Czy zaskoczę Cię jeśli powiem, że LinkedIn dla branży medycznej to nie profil placówki medycznej? Dokładnie tak. Lekarz na LinkedIn będzie cieszył się dużo większą skutecznością, prowadząc dokładnie te same działania! Jednak zanim usuniesz firmowy profil na LinkedIn, albo przekserujesz wszystkie działania na profil prywatny – zapoznaj się z naszymi wskazówkami.
Dlaczego warto być na LinkedIn?
Na LinkedIn w 2023 roku było już ponad 900 milionów użytkowników, w tym ponad 236 milionów w samej Europie. Co minutę na platformie jest wysyłanych około 90 aplikacji o pracę, a około 8 osób jest zatrudnianych. Na dodatek większość użytkowników LinkedIn jest w wieku od 25 do 34 lat. Z kolei Millenialsi stanowią aż 20,4% wszystkich użytkowników LinkedIn na całym świecie! Są to zatem osoby doskonale wpisujące się w grupę odbiorców dla większości firm z branży medycznej.
Ponad 58,4 miliona firm założyło już swoje konto na LinkieIn. A profile prywatne to w 4 na 5 przypadków profile osób, które pełnią role decyzyjne w swojej firmie. Dodatkowo ankieta przeprowadzona wśród marketerów dowiodła, że platforma ta jest najskuteczniejsza jeśli chodzi o generowanie wysokiej jakoś leadów.
Samo LinkedIn twierdzi również, że ma znaczący, bo aż 50% udział jeśli chodzi o kierowanie na blogi i strony z mediów społecznościowych. To wskazywało by, że na LinkedIn nie tylko można rekrutować czy sprzedawać, ale również promować swoje treści!
To wszystko sprawia, że LinkedIn dla branży medycznej jest świetną platformą dla bardzo zróżnicowanych działań. Wystarczy tylko zaplanować odpowiednią strategię marketingową i skrupulatnie ją realizować, aby już wkrótce zauważyć jej efekty.
Lekarz na LinkedIn
Zaangażowanie pracowników, na ich prywatnych profilach stanowi ponad 30% sukcesu firmy na LinkedIn. To dlatego tak ważne jest, aby swoje działania skupić na rozwoju profilu prywatnego, a nie tylko profilu firmy. Należy pamiętać, że lekarz na LinkedIn jest wizytówką firmy, w której pracuje. Jest to zatem broń obusieczna. Z jednej strony warto się pochwalić swoim miejscem zatrudnienia. Z drugiej jednak strony, wówczas każda nasza publikacja może być powiązana z konkretną placówką medyczną.
Dlatego strategia promowania profilu firmowego na LinkedIn poprzez profil lekarza na LinkedIn jest niezwykle skuteczna! Musisz jednak najpierw odpowiednio przygotować swój profil.
Przygotuj profil lekarza na LinkedIn
- Nagłówek – to miejsce, które pozwoli Ci się wyróżnić. Pojawia się on pod imieniem i nazwiskiem w wynikach wyszukiwania. Jeśli wpiszesz tam po prostu „Lekarz specjalista” zgubisz się w tłumie. Wykorzystaj go! Dodaj pasujące ikony, użyj wytłuszczenia i dodaj tam słowa kluczowe, które są związane z Twoją działalnością medyczną. Pamiętaj jednak, aby nie używać innych czcionek, ponieważ mogą się one nie wyświetlić prawidłowo na wszystkich urządzeniach.
- Zdjęcie w tle – często pomijane przez wiele osób. To dodatkowy baner, w którym możesz wrzucić hasła promujące Ciebie lub Twoją placówkę. Dodaj na grafice w tle napis „Od ponad 10 lat w branży kosmetyki estetycznej”. Postaraj się, aby ta informacja zaciekawiła i sprawiła, że użytkownik będzie chciał zostać na Twoim profilu. Możesz tam również pokazać swoje efekty, zdjęcie z jakieś gali z nagrodą.
- Polecane – to miejsce gdzie możesz wrzucić ciekawe artykuły, które znajdują się na blogu firmowym. Dzięki temu każdy kto odwiedzi profil lekarza na LinkedIn będzie mógł od razu przejść na stronę WWW. To zwiększy na niej ruch, a same artykuły zyskają w ten sposób na znaczeniu.
- Polecenia – poproś swoich znajomych z pracy, aby wymienili się z Tobą poleceniami. Uwzględnijcie w nich szczegółowy opis jak Wam się ze sobą pracowało lub pracuje. To nie tylko świetna informacja dla rekruterów, ale również dla osób, które chciałyby z Tobą współpracować. To ważne jakie relacje związujesz z innymi ludźmi.
Ważnych elementów oczywiście jest więcej. Musisz zadbać o profesjonalne zdjęcie, uzupełnienie wszystkich miejsc pracy wraz z dokładnym opisem swoich zadań, ustawienie URL, dodanie kursów, szkoleń i certyfikatów czy uzupełnienie opisu „O mnie”. Lekarz na LinkedIn powinien mieć uzupełniony profil w 100%. Wówczas nie tylko wykorzystuje maksymalnie jego potencjał. Ale również wzbudza zaufanie.
Aktywność lekarza na LinkedIn
Jeśli zdecydujecie się na strategię, która obejmuje promocję placówki medycznej lub gabinetu prywatnym profilem lekarza na LinkedIn musicie pamiętać o systematycznej aktywności. To właśnie Ty poprzez swoje działania na prywatnym profilu, promujesz swoją firmę. Co możesz zrobić?
- Podawaj dalej ciekawe posty na profilu firmy.
- Udostępniaj w swoich aktywnościach linki do artykułów na blogu firmy. Pamiętaj jednak, aby zawsze się do nich odnieść. Najpierw zacząć temat, zadać jakieś ciekawe pytanie, które zachęci do dyskusji w komentarzach, a dopiero później dodać link do strony.
- Zapraszaj znajomych z branży, ale nie tylko. Postaraj się poświęcić 30 minut tygodniowo, aby dodać nowych znajomych do swojej sieci kontaktów.
- Wysyłaj wiadomości na powitanie przy zaproszeniu do znajomych. Przedstaw się w nich i zasugeruj jak Twój profil może przydać się zaproszonej osobie. „Lekarzy w gronie znajomych nigdy za wiele!”
- Przeglądaj tablice i aktywnie uczestnicz w dyskusjach pod postami innych osób. To nie tylko pokaże Twoją pozycję jako specjalisty w danym temacie, ale również wywoła reakcję wzajemności i inne osoby chętniej przejrzą, a może nawet wypowiedzą się pod Twoimi postami.
Dbaj o systematyczność, o hashtagi pod postami, które świetnie działają na LinkedIn oraz o angażowanie swoich znajomych. Prowadzenie LinkedIn dla branży medycznej nie jest łatwe i wymaga dużo pracy. Jednak daje najlepszej jakości rezultaty. Systematyczne działania pozwolą Ci w późniejszym czasie ograniczyć ilość poświęcanego czasu i zbierać plony swojej pracy!
Postaw na Webinar!
Jeśli chcesz w pełni wykorzystać potencjał ten platformy, pamiętaj, aby przygotowywać treści, które będą ciekawe dla jej użytkowników. W tym przypadku zazwyczaj masz do czynienia z bardzo świadomą grupą odbiorców. Dlatego wymyśl ciekawy temat, który może być interesujący lub akurat jest „na topie” i zorganizuj Webinar.
To rozwiązanie w LinkedIn dla branży medycznej, pozwoli zaprezentować Ci się jako ekspert w danej dziedzinie, a przy okazji zachęcić odbiorców do np. zapisania się do newslettera czy zajrzenia na Twój blog. Pamiętaj, aby z góry ustalić sobie cel, który chcesz osiągnąć i wypisać kroki, które pozwolą Ci na jego zrealizowanie.
LinkedIn dla branży medycznej – jak z niego korzystać?
Jeżeli masz własną firmę medyczną prawdopodobnie zwykły profil lekarza na LinkedIn będzie tylko elementem pracy, którą musisz włożyć w tę platformę.
Strona firmowa na LinkedIn
Zbuduj stronę firmową w LinkedIn. Podobnie jak fan-page na Facebooku, tak i tutaj masz możliwość zbudowania swojego mini-serwisu internetowego w oparciu o wbudowany schemat. Masz tu możliwość wstawienia krótkiego opisu specyfikacji tego czym zajmuje się Twoje firma medyczna. Możesz dołożyć link do swojej strony WWW.
Dokładasz zdjęcie profilowe, zdjęcie tła oraz w spójny sposób przedstawiasz najważniejsze #tagi, według których pacjenci powinni móc kojarzyć Twoją działalność. Jeśli decydujesz się na założenie profilu placówki medycznej na LinkedIn, uzupełnił go skrupulatnie. Pamiętaj też, aby systematycznie go aktualizować – najlepiej przynajmniej raz w tygodniu.
Reklama w LinkedIn
Możesz używać różnych form reklamy, które są dostępne w platformie LinkedIn. Nie jest to tanie. Płatności na LinkedIn realizowane są w obcej walucie, na dodatek dolny próg wejścia w 2024 roku – to 10 euro lub 2 euro w kampaniach CPC / CPM. Dlatego warto dobrze przemyśleć targetowanie i sposób używania reklam. W systemie znajdziesz kilka różnych narzędzi do komercyjnego wykorzystania LinkedIn dla firm medycznych:
- Wycena reklam według ilości kliknięć (Cost-Per-Click)
- Koszt dla 1000 wyświetleń
- Sponsorowany mailing
- Formularze generowania leadów
Istnieje nawet wewnętrzne narzędzie do sprzedaży – Sales Navigator. To zaawansowane narzędzie, w ramach którego na LinkedIn możesz jeszcze skuteczniej zidentyfikować i nawiązywać kontakty z potencjalnymi pacjentami. Wybierasz określone kryteria, śledzisz zmiany, monitorujesz interakcje, a nawet wysyłasz spersonalizowane wiadomości InMail.
System reklamowy LinkedIn pozwala docierać do określonej grupy odbiorców. Dlatego świetnie się sprawdzi, jeśli ze swoją ofertą chcesz trafić np. w jakiś zawód. Wówczas taka kampania, może być wyjątkowo skuteczna!
Pulse – wykorzystaj go w LinkedIn dla firm medycznych
Czyli wbudowany blog LinkedIn. Jeśli tworzysz unikalne i wartościowe treści, możesz je publikować na własnym blogu firmowym, który stanowi część Twojego profilu firmowego.
Możesz również używać systemu Pulse, który pozwoli Twoim followersom (osobom, które poznałeś z użyciem platformy LinkedIn) czytać ciekawe artykuły dotyczące:
- Twojej praktyki,
- edukujące pacjentów w sprawach profilaktyki,
- stylu życia jaki powinni prowadzić po przebytych
chorobach
Bardzo ważne, abyś nie publikował tego samego materiału w obrębie LinkedIn i na blogu.
Jeżeli Ty sam nie masz czasu lub nie zatrudniasz osób odpowiedzialnych za tworzenie treści możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanej agencji zajmującej się Medycznym Marketingiem. Tworzenie wartościowych treści to klucz do sukcesu, ponieważ to właśnie one przyciągną do Ciebie potencjalnych pacjentów lub kontrahentów.
Pisz posty i ciekawe kawałki
Jeżeli nie masz możliwości lub czasu prowadzić dwóch zróżnicowanych treściowo kanałów komunikacji z pacjentem, możesz używać systemu cytatów i krótkich postów.
Wstawiając po prostu link do tego, co publikujesz w innych źródłach (np. na własnym blogu) dajesz swojemu audytorium możliwość docierania to wartościowych treści które zamieściłeś w innym miejscu. W tej taktyce liczą się dwie kluczowe zasady:
- Warto być systematycznym – raz w tygodniu to zupełnie dobra częstotliwość publikowania. Warto dawać znać, że firma funkcjonuje i nadal „tutaj” jest.
- Od czasu do czasu zamieszczaj posty bez linków i zachęć obserwatorów do jakiejś dyskusji. Świetnie tutaj sprawdzi się tzw. Real time marketing, czyli nawiązywanie do wydarzeń, które są w danej chwili „na topie”.
Stosując powyższe zasady Twoje treści będą urozmaicone i mają szansę na szeroką dystrybucję pomiędzy Twoimi znajomymi. Postaraj się jednak przedstawiać swoją aktywność w ciekawy sposób. Stwórz ankietę, albo prezentację, którą obserwatorzy będą mogli przeklikać.
Zdobywaj znajomych
Media społecznościowe opierają się na ludziach. Tak samo – w LinkedIn podstawowym parametrem który określa możliwość docierania do audytorium, jest liczba profil Twoich znajomych. Dlatego najważniejszym zadaniem dla rozwoju sieci zasięgu w LinkedIn dla branży medycznej jest zdobywanie znajomych. Zacznij od tego, aby poszukać w sieci systemu realnych osób jakie po prostu znasz zawodowo. Ta metoda prawdopodobnie pozwoli Ci dotrzeć do ok 100 do 200 osób.
Kiedy już zaakceptują Twoje zaproszenie, możesz zaprosić ich do zaobserwowania Twojego firmowego profilu. Poświęć 30 minut raz w tygodniu, aby zaprosić nowych znajomych do obserwacji profilu firmowego. Możesz zaprosić maksymalnie 100 osób tygodniowo – wykorzystaj to!
LinkedIn dla branży medycznej to także znajomości
Chociaż liczba prawdziwych znajomości dość szybko się zamyka, to nie musi oznaczać końca rozwijania sieci. LinkedIn nie jest Facebookiem. To przecież platforma zwiększająca potencjał zawodowy i biznesowy. Dlatego wiele osób z niej korzystających pozostaje w permanentnej gotowości do realnego zwiększania tego potencjału.
Jako użytkownik darmowej wersji LinkedIn dla firmy medycznej możesz proponować znajomość osobom z 2., czasami 3. poziomu w stosunku do sieci relacji jaką już posiadasz. Krótko mówiąc – możesz zaproponować znajomość komuś kto zna osoby spośród grona Twoich znajomych i czasami znajomym ich znajomych.
Tutaj – ważna uwaga. Jeżeli przesadzisz z tempem zdobywania znajomości musisz się przygotować na to że nękane osoby zgłoszą ten fakt do administratora. Jak w każdym przyzwoitym systemie tak i tutaj zbyt duża ilość skarg na spam zakończy się karą i czasową lub stałą blokadą na dodawanie nowych znajomości. Poświęć 2-3 minuty dziennie, aby zaprosić proponowane przez LinkedIn osoby. Znajdziesz je w zakładce „Sieć” pod nazwą „Osoby, które możesz znać”.
Bądź aktywny
Jako członek grup i społeczności bierz możliwie często udział w różnych dyskusjach. Komentuj cudze wpisy, a także inicjuj rozmowy na określone tematy. Dzięki temu dasz się poznać jako zaangażowany i konkretny rozmówca i fachowiec w swojej dziedzinie. Pamiętaj również o zasadzie wzajemności – jeśli Ty będziesz aktywny u innych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że oni zaangażują się w Twoje publikacje.
Slideshare i inne zasoby
LinkedIn posiada wbudowane i zintegrowane narzędzia do tworzenia wielu innych treści. Jednym z nich jest Slideshare, które występuje także jako odrębna strona hub gromadzący ogromne ilości wspaniałych materiałów i prezentacji: Slideshare.net.
Za pomocą LinkedIn możesz także szybko zbudować ogłoszenie o pracy w swojej placówce, jeśli akurat poszukujesz utalentowanych pracowników. Warto pamiętać, że osoby, które poszukują pracy w tym miejscu mają zazwyczaj znacznie wyższe kompetencje zawodowe niż np. w OLX i niż w niejednej typowo HR-owej platformie.
Czy warto mieć LinkedIn dla branży medycznej?
Dla wielu firm LinkedIn to dobre narzędzie do promowania marki medycznej. Jako jedno z najważniejszych social mediów posiada wbudowane mechanizmy, które z jednej strony pozwalają na zwiększenie zasięgu, z drugiej na pokazanie Twojej firmy jako nowoczesnej placówki, która nieustannie dba o rozwój.
Zdajemy sobie sprawę, że jako placówka medyczna możesz nie posiadać możliwości kadrowych do wdrożenia profilu, a zwłaszcza do jego regularnego rozwoju. Jeśli mój artykuł pomógł Ci rozwiązać problem, proszę Cię o jego udostępnienie. Jeżeli potrzebujesz więcej informacji lub pomocy we wdrożeniu LinkedIn w swojej firmie medycznej skontaktuj się z nami.