Wróć do BLOGA

Marketing medyczny – jak to się zaczęło?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, Drogi Lekarzu, jak Twoi koledzy po fachu promowali swoje usługi przed wiekami? Czy zawsze zawód medyka był powszechnie szanowany? Jak wyglądały początki medycyny i jak powstał marketing medyczny? Zapraszam do lektury artykułu zaprzyjaźnionej copywriterki, miłośniczki historii.

Medycyna starożytna

Za ojca medycyny powszechnie uważa się Hipokratesa z Kos. Jak się jednak okazuje, na długo przed słynnym Grekiem podejmowano próby leczenia w starożytnej Mezopotamii i Egipcie. Co ciekawe, ówcześni medycy bardziej opierali się na czarach, niż wiedzy stricte medycznej. Warto wiedzieć, że medykami byli głównie kapłani, a pochodzenia wszelkich chorób i schorzeń upatrywano w nadprzyrodzonych czynnikach.

Historia medycyny – starożytność

Wczytując się w dzieje antycznej medycyny łatwo zauważyć, że „zaszczytu leczenia” i przeprowadzenia zabiegów dostąpić mogli tylko najbogatsi. Nie można też pominąć słynnego kodeksu Hammurabiego, w jednym z jego artykułów opisano odpowiedzialność zawodową ówczesnych medyków. Kodeks przewidywał sowitą zapłatę za udany zabieg, za nieudany niestety groziło obcięcie rąk przeprowadzającemu operację…

Biorąc pod uwagę znikomą wiedzę starożytnych medyków można sobie tylko wyobrazić, jak wielu szybko utraciło możliwość wykonywania zawodu…

Grecki przełom

Wspomniany wcześniej Hipokrates, nie bez powodu uchodzi za ojca medycyny. W słynnym dziele „Peri aeron, hydato, topon” (O powietrzu, wodach i okolicach) przedstawił sposób badania pacjentów: zalecał badanie całego ciała, zamiast jak wcześniej, jedynie chorego organu. Jako pierwszy wskazał wpływ diety, higieny oraz klimatu na ludzkie zdrowie.

Dzisiaj nikogo nie trzeba przekonywać, że odpowiednie odżywianie czy zdrowy tryb życia istotnie wpływają na nasze zdrowie. Jednak biorąc pod uwagę wcześniejsze podejście do chorób jako zjawisk nadprzyrodzonych, Hipokrates z Kos był rzeczywiście prekursorem współczesnej medycyny. Ciekawostką jest, że słynny Grek również nie został obojętny na powszechne przekonania: jego zdaniem epilepsja była wywoływana przez demony…

Imperium Romanum i przywileje lekarzy

W starożytnym Rzymie całkowicie odrzucano przekonanie o boskiej ingerencji w choroby ludzkie. Rzymianie mieli świadomość naturalnego pochodzenia chorób i schorzeń. Rozwój rzymskiej medycyny jest ściśle związany z greckimi lekarzami, napływającymi do Rzymu od II wieku p.n.e. Rzymscy cesarze August i Hadrian jako pierwsi nadali lekarzom przywileje: medycy byli zwolnieni ze służby wojskowej, a także od podatków.

Co ma wół (piernik) do… anatomii człowieka?

Starożytni medycy ze względu na wierzenia, nie dokonywali sekcji zwłok. Skąd więc czerpali wiedzę o anatomii? Choć trudno w to uwierzyć, to właśnie wół, którego często składano w ofierze bogom, dostarczał ówczesnym lekarzom wiedzy na temat budowy ludzkiego ciała… W III wieku w Aleksandrii słynny medyk Herofilos, jako pierwszy przeprowadzał sekcje zwłok, dzięki którym odkrył mózg i nerwy. Warto dodać, że do postępu medycyny w Aleksandrii przyczynili się skazańcy, na których Herofilos przeprowadzał medyczne eksperymenty…

Ciemne wieki dla medycyny

Biorąc pod uwagę, jak wiele zawdzięczamy starożytnym medykom, aż trudno uwierzyć w średniowieczne sposoby leczenia. Ziołolecznictwo, upuszczanie krwi, lewatywa, magiczne rytuały, operacje wykonywane prymitywnymi narzędziami i wszechobecne zabobony skutecznie spowolniły postęp nauk medycznych.

Warto wspomnieć, że w czasach głębokiego teocentryzmu każda choroba czy schorzenie uważana była boską karę, a jedynym sposobem wyleczenia były błagalne modlitwy… Jednak to właśnie w średniowieczu powstawały pierwsze szkoły kształcące medyków, a także pojawiła promocja zdrowia. „Ancrene Wisse” autorstwa nieznanego dominikanina, w których zawarto reguły dla średniowiecznych mniszek, w tym zalecenia dotyczące higieny, można nazwać średniowiecznym marketingiem medycznym.

Szybki, silny, brutalny czyli chirurg w XIX wieku…

Szukając informacji do artykułu, natknęłam się na recenzję książki „Rzeźnicy i lekarze”. Opis XIX wiecznej chirurgii oraz sposobów przeprowadzania operacji aż mrozi krew w żyłach. Amputacje bez znieczulenia, chirurdzy w brudnej odzieży, nieprzestrzegający elementarnych zasad higieny.

Historia medycyny i jej mroczne oblicza

Powrót z prosektorium na salę operacyjną bez uprzedniego umycia rąk? Aż ciarki przechodzą po plecach… Doświadczenie, ogromna wiedza medyczna i precyzja? Ależ skąd! Od chirurgów w XIX wieku wymagano siły, szybkości, a nawet brutalności… Nie dziwi więc fakt, że szpital w tamtych czasach uchodził za dom śmierci.

Rewolucja Listera

We wspomnianej książce szczegółowo opisano rewolucyjne odkrycia Josepha Listera i ich wpływ na rozwój medycyny, zwłaszcza chirurgi. Brytyjski medyk, odkrywca właściwości antyseptycznych kwasu karbolowego czyli fenolu, zmienił ówczesne sale operacyjne. Dzięki niemu zaczęto dezynfekować narzędzia chirurgiczne, wykonujący operacje dezynfekowali ręce, a pacjentom zaczęto odkażać rany. Warto dodać, że Lister za teorie o infekcjach wywoływanych przez bakterie był początkowo wyśmiewany…

I wojna światowa- początek marketingu medycznego

No właśnie o medycynie piszę wiele, ale co z tym marketingiem?

Za prekursorów marketingu medycznego, a ściślej rzecz ujmując, promocji zdrowia, uchodzą Brytyjczycy. Podczas I wojny światowej i wkrótce po niej, rząd brytyjski postanowił przeciwdziałać pladze coraz mocniej szerzących się chorób zakaźnych. W tym celu zaplanował kampanie informacyjne.

Zalecenia dotyczące higieny, diety docierały do mieszkańców całej Wielkiej Brytanii za pomocą ulotek informacyjnych. O tym, jak poważnie podchodzono do kwestii ochrony zdrowia rodaków, świadczy fakt zatrudnienia zawodowych pisarzy do tworzenia materiałów informacyjnych.

Kanadyjski prekursor promocji zdrowia

Marc Lalonde, kanadyjski minister zdrowia w latach 70-tych ubiegłego wieku zwrócił uwagę na istotę promocji zdrowia, co przedstawiano na konferencjach w Kanadzie, jak i Stanach Zjednoczonych. Zwrot w kierunku profilaktyki narzucił również nowe standardy lekarzom. Stale rozwijana wiedza medyczna, nastawienie na potrzeby pacjenta ukierunkował dzisiejszy marketing medyczny.

Profesjonalne podejście do pacjentów, wysoka jakość świadczonych usług dzisiaj są absolutną koniecznością. Konkurencja na rynku usług medycznych wymusza nowe sposoby promocji, przy użyciu nowatorskich narzędzi marketingowych. Daje także pacjentom możliwość łatwego wyboru gabinetu, czy przychodni. Specjaliści od marketingu medycznego efektywnie wspierają lekarzy w rozwoju i pozyskaniu coraz większej liczby pacjentów.

I pomyśleć, że jeszcze 100 lat obowiązywały zupełnie inne standardy, a operacja zazwyczaj oznaczała wyrok śmierci… Jako pacjentka mogę tylko cieszyć się, że żyję w czasach ogromnej wiedzy medycznej, specjalistycznego sprzętu i profesjonalnych lekarzy i mam nadzieję, że rynek medyczny będzie stale się rozwijał.

WPIS GOŚCINNY

Scroll to top