Google Moja Firma (Google My Business) to darmowe narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia firmom i organizacjom zarządzanie swoją obecnością w Internecie, szczególnie na poziomie lokalnym. Wizytówki Google poprawiają widoczność marki głównie w wyszukiwarce Google oraz na Google Maps. Dzięki profilowi w Google Moja Firma marki mogą przyciągnąć więcej klientów, poprawić interakcje z obecnymi klientami, a także lepiej zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z ich usług. Jest to szczególnie przydatne dla małych i średnich firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność lokalną i budować swoją markę w sieci.
Główne funkcje Google Moja Firma:
- Informacje o firmie – właściciele firm mogą uzupełnić szczegółowe informacje, takie jak adres, godziny otwarcia, numer telefonu, strona internetowa, kategorie działalności, oraz inne dane kontaktowe.
- Widoczność na Google Maps – po dodaniu swojej firmy do Google Moja Firma, jej lokalizacja pojawia się na mapach Google, co ułatwia klientom odnalezienie firmy w okolicy.
- Opinie i oceny klientów – klienci mogą dodawać opinie na temat firmy, co jest cenną informacją zwrotną dla właścicieli i pomaga budować zaufanie do marki. Firmy mogą również odpowiadać na opinie, co umożliwia interakcję z klientami.
- Zdjęcia – właściciele wizytówki Google mogą dodawać zdjęcia swojej firmy, produktów, wnętrza lokalu itp., co pomaga w lepszym przedstawieniu oferty i przyciągnięciu klientów. Dodatkowo klienci również mogą dodawać swoje zdjęcia i oznaczać je np. jako konkretne pozycje z menu lub oferty.
- Aktualizacje – firmy mogą publikować posty, promocje, ogłoszenia o wydarzeniach czy oferty specjalne, które pojawiają się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google oraz na profilu w Google Maps.
- Analityka – Google Moja Firma oferuje również dostęp do statystyk, które pokazują, jak użytkownicy znajdują firmę, ile osób odwiedza profil, jakie działania podejmują klienci (np. kliknięcia w linki, dzwonienie do firmy).
Wizytówka Google Moja Firma posiada również wiele innych funkcji, które można wykorzystać w przypadku wybranych branż. Pozwala na dodanie swoich produktów i usług wraz ze zdjęciem, ceną i opisem, uruchomić reklamę w mapach Google czy odpowiadać na pytania swoich klientów.
Jak wygląda moja wizytówka Google w wynikach wyszukiwania?
Swoją wizytówkę można wyświetlić na wiele sposobów. Jednak klienci najczęściej widzą ją jako:
Pełen profil firmy Google Moja Firma w wyszukiwarce Google
Po wpisaniu konkretnego zapytania np. nazwy firmy w większości wypadków pełen profil wyświetli się po prawej strony od wyników wyszukiwania.
Lista lokalnych firm w Google Maps
Wpisując bardziej ogólną informację np. mechanik samochodowy, Google zaproponuje Ci kilka firm, z Twojej okolicy. Pozycje wyświetli zgodnie ze swoim algorytmem.
Lokalizacja na Mapach Google
Popularnym sposobem na szukanie lokalnych firm, jest również przeszukiwanie Map Google. Możesz tam rozejrzeć się za firmami w danej okolicy (nie tylko Twojej). Dodatkowo wyświetlają się tam również treści sponsorowane, czyli reklamowane wizytówki Google Moja Firma. Wyróżniają się one logiem i wyglądem na tle innych firm.
Jak założyć profil Google Moja Firma?
Założenie wizytówki Google jest bardzo proste.
- Wejdź na stronę https://www.google.com/business/ i kliknij przycisk „Zarządzaj”.
- Zostaniesz przeniesiony na stronę logowanie na konto Google. Zaloguj się na istniejące konto firmowe lub kliknij „Utwórz konto”. Pamiętaj, aby stworzyć nowe konto firmy, a nie korzystać z maila prywatnego.
- Po zalogowaniu się na konto Google musisz podać wszystkie informacje o swojej firmie zgodnie z wskazówkami. Podaj pełną nazwę, która będzie wyświetlała się Twoim klientom, adres, dodaj logo, link do strony WWW i kategorię firmy.
- Google zada Ci wiele pytań, które będą miały wpływ na to jak wyświetla się Twój profil. Odpowiadaj na wszystkie zgodnie z prawdą. Postaraj się od razu uzupełnić jak najwięcej informacji.
WAŻNE!
Narzędzie Google Moja Firma jest stale aktualizowane. Dlatego sposób zakładania wizytówki Google może się różnić od tego opisanego powyżej. Jeśli masz wątpliwości lub nie wiesz jak założyć swoje konto – skontaktuj się z naszym zespołem.
Weryfikacja wizytówki Google
Po prostym założeniu Google Moja firma otrzymamy tymczasowy widok swojej wizytówki Google. Aby wyświetlała się ona prawidłowo i dla wszystkich, musimy przejść jeszcze proces weryfikacji. Najpopularniejszą metodą (jak dotychczas) jest forma listu, który wysyła do nas Google. W ciągu 14 dni od założenia Google Moja Firma, na adres siedziby wskazany w wizytówce, otrzymamy kod oraz link z instrukcją jak „aktywować” nasz profil.
Dostęp do weryfikacji mamy również w naszym tymczasowym profilu. Znajdziemy go w menu pod nazwą „Zweryfikuj lokalizację”. Ważne, aby nie wybierać opcji „Wyślij ponownie”. Wówczas Google anuluje kod w liście, który już do nas wysłał i wyśle nowy kod, nowym listem. Wówczas czas aktywacji może się istotnie wydłużyć.
Omiń weryfikację wizytówki Google
Jeśli nie chcesz czekać na list od Google i chcesz, aby Twoja lokalizacja w Mapach Google pojawiła się szybciej – zacznij od założenia Google Search Console. Pamiętaj, aby obie usługi założyć NA TYM SAMYM ADRESIE MAILOWYM. Czyli najlepiej adresie założonym specjalnie na potrzeby firmy. Jeśli Twoja usługa GSC jest zweryfikowana i działa prawidłowo, nie będzie wymagana weryfikacja kodem wizytówki Google.
Zalety posiadania Wizytówki Google
- Darmowe narzędzie marketingowe – Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie, które oferuje wiele funkcji marketingowych, dzięki którym firmy mogą promować swoje usługi i produkty bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
- Zwiększona widoczność w Internecie – Wizytówka Google pomaga firmie pojawiać się na szczycie wyników wyszukiwania oraz na Google Maps, co znacząco zwiększa szanse na przyciągnięcie nowych klientów, zwłaszcza tych szukających usług lub produktów lokalnie.
- Pozycjonowanie lokalne firmy – Google Moja Firma jest kluczowym elementem lokalnego SEO (optymalizacji dla wyszukiwarek). Dzięki pełnemu i dobrze zoptymalizowanemu profilowi firma ma większe szanse na pojawienie się w tzw. „lokalnym pakiecie 3” – zestawie trzech wyników lokalnych, które są wyświetlane nad zwykłymi wynikami wyszukiwania.
- Budowanie zaufania przez zdobywanie opinii – opinie i oceny klientów publikowane na Wizytówce Google mają duży wpływ na decyzje zakupowe innych użytkowników. Pozytywne opinie budują zaufanie do firmy, a możliwość odpowiadania na opinie pozwala firmie pokazać, że dba o swoich klientów.
- Publikowanie informacji o produktach i usługach – firmy mogą publikować posty, informować o nowych produktach, usługach, promocjach czy wydarzeniach. Posty te są widoczne w wynikach wyszukiwania oraz na profilu firmy, co może przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.
Posiadanie Wizytówki Google (Google Moja Firma) przynosi wiele korzyści, zwłaszcza dla firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność w internecie i przyciągnąć lokalnych klientów. To jeden z pierwszych kroków, aby budować swoją markę w sieci.
Nowości Google Moja Firma 2024
W bieżącym roku Google Moja Firma zostało zaktualizowane o kilka bardzo przydatnych opcji. Najlepszą z punktu widzenia klienta, jest zmiana dotycząca rozszerzonych możliwości interakcji klienta z firmą. Google dodało do wizytówki firm możliwość czatu na żywo, sekcję pytań i odpowiedzi oraz zaawansowaną opcję recenzji. Dodatkowo wizytówki Google są rozwijane również pod kątem sztucznej inteligencji. Dzięki temu, teraz wszystko to co publikujesz na swoim profilu może mieć wpływ na wyniki wyszukiwania.
Niektóre z firm skorzystają również z możliwości dodania na swoją wizytówkę Google elementów VR (wirtualnej rzeczywistości) i AR (rozszerzonej rzeczywistości). W przypadku hotelu może to być możliwość przejścia się po całym obiekcie, z kolei branża detaliczna może pokazać swój produkt w 3D.
Google istotnie ulepszyło też statystyki, które są widoczne w profilu Google Moja Firma. Możemy śledzić źródła odwiedzin naszych klientów, analizować interakcje z mapami czy wyszukiwarką. Dodatkowo zostały usprawnione systemy reklamowe, które umożliwiają wyróżnienie się na tle innych firm w wyszukiwarce Google.
Jak wykorzystać Google Moja Firma w marketingu medycznym?
Buduj zaufanie do swojej marki
Nie ma znaczenia czy prowadzisz placówkę medyczną czy gabinet lekarski. Dobre opinie Twoich pacjentów to kluczowy element, jeśli chodzi o rozwój swojej marki w Sieci. Zachęcaj swoich pacjentów do zostawiania Ci pozytywnych opinii w profilu Google Moja Firma nie tylko na Znanym Lekarzu, ale również w Google. Wówczas wszyscy mają do tego dostęp i na podstawie tych ocen mogą wyrobić sobie zdanie o Twojej praktyce.
Możesz wygenerować link do dodawania opinii na swojej wizytówce Google i wysyłać go swoim pacjentom w mailu lub podać w formie kodu QR na wizytówce.
Pozycjonowanie lokalne
Profil Google Moja Firma to kluczowy element pozycjonowania lokalnego. Czyli dosłownie – bezpłatnej reklamy w Twojej okolicy. Wiele placówek medycznych i gabinetów chce zyskiwać pacjentów z najbliższego otoczenia. Dzięki wizytówce Google jest to możliwe! Prawidłowo prowadzony i aktualizowany profil, nie tylko wzbudzi zaufanie, ale również trafi do tzw. „lokalnego pakietu 3”, czyli zestawia trzech firm lokalnych, które są wyświetlane nad zwykłymi wynikami wyszukiwania.
Pamiętaj jednak, że musisz dbać o to, aby informacje na Twojej wizytówce Google zawsze były aktualne. Na bieżąco dodawaj godziny otwarcia (również w święta), zadbaj o prawidłowy adres placówki (sprawdź czy prawidłowo wyświetla się w mapach Google) i podaj aktualne dane kontaktowe. Jeśli zaniedbasz tę kwestię, sam spowodujesz, że Twoi pacjenci uciekną do konkurencji.
Wyobraź sobie sytuację, że pacjent znajduje Twoją wizytówkę na liście lokalnych placówek medycznych. Przegląda opinie, zdjęcia, sprawdza lokalizację i w końcu decyduje się zapisać na konsultację. Otwiera stronę WWW- błąd 404, strona nie istnieje. Wraca do Google i klika w numer telefonu, a w słuchawce słyszy, że numer jest nieprawidłowy. Nawet najbardziej cierpliwa osoba może poczuć się zirytowana i w efekcie – kliknąć na numer telefonu placówki medycznej, która wyświetla się poniżej. Zaniedbując swój profil Google Moja Firma możesz w łatwy sposób – nieodwracalnie – stracić potencjalnych pacjentów.
Zaprezentuj swoje usługi
Wizytówka Google umożliwia bezpłatne dodanie usług do Twojego profilu Google Moja Firma.
Koniecznie wykorzystaj tę możliwość i zaprezentuj tam swoją ofertę. W pierwszej kolejności wybierasz kategorię usług np. „Usługa wybielania zębów” czy „Endodonta”. Znajdź jak najwięcej usług, które wiążą się z Twoją specjalizacją. Następnie pod każdą z usług możesz kliknąć „Dodaj więcej usług”, a następnie „Dodaj usługę niestandardową”. Wpisujesz tutaj np. rodzaje zabiegów, ilość możliwych powtórzeń np. „Kriolipoliza – dwa przyłożenia głowicy”. Kiedy dodasz już wszystkie nazwy usług kliknij „Zapisz”.
Na liście odszukaj wpisane ręcznie usługi niestandardowe i kliknij w każdą w nich, aby uzupełnić szczegółowe informacje. Koniecznie dodaj cenę usługi (możesz dodać cenę „od” lub „bezpłatnie” oraz opis na czym ona polega.
W ten sposób dzięki wizytówce Google skutecznie ułatwiasz pacjentowi dotarcie do najbardziej interesujących do informacji. Czyli zakresu Twojej oferty oraz ceny. Dzięki temu masz pewność, że jeśli zdecyduje się na kontakt z Twoją placówką – na pewno umówi wizytę.
Pokarz efekty przed i po w swojej galerii
Nie od dziś wiadomo, że (szczególnie zabiegi medycyny estetycznej) sprzedają się najlepiej, kiedy pacjent zobaczy efekty przed i po. Niestety, ale prawo nie pozwala na reklamowanie się przy pomocy takich zdjęć. Dlatego warto wykorzystać możliwość dodania ich do swojej wizytówki Google. Umieść kolarz zdjęć, na których widać efekt przed i po Twoich zabiegów. Możesz nawet poprosić grafika o dodanie estetycznych opisów zgodnych z identyfikacją wizualną Twojej marki. Jeśli pacjent będzie naprawdę zainteresowany Twoją usługą – znajdzie je i być może właśnie dzięki nim, zdecyduje się na wizytę akurat w Twoim gabinecie!