Zawód lekarza ma szczególny charakter, co jest oczywiste ponieważ wiąże się z misją do spełnienia. Od wieków, osoby zajmujące się medycyną i leczeniem ludzi cieszyły się w społeczeństwie szczególnym szacunkiem. Dziś, rola lekarza nie ogranicza się już tylko do leczenia. Odkąd świat zaczął pędzić i pojawił się internet, wszyscy, w tym także lekarze, próbują nadążyć za ciągłymi zmianami. Nie ma wątpliwości co do tego, że kierowanie swoim gabinetem poprzez działanie w internecie jest warunkiem osiągnięcia sukcesu. Wysoka jakość usług medycznych i właściwe leczenie rzadko kiedy wystarczą, aby zdobywać nowych pacjentów i wydajnie prowadzić prywatną praktykę.
Profesjonalny marketing medyczny – w czym będzie lepszy?
Siłą rzeczy, prowadząc swój własny gabinet, nie jesteś w stanie zrobić wszystkiego sam. Z pewnością masz sporo pracy z pacjentami i organizacją własnego gabinetu.
Nie ma niczego zaskakującego w tym, że brakuje Ci czasu na efektywne prowadzenie marketingu. Działania w sieci wymagają czasu, ale również specyficznej wiedzy. Oto kilka powodów dla których warto skorzystać z pomocy profesjonalnego eksperta od marketingu medycznego.
Umiejętność znalezienia grupy docelowej
Tutaj prawdopodobnie czujesz, że sam znasz swoją grupę docelową. Ale mowa tutaj głównie o osobach które już do Ciebie przyszły na konsultację lub zabieg. W marketingu nie chodzi o to, aby trafić do każdego. Celem efektywnych działań jest trafienie i przekonanie tych pacjentów, którzy potrzebują konkretnych usług medycznych. Profesjonalny ekspert nie tylko potrafi ją określić, ale wie także, jak ustawić działania, aby trafiły do właściwej grupy osób. Umiejętność znalezienia i przekonania konkretnej grupy docelowej przynoszą zdecydowanie lepsze efekty. To także duża oszczędność pieniędzy. W końcu to za Twoje pieniądze opłacane są te działania, które trafiają do grupy, do której trafić powinny.
Śledzenie efektów działań marketingowych
Przewaga marketingu internetowego nad tradycyjnym polega na tym, że w przypadku tego pierwszego, istnieje możliwość śledzenia efektów prowadzonych działań i poprawienie czynników, które nie działają tak jak powinny. Profesjonalny specjalista, wie jak używać narzędzi, aby śledzić zachowanie potencjalnych pacjentów na stronie www oraz w mediach społecznościowych. Śledzenie i analiza efektów wymaga czasu, wiedzy i umiejętności. Jako lekarz skupiony na swoich pacjentach, możesz nie mieć czasu na to, aby się tym zająć.
Właściwy czas w działaniu
Znalezienie się w odpowiednim miejscu o odpowiednim czasie nie dotyczy tylko ludzi. Dotyczy także informacji. Fachowiec od marketingu medycznego będzie wiedział dokładnie, jakiego rodzaju wiadomość i kiedy powinna być udostępniona, aby zobaczyło ją możliwie najwięcej osób zainteresowanych tematem. Wiedza ta wynika przede wszystkim z doświadczenia, którego Ty jako osoba bardzo zajęta, prawdopodobnie możesz nie mieć.
Umiejętność podążania za trendami
Marketing internetowy to taka branża, w której trzeba być cały czas na bieżąco. Wiedza ta obejmuje działania z zakresu optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych, publikowania i zajmowania się treściami w internecie. Dotyczy również trendów w prowadzeniu mediów społecznościowych oraz śledzenia zmian jakie zachodzą na poszczególnych platformach. Jako lekarz lub szef placówki medycznej prawdopodobnie możesz nie mieć czasu aby wiedzę tę zdobywać i uzupełniać, będziesz mieć problem. A już na pewno najtrudniejszą kwestią będzie wdrożenie planu, który sprawi, że ze swoimi działaniami w sieci nie pozostać w tyle.
Zarządzanie kryzysem
Kryzysy w profilach społecznościowych zdarzają się w każdej branży. Medycyna to specyficzny sektor także ze względu na wysokie oczekiwania konsumentów. Nie każdy bywa zadowolony i każdy ma prawo wyrazić swoją opinię. Na tej płaszczyźnie rodzi się wiele poważnych konfliktów. Dystans, zimna krew i umiejętność zarządzania kryzysem przyda Ci się w nieciekawych momentach. Pamiętaj o tym, że w takiej sytuacji lepiej zdać się na kogoś, kto przeszedł już wiele takich sytuacji i dokładnie wie, jak odwrócić ją na Twoją korzyść lub przynajmniej nie spowodować potęgowania się kryzysu. Nie ma nic gorszego niż wdać się w jałową kłótnie z pacjentem na forum publicznym. Obiektywnie możesz mieć rację w takim sporze. Pamiętaj, że emocje są tutaj najgorszym doradcą. Twoja agencja marketingowa z pewnością z większą swobodą będzie zarządzać sytuacją w której nie jest stroną.
Budowanie zaangażowania odbiorców
Zaangażowanie odbiorców, którzy widzą opublikowanego posta w mediach społecznościowych znacznie zwiększa zasięgi. Chodzi o to, aby potencjalni pacjenci nie tylko widzieli to, co publikujesz, ale także uczestniczyli w dyskusjach i reagowali na dodawane przez Ciebie informacje. Chodzi oczywiście o reakcje spontaniczne jako polubienia, ale także o komentarze oraz udostępnianie informacji którą zamieściłeś. Doświadczony specjalista od marketingu medycznego, zwykle wie za które sznurki pociągnąć, aby zbudować prawdziwą społeczność, która jest zainteresowana tym co publikujesz w social mediach.
Oszczędność pieniędzy
Niezależnie od tego czy zatrudnisz agencję marketingową, własnego pracownika, czy też zrobisz to samodzielnie musisz liczyć się z kosztami. Promocyjne posty, reklamy w wyszukiwarkach, współpraca z serwisami medycznymi – to wszystko wymaga pieniędzy. Większość systemów reklamowych w sieci (jak Facebook Ads czy Google Ads) wymaga dość dużej wiedzy oraz stałego zaangażowania w bieżący stan kampanii. Twoje samodzielne działania nie oznaczają porażki, jednak zanim nabierzesz doświadczenia, minie wiele miesięcy, a Twoje pieniądze zainwestowane w te kampanie nie będą się zwracać. Zawierzenie działań profesjonalnej agencji pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie Twoich środków.
Całościowa strategia
Sukces osiągniesz wówczas, gdy podejdziesz do marketingu w sposób całościowy, uwzględniając zarówno wizerunek, jak i pozyskiwanie pacjentów. Działania marketingowe powinny zacząć się od stworzenia dobrego planu i strategii, wokół których będziesz budować późniejsze działania. Zawodowy specjalista od marketingu będzie wiedział jak stworzyć plan, począwszy od zaakcentowania najsilniejszych stron Twojego gabinetu lub centrum medycznego, poprzez poprawienie jego funkcjonowania w ujęciu marketingowym, aż po budowanie wizerunku w sieci.
Umiejętność analizowania konkurencji
Konkurencja jest naturalnym elementem prowadzenia każdego biznesu. Nie można jej uniknąć i w ogólnym rozrachunku jest zjawiskiem pozytywnym, zwłaszcza dla konsumenta. Dlaczego? Ponieważ zmusza do poprawiania jakości usług i prowadzenia działań, które spowodują, że pacjent zechce leczyć się właśnie u tego konkretnego lekarza. Umiejętność analizy konkurencji pozwala na ocenę słabych i mocnych punktów aktywnych uczestników rynku oraz zbudowanie strategii, która będzie odróżniała Twój gabinet od innych w sposób pozytywny.
Realna obecność w mediach społecznościowych
Twoja aktywność w mediach społecznościowych w pewnym stopniu będzie konieczna. Nie musisz jednak monitorować wszystkiego samodzielnie. Zatrudnij fachowca od social mediów, który będzie czuwał nad tym, co pojawia się na Twoim profilu, kto i jakiego rodzaju komentarze dodaje i jak pokierować dalej pacjentem, który jest wstępnie zainteresowany Twoją usługą medyczną. Możesz też wymagać tej opieki od agencji która podejmie działania wpisując ją w obszar pozostałych taktyk marketingowych.
To ogromna oszczędność czasu, ale także sposób na uniknięcie niepotrzebnych kryzysów. To tylko niektóre z wielu powodów, dla których warto dać sobie pomóc i skorzystać z usług profesjonalnej agencji, która zajmie się strategią oraz konkretnymi taktykami, które pozwolą zwiększyć ilość pacjentów i pokierują wizerunkiem. Chyba, że jesteś gotów na to, aby samodzielnie stawić czoło wszystkim aspektom marketingu w internecie?