Domena internetowa – pierwsza inwestycja w marketing

domena internetowa

Co to jest domena internetowa?

Domena internetowa to unikalny adres, który pozwala użytkownikom odnaleźć daną stronę internetową w sieci. Jest to nazwa, pod którą strona internetowa jest dostępna w Internecie. Na przykład w adresie URL www.google.com, „google.com” to domena. Każda domena składa się z:

  1. Nazwy – czyli pierwszej części, którą wybiera właściciel domeny np. medyczny-marketing. Zazwyczaj odpowiada ona nazwie firmy.
  2. Rozszerzenia – często nazywanego również domeną najwyższego poziomu, czyli TLD (Top-Level Domain) jest to np. „.pl”, „.com”, „.org”

Domena internetowa jest tłumaczona na adres IP przez system DNS (Domain Name System), który umożliwia komputerom odnalezienie serwera, na którym strona jest hostowana. Bez domeny, musielibyśmy używać trudnych do zapamiętania adresów IP, np. 192.0.2.1, zamiast prostych nazw.

Typy (rozszerzenia) domen internetowych:

  • Domeny najwyższego poziomu (TLD): są to najbardziej ogólne rozszerzenia, jak .com, .org, .net.
  • Domeny krajowe (ccTLD): specyficzne dla krajów, np. .pl (Polska), .de (Niemcy), .uk (Wielka Brytania).
  • Domeny funkcjonalne (gTLD): domeny związane z konkretną funkcją lub branżą, np. .edu dla instytucji edukacyjnych, .gov dla rządowych stron.

Na rynku pojawiły się również nowe TLD, czyli rozszerzenia domen, które są chętnie stosowane przez wybrane biznesy. Przykładowo „.design” często jest stosowane w branży projektowej i graficznej, a „.dev” przez firmy programistyczne. Ogromną popularnością cieszy się teraz „.ai”, która towarzyszy wszystkim tematom związanym ze sztuczną inteligencją.

Jak i gdzie kupić domenę internetową?

Zakup domeny jest stosunkowo prosty i dostępny dla każdego. Co najważniejsze, możesz kupić domenę na dowolną nazwę, jeśli taka nie jest jeszcze w użytku. To właśnie nazwa domeny internetowej często przysparza najwięcej kłopotów. Domeny kupujemy u rejestratora domeny np. Home.pl, Nazwa.pl czy Squarespace (dawniej Google Domains). Jest ich jednak wiele więcej na rynku. Tak naprawdę – pod kątem technicznym – nie ma dużego znaczenia, którą z firm wybierzesz. Różnice zauważysz w cenniku (cena początkowa, odnowienie i koszty dodatkowe) czy dodatkowych usługach (certyfikat SSL, hosting, poczta, przekserowania, subdomeny)  i obsłudze klienta.

domena

Jak kupić domenę internetową?

  1. Wejdź na stronę dowolnego rejestratora.
  2. Wyszukaj nazwę swojej domeny w wyszukiwarce.
  3. Sprawdź dostępne rozszerzenia.
  4. Zweryfikuj cenę początkową i odnowieniową za domenę. Możesz również sprawdzić koszty certyfikatów SSL czy hostingu.
  5. Porównaj oferty różnych rejestratorów na rynku.
  6. Wybierz ofertę, która najbardziej Cię zainteresowała.
  7. Załóż konto u rejestratora domen.
  8. Wybierz okres rejestracji (zazwyczaj od 1 roku do 10 lat).
  9. Zapłać za domenę.
  10. To już wszystko! Teraz wystarczy ją skonfigurować i ustawić serwery DNS, aby wykupiona domena prowadziła na Twoją stronę WWW.

Wpływ domeny internetowej na sukces Twojej firmy

Wybór odpowiedniej domeny internetowej ma ogromne znaczenie dla sukcesu firmy. Wpływa ona na wiele aspektów związanych z wizerunkiem biznesu oraz zdolnością do przyciągania klientów. Przede wszystkim Twoja domena internetowa buduje Twoją rozpoznawalność i pokazuje profesjonalizm. Zakładając, że Twoja firma nazywa się „Medyczny marketing” to domena „medyczny-marketing1” nie będzie prezentować się profesjonalnie. O ile takie dopiski typu cyfry czy „official” są odpowiednie dla nazwy konta na Instagramie czy TikToku – to w przypadku domeny internetowej, nie są najlepszym pomysłem.

Domena internetowa, która zawiera tylko nazwę Twojej firmy i jest zbudowana z ogólnie przyjętymi normami (czyli posiada „-„ zamiast spacji, jeśli Twoja nazwa jest dwuczłonowa) będzie dużo łatwiejsza do zapamiętania. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo pieniędzy w dalszych działaniach np. reklamowych. Skoro klient nie ma problemu, aby wpisać Twój adres strony WWW w pasek wyszukiwania – nie będzie musiał szukać firmy w Google. Co za tym idzie nie kliknie w płatną reklamę ustawioną w Google Ads, ani przez przypadek nie zajrzy na strony konkurencji.

Niedocenianym aspektem dobrze dobranej domeny internetowej jest także cyberbezpieczeństwo. Domena wpływa na postrzeganie firmy jako rzetelnej i godnej zaufania. Klienci są bardziej skłonni zaufać stronie o profesjonalnej domenie niż witrynie z darmowym rozszerzeniem (np. mojafirma.blogspot.com). Dodatkowo, jeśli zaopatrzysz się w protokół HTTPS, zapewnisz swoim klientom dodatkowe bezpieczeństwo. Ochrona przed oszustami w dzisiejszych czasach to niezwykle istotna kwestia. Pamiętaj, że każdy może wykupić dowolną nazwę domeny i w łatwy sposób podszywać się pod Twoją firmę.

Jaka powinna być dobra domena internetowa?

  • unikalna,
  • łatwa do zapamiętania,
  • łatwa do wpisania w pasek wyszukiwarki,
  • prosta do powiązana z działalnością firmy.

Wybór odpowiedniej domeny internetowej ma ogromny wpływ na sukces Twojego biznesu. Wpływa nie tylko na wizerunek firmy, ale również na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania czy na to, jak firma jest postrzegana przez klientów. Warto przemyśleć wybór domeny internetowej pod kątem długoterminowych celów firmy oraz ochrony swojej marki.

Zalety i zagrożenia w kontekście marketingu

Wsparcie działań marketingowych

Dobra nazwa domeny ma bardzo istotny wpływ na wiele dziedzin marketingu.  Domena internetowa wpływa na wzmocnienie kampanii reklamowych oraz ogólnie na spójność we wszystkich kanałach marketingowych. Łatwość kierowania klientów na dedykowane podstrony (landing pages) z odpowiednio dobranymi domenami zwiększa skuteczność działań reklamowych i konwersji. Możliwość tworzenia subdomen (np. blog.mojafirma.pl lub sklep.mojafirma.pl) pozwala na precyzyjne docieranie do różnych grup docelowych i tworzenie dedykowanych kampanii.

Trudność w wyborze odpowiedniej domeny internetowej

Wiele popularnych nazw domen jest już zajętych. To bardzo utrudnia znalezienie idealnej nazwy dla nowej firmy. Może to wymagać kompromisów, takich jak dodanie myślników lub nietypowych rozszerzeń, co może negatywnie wpłynąć na marketing. Niektóre domeny internetowe, zwłaszcza te krótkie, atrakcyjne lub zawierające popularne słowa kluczowe, mogą być bardzo drogie w zakupie (tzw. domeny premium). Może to oznaczać duże koszty początkowe, co jest barierą dla małych firm.

Te problemy wiążą się bezpośrednio z ochroną marki i unikalnością. Dobra domena internetowa zapewnia nam bezpieczeństwo, rozpoznawalność i gwarantuje większe zaufanie klientów. Własna domena internetowa zapobiega sytuacjom, w których konkurencja lub osoby trzecie mogłyby zarejestrować domenę podobną do twojej i wykorzystać ją do szkodliwych celów, takich jak podszywanie się pod firmę (tzw. cybersquatting).

Domeny wygasłe

Istnieje jednak pewna nadzieja dla domen, które są zajęte. Każda nazwa ma swoją datę ważności i status. Dlatego, jeśli domena internetowa przejdzie cały proces wygasania, będzie możliwa do ponownej rejestracji. Okres ochrony trwa nawet do 45 dni, następnie zaczyna się 30 dniowy okres karencji i w końcu domena oczekuje około 5 dni na usunięcie. Dlatego warto śledzić interesujące Cię adresy, aby szybko je wykupić gdy tylko wrócą do puli dostępnych domen.

Cybersquatting i phishing

  • Cybersquatting – osoby trzecie mogą zarejestrować domeny podobne do twojej marki z zamiarem ich późniejszej odsprzedaży po zawyżonej cenie lub wykorzystania do podszywania się pod firmę. Taka sytuacja może zaszkodzić wizerunkowi i wymagać kosztownych działań prawnych.
  • Phishing – oszuści mogą wykorzystać domeny podobne do oryginalnej, aby prowadzić ataki phishingowe, podszywając się pod firmę i wyłudzając dane od klientów, co negatywnie wpłynie na zaufanie do marki.

Czy domena internetowa ma wpływ na marketing medyczny?

Tak, podobnie jak w przypadku każdej innej firmy na rynku. Na dodatek branża medyczna jest niezwykle specyficzna i często dotyka delikatnych tematów lub danych wrażliwych. Dlatego wszelkiego rodzaju działania, które zmierzają do ochrony pacjentów i zapewnienia im poczucia bezpieczeństwa są wskazane.

Zadbaj o to, aby Twoi pacjenci wyszukując Twoje centrum medyczne czy gabinet stomatologiczny w Internecie, mieli pewność, że trafili w dobre miejsce. Oczywiście wpływ ma na to sama medyczna strona internetowa i identyfikacja wizualna marki, ale również domena internetowa.

Jeśli napotkasz jakiś problem, nie wiesz jak wybrać dobrą domenę lub posiadasz ją, ale nie potrafisz jej skonfigurować – skontaktuj się z zespołem Medycznego Marketingu. Nasz zespół od wielu lat pomaga firmom w tworzeniu skutecznych strategii marketingowych i stron, które generują zyski.

Scroll to top