Wróć do BLOGA

Jak robić dobre pozycjonowanie stron lekarzy?

Dobre pozycjonowanie stron lekarzy to podstawa sukcesu

Część lekarzy (i bardzo słusznie jeśli to skuteczne) nadal opiera swoje metody działań marketingowych na tak zwanej poczcie pantoflowej. Można to ująć w skrócie:

„Lecz porządnie, a ludzie sami będą do Ciebie przychodzić”.

To oczywiście najlepszy jakościowo marketing lekarski w ogóle.

Dobrze wykonywana sztuka jest naturalną i najlepszą drogą do promocji pracy lekarza. Problem jaki tutaj się pojawia jest jedynie z ilością pacjentów. Dobry lekarz tworzy w sposób naturalny swoje portfolio, a pacjenci między sobą w rodzinie, pośród znajomych, sąsiadów, propagują wiedzę o tej jakości. Osoby, które potrzebują pomocy lekarskiej, z reguły korzystają z niej sporadycznie. Na to wskazują globalne statystyki.

Jeśli zatem pomnożymy liczbę takich przypadków razy prawdopodobieństwo dowiedzenia się od znajomych, których rady cenimy o jego istnieniu i usłyszymy ich rekomendację, na końcu zostanie bardzo skromna ilość przypadków, gdy pacjent taki trafia do określonego lekarza.

Jak SEO może pomóc doktorowi?

Spośród wszystkich znanych i stosowanych obecnie taktyk w marketingu cyfrowym, SEO, albo szerzej pozycjonowanie stron, zajmuje ono kluczową pozycję. Jest to jednocześnie jedna z najskuteczniejszych metod pozyskania nowych pacjentów. Dzieje się tak dlatego, że nadal na całym świecie ludzie ufają bardziej temu, co odnajdą samodzielnie niż reklamowanym produktom lub usługom.

Zobacz też: Czym jest pozycjonowanie strony gabinetu lekarskiego?

Zatem w przypadku potrzeby skorzystania z porady lekarskiej, pacjent w XXI wieku wyjmuje smartfona lub siada przed komputerem i wpisuje określone słowo kluczowe w Google. Za kilka sekund ma listę 10 pierwszych wyników, spośród których prawie na pewno wybierze swojego przyszłego lekarza. Bardzo proste…

Tylko trzeba być na tej liście. Teraz rodzi się najważniejsze pytanie – jak to zrobić?

Zacznij od listy słów kluczowych

Przed rozpoczęciem działań związanych z pozycjonowaniem trzeba sobie odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie: w jaki sposób pacjenci będą szukać mojego gabinetu i mnie jako lekarza? Warto sporządzić listę 10 – 20 najważniejszych fraz kluczowych. Zwykle będą to 2-5 wyrazowe zapytania wpisywane do wyszukiwarki. Jak się do tego zabrać?

Oczywiście są rzadkie specjalizacje lekarskie, gdzie rejonizacja już ma mniejsze znaczenie i pacjenci przyjeżdżają nawet setki kilometrów na konsultację lub zabiegi. Taki specjalista na ogół nie potrzebuje żadnej promocji, bo pacjenci są umówieni do niego i czekają na swoją kolejkę.

Jednak dla większości profesji medycznych, pacjenci z okolic gabinetu to praktycznie 100% odwiedzających. Dlatego wybierając słowa kluczowe warto się skupić na lokalizacji i zacząć od dobierania słów wg schematu:

{specjalizacja lekarska} {miejscowość}
lekarz {specjalizacja} {miejscowość}
gabinet {specjalizacja} {miasto}
zabiegi {specjalizacja} {region}

Plus wariacje powyższych. Można także podczas konstruowania takiej listy wyjść od problemów, jakie mają pacjenci, nadal trzymając się lokalizacji:

leczenie {nazwa schorzenia} {miejscowość}

A także (bardzo ważne) – frazy związane z Twoją marką lekarza, czyli nazwiskiem:

lekarz {nazwisko}
{specjalizacja} {nazwisko}

Tak zbudowana lista zapytań, czyli domniemanych słów kluczowych, jakie pacjenci wpisują w wyszukiwarkę poszukując lekarza określonej specjalności, jest podstawą i punktem wyjścia przy planowaniu strategii pozycjonowania strony medycznej.

Badanie konkurencji

Drogi Panie Doktorze (lub Pani Doktor). Pomimo prawnego zakazu oficjalnej reklamy, który w Polsce obowiązuje od kilku lat i próby utrzymania przez kolejne polskie rządy status quo jeszcze chyba z XIX wieku dla tego zawodu, informuję Pana, że ma Pan ogromną konkurencję na rynku. OK. Wiem, że Pan wie i pewnie nawet Pan wie kto to bezpośrednio jest. Chodzi o to, że na konkurencję nie ma się co obrażać, ani z nią walczyć. Trzeba jej istnienie przyjąć i poszukać sposobów jak pomimo tego zdobywać pacjentów.

Nadszedł czas na dogłębne zbadanie konkurencji pod kątem jej istnienia w Internecie. Jak to zrobić?

  1. Zbadaj swoja listę słów kluczowych i zobacz, ile innych gabinetów zobaczysz w Google po ich wpisaniu. Jeśli mniej jak 5 z Twojej okolicy to nie jest tak źle. Jeśli więcej – to sporo pracy przed Tobą.
    Pamiętaj, że najpierw w Google wyświetlają się wyniki AdWords – tj. reklama. Poświęcę jej odrębny artykuł, więc tutaj to pominiemy.
  2. Wejdź na strony WWW poszczególnych lekarzy i dowiedz się, jak bardzo ich oferta pokrywa się z Twoimi działaniami medycznymi. A może jednak część rzeczy robicie inaczej
  3. Zajrzyj na ZnanyLekarz.pl, na TourMedica.pl i inne agregatory ofert medycznych. Teraz widzisz, że nie wszyscy Twoi konkurenci mają własną stronę internetową i niektórzy bazują tylko na wizytówkach w tego typu katalogach. To dla Ciebie dobry znak. Katalogi tego typu na ogół nie wyróżniają nikogo w sposób szczególny i dbają głównie o własny biznes.
    Inna rzecz, że ich linki zajmują zwykle kilka czołowych miejsc w wyszukiwarce. Mogą być więc Twoją konkurencją lub sprzymierzeńcem. Więc jeśli Cię u nich nie ma, to najwyższy czas się tam dodać. Przynajmniej jeśli się da na poziomie darmowych wpisów.

Dedykowana strona WWW

Może już jesteś widzialny w katalogach opisanych powyżej, ale jak pisałem interes takich serwisów jest rozbieżny z Twoim. Aby wypromować Ciebie i Twoją markę wraz usługami potrzebujesz dobrej jakościowo strony internetowej. Ona ma być osią narzędzi marketingowych.

Przede wszystkim powinna być oparta o własny projekt graficzny. Twoje logo, lub choćby nazwisko i kilka kluczowych elementów na stronie powinno działać jak Twoja wizytówka – dla kogoś, kto Cię nie zna jeszcze jako lekarza rozpoznawalność znaków firmowych to początek budowania Twojego brandu.

Zarządzanie treścią. Zainwestuj w mechanizm, który pozwoli Ci później zmieniać, dodawać i usuwać treści. Większość agencji marketingowych w swoich ofertach ma także tworzenie dedykowanych stron WWW. Warto ten element zlecić profesjonalistom.

A może już masz stronę internetową? Jeśli tak to świetnie.

A jeśli nie spełnia swej roli?

Zadaj sobie kilka poniższych pytań, czy nie trzeba jej będzie zmienić:

  1. Czy są na niej aktualne informacje o Twojej działalności: specjalizacja, godziny otwarcia, dane kontaktowe etc?
    Jeśli tutaj jest coś do poprawienia to ma najwyższy priorytet. Pacjenci muszą mieć aktualną wiedzę o Twoim gabinecie
  2. Czy można Twoją stronę łatwo przeglądać na telefonie komórkowym?
    Serio – w 2017 roku już ponad połowa wejść na strony medyczne to ruch z telefonów komórkowych. Ludzie szukają ich nadal na swoich komputerach, ale najczęściej chcą szybkiej informacji do kogo powinni zadzwonić w sprawie swojej dolegliwości. Poza tym sama wyszukiwarka Google docenia bardziej strony przygotowane dla urządzeń mobilnych i promuje je wyższymi pozycjami w wynikach.
  3. Czy na Twojej stronie jest wystarczająco dużo treści w porównaniu do tego co widziałeś u konkurencji?
    To bardzo istotne. Dlatego, że znaczna część pacjentów zanim gdziekolwiek zadzwoni, żeby się mówić na wizytę, potrzebuje sprawdzić więcej szczegółów samej oferty.
  4. Czy Twoja strona jest gotowa pod SEO?
    Jeśli nie jest, to z pewnością trzeba ją wykonać od nowa. Zapewniam Cię, że to tańszy i szybszy sposób niż poprawianie tego co jest.
  5. Czy umożliwia rejestrację online?
    Być może nie masz stałej recepcjonistki która może obsłużyć taką funkcjonalność. Ale może jesteś w stanie przewidzieć w jakie dni tygodnia potencjalnie możesz jeszcze kogoś przyjmować w swoim gabinecie. Dobrze zrobiona strona WWW pozwoli wskazać takie bloki godzinowe na jakie pacjent będzie mógł się wstępnie zapisać i zostawić swoje dane. A oddzwonisz do niego kiedy znajdziesz chwilę i potwierdzisz czy konsultacja jest możliwa.

Planowy marketing treści

Wiesz już w jaki sposób ludzie powinni Cię odnaleźć w sieci. Masz witrynę internetową, która będzie odpowiednia na koniec drugiej dekady XXI wieku, albo właśnie się robi. Teraz przyszedł czas na to żeby pomyśleć o treściach jakie na niej umieścisz. Content marketing to obecnie jedyny skuteczny trend w działaniach SEO (czyli także w pozycjonowaniu), który przynosi długofalowe efekty.

Ważne aby działać zgodnie z planem. Treści jakie będą się pojawiać na Twojej stronie powinny być oczywiście związane z Twoją ofertą, ale powinny także w naturalny i elegancki sposób nawiązywać do przygotowanej listy sów kluczowych na jakich Ci zależy. Co więcej  –  z czasem powinny tę listę poszerzać.

W tym miejscu również możesz rozważyć zatrudnienie wyspecjalizowanej agencji, która dostarcza usługi marketingowe dla firm medycznych. Specjaliści od content marketingu mają wiedzę, która pozwala im adresować odpowiednie fragmenty Twojej strony do potencjalnych poszukujących wiedzy na temat różnego rodzaju schorzeń, metod leczenia, ale również stylu życia i podejścia do zdrowia.

Co więcej – zawodowi marketerzy będą publikować treści na Twoich stronach regularnie – raz lub kilka razy w tygodniu oraz zadbają o dobre sąsiedztwo linków, które pomoże sprowadzić pacjentów wprost na Twoją stronę WWW, a później do Twojego gabinetu.

Jeżeli chciałbyś robić to samodzielnie, dobrze jest prowadzić harmonogram publikacji i pisania tekstów (np. używając narzędzi Google – jak kalendarz, czy arkusz kalkulacyjny) i trzymać się wyznaczonego planu.

Skuteczność jest w detalach

Być może będziesz potrzebować pomocnego planu przy tworzeniu taktycznych działań SEO, a może odnowionej gotowej na pozycjonowanie strony internetowej.
Możesz także potrzebować kompleksowej pomocy z w prowadzeniu większości tych działań. Zadzwoń na 781 881 900 – podpowiemy od czego możesz zacząć albo przedstawimy Ci ofertę na skuteczne pozycjonowanie strony dla gabinetu lekarskiego.

Inspiracja do tekstu na podstawie:
https://www.hadeninteractive.com/seo-for-doctors/
oraz
http://www.healthcaresuccess.com/blog/medical-device-marketing-advertising/search-engine-optimization-strategies-for-doctors-who-are-tired-of-being-the-invisible-man-or-woman-online.html

Scroll to top