Wróć do BLOGA

Marketing dla gabinetu lekarskiego – robić samodzielnie czy zlecić

Trudno sobie wyobrazić, aby jakakolwiek działalność nastawiona na sukces komercyjny mogła sobie poradzić bez marketingu. Szlachetna profesja, jaką niewątpliwe jest zawód lekarza, paradoksalnie wcale nie jest wyjątkiem pod tym względem. Reguły rynkowe są nieubłagane i każdy, nawet najlepszy lekarz musi w dzisiejszych czasach sięgać po metody marketingowe, aby w ogóle móc działać zgodne ze swoim powołaniem – czyli zajmować się pacjentami. Nasz poradnik marketingowy dla lekarza ma za zadanie odpowiedzieć na jedno (z pozoru proste) pytanie – czy marketing dla gabinetu lekarskiego robić samodzielnie czy zlecić profesjonalnej agencji?

Jeśli to Ty jesteś lekarzem, który nie czuje potrzeby prowadzenia marketingu cyfrowego – ten artykuł zdecydowanie jest dla Ciebie. Mamy nadzieję, że odpowiemy na wszystkie pytania i rozwiejemy wszelkie wątpliwości związane z marketingiem dla lekarzy.

Poradnik marketingowy dla lekarza

Zgodnie z prawem w Polsce, reklamowanie działalności lekarskiej jest zabronione. Bardzo szeroko pisaliśmy na ten temat w naszym wpisie „Marketing dla lekarzy zgodny z prawem”. Gabinet lekarski nie może wprost reklamować swojej praktyki i zachęcać do płacenia za swoje usługi. Sens tego zakazu nie jest do końca jasny. Na szczęście prosta reklama nie jest jedynym instrumentem dotarcia do klienta – w tym przypadku pacjenta. Marketing dla lekarzyjest czymś innym niż reklama i polega na informowaniu o swojej praktyce oraz otwarciu się na pacjenta –  z czego w rezultacie korzystają obie strony. Jest niejako bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby pacjenta.

Czy muszę zlecać marketing placówki medycznej agencji marketingowej?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta: i tak i nie. Wszystko zależy od sytuacji w jakiej się znajdujesz. Bardzo częstym błędem, który obserwujemy jest przekonanie lekarza, który w tej chwili ma wielu pacjentów, że taka sytuacja będzie trwała wiecznie. Niestety, odpływ pacjentów jest naturalną koleją rzeczy, dlatego tak ważna jest strategia marketingowa, która zawiera działania zmierzające do przyciągania nowych pacjentów.

Czy jednak, aby prowadzić skuteczny marketing dla lekarza musimy inwestować w profesjonalną agencję marketingową? Nie, możemy zatrudnić własnego specjalistę od marketingu i zlecić mu większość zadań. Jednak w pewnym momencie, on również będzie potrzebował wsparcia. Bo jako człowiek orkiestra, prowadząc działania marketingowe w pełnym zakresie – nie rozciągnie swojej doby. Marketing dla gabinetu lekarskiego wymaga nie tylko doświadczenia, wiedzy z zakresu reklamy i prawa, ale również czasu.

Zatrudniając agencję marketingową, która dodatkowo specjalizuje się w marketingu dla medycyny, zyskujesz pewność, że wszystkie działania będą zgodne z prawem i wykonanie zgodnie z najlepszymi praktykami. Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegóły i dowiedzieć się jak wygląda współpraca z naszym zespołem.

poradnik marketingowy dla lekarza

Marketing dla lekarza – obowiązkowe elementy

Jak w każdej dziedzinie – również w marketingu są pewne zasady i działania od których warto zacząć. Również w przypadku marketingu dla lekarza można stworzyć taki „Poradnik marketingowy dla lekarza”. Obowiązkowe elementy to:

  1. Medyczna strona internetowa – czyli swojego rodzaju wizytówka w sieci. To na niej klient znajdzie niezbędne informacje o naszej firmie, dane kontaktowe, adres, usługi czy ceny.
  2. Wizytówka Google – pozycjonowanie lokalne to w aktualnych czasach bardzo ważna rzecz. Związane jest przede wszystkim ze zmianami w SERP. Dlatego posiadanie wizytówki w Google ma naprawdę wiele zalet.
  3. Social media – należy zacząć od zastanowienia się jakie profile w mediach społecznościowych warto prowadzić. To wszystko zależy od grupy docelowej oraz czasu jaki możemy poświęcić na marketing online.
  4. Pozycja w Google – to szczególnie ważny punkt, jeśli prowadzisz specjalistyczną praktykę lekarską,  która niekoniecznie opiera się o pacjentów z okolicy. Jeśli chcesz być widoczny w całym kraju – warto zainteresować się pozycjonowaniem i SEO.

Marketing medyczny w internecie

Czy wiesz, że 68% wszystkich doświadczeń w Internecie zaczyna się od wyszukiwarki? Rynek dynamicznie się rozwija. Społeczeństwo się zmienia. Co za tym idzie – zmienia się również forma marketingu i sposobu dotarcia do potencjalnego pacjenta. O ile marketing szeptany nadal działa (tylko w nieco zmienionej formie) o tyle marketing tradycyjny, działa już tylko w określonych przypadkach. Twoi pacjenci się zmieniają, więc musisz zmieniać sposoby na docieranie do nich. Ten poradnik marketingowy dla lekarza ma nie tylko na celu wskazać ilość zadań związanych z marketingiem dla gabinetu lekarskiego, ale również jego obowiązkowe elementy.

Prosta witryna internetowa – główne narzędzie marketingowe

marketing dla lekarzy - strona WWW

Strona internetowa do podstawa. Przy odrobinie chęci oraz nieco większej ilości czasu, być może jesteś w stanie stworzyć ją sam. Ten krótki poradnik marketingowy dla lekarza pokazuje najważniejsze elementy na jakie warto zwrócić uwagę przy tworzeniu strony internetowej.

Rozwiązania, takie jak WordPress stwarzają możliwość stworzenia ładnej i funkcjonalnej medycznej witryny internetowej bez znajomości języków programowania. Z tego rozwiązania w 2024 roku korzysta aż 43% właścicieli stron WWW! Prostą stronę można także wykonać posługując się gotowymi systemami do konstrukcji serwisów. Jeśli Twoja strona ma być prostą wizytówką to najszybszy sposób zaistnienia w sieci.

Jakie wyzwania na Ciebie czekają?

  • Wykupienie domeny, certyfikatów i podpięcie ich. Aktualizacja serwerów.
  • Stworzenie lub wykupienie szablonu strony, który będzie spójny z identyfikacją wizualną Twojej firmy.
  • Uzupełnienie treści na stronie.
  • Bieżące uzupełnianie i aktualizowanie wszystkich informacji na niej zawartych.

Profesjonalne strony WWW

marketing dla gabinetu lekarskiego

Jeśli jednak zdecydujesz się na skorzystanie z pomocy profesjonalisty i zlecisz zrobienie strony fachowcom, pamiętaj o podkreśleniu, aby system zarządzania treścią był czytelny i łatwy. Dzięki niemu będziesz mógł w szybki sposób dodawać i aktualizować treści na stronie.

Jakie elementy powinna mieć strona WWW dla lekarza?

  • Blog, do publikowania artykułów.
  • System umawiania wizyt online lub przynajmniej widget Znanego Lekarza.
  • Możliwość osadzenia formularzy kontaktowych.
  • Możliwość dodania czatu online.

Podczas zlecania uprzedź programistę lub osobę, która będzie tworzyć Twoją stronę WWW, że być może będziesz chciał w przyszłości rozbudować witrynę. Takie elementy umożliwią bezpośredni i spersonalizowany kontakt z pacjentem przez stronę internetową.

Więcej o tym znajdziesz w moim e-booku na temat WWW dla lekarzy.

Marketing dla gabinetu lekarskiego, czyli jak nie zginąć w otchłani sieci

Samo istnienie witryny może nie wystarczyć. W Internecie są miliardy stron. Twoja konkurencja także nie śpi i jeśli jeszcze nie istnieje w sieci – na pewno wkrótce będzie istnieć. Aby strona była wysoko w wynikach wyszukiwania musi spełnić co najmniej dwa warunki.

Optymalizacja strony WWW dla lekarza

SEO dla gabinetu lekarskiego

Witryna powinna być zoptymalizowana zgodnie z założeniami Google. Dzięki temu masz większe szanse na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. W ogromnym skrócie będziesz musiał zadbać między innymi o to, aby:

  • strona była responsywna, czyli dostosowana do wszystkich urządzeń (w tym smartfonów)
  • znalazły się w niej odpowiednie słowa kluczowe
  • znalazły się w niej unikalne oraz wartościowe dla odbiorcy treści (z odpowiednimi frazami kluczowymi)
  • frazy kluczowe były właściwie oznaczone
  • strona była także widoczna w Google Maps
  • umożliwiała łatwe indeksowanie podstron
  • zawierała tzw. meta dane informujące wyszukiwarki o treściach umieszczonych na stronie
  • miała właściwą strukturę tytułów, podtytułów, akapitów i innych elementów wpływających na czytelność treści.

Linki do Twojej strony

Linki do medycznej strony www

Drugi warunek, to popularność witryny w sieci mierzona ilością linków kierujących do Twojej strony. Nic nie dzieje się od razu i w tym względzie potrzeba sporo czasu oraz determinacji. Na początek spróbuj zadbać o znalezienie się w istniejących bazach takich jak np. znanylekarz.pl. Porozmawiaj z kolegami po fachu (niekoniecznie z Twoją specjalizacją), czy będą skłonni umieścić na swoich stronach link do Twojego gabinetu. Popularnym sposobem jest umieszczanie rubryki „Partnerzy” z logotypami i bezpośrednimi linkami do stron.

Kolejne linki do Twojej strony mają szansę pojawić się z czasem – zwłaszcza jeśli będziesz na niej publikował ciekawe, unikalne i przydatne treści.

Samodzielne prowadzenie kanałów social media

social media w medycynie

Facebook, Twitter, TikTok, Instagram, LinkedIn… Platform społecznościowych jest wiele i każda z nich ma inny charakter. Na początek wybierz dwie platformy, najlepiej te najpopularniejsze np. Facebook oraz Instagram i regularnie dodawaj treści na swoim profilu. W prowadzeniu kanałów social media niezwykle ważna jest regularność oraz kontakt. Zaplanuj działania w taki sposób, aby komunikować się ze swoimi odbiorcami co najmniej dwa razy w tygodniu. Prawdopodobnie na początku nie będziesz mieć zbyt wielu obserwatorów i konieczne będzie wyłożenie środków na ich zdobycie . Social media oferują narzędzia reklamowe, które umożliwiają dotarcie do większej ilości odbiorców.

Jakie wyzwania na Ciebie czekają?

  • Badanie rynku i wybranie najbardziej skutecznej platformy społecznościowej do prowadzenia.
  • Określenie grupy odbiorców, z którą się komuni8kujesz.
  • Utworzenie profili i ich bieżące uzupełnianie.
  • Aktywna obecność w social mediach – publikowanie minimum 2x w tygodniu, odpowiadanie na komentarze i wiadomości oraz odwiedzanie innych profili.
  • Bycie na bieżąco z trendami i aktywność zgodna z nimi.

Lokalny marketing dla lekarza

Lokalny marketing dla lekarza

W 2023 roku w SERP Google pojawiły się grube zmiany. Algorytm pozytywnie ocenia tzw. marketing lokalny, który jest świetną opcją dla placówek medycznych czy lekarzy. Marketing gabinetu lekarskiego zwykle chcemy ograniczyć do najbliższe okolicy, ponieważ daje nam to większą szansę na pozyskanie nowych pacjentów.

Niestety pierwszy ekran wyników SERP w dużej mierze jest zdominowany poprzez reklamy płatne, a dalej wyniki tzw. zero-click. Czyli informacje pobierane za pomocą mikroformatów, które nie wymagają kliknięcia i wejścia na stronę bo Google je pokazuje bezpośrednio w wynikach zapytania. Np. grafiki, filmy czy FAQ.

Brak jest również stronicowania przez co zdecydowanie zwiększyła się różnica między ilością wyświetleń wyszukiwania Twojej strony, a ilością klików wg Google Search Console. Praca z pozycjonowaniem własnej strony medycznej jest teraz dużo trudniejsza niż jeszcze 2 lata temu.

Często wiąże się to również z pewną intuicją i przewidywaniem co może się wydarzyć. Nasz poradnik marketingowy dla lekarza skupia się jednak na kwestiach, które możesz wykonać sam. W tym przypadku jest to Wizytówka Google.

Jakie wyzwania na Ciebie czekają?

  • Prawidłowe utworzenie wizytówki, aby wyświetlała się w mapach Google i wynikach wyszukiwania.
  • Należy nadać wizytówce odpowiednią nazwę, kategorię i uzupełnić wszystkie dane.
  • Na bieżąco aktualizować wizytówkę – uzupełniać ofertę, usługi i aktualności.
  • Odpowiadać na opinie pacjentów.

Takie działania powinny sprawić, że Twoja wizytówka będzie „żyć”. Dzięki temu Google ją zauważy i będzie wyświetlać wyżej w swoich wynikach.

Jak prowadzić samodzielnie działania marketingowe?

Praca nad popularnością w Internecie jest czasochłonna. Powyższy poradnik marketingowy dla lekarza to zaledwie początek Twoich działań prowadzących do osiągnięcia sukcesu. Jeżeli zamierzasz samodzielnie prowadzić działania marketingowe dla swojego gabinetu – zaglądaj często na fanpage Medycznego Marketingu lub bezpośrednio na nasz blog. Publikujemy tutaj najświeższe informacje z marketingowego świata oraz dzielimy się naszym doświadczeniem.

Jeżeli masz pytania lub wolisz przekazać działania marketingowe profesjonalnej agencji, która posiada doświadczenie w marketingu dla medycyny – skontaktuj się z nami.

Scroll to top