Przyznam szczerze, że miałem mieszane odczucia, gdy koleżanka copywriterka przyniosła mi temat jaki jest standardowo tematem dyżurnym w grudniu i styczniu. Czyli tzw. „wróżenie z fusów” co będzie w nadchodzącym roku NAJ…, WOW… i TRENDY. Pomyślałem jednak, że warto zobaczyć jak dzisiejsze przewidywania będą pokrywać się z tymi, jakie pojawią się na przełomie roku i co najważniejsze ile z nich rzeczywiście stanie się choć w części obowiązująca.
Jeszcze lato się nie skończyło (przynajmniej kalendarzowe), a na świecie już przygotowywane są raporty oraz prognozy dotyczące rozwojowych gałęzi gospodarki. Nie inaczej jest z sektorem medycznym. Chcąc przyciągnąć nowych pacjentów i wygrać wśród rosnącej konkurencji, trzeba odpowiednio wcześnie patrzeć w przyszłość, poznać oczekiwania pacjentów i przygotować się na nadchodzący czas.
Czego oczekiwać będą pacjenci od służby medycznej w 2019 roku i które trendy w marketingu mogą te oczekiwania spełnić? Tego do końca nie wiemy, ale widzimy coś na horyzoncie i możemy tworzyć kolejne iteracje naszych przewidywań w odniesieniu do wyłaniającej się rzeczywistości.
Raporty dotyczące trendów w przyszłości najpierw najczęściej powstają w USA. Tamtejszy sektor medyczny od lat wyczuwa nastroje konsumentów i stara się im sprostać.
Nasz rodzimy rynek medyczny wygląda trochę inaczej, głównie ze względu na dość duży podział pomiędzy prywatną a państwową opieką medyczną.
Podążaj za pacjentem
Prywatne gabinety funkcjonują w Polsce od początku lat dziewięćdziesiątych, jednak dopiero od kilku lat możemy mówić o świadomym budowaniu strategii i wizerunku. Konsekwentne działania przynoszą efekty, a podążanie za oczekiwaniami pacjentów może procentować przez wiele lat. Dzięki wieloletniej obserwacji rynku z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę przypuszczać, że zachowania konsumentów za oceanem wyprzedzają o kilka lat to co będzie aktualne w Europie Zachodniej i w Polsce za kilka lat.
Wszystko wskazuje na to, że podstawowe oczekiwania mogą zostać spełnione głównie dzięki cyfryzacji, ponieważ pacjenci przede wszystkim oczekują wygody w dostępie do usług medycznych. Na co zwrócić uwagę planując działania w 2019 roku?
Czego chcą pacjenci?
Pacjenci oczekują szerszego dostępu do informacji o opiece medycznej
Badanie konsumenckie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez firmę Rock Health wskazują, że pacjenci chcieliby mieć szerszy i wygodniejszy dostęp do informacji o placówkach medycznych i opiece zdrowotnej.
Badanie wykazało, że aż 80% pacjentów poszukuje informacji w internecie o konkretnych badaniach lub procedurach medycznych. Jednocześnie jedynie 21% poszukiwało tych informacji w konkretnym miejscu w sieci (np. na stronie szpitala lub danej placówki). Dodatkowo, aż 58% pacjentów szukało w sieci opinii o placówkach i specjalistach. Oznacza to, że dbanie o pojawianie się recenzji i zachęcanie pacjentów do ich wystawiania może w przyszłości procentować. Konsumenci zawsze polegali na opinii innych w kwestii wyboru specjalisty, a dobre opinie zdziałają nawet więcej niż duży budżet na reklamę.
Dostęp do własnych danych
Dostęp do własnych badań i kartoteki medycznej wciąż jest utrudniony. Pacjenci oczekują od służby zdrowia dwóch rzeczy:
- Po pierwsze bezpieczeństwa ich danych i pewności co do zarządzania nimi w zgodny z prawem sposób – RODO od maja 2018 i tajemnica danych wrażliwych nakłada od dawna ten obowiązek na służbę zdrowia
- Drugi aspekt to szeroki i wygodny dostęp do własnej dokumentacji medycznej oraz możliwość zarządzania swoimi danymi, co oznacza m.in. możliwość konsultowania stanu zdrowia z innymi specjalistami na podstawie danych dostępnych cyfrowo
Drugi punkt oczywiście dotyczy Stanów Zjednoczonych ponieważ w Polsce (z nielicznymi wyjątkami) od kilku lat można co najwyżej zamówić wydruk swojej dokumentacji i przyjść po niego osobiście.
Dostęp on-line do opieki medycznej
Pacjenci oczekują, że nie zawsze będą musieli fizycznie oczekiwać na wizytę pod gabinetem specjalisty. Możliwość porozmawiania z lekarzem telefonicznie lub za pośrednictwem komunikatora internetowego, jest dla pacjentów bardzo ważna.
Wbrew pozorom, usługi tego typu mogą służyć nie tylko tzw. millenialsom, którzy szukają wygody, ale przede wszystkim osobom starszym lub niepełnosprawnym, dla których wizyta u lekarza zwykle jest problematyczna.
Ponadto, dzisiejsi seniorzy i tak w znacznym stopniu już korzystają z internetu w poszukiwaniu informacji o swoich dolegliwościach. Na ważność komunikacji zwraca także uwagę magazyn Forbes. Aby sprostać oczekiwaniom swoich pacjentów, trzeba poznać ich preferencje co do sposobu komunikacji. Przyszli pacjenci, którzy obecnie są dziećmi z pewnością nie będą rozumieli konieczności kontaktu wyłącznie bezpośredniego.
Automatyzacja marketingu i rozsądek
Automatyzacja to dobrodziejstwo dla działań marketingowych oraz komunikacji z pacjentem. Czasem jednak technologia ogranicza możliwość tworzenia autentycznej relacji. Jakość usług przejawia się także w budowaniu więzi i lojalności. Korzystanie z nowych technologii i możliwości automatyzacji niektórych działań jest zwyczajnie konieczne. Jednak nie można zapomnieć, że opieka medyczna powinna mieć przede wszystkim „ludzką twarz”. Autentyczność i rzeczywista pomoc także procentuje w postaci lojalnych pacjentów i dobrej opinii.
Nie ma nic bardziej denerwującego niż automat, który w kółko wysyła np. newslettery z zachętą do skorzystania z usług do osób, które już z nich skorzystały. Jeżeli chcesz zainwestować w Automatyzacja Marketingu, zamów także usługę ustawienia oprogramowania z wg sensownych zdarzeń, jakie dotyczą Twojej placówki.
Wyzwania dla gabinetów i klinik
Wszystko wskazuje na to, że rynek prywatnych usług medycznych w Polsce nadal będzie dynamicznie się rozwijał, a przed placówkami medycznymi stoi mnóstwo zadań, których celem będzie przyciągnięcie pacjentów.
Każdy gabinet, który chce się rozwijać i ma ambicje przyjmowania większej ilości pacjentów, powinien mieć na uwadze nowoczesne możliwości oraz oczekiwania pacjentów.
Podejście lekarzy i osób zarządzających placówkami medycznymi na szczęście z roku na rok się zmienia.
Podsumowanie
Minęły już czasy, kiedy wystarczyło być dobrym specjalistą, aby przyciągać pacjentów. Potencjalni odbiorcy usług medycznych bardzo często poszukują informacji w internecie i brak lub ograniczona obecność w sieci, zwyczajnie pozbawia Cię nowych pacjentów. Niezależnie od trendów i raportów, dla każdej placówki medycznej istotny jest ciągły rozwój.
Trudno mówić o automatyzacji marketingu w przypadku placówek, które nie mają nawet jeszcze strony internetowej. Wiele gabinetów i centrów medycznych ma witryny tworzone kilka lat temu, w technologiach zupełnie już nie przystających do obecnych standardów.
Jeśli chcesz zmotywować się do działania i zmian w biznesie medycznym wpisz w Google zapytanie o swoją konkurencję i zobacz w jakim jesteś miejscu. Jeśli Twoja placówka nadąża za obecnymi trendami to dobrze – warto pomyśleć jak utrzymać przewagę nad konkurencją i wyznaczać trendy na swoim rynku i zainwestować w coś gdzie trudno będzie Cię dogonić.
Natomiast jeśli widzisz, że inni są przed Tobą – możesz zrobić tylko jedno. Zainwestować swój czas i część budżetu w zmiany, żeby ich dogonić i chociaż trochę wyprzedzić.
Źródła
https://www.mdconnectinc.com/medical-marketing-insights/what-healthcare-consumers-want-2019