Wróć do BLOGA

Dlaczego warto prowadzić grupy na Facebooku dla medycyny?

Grupy FB dla medycyny

W trakcie zarządzania profilem swojej marki na Facebooku przychodzi taki moment, kiedy zaczynasz myśleć o założeniu grupy. Popularny serwis społecznościowy daje taką możliwość, więc dlaczego z niej nie skorzystać? Odkąd zajmuję się marketingiem medycznym zastanawiałem się czy warto je prowadzić. Grupy na Facebooku dla medycyny.

Z perspektywy czasu widzę obecnie wiele korzyści w tym aby to zrobić z kilku powodów, ale o tym za chwilę. Przyjrzyjmy się tematowi grup na FB nieco bliżej…

Kiedy założyć grupę na Facebooku?

Moment stworzenia grupy powinien być odpowiednio przemyślany. Wprowadzenie dodatkowego miejsca dla Twoich obserwatorów powinno się odbyć w dobrym momencie. Założenie grupy zbyt wcześnie może doprowadzić do tego, że przez długi czas będzie ona mało aktywna. Dołączający do niej nowi członkowie zawiodą się niewielkimi zasobami jakie tam znajdą, mimo długiego okresu istnienia grupy.

Grupy na Facebooku - kiedy je zakładać?

Jeśli dopiero zaczynasz prowadzić fanpage swojego gabinetu na Facebooku, skup się na odpowiednich treściach i zbierz grupę zainteresowanych osób.

Kiedy zauważysz, że obserwatorzy chętnie komentują i zadają pytania – możesz poszerzyć swoje działania o tworzenie grupy na Facebooku.

Możesz na przykład ustalić, że jeśli Twoje wpisy powodują na tyle zainteresowania, że średnio co drugi lub choćby co trzeci z nich powodował komentarze – to będzie ten moment.

O czym prowadzić grupę?

Stworzenie grupy na Facebooku pozwala na przeniesienie dyskusji do innego miejsca. Jeśli na Twoim fanpage’u pojawiają się różne treści medyczne i około-medyczne, Twoja grupa może skupiać się np. na zabiegu, w którym najbardziej się specjalizujesz.

Na przestrzeni lat, odkąd Facebook wprowadził możliwość prowadzenia grup, powstało ich już wiele, o bardzo różnorodnej tematyce.

Jest to poniekąd dodatkowym utrudnieniem, aby znaleźć główny cel i temat grupy, który nie został już wykorzystany.

O czym więc warto prowadzić grupy na Facebooku dla medycyny?

  • zabiegach i operacjach, w których się specjalizujesz
  • jednostce chorobowej, w której leczeniu masz doświadczenie
  • metodach leczenia, które stosujesz
  • innych aktywnościach, które wykonujesz jako lekarz na rzecz swoich pacjentów

Dzięki zawężonej dziedzinie możliwe jest zebranie społeczności zainteresowanej poruszanymi tematami. W przypadku działów innych niż medyczne, grupy na Facebooku zrzeszają osoby o podobnych zainteresowaniach. Natomiast grupa docelowa dla grup medycznych, to ludzie, którzy szukają pomocy lub wsparcia w określonym temacie.

Dlaczego warto prowadzić grupy dla medycyny na Facebooku?

Dzięki zawężonej dziedzinie, możliwe jest zebranie społeczności zainteresowanej poruszanymi tematami. Możesz mieć pewność, że osoby, które dołączają do grupy, szukają pomocy w wyborze metody leczenia, znalezieniu odpowiedniego specjalisty lub podjęciu decyzji odnośnie do zabiegów i operacji.

Skupiając się wokół jednego tematu i zbierając grono nim zainteresowanych, wiesz, że prezentowane treści trafią do odpowiedniej grupy odbiorców.

Zamknięte grupy na Facebooku
Zamknięte grupy na Facebooku to większa intymność wpisów i większe skupienie na tematach jakie tam są poruszane

Zamknięta grupa, w której treści dostępne są wyłącznie dla jej członków, pozwala wielu osobom otworzyć się i podzielić swoimi problemami. Dzięki temu członkowie stają się także bardziej aktywni niż w przypadku zwykłych komentarzy na fanpage’u.

Niedawno wprowadzona funkcja anonimowych pytań tym bardziej zachęca niektórych użytkowników do rozpoczynania dyskusji.

Jeśli jest coś, co Facebook zdecydowanie ogranicza to: zasięgi. Dzięki prowadzonej grupie możesz re-postować swoje treści również w obrębie swoje grupy. Facebook daje możliwość przeszukiwania postów na grupie, dlatego nowi członkowie mogą z łatwością odnaleźć odpowiedź na zadane już wcześniej pytanie. Dobrze prowadzona merytorycznie grupa stanie się skarbnicą wiedzy dla zainteresowanych tym tematem użytkowników.

Więcej korzyści z grupy na Facebooku

Pokazywanie swojej wiedzy i doświadczenia, pomoże wzbudzić zaufanie. Przedstawiając członkom grupy swój profesjonalizm, możesz pozyskać pacjentów, którzy zdecydują się na skorzystanie z Twoich usług medycznych. Prowadzone dyskusje i aktywni obserwatorzy to klucz do sukcesu dobrze prosperującej grupy. Budowanie zaangażowanej społeczności należy do skutecznej formy reklamy, ale również zdobycia sympatii wśród potencjalnych pacjentów.

Dodatkowo wzbudzone zaufanie nie tylko pozwoli im wrócić ponownie po Twoje porady i usługi, ale również poruszy „pocztę pantoflową”. Zadowoleni z publikowanych treści użytkownicy zarekomendują Twoją grupę swoim znajomym i rodzinie. Każdy lekarz (nawet ten, który zdobywał zaufanie pacjentów przed erą internetową to powie) – marketing szeptany to najmocniejsza taktyka w dotarciu do pacjenta.

Grupy na Facebooku dla medycyny – co robić, a czego nie?

Prowadzenie grupy na Facebooku, zwłaszcza jeśli jej zakres dotyczy poważnych tematów, tylko z pozoru wydaje się błahą sprawą.

Medycyna jest zdecydowanie jedną z poważnych kwestii, dlatego poruszanie takich wątków na grupach powinni stale kontrolować administratorzy i moderatorzy

Dzieje się tak, ponieważ są to wątki, które mogą znacząco wpłynąć na czyjeś zdrowie, a w niektórych przypadkach nawet życie, istotne jest, aby weryfikować publikowane przez użytkowników treści.

Dodatkową kwestią jest możliwość ręcznego zatwierdzania nowych członków grupy. Dzięki temu możesz np. odrzucić osoby, których wiek nie odpowiada Twoje grupie docelowej. Prowadząc grupę np. o tematyce ginekologicznej lub o zabiegach chirurgii plastycznej skierowanych tylko do żeńskiej części społeczeństwa, możesz przyjmować do grupy wyłącznie kobiety.

Kiedy skupiasz się jedynie na zabiegach lub chorobach dotyczących mężczyzn, możesz postąpić analogicznie i akceptować tylko panów. Osoby prowadzące dyskusje będą mogły czuć się bardziej swobodnie, nawet pisząc o intymnych sprawach.

Warto zachęcić nowych odbiorców nie tylko tematyką publikacji, ale także dodatkowymi treściami, które zamieszczane są wyłącznie dla członków grupy. To dodatkowy czynnik mobilizujący do przyłączenia się do Twojej społeczności.

Co za dużo to niezdrowo, czyli NIE SPAMUJ…

Ważna zasada prowadzenia grupy: Nie spamuj! Zdecydowanie NIE powinieneś zasypywać członków grupy postami i linkami do Twojej strony internetowej. Oczywiście promowanie swojej działalności jest bardzo istotne i jest to również dodatkowy i ukryty, choć oczywisty cel tworzenia grupy na Facebooku dla medycyny, ale spam zadziała niekorzystnie.

Nie spamuj na grupach Facebooka
Nie spamuj. To nie tylko niegrzeczne ale i marketingowo bardzo wątpliwie skuteczne

Nadmiar publikowanych treści, które niewiele wnoszą do Twoich obserwatorów, a jedynie „zapychają”  facebookową tablicę, może prowadzić do tego, że odejdą z Twojej grupy lub wyciszą Twoje posty. Oba te efekty są ze sobą jednoznaczne – te osoby nie będą widzieć żadnej dodanej przez Ciebie treści.

A jeśli nie masz czasu na swoją grupę…

Zamiast tworzyć własną grupę na Facebooku, możesz dołączyć do już istniejącej i pisać ciekawe posty. Oczywiście pośrednio także promować tam swoje usługi. Nie wszystkie grupy o tematyce medycznej są prowadzone przez lekarzy, więc Twoja obecność jako specjalisty z medycznym wykształceniem będzie bardzo cenna.

Zwróć zawsze uwagę na regulamin grupy – niektórzy administratorzy nie wyrażają zgody na promowanie siebie na ich grupach. Jeśli nie znajdziesz podpunktu na ten temat, umieszczaj linki do swoje strony z głową i nie narzucaj się ze swoimi usługami. Takie zachowania mogą przynieść odwrotny skutek i w efekcie zostaniesz zablokowany – otrzymasz tzw. ban.

Bądź aktywny i udzielaj się w dyskusjach – pomagając członkom grupy, zbudujesz swój autorytet, a to pozytywnie wpłynie na kreowanie Twojej marki medycznej w Internecie. Jeżeli jednak nie masz czasu na takie sprawy bo zwyczajnie leczysz ludzi albo rozwijasz swój biznes medyczny skontaktuj się z nami. Pomożemy CI przygotować spójną strategię i wdrożymy odpowiednie taktyki marketingowe – także takie które wiążą się z aktywnością w grupach na Facebooku.

Scroll to top