Jeśli prowadzisz biznes medyczny (czy jakikolwiek) jednym z najważniejszych parametrów sukcesu jest wielkość Twojej sprzedaży. Mówiąc dokładniej – przychód przeliczony na PLN w skali miesiąca jest kluczowy. To on decyduje nie tylko o przetrwaniu Twojej firmy, ale także o tym jakie efektywnie możesz osiągnąć zyski, ile masz pieniędzy na rozwój i na inne koszty związane z Twoją działalnością gospodarczą.
Zanim jednak dojdzie do sprzedaży i możliwości przeliczania ewentualnych przychodów czy zysków, warto się skupić na jednym z pierwszych elementów dla uruchomienia procesu sprzedaży to jest na Twojej medycznej stronie internetowej.
Czym są KPI dla WWW?
W trakcie prowadzenia kampanii marketingowej bardzo ważne jest uzyskanie danych, które będą mogły sprawdzić jej skuteczność. Problemem dla części marketerów i klientów podczas prowadzenia kampanii marketingowych (np. tych wizerunkowych), są trudności w zbadaniu rzeczywistej efektywności.
W przypadku wdrażania nowych rozwiązań na stronie np. chatbota czy taktyki pozycjonowania, określenie efektywności jest już znacznie łatwiejsze. Do jej pomiaru można używać tzw. KPI, czyli z angielskiego: Key Performance Indicators. Kluczowe parametry sukcesu strony WWW to precyzyjne i określone parametry, które mogą służyć do sprawdzenia efektywności różnych działań marketingowych. W tym na przykład:
- skuteczności witryny www,
- efektywności systemu reklamowego
- aktywności w social media
Twarde dane i parametry pozwolą Ci na uniknięcie spekulacji, czy forsowania własnych przekonań, a rzeczywistych statystykach, które potwierdzają lub podważają zasadność i skuteczność danych działań. Warto śledzić KPI, aby cieszyć się dobrymi wynikami, ale także aby reagować w razie problemów. Nie ma znaczenia tutaj rodzaj kampanii, w każdym przypadku należy wiedzieć czy dane działania są dla marki skuteczne czy też nie. A które z nich mają znaczenie w przypadku mierzenia sukcesu witryn medycznych?
Co więcej. Jeśli swój marketing powierzasz agencji marketingowej, dobrze abyś Ty sam miał orientację, czy to co robią – idzie dobrze. Jednym najlepszych i darmowych narzędzi do oceny ważnych wskaźników jest Google Analytics. Dzięki prezentowanym w tym narzędziu danym lepiej zrozumiesz, czy Twoja strona się rozwija. Kluczowe parametry sukcesu witryny można dobierać w zależności od celu jaki jej wyznaczysz.
Najważniejsze KPI dla strony medycznej
Liczba sesji z określonego kanału
Sesja organiczna na stronie obejmuje dotarcie do witryny, przeglądane przez użytkownika podstrony, czas spędzony na poszczególnych kategoriach, a także wyjście ze strony. Co ważne nie chodzi tylko o samo odnalezienie strony. Ale zacznijmy od strony wejścia…
Bardzo ważna jest informacja, z jakich kanałów potencjalny pacjent trafił na stronę – mogą to być social media, płatne reklamy lub np. wyszukiwania organiczne, które są najbardziej pożądane. Aby wydłużyć średni czas przebywania użytkownika na stronie można dołożyć tam więcej treści, zamieścić filmiki lub ikonografiki.
System linkowania wewnętrznego pozwoli z kolei na kierowanie użytkownika na kolejne podstrony serwisu, dzięki czemu spędzi on więcej czasu na witrynie.
Pamiętaj o dobrze sprecyzowanych nazwach podstron i zachętach do wykonania poszczególnych działań (Call To Action). Wówczas użytkownik pójdzie dalej a Ty zobaczysz to w wynikach.
W tym czasie rośnie jego zaangażowanie i świadomość marki. Wskaźnik sesji organicznych świadczy o zainteresowaniu marką i warto go porównać z ogólną miesięczną liczbą wejść na stronę i porównać, który kanał sprawdza się w tej kwestii najlepiej.
Średni czas trwania sesji
W internecie wszystko dzieje się bardzo dynamicznie, dlatego trudno jest skupić uwagę użytkownika na dłużej. Czas spędzany na poszczególnych stronach jest ważny, ale warto przeanalizować go pod kątem jeszcze innych czynników. Czy bardziej wartościowe jest spędzenie przez użytkownika 10 minut na 1 stronie serwisu, czy 5 minut, w trakcie których przeszedł na 3 kolejne zakładki?
Ważne, aby użytkownik spędzał czas na stronie efektywnie i aby rosło jego zaangażowanie.
Warto więc oprócz samego czasu spędzonego na danej witrynie prześledzić również drogę potencjalnego pacjenta. W przypadku stron medycznych nie do końca chodzi o przytrzymanie użytkownika na określonej stronie zbyt długo. Zasadniczo ważne jest, aby uzyskał on szybko informacje dotyczące jego potrzeb i skontaktował się z rejestracją. Wyjątkiem są tutaj strony bloga. Jeśli są na nim długie artykuły: długi czas przebywania świadczy o tym, że użytkownicy czytają to co im proponujesz. W pozostałych przypadkach jest odwrotnie.
Ranking wyszukiwania
Ważnym parametrem jest ocena możliwości wyszukiwania witryny po określonych słowach kluczowych. To szczególnie ważne w przypadku mniejszych placówek medycznych, które specjalizują się w konkretnych usługach.
Warto pozycjonować się na najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe, ale także te wyspecjalizowane, czy niszowe. Jeśli znasz najważniejsze dla Twoich usług frazy kluczowe, dobrym parametrem określającym skuteczność pozycjonowania będą pozycje strony dla tych właśnie słów w rankingu wyszukiwania Google. Tutaj warto jednak zwrócić uwagę, że nie tylko frazy typu „chirurg plastyczny opole” mają swoją wartość.
Czasami niszowe zapytania (choć rzadziej wpisywane w Google) ostatecznie dają lepszy efekt w postaci pełnej konwersji.
To znaczy, że po ich wpisaniu i odnalezieniu Twojej strony, użytkownik szybciej się z Tobą skontaktuje bo trafił dokładnie tam gdzie chciał.
Czas wczytywania strony
Nie określa on bezpośrednio sukcesu samej strony. Ale jest niezmiernie ważny z punktu widzenia jej użyteczności. Czas wczytywania strony to jeden z bardzo ważnych parametrów nie tylko z punktu widzenia wyszukiwarki Google, ale także użytkownika.
Kluczowe parametry sukcesu witryny można mierzyć na wiele sposobów. Długi czas ładowania witryny może zniechęcić użytkownika do jej odwiedzenia i tym samym do zwiększenia współczynnika odrzuceń strony, który dla Google może być sygnałem, że strona nie pasuje do określonych słów kluczowych lub są inne ważne czynniki, które powodują, że pacjenci szybko z niej wychodzą. Badania firmy Kissmetrics pokazują, że użytkownicy nudzą się już w 3. sekundzie ładowania witryny i szybkość ładowania witryn to dla nich bardzo ważny czynnik.
Na poprawę tego parametru wpływ mają różne składowe, jak:
- Budowa i optymalizacja kodu WWW
- Hosting (czyli miejsce przechowywania działającej strony)
- Dodatkowe przyspieszacze ładowania (CDN, obsługa cache o stronie serwera)
Co do optymalizacji kodu strony kluczowa będzie konstrukcja strony. Tutaj największy wpływ mają: obsługa ładowania obrazków i skryptów w trakcie pojawiania się strony – np. na urządzeniach mobilnych.
Warto także wybrać szybki wydajny hosting. Często firma hostingowa w swojej ofercie posiada konta przeznaczone dla szybkiej obsługi stron. Np. wersje hostingu dla WordPress
Czas ładowania strony można także skrócić stosując pewne ułatwienia z użyciem specjalnych wtyczek i rozwiązań. Jedną z propozycji są tzw. CDN-y (od ang. Content Delivery Network) np. Cloudfalare.com. Jest to specjalnie przygotowana technologia, która pozwala dostarczać użytkownikowi zdjęcia przechowując je na serwerach, które dla jago lokalizacji będą działać najszybciej. W efekcie strona otwierana na jego urządzeniu pojawia się znacznie szybciej niż bez tego rozwiązania.
Linki do strony
Odnośniki to bardzo ważne wsparcie podczas prac nad pozycjonowaniem strony WWW. Aby je kontrolować warto sięgnąć do narzędzi takich jak Majestic lub Ahrefs. Z ich użyciem dowiesz się skąd prowadzą linki do Twojej konkurencji. Dzięki pozyskaniu wartościowych odnośników zewnętrznych strona ma szansę na rozwój i lepszą pozycje w wyszukiwarce. Podobnie jak szybkość ładowania, ilość i jakość linków nie mierzy bezpośrednio sukcesu.
Jest jednak parametrem wpływającym na ostateczny wynik pozycjonowania.
Dlatego poza liczbą warto zadbać o jakość przychodzących linków. Te z mocnych serwisów mogą wzmocnić pozycję witryny, zaś te z podejrzanych i znajdujących się niżej w wyszukiwarce Google osłabiać jego pozycję. Sprawdzaj ten czynnik lub powierz swoją stronę wyspecjalizowanej agencji marketingowej, która zadba o dobre pozycjonowanie stron medycznych.
Widoczność wyszukiwania
Parametrem, który bezpośrednio określa sukces kampanii marketingowej jest widoczność. Można to uprościć jako średnia liczba linków w TOP10 określająca, jak często Twoja witryna pojawia się w istotnych wynikach wyszukiwania. Parametr mierzalny. Nie pozwala rozróżnić jednak widoczności pod względem konkretnych słów kluczowych, a przedstawia ogólny, średni wynik. Mierząc widoczność można określić dynamikę rozwoju witryny, zanim jeszcze przełoży się ona na zwiększoną liczbę odwiedzin przez klientów.
Jeśli korzystasz z narzędzia Google Search Console średnią pozycję znajdziesz w zakładce „Skuteczność”. Tam także będzie pełna analityka wszystkich istotnych z punktu widzenia zawartości Twojej witryny pozycji dla różnych słów kluczowych. Im niższa liczba tym lepiej.
Konwersje z wyników organicznych – najważniejsze kluczowe parametry sukcesu WWW
Monitorowanie konwersji jest bardzo ważne, bo pozwala zmierzyć czy samo pozycjonowanie prowadzi dalej użytkowników do wykonania konkretnych akcji np. zapisania się na wizytę czy połączenie z infolinią. W języku marketingowym każdy kontakt zainteresowanej usługą osoby która pozostawi swoje dane (np. pacjenta w sprawie wizyty u lekarza) nazywa się LEAD-em.
Więcej o LEAD-ach już pisałem w artykule na temat White Papers.
Pozyskiwanie leadów świadczy o zaangażowaniu użytkowników i może obejmować akcje takie jak zapisanie do newslettera, założenie konta, kontakt przez formularz lub telefon, rejestrację czy sprzedaż np. akcesoriów do czyszczenia jamy ustnej. Przekształcenie użytkownika w leada to jedno z najważniejszych zadań działań marketingowych.
Jeśli Twój projekt jest wspierany przez zawodowych marketerów – zapytaj ich o konwersję na swoich stronach. Opowieści na temat silnej marki jaką tworzy Twój zespół marketingowy można ostatecznie zweryfikować analizą ilości prawdziwych leadów.
Ilość leadów to jednocześnie najbliższy sprzedaży parametr KPI.
Ile czasu trwa uzyskanie dobrych KPI?
Uzyskanie dobrych wyników dla poszczególnych KPI może trwać bardzo długo. Zwykle agencje marketingowe określają czas oczekiwania na pierwsze pozytywne wyniki pozycjonowania na okres od 6-ciu miesięcy do nawet roku. Dlatego najwięcej w tego typu akcjach zyskują managerowie czy specjaliści, którzy są cierpliwi.
Pozycjonowanie strony medycznej nie należy do najłatwiejszych, bo po pierwsze należy w pełni działać zgodnie z prawem, a ponadto z dużym wyczuciem, aby zaskarbić sobie zaufanie pacjentów. Uzyskanie korzystnych KPI dla strony to często efekt długotrwałej i żmudnej pracy.
Konkurencja na rynku usług medycznych jest coraz większa. Pozyskać pacjentów starają się zarówno duże centra medyczne, jak i gabinety prowadzone przez pojedynczych lekarzy. Warto więc przygotować sobie dobry plan działania, który pomoże osiągnąć wysokie wyniki KPI – kluczowe parametry sukcesu. Współpracując z agencją marketingową warto ustalić pewne kamienie milowe dla kampanii i określić spodziewane rezultaty w postaci KPI. Dążenie do wyznaczonego celu zmobilizuje wszystkie zaangażowane osoby, a ponadto pozwoli określić czy strategia marketingowa jest skuteczna.