Seniorzy w Polsce stanowią ok. 10 mln populacji i z roku na rok coraz większa ilość z nich korzysta z Internetu. Jeśli chcesz zdobyć nowych klientów warto pomyśleć o tym, jak przygotować swoją stronę medyczną dla seniorów.

Strona medyczna dla osób starczych to wyzwanie

Z  danych statystycznych  wynika, że seniorzy stanowili 30% z 3226 udzielonych porad medycznych. Blisko ⅓ seniorów korzysta również z Internetu. Na pewno zgodzisz się, że osoby starsze stanowią również sporą ilość pacjentów w Twojej placówce medycznej (chyba że jesteś pediatrą).

Dowiedz się, jak możesz okazać się bardziej przyjazny dla seniorów dzięki stronie internetowej, obojętnie czy to w celu zdobycia nowych pacjentów, czy czytelników twojego bloga. Warto jest zajrzeć do Web Content Accessibility Guidelines, gdzie odnajdziesz wytyczne do tworzenia stron dla seniorów. Możesz jednak zacząć od tego artykułu. Poniżej najważniejsze elementy.

Wielkość tekstu

Większość starszych osób ma problemy ze wzrokiem. Dlatego niezwykle ważne jest, aby treść na Twojej stronie dało się powiększać bez utraty na jakości.

Najlepiej jest stworzyć na samej stronie możliwość zmiany wielkości contentu – sprawdź koniecznie, czy wszystko jest czytelne na każdym urządzeniu, czyli innymi słowy – zadbaj o responsywność. Ponadto, rekomenduje się stosowanie fontów w wielkości 12 punktów.

Ważne jest też podkreślenie w szczególny sposób linków, aby wyróżniały się z tekstu.

Używaj kontrastów i zadbaj o odpowiednie kolory

Niestety Twoja strona medyczna nie jest najlepszym miejscem do tego, aby bawić się w artystę i odlotowe innowacje. Kluczowa w tym przypadku jest czytelność zamieszczonych na niej informacji. Używaj pełnych kontrastów – białe tło i czarny tekst lub czarne tło i biały tekst. Ewentualnie czerń i biel możesz zastąpić delikatnie „złamanymi” szarościami. Jakkolwiek tutaj nadal obowiązuje mocny kontrast. Wszelkie inne kompozycje mogą utrudnić seniorom czytanie Twoich informacji.

Strona medyczna dla osób starszych powinna zapewniać optymalną czytelność.

Postaraj się stosować wyraźnie kolory do nawigacji użytkowników na Twojej stronie. Seniorzy łatwiej od innych mogą się pogubić w podstronach, zapomnieć gdzie byli i co widzieli. Dlatego zastosuj inną kolorystykę do linków na stronach odwiedzonych. W ten sposób znacznie ułatwisz życie użytkownikom (nie tylko tym w starszym wieku).

Styl i budowa tekstu

Zdecydowanie odradzam publikowania ogromnych bloków tekstowych. Używaj stopek i nagłówków, aby wyróżnić najważniejsze elementy i nieco pomóc w nawigacji na stronie.

Umieszczaj cały tekst w ten sposób o ile to możliwe, aby nie wymagał scrollowania. Staraj się również unikać kursywy, gdyż zmniejsza czytelność. Używaj fontów bezszeryfowych, ale to akurat podstawowa cecha dla poprawy czytelności każdej strony internetowej.

Warto również zwrócić uwagę na sam styl wypowiedzi. Nie używaj żargonu medycznego i języka „lekarskiego” – Twoi koledzy lekarze zrozumieją, że na stronie musisz używać uproszczeń.

Dlatego staraj się wyjaśniać każdy termin w sposób wręcz łopatologiczny. Jeśli tworzysz np. wpis blogowy z instrukcjami, postaraj się aby były one jak najbardziej czytelne. Nie nadużywaj strony biernej w zdaniach. Zamiast pisać “zaleca się, aby seniorzy wychodzili na minimum półgodzinny spacer” napisz “seniorzy powinni wychodzić na półgodzinny spacer”.

Zapewniaj i głos i napisy

Niekiedy warto jest postarać się o opcję czytania treści na stronie z pomocą lektora. Oczy mogą się szybko zmęczyć i taka opcja znacznie wspomoże dowiedzenie się czegoś więcej o twojej praktyce lekarskiej, proponowanej ofercie czy zaleceniach medycznych.

Niech działa to również w drugą stronę. Jeśli umieszczasz na swojej stronie film np. o chorobie reumatycznej, zawsze dodawaj napisy – niektóre osoby mają większe problemy ze słuchem i wówczas możliwość przeczytania treści będzie dla nich lepszą opcją.

Jedynie pojedyncze kliknięcia wchodzą w grę

Klikamy w linki lub inne elementy strony zazwyczaj raz lub dwa razy. W przypadku projektowania stron dla seniorów druga opcja w ogóle nie wchodzi w grę. Wiele starszych osób nie jest doświadczonymi użytkownikami internetu, więc trudno im zrozumieć zmienione “zasady gry”.

Postaraj się, aby wszystko było dla nich jak najprostsze. Nawiązując do badań NNGroup , seniorzy o połowę częściej niż młodsi użytkownicy opuszczają stronę ze względu na napotkane komplikacje.

Zadbaj o intuicyjne formularze

Na pewno masz lub będziesz mieć na swojej stronie możliwość pozostawienia kontaktu lub umówienia się na wizytę lekarską.

Dbając o seniorów, daj możliwie jak najbardziej szerokie pola do wpisywania danych oraz wyraźne instrukcję krok po kroku jak i co uzupełniać.

Zadbaj również o bardzo wyraźne informacje o błędach – w przypadku errorów nie stosuj jedynie informacji tekstowych, najlepiej jeśli oprócz tego dasz również ikonkę np. ze znakiem stopu.

Kontakt telefoniczny

Część osób starszych w ogóle nie korzysta z emaila. To prawdopodobnie w przyszłości będzie się zmieniać ale na początku trzeciego dziesięciolecia XXI wieku całkiem spora grupa siedemdziesięciolatków woli używać telefonu niż emaila.

Ułatwiaj im komunikację jak tylko to możliwe i obok formularza zawsze zamieszczaj wyraźny i klikalny numer telefonu przez który mogą się z Tobą skontaktować lub zamówić wizytę. Strona medyczna dla osób starszych powinna być przygotowana pod kątem komunikacyjnym

Logowanie na stronie dla ludzi starszych

Podobnie jak w przypadku kontaktu, tak i dla celów założenia konta lub logowania warto poszerzyć możliwości swojej strony. Osoby starsze nie używając maila nie będą w stanie kliknąć na link potwierdzający założenie konta na Twojej stronie.

Bardzo dobrym pomysłem będzie poszerzenie systemu o funkcjonalność opartą na SMS-ach.

Osoba starsza zakładając konto będzie podawać swój numer telefonu na który Twój system prześle 4 cyfrowy PIN, który następnie można wpisać na specjalnie przygotowanym formularzu weryfikującym użytkownika serwisu czy tez osoby zgadzającej się na odbiór treści marketingowych (czego wymagają procedury zgodne z RODO)  

Pop-upy i reCaptcha

Wyskakujące pop-upy mogą mocno zdezorientować seniorów. Jeśli możesz – nie używaj ich. A jeśli chcesz ich koniecznie użyć, dawaj widoczne znaki zamknięcia i wyraźne informacje, czym jest to wyskakujące okienko.

Pamiętaj również o reCaptcha – seniorzy będą z reguły mieli problem z przepisaniem ciągu znaków z tradycyjnej formy identyfikacji użytkownika, dlatego postaraj się zaopatrzyć w inne opcje w taki sposób, aby wspomniany już tekst dało się łatwo przepisać.

Strona medyczna dla osób starszych bez rozpraszaczy

Seniorów łatwiej jest rozkojarzyć niż młodszych użytkowników. Dlatego postaraj się nie zamieszczać opcji np. automatycznego odtwarzania jakiegokolwiek dźwięku na Twojej stronie.

Postaraj się też, w przypadku np. zamieszczanych filmów z poradami, dać bardzo wyraźny przycisk, gdzie senior może albo zatrzymać albo cofnąć treść. Jest to szczególnie ważna opcja w przypadku umieszczenia napisów w filmie. Unikaj również nieczytelnej struktury strony, na której tekst jest nierówno rozłożony.

Strona medyczna dla osób starszych – podsumowanie

Projektując swoją stronę, z której będą korzystać także osoby w podeszłym wieku, warto uwzględnić wiele czynników. Wynikają one z faktu, że osoby w starszym wieku nie ze wszystkim sobie poradzą w takim samym stopniu jak luzie młodsi. Projekt strony internetowej powinien być przemyślany i dopasowany do grupy jej odbiorców. Jeżeli nie posiadasz własnego zespołu odpowiedzialnego za stworzenie dobrej strony WWW, skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy i przygotujemy odpowiednio zaprojektowaną witrynę.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)