Zdecydowana większość z nas posiada swój osobisty adres e-mail. Z oczywistych powodów, niektórzy poczty elektronicznej używają częściej i bardziej intensywnie. Inni zaglądają na nią od czasu do czasu. Nie sposób jednak uniknąć korzystania z e-maila, jeśli aktywnie korzysta się z internetu.
Adres e-mail potrzebny jest w wielu sytuacjach – najprostszym przykładem mogą być zakupy w sklepach internetowych lub rejestracja w serwisach społecznościowych.
Poczta elektroniczna to wciąż doskonały kanał komunikacji z pacjentem i klientem. W dobie zautomatyzowanego e-mail marketingu, możesz nadal wiele zyskać, wysyłając regularne biuletyny.
Dlaczego email marketing może przynieść korzyści?
Na co dzień używamy wielu kanałów do komunikowania się z najbliższymi, firmami, organizacjami i instytucjami. Przez dynamiczny rozwój mediów społecznościowych, często zapominamy o istnieniu także innych kanałów, które mogą być równie, a nawet bardziej skuteczne.
Korzystanie z poczty elektronicznej ma tę przewagę nad korzystaniem z mediów społecznościowych, że jest znacznie bardziej osobiste. Jeśli odbiorca decyduje się na otrzymywanie newslettera i przejdzie całą drogę rejestracji oraz zgód marketingowych, to znaczy, że rzeczywiście jest zainteresowany komunikacją z Tobą. Chce otrzymywać regularnie to, co Ty chcesz do niego przesyłać.
Ponadto, w przeciwieństwie do postów w mediach społecznościowych, które jednak dość szybko „spadają” na osobistej tablicy, do wiadomości email można w każdej chwili powrócić a dodatkowo, najczęściej utrzymuje się ona na górze strony znacznie dłużej. Ponadto, w dobie smarfonów, niemal każdy użytkownik posiada mobilny dostęp do poczty, a zdecydowana większość otrzymuje powiadomienia o pojawieniu się nowej wiadomości. Teraz tylko od Ciebie zależy, jak wykorzystasz te atuty.
Kilka faktów o marketingu e-mail
Portal moisaca.com, sporządził raport o współczesnym email marketingu. Warto tutaj zwrócić uwagę na kilka bardzo ważnych punktów z tego raportu, które mogą Cię zainspirować do rzeczywistych działań:
- 72% odbiorów, woli otrzymywać treści reklamowe i promocyjne za pośrednictwem poczty elektronicznej, aniżeli w mediach społecznościowych.
- Optymalne wyniki, jeśli chodzi o współczynnik klikalności, otrzymuje się wówczas, gdy wysyłasz 2 wiadomości w miesiącu. Ani mniej, ani więcej.
- 90% wiadomości e-mail dotrze do skrzynek Twoich odbiorców, podczas gdy Twoje wpisy prawdopodobnie zobaczy około 2% obserwujących.
- Aż 23% odbiorców, którzy kliknęli na wiadomość na urządzeniu mobilnym, otworzy ją ponownie po jakimś czasie.
Skuteczne kampanie e-mail. Co warto wiedzieć?
Przed pojawieniem się programów do automatyzacji e-mail marketingu, specjalistom trudno było znaleźć odpowiednią drogę trafienia do odbiorców. Wiadomości najczęściej były masowe, nieciekawe, okraszone słabymi sloganami reklamowymi. Z czasem coraz więcej subskrybentów zaczęło rezygnować z otrzymywania wiadomości lub wpadały one w otchłań spamu.
Od kilku lat, możliwości tworzenia skutecznych kampanii e-mail marketingowych znacznie się zwiększyły. Odkąd pojawiły się narzędzia do e-mail marketingu, każdy podmiot może tworzyć spersonalizowane treści skierowane do swoich odbiorców. Automatyzacja pozwala także skutecznie analizować efekty kampanii.
Jeśli poznasz swoich pacjentów (dowiesz się na co reagują, co lubią), będziesz mógł wysyłać do nich wiadomości, które będą przez nich traktowane niemal jak list o prywatnym charakterze. Nie każdego interesuje to samo. Jeśli dowiesz się z czym możesz trafić do konkretnej grupy odbiorców, możesz być wielkim wygranym w drodze do zdobywania nowych pacjentów.
Zbieranie audytorium
Zanim zaczniesz wysyłać swoje newslettery, powinieneś mieć własną dobrze sprawdzoną bazę subskrybentów. Pamiętaj, że od 25 maja 2018 roku przepisy unijne RODO w znacznym stopniu sformalizowały i uporządkowały sposoby korzystania z baz wysyłkowych. Dziś nie można już wysyłać mailingów do baz zdobywanych inaczej, jak tylko poprzez bardzo świadomą decyzję subskrybenta.
Wciąż jednak możesz wpływać na tę decyzję informując go, jakie korzyści odniesie kiedy zapisze się na listę wysyłkową Twojego newslettera.
Klucz to treść. Co docenią odbiorcy?
Pacjent, który decyduje się na otrzymywanie od Ciebie newslettera, oczekuje konkretnych korzyści. Tak naprawdę, owe korzyści mogą mieć różnoraki charakter. Sam musisz sprawdzać, co najlepiej sprawdza się w przypadku Twoich odbiorców. Newslettera z pewnością możesz umiejętnie użyć do:
#1 – Udostępniaj artykuły edukujące i treści dotyczące zdrowia, badań, zabiegów i zdrowego stylu życia. Jako lekarz jesteś najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Twoi pacjenci z pewnością zechcą się dowiedzieć, co masz do powiedzenia na różne tematy dotyczące szeroko rozumianego zdrowia, a co za tym idzie, wyższej jakości życia. Umieść przycisk wzywający do działania np. [Przeczytaj artykuł] oraz skup się na tym, aby stworzyć interesujący tytuł. Wybierz taki rodzaj komunikacji, który spowoduje, że odbiorca poczuje się potraktowany wyjątkowo.
#2 – Przypominaj swoim pacjentom, jakie usługi są w Twojej ofercie i informuj o pojawieniu się nowych. Zawsze staraj się przedstawiać zakres usług językiem korzyści. Odbiorca powinien mieć pełną świadomość, jaki pożytek przyjdzie mu z poddania się konkretnym zabiegom. Nie przesadzaj przy tym z tzw. „napompowanym” językiem. Nie jesteś jedynym lekarzem na świecie, który wykonuje określone badania lub zabiegi.
#3 – Przypominaj pacjentom o zbliżających się terminach wizyt oraz badań profilaktycznych. Dzięki temu sprawisz, że pacjenci poczują się otoczeni opieką i będą mieli świadomość, że ktoś w jakimś stopniu czuwa nad ich zdrowiem. To bardzo dobry przykład informacji którą można w pełni zautomatyzować i wysyłać w sposób spersonalizowany w oparciu o kalendarz wizyt.
#4 – Podziękuj, np. za wizytę lub za lojalność. Poprzez wiadomości e-mail możesz podziękować pacjentom za to, że od dłuższego czasu decydują się na wizyty właśnie w Twojej placówce i doceń ich proponując np. dodatkowy rabat.
#5 – Twórz spersonalizowane treści i podpisuj się swoim nazwiskiem lub nazwiskiem lekarza u którego leczy się pacjent. Dzięki temu pacjent odczuje, że otrzymuje wiadomość od żywego człowieka. Ponadto, używaj imion swoich pacjentów, kierując do nich wiadomości. Zachowuj przy tym zawsze szacunek i pamiętaj o zwrotach grzecznościowych.
#6 – Od czasu do czasu w miarę możliwości pisz do pacjentów bezpośrednio i bez użycia zautomatyzowanej wysyłki. To w dzisiejszych czasach najtrudniejsze do zrealizowania z uwagi na wszechobecny pośpiech. Jednak, jeśli potrafisz to zrobić, część pacjentów doceni całkowicie spersonalizowaną korespondencję.
E-mail marketing w branży medycznej to bardzo dobry kanał do komunikacji z pacjentami. Jeśli poświecisz temu odpowiednio dużo czasu i zaangażowania, może przynieść Ci grono stałych odbiorców a przede wszystkim, przyprowadzić realnego pacjenta do Twojego gabinetu.