Jeśli zajrzysz do statystyk lub analityki ruchu w swojej witrynie WWW prawdopodobnie najbardziej popularną stroną okaże się Home Page, czyli strona główna. Jeżeli posiadasz cennik usług medycznych, który udostępniasz w formie dokumentu HTML, to najpewniej będzie on na drugim miejscu jak chodzi o odwiedzalność w ciągu miesiąca. W wielu przypadkach może się okazać, że będzie popularniejszy niż Twoja strona główna. Oznacza to ni mniej ni więcej jak tyle, że Twoich pacjentów bardzo interesuje ile będą musieli zapłacić za:
- wizytę w Twoim gabinecie
- badania jakie wykonujesz
- zabiegi, którym będą poddani podczas wizyty
W niektórych profesjach lekarskich cennik usług medycznych ma kluczowe znaczenie jak chodzi o podjęcie decyzji zakupowej przez pacjenta. Takim przykładem może być chirurgia plastyczna lub medycyna estetyczna. Pacjent wybierając się do poradni lub gabinetu bardzo dobrze wie czego oczekuje. Jakie elementy oferty zakupi podczas wizyty. Zupełnie inaczej jest w przypadku bardziej złożonych zabiegów lub badań, jak na przykład tych świadczonych przez dentystę lub gastroloenterologa.
Co może wpłynąć na cenę zabiegu?
W wielu przypadkach zabiegi dentystyczne opierają się na badaniu i diagnostyce podczas przeglądu uzębienia i rzeczywiście ich zakres staje się jasny dopiero podczas wizyty. W tym przypadku stomatolog informuje pacjenta, że rozpoczyna konkretny zabieg, którego wcześniej nie mógł przewidzieć. Podobnie jest podczas gastroskopii lub kolonoskopii, kiedy lekarz prowadząc badanie endoskopowe dociera w miejsca niedostępne dla innych metod diagnostycznych i dopiero wówczas widząc zmiany chorobowe (np. polipy lub inne zmiany na ścianach wewnętrznych narządów układu pokarmowego) podejmuje decyzję o ich usunięciu.
Abstrahując od nie do końca komfortowej sytuacji pacjenta, który w trakcie badania dowiaduje się o rozpoczęciu procedury zabiegowej, niezwykle ważnym elementem jest doinformowanie go przed rozpoczęciem badania, że taka ewentualność istnieje. Rozbieżność ceny za prosty zabieg (np. dentystyczny) potrafi wahać się od kilkuset do kwot rzędu 2000zł lub więcej przy podjęciu leczenia związanego z protetyką, jak odbudowa uzębienia z użyciem koron lub implantów.
Dlatego niezwykle ważne jest uświadamianie klientów – pacjentów o tym co wpływa na poszczególne ceny.
Jak użyć cennika do promocji witryny WWW?
Praca z cennikiem ma zatem kardynalne znaczenie jeśli chodzi o konwersję Twoich czytelników witryny do postaci Twoich pacjentów. Prawdopodobnie, jeśli podniesiesz ceny na wysoki pułap, odetniesz część swojej mniej zasobnej finansowo klienteli. Pamiętając o wysokiej odwiedzalności strony możesz ją zmodyfikować tak, aby uzyskać najlepszy dla siebie model wyceny swoich usług. Poniżej znajdziesz kilka pomysłów, co możesz zrobić aby to uzyskać
Obniż ceny usług
Oczywiście najprostszą metodą pracy z użyciem cennika będzie analiza stron konkurencji i (w tym cenników u innych lekarzy) i odszukanie niszy gdzie możesz pacjentom zaproponować niższą cenę za konkretną usługę lub zabieg. Jest z jednej strony najprostszy sposób, ale z drugiej mocno ograniczony. Nie można bowiem w nieskończoność schodzić z ceną, bo w pewnym momencie będzie to miało znaczący wpływ na jakość. Używając tańszych materiałów lub aparatury możesz niektóre badania lub zabiegi wycenić taniej. Jednak zawsze miej na uwadze dobro pacjenta i swoją reputacje na rynku medycznym. Jeśli więc obniżanie ceny ma ograniczenia to co można zrobić?
Sprzedaż ratalna
Dla zabiegów kosztownych, których cena kształtuje się na poziomie kilku – kilkunastu tysięcy złotych, możesz wprowadzić opcję sprzedaży ratalnej. W Polsce istnieje co najmniej kilka firm zajmujących się obsługą takich przypadków. Współpracują one bardzo chętnie z placówkami medycznymi. Niektóre mają bardzo atrakcyjne metody finansowania inne są klasycznymi chwilówkami o bardzo wysokim RRSO sięgającym kilkudziesięciu %. Oczywiście niektórym pacjentom to nie przeszkadza, o ile są rzetelnie poinformowani o programie spłaty swoich rat. Warto jednak odesłać osoby zainteresowane choćby do prostego kalkulatora rat, który pokaże w jaki sposób działa określony program finansowania Twoich usług medycznych. Możesz również postarać się dogadać z jakimś komercyjnym bankiem. Prawdopodobnie linia kredytowa będzie nieco trudniejsza do uruchomienia. Za to z pewnością oprocentowanie zadłużenia będzie znacznie bardziej korzystne dla pacjenta, którego bank będzie mógł zweryfikować pozytywnie.
Okresowe obniżki lub promocje
Jeżeli Twoje usługi medyczne nie są objęte Narodowym Funduszem Zdrowia (gdzie wiele akcji promocyjnych z definicji jest zakazanych), możesz wprowadzać np. czasowo limitowane promocje. Jedną z takich możliwości są np. darmowe konsultacje. Tutaj warto jednak zbadać dokładnie, kiedy promocja ma sens. Jeśli jesteś na przykład chirurgiem plastykiem i Twoi pacjenci potrzebują minimum jednej wizyty przed zabiegiem, pomysł z darmową konsultacją prawdopodobnie nie zadziała motywująco. Po pierwsze dlatego, że koszty na poziomie 150 – 200 zł dla osoby wydającej kilkanaście tysięcy na zabieg nie są wielką zachętą. Po drugie prawdopodobnie pojawią się pytacze – nie prawdziwi pacjenci, ale osoby, które porównują różne oferty rynkowe i skorzystają z darmowych konsultacji niekoniecznie planując przyjście na zabieg. Darmowa konsultacja z pewnością ma sens jako promocja, kiedy podczas jej trwania zawsze lub prawie zawsze wykonujesz płatne zabiegi lub badania. Wówczas rezygnacja z kilkudziesięciu złotych może zadziałać motywująco.
Dodatkowe produkty lub usługi w cenie
Możesz również używać zachęt opartych na dodatkowych usługach, które wliczysz w cenę zabiegu lub badania. Na przykład jeśli prowadzisz gabinet stomatologiczny, zapewne masz do dyspozycji niezliczone ilości próbek past i preparatów do zębów. To materiały promocyjne, jakie pozostawiają Twoi partnerzy biznesowi – przedstawiciele handlowi różnych firm. Oczywiście rozdając te produkty możesz śmiało prowadzić akcje edukacyjne w jaki sposób dbać o zęby. Na stronie z cennikiem natomiast dla zachęty i promocji możesz zaoferować np. przegląd uzębienia wliczony w cenę usuwania kamienia nazębnego z fluoryzacją itp.
Program lojalnościowy dla pacjentów
To znakomity wariant promocji cenowej dla placówek medycznych prowadzących usługi powtarzalne w kontekście konkretnego pacjenta lub jego rodziny. Rozwiązań tutaj jest wiele. Można oczywiście zapisywać kolejne wizyty w kalendarzu i oferować pacjentom co 10 zabieg za darmo. Można także zamówić wdrożenie zautomatyzowanego programu lojalnościowego, który będzie wbudowany do strony WWW. Dzięki takiemu rozwiązaniu pacjent płacąc za kolejne usługi (np. zabiegi medycyny estetycznej), za każdą wydana kwotę zbiera punkty.
Drugą warstwę programu stanowi sklep, w którym za zdobyte punkty można nabywać produkty (np. kremy lub inne suplementy terapeutyczne) albo kolejne usługi. Wdrożenie takiego systemu z opcją dla całej rodziny przyspiesza proces gromadzenia punktów. Tego typu programy bardzo dobrze wzmacniają lojalność pacjentów o ile relacja wydatków do jakości zdobywanych nagród jest na właściwym poziomie. Ważne aby nagrody były odpowiednio cenne i jednocześnie możliwe do zdobycia w realnym czasie.
Cennik i ceny to niewątpliwie jedne z najważniejszych elementów promocji Twojej witryny. Jako strona najczęściej (lub prawie najczęściej) odwiedzana przez Twoich pacjentów, jest znakomitym miejscem do zwiększenia sprzedaży usług medycznych. Pamiętaj jednak, że chcąc go użyć w tym celu, musisz bardzo świadomie i rzetelnie sformułować swoją strategię marketingową a także zbudować odpowiednie taktyki, które pozwolą tę strategię zrealizować.