Social media – jak je wykorzystać marketingowo?

Co to są social media?

Social media to internetowe platformy i aplikacje. Umożliwiają swoim użytkownikom tworzenie, udostępnianie i wymianę treści oraz komunikowanie się z innymi osobami w sieci. Działają one na zasadzie sieci społecznościowych, gdzie użytkownicy mogą nawiązywać i utrzymywać kontakty z innymi ludźmi, firmami, organizacjami czy społecznościami. W zależności od rodzaju, social media umożliwiają kontakt zarówno prywatny jak i zawodowy.

Głównymi cechami social media, które aktualnie obserwujemy jest interaktywność, tworzenie treści, budowanie sieci społecznościowej oraz zasięgu. Wszystkie najpopularniejsze platformy społecznościowe pozwalają na tworzenie kampanii reklamowych i budowanie wizerunku swojej marki.

Najpopularniejsze social media na rynku

Facebook

Jak wykorzystać Facebook marketingowo?

Facebook jest jednym z najstarszych i największych serwisów społecznościowych na świecie, z bardzo zróżnicowaną bazą użytkowników. Dzięki zaawansowanym narzędziom targetowania reklam, pozwala dotrzeć do precyzyjnie określonych grup docelowych. Facebook pozwala nam na tworzenie reklam w formie graficznej, wideo, karuzeli, postów sponsorowanych, a także zaawansowane kampanie remarketingowe. Platforma ta oferuje także narzędzia do tworzenia społeczności wokół marek np. grup.

Grupy docelowe na Facebooku

Najpopularniejszą grupą docelową  na Facebooku są użytkownicy w wieku od 25 do 54 lat. Możemy trafić tam zarówno do mężczyzn, jak i kobiet. Często są to osoby o ustabilizowanej sytuacji finansowej i rodzinnej. Coraz mniej jest tam osób młodych i nastolatków, które już od dłuższego czasu wybierają dla siebie inne social media.

Jak wykorzystać Facebook w marketingu medycznym?

Zanim wybierzesz Facebook jak social media, na którym chcesz prowadzić swój marketing online – odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  • Czy na Facebooku znajduje się moja grupa docelowa / moi pacjenci?
  • Czy wiem w jaki sposób uruchomić kampanie reklamowe w Meta Ads zgodnie z prawem, które rygorystycznie określa formy reklamowania w branży medycznej?
  • Czy posiadam budżet na reklamy na Facebooku?
  • Czy mam czas na aktywne udzielanie się nie tylko na firmowym fanpage, ale również na grupach tematycznych czy odpowiadanie na komentarze ?

Wybierając social media dla placówki medycznej lub gabinetu lekarskiego – Facebook to świetne rozwiązanie. Nie mniej jednak, jest to platforma, która przeszła już wiele transformacji i aktualnie rządzi się swoimi prawami. Dlatego musisz wiedzieć, jaką strategię marketingową przyjąć, jeśli chcesz, aby prowadzenie profilu na tej platformie miało sens. Możesz dołączyć jako firma do tematycznych grup np. miast z Twojej okolicy i regularnie przeglądać na niej posty. Jeśli pojawi się pytanie mieszkańca o polecenie lekarza czy placówki medycznej – skomentuj go i zaproś do kontaktu.

Niezależnie od tego czy prowadzisz centrum medyczne czy placówkę chirurgii plastycznej, musisz doskonale wiedzieć co możesz osiągnąć jako firma na Facebooku i mieć ustaloną ścieżkę, osiągnięcia tego celu.

Jeśli nie wiesz jak działa Facebook i nie masz pomysłu na działania swojej firmy na tej platformie – skontaktuj się z zespołem Medycznego Marketingu. Mamy wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu profili w social mediach dla branży medycznej. Umów się na niezobowiązującą rozmowę i dowiedz się co możemy dla Ciebie zrobić.

Instagram

Wykorzystanie Instagrama marketingowo

Instagram to platforma społecznościowa skupiająca się na udostępnianiu zdjęć i krótkich filmów, idealna do promowania produktów wizualnych oraz marek lifestyle’owych. Charakteryzuje się dużą aktywnością użytkowników i wysokim zaangażowaniem w treści. Najskuteczniejsze reklamy na Instagremie to te w formie postów, stories, relsów i współprace z influencerami. Możesz również stworzyć kampanie promujące produkty poprzez funkcję zakupu bezpośrednio z aplikacji.

Grupy docelowe na Instagramie

Młodzi dorośli i nastolatki, głównie kobiety w wieku 18-34 lata, to najpopularniejsze grupy odbiorców, które spotkasz w tych social mediach. Ludzie zainteresowani modą, urodą, podróżami i zdrowym stylem życia. Jednak nie tylko. Znajdziesz również niszę osób, które promują tam swoje pasje, hobby czy zawód jak np. influenserzy medyczni.

Jak wykorzystać Instagram w marketingu medycznym?

Jeśli chcesz stworzyć angażujące social media, które trafią do generacji Z i Milenialsów – profil na Instagramie jest dla Ciebie. Opowiedz historie z gabinetu w formie codziennej relacji lub odpowiedz na najczęściej zadawane pytania w formie reels. Między treściami edukacyjnymi i „z życia firmy” przemycaj swoją ofertę i usługi. Instagram to platforma społecznościowa z mocno nakreślonym stylem. Jeśli nie dostosujesz się do niego, prawdopodobnie nie osiągniesz tam sukcesu.

Profil na Instagramie pomaga zbliżyć się do swoich pacjentów. Możesz pokazać im tam, że Ty też jesteś człowiekiem. Jesz śniadanie w biegu, analizujesz wyniki pacjentów późno wieczorem, ozdabiasz choinkę na święta i tworzysz relacje ze swoim zespołem. Humanizacja to świetna strategia, która przekona szczególnie aktywną grupę odbiorców w tym kanale dotarcia.

LinkedIn

LinkedIn

LinkedIn to największa na świecie platforma zawodowa, używana głównie do nawiązywania kontaktów biznesowych, poszukiwania pracy oraz budowania marki osobistej. Idealna dla firm B2B oraz marek szukających profesjonalnych partnerstw. Są tam możliwe reklamy sponsorowane w postaci postów, reklam dynamicznych, inmaili, a także content marketing w formie artykułów i raportów branżowych. Trzeba jednak mieć wiedzę i umiejętności, aby tworzyć wartościowy marketing na tej platformie.

Grupy docelowe na LinkedIn

Takie social media jak LinkedIn zrzeszają głównie profesjonalistów, menedżerów i specjalistów z różnych branż. Według statystyk są to głównie osoby w wieku 25-54 lata, poszukujące rozwoju kariery oraz możliwości biznesowych.

Jak wykorzystać LinkedIn w marketingu medycznym?

LinkedIn może służyć jako narzędzie do promocji marki medycznej. Musisz jednak pamiętać, że ta platforma społecznościowa żyje głównie prywatnymi profilami. Dlatego tworząc profil firmy na LinkedIn nie zapomnij o uzupełnieniu swojego profilu lekarza. Następnie musisz zadbać o zdobywanie coraz to większej grupy znajomych i udzielać się w komentarzach pod ich postami. W ten sposób budujesz swój wizerunek jako specjalisty w danej dziedzinie. Wówczas, jeśli zapadniesz w pamięć komuś z Twoich kontaktów – być może ta osoba wejdzie z Twojego profilu lekarza na profil Twojej firmy i skorzysta z jej usług.

Możesz także postawić na kampanie reklamowe swojej firmy na LinkedIn. Jednak system reklamowy w tych social mediach nie jest łatwy. Dlatego zalecamy zlecenie stworzenia takiej kampanii profesjonalnej firmie marketingowej.

TikTok

TikTok w marketingu

TikTok to dynamicznie rozwijająca się platforma wideo, znana z krótkich, kreatywnych filmików. Aplikacja jest szczególnie popularna wśród młodszych pokoleń, oferując unikalne możliwości wiralowego rozprzestrzeniania się treści. Na TikToku możesz publikować reklamy wideo w formie in-feed ads, branded hashtags, wyzwania (challenges) oraz współprace z popularnymi twórcami treści, które mogą szybko zdobyć dużą popularność. Największą zaletą tej platformy jest to, że większość treści dociera do odbiorców całkowicie bezpłatnie.

Grupy docelowe na TikToku

Co do zasady na TikToku spotkamy nastolatki i młodych dorosłych w wieku od 13 do 24 lat. Jednak najnowsze statystyki pokazują, że chętnie korzystają z niej również osoby w wieku 30 – 45 lat, które poszukują tam rozrywki, nowość czy zabawnych treści wideo.

Jak wykorzystać TikTok w marketingu medycznym?

O tym jak można wykorzystać profil na TikToku w branży medycznej, pisaliśmy bardzo obszernie w naszym wpisie blogowym o medycynie na TikToku. Decydując się na stworzenie swojego konta na tej platformie społecznościowej musisz pamiętać, że :

  • Wymaga ona dużej ilości pracy – śledzenie trendów, tworzenie scenariuszy, nagrywanie wideo, montaż, publikacja.
  • Ma określoną grupę odbiorców – aplikację TikTok ma bardzo określona grupa osób, musisz zastanowić się czy Twoje treści będą dla nich interesujące.
  • Działa w formie wiralu – Twój filmik może bezpłatnie dotrzeć nawet do milionów osób, ale nie masz wpływu na to skąd te osoby są. Jeśli prowadzisz lokalną firmę, zaangażowanie osób z drugiej części Polski nie będzie dla Ciebie istotne.

Social media są zwykle dedykowane do osiągania konkretnych celów. Na Instagramie znajdziemy ładnie zdjęcia, na Facebooku dołączymy do lokalnej grupy, a na LinkedIn dotrzemy do specjalistów i firm. TikTok z założenia jest platformą rozrywkową i takie treści najlepiej się tam przyjmują. Dlatego zastanów się czy właśnie taki wizerunek w sieci chcesz promować i czy sukces na tej platformie przyniesie Ci wymierne korzyści finansowe.

X (dawniej Twitter)

X, dawniej Twitter

Twitter, czyli aktualnie X to platforma mikroblogowa, znana z szybkiego przepływu informacji i aktywnej dyskusji na różnorodne tematy. Jest to miejsce, gdzie można szybko reagować na aktualne wydarzenia i angażować się w rozmowy z użytkownikami. Reklama marki medycznej na tej platformie społecznościowej nie jest łatwa! Promowane tweety, hashtagi, konta oraz kampanie wideo, które umożliwiają szybkie dotarcie do szerokiej publiczności oraz zaangażowanie w real-time marketing.

Grupy docelowe na X (Twitter)

Najpopularniejsza grupa docelowa na X to osoby w wieku 18-49 lat, często z wyższym wykształceniem, zainteresowane polityką, technologią, kulturą i aktualnościami. Dla wielu branż będzie to świetny segment, aby skierować do niego swoją ofertę.

YouTube

YouTube w marketingu

YouTube to największa na świecie platforma do udostępniania wideo, używana zarówno do rozrywki, jak i edukacji. Użytkownicy spędzają na niej dużo czasu, co daje możliwość budowania głębokiego zaangażowania wokół marki. Pozwala także na kreatywne i różnorodne kampanie marketingowe – reklamy wideo przed i w trakcie filmów, display ads, kampanie TrueView, a także współprace z YouTuberami, którzy mogą promować produkty w naturalny sposób.

Grupy docelowe na YouTube

Ta platforma społecznościowa posiada bardzo szeroką demografię. Znajdziemy tam odbiorców od nastolatków po osoby w średnim wieku, szukające rozrywki, recenzji produktów, tutoriali i różnorodnych treści wideo. YouTube to świetne miejsce do przybliżenia usług swojej firmy, ale również do tworzenia kreatywnych współprac z influenserami.

Pinterest

Pinterest w marketingu

Pinterest to platforma, gdzie użytkownicy tworzą kolekcje zdjęć i pomysłów, często związanych z projektami DIY, modą, wnętrzami czy gotowaniem. Idealne miejsce dla marek, które mogą inspirować wizualnie swoich odbiorców. Platforma ta pozwala na promowanie pinów, reklamy karuzelowe, wideo oraz funkcje zakupowe, które umożliwiają bezpośrednie zakupy z platformy.

Grupy docelowe na Pinterest

Aplikacja ta gromadzi bardzo określoną grupę odbiorców i są to przede wszystkim kobiety w wieku od 25 do 44 lat. Jej głównymi tematykami są wnętrza, moda, śluby, gotowanie oraz inspiracje czy DIY. To rewelacyjne miejsce do promowania usług wedding planera, designerskich mebli, obrazów malowanych ze zdjęć czy usług jubilerskich.

Social media – jak je wykorzystać marketingowo?

Social media bardzo różnią się od siebie. Planując działania marketingowe musimy zastanowić się czy charakter naszej marki pasuje do cech charakterystycznych danej platformy. Jeśli chcemy budować wizerunek silnej, poważnej firmy – nie będziemy nagrywać wiralowych filmików na TikToka.  Korzystanie z social mediów wiąże się stricte ze stworzeniem dedykowanej strategii działań marketingowych oraz określeniem swojego celu. Musisz budować dedykowane treści, które nie tylko zainteresują potencjalnych klientów, ale również przyniosą korzyści finansowe dla Twojej firmy.

Pamiętaj, że Twoja firma nie musi być widoczna wszędzie! Wybierz te social media, które najbardziej pasują do Twojej branży i charakteru Twojej specjalizacji. Zaangażuj się w tworzenie tam wartościowych treści, bez rozdzielania swojej uwagi na wiele różnych platform społecznościowych.

Scroll to top