dla medycyny, kontra marketing internetowy

Zarówno marketing internetowy, jak i marketing tradycyjny dla medycyny może przynosić określone korzyści. Marketing w sieci rzeczywiście przynosi lepsze i bardziej mierzalne efekty. Nie tylko marketingowe, ale również wizerunkowe. Warunkiem powodzenia jest umiejętne prowadzenie działań w sieci. W przeciwnym wypadku można osiągnąć skutek odwroty do zamierzonego.

Marketing tradycyjny może być dobrym uzupełnieniem marketingu cyfrowego. Skierowany jest on do zupełnie innej grupy odbiorców. Jednak budowanie strategii wyłącznie na metodach klasycznych nie przyniesie takich efektów jak połączenie tych dwóch kierunków.

Mamy przecież doskonałe przykłady tego, ze tradycyjne kanały – takie jak telewizja – wykreowały autorytety chirurgii plastycznej, stomatologii lub medycyny estetycznej. Podsumowując: marketing tradycyjny – tak, to nadal dobra droga do wykreowania marki medycznej, ale jako uzupełnienie umiejętnie prowadzonego marketingu internetowego.

Źródła:

https://blog.reachlocal.com/healthcare-marketing-3-ways-digital-traditional-marketing-work-together

Scroll to top