Czym jest dla użytkownika?
LinkedIn nie jest największym na świecie social medium. Za to bardzo konkretnym. System powstał w roku 2002 w Kalifornii. Jak można przeczytać w Encyklopedii Britannica od początku swojego istnienia, w przeciwieństwie do Facebooka i Myspace, nie skupiał się na rozrywce. Został powołany do życia, aby ułatwić kojarzenie ze sobą profesjonalistów. Pracodawców i osoby poszukujące pracy. W jego najbardziej podstawowej funkcjonalności można tworzyć własny profil w formacie przypominającym budową CV.
Klasyczne użycie
Możesz stworzyć krótkie podsumowanie swojej kariery zawodowej, wymienić wraz z zadaniami miejsca pracy obecne i poprzednie. Jako użytkownik bezpłatnej wersji LinkedIn możesz także wymienić swoje mocne strony, umiejętności zawodowe – te potwierdzone certyfikatami, a także te których nauczyłeś się podczas pracy. System pozwala je potwierdzać publicznie.
Dzięki temu osoby, które z Tobą współpracowały w przeszłości mogą potwierdzić Twoje umiejętności. System wzajemnych rekomendacji pozwala na skuteczne dotarcie potencjalnych pracowników do miejsc gdzie mogą znaleźć zatrudnienie.
W wersji bezpłatnej można podejrzeć historię przeglądania swojego profilu przez ostatnie kilka osób.
Strona internetowa uruchomiona w 2003 roku początkowo rozwijała się dość powolnie. W 2005 roku LinkedIn wprowadził usługi powalające pracodawcom oferować miejsca pracy.
Wersja płatna LinkedIn pozwala na tworzenie większej ilości profili, a także otwiera inne opcje, jak np. możliwość podglądu detali znacznie większej ilości osób które przeglądają profil użytkownika. Komercyjna wersja ułatwia różne działania w zależności od głównego celu biznesowego:
- kariera
- kontakty biznesowe
- sprzedaż
- poszukiwanie pracowników
System umożliwia firmom reklamowanie się w obrębie platformy. W roku 2020 nadal nie jest to tania usługa w porównaniu z konkurencyjnymi platformami.
Od roku 2016 LinkedIn należy do Microsoft.
Ważne statystyki na temat LinkedIn
Chociaż nie jest największy, to z pewnością ma w sobie ogromny potencjał. Według Business of Apps:
- W listopadzie 2019 skupiał 660 milionów ludzi z ponad 200 krajów na świecie (tylu było użytkowników w tym dniu)
- Amerykański rynek LinkedIn to 165 milionów użytkowników, chiński 48 mln
- Ponad 30 mln firm posiada własne profile w LinkedIn
- 46 milionów użytkowników tej platformy to studenci
- 87 mln to Millenialsi z czego 11 mln stanowią tak zwani „decision makers” (dane z 2016, więc obecnie jest ich więcej)
- 57% użytkowników Ln to mężczyźni, 43% to kobiety
- Średnio użytkownicy LinkedIn spędzają ponad 10 minut dziennie w tej witrynie odwiedzając przy tym średnio 8,5 stron
- 57% ruchu na LinkedIn to użytkownicy urządzeń mobilnych (głównie smartfonów)
- WAŻNE: tylko 1% użytkowników publikuje na LinkedIn 1 raz w tygodniu, chociaż 91% dyrektorów działów marketingu używa tego medium jako ważnego źródła treści!
- OK. 40% użytkowników używa strony LinkeIn codziennie
Jak wystartować na LinkedIn?
Jeżeli masz własną firmę medyczną prawdopodobnie zwykły profil w LinkedIn będzie dla Ciebie niewystarczający.
Strona firmowa
Zbuduj stronę firmową w LinkedIn. Podobnie jak fan-page na Facebooku, tak i tutaj masz możliwość zbudowania swojego mini-serwisu internetowego w oparciu o wbudowany schemat. Masz tu możliwość wstawienia krótkiego opisu specyfikacji tego czym zajmuje się Twoje firma medyczna. Możesz dołożyć link do swojej strony WWW.
Dokładasz zdjęcie profilowe, zdjęcie tła oraz w spójny sposób przedstawiasz najważniejsze #tagi, według których pacjenci powinni móc kojarzyć Twoją działalność.
Reklama w LinkedIn
Możesz używać różnych form reklamy, które są dostępne w platformie LinkedIn. Nie jest to tanie, dlatego warto dobrze przemyśleć targetowanie i sposób używania reklam. W systemie znajdziesz kilka różnych narzędzi do komercyjnego wykorzystania LinkedIn dla firm medycznych:
- Wycena reklam według ilości kliknięć (Cost-Per-Click)
- Koszt dla 1000 wyświetleń
- Sponsorowany mailing
System reklamowy LinkedIn natomiast pozwala docierać do określonej grupy odbiorców.
Pulse – wykorzystaj go w LinkedIn dla firm medycznych
Czyli wbudowany blog LinkedIn. Jeśli tworzysz unikalne i wartościowe treści, możesz je publikować na własnym blogu firmowym, który stanowi część Twojej witryny WWW.
Możesz również używać systemu Pulse, który pozwoli Twoim followersom (osobom, które poznałeś z użyciem platformy LinkedIn) czytać ciekawe artykuły dotyczące:
- Twojej praktyki,
- edukujące pacjentów w sprawach profilaktyki,
- stylu życia jaki powinni prowadzić po przebytych chorobach
Bardzo ważne, abyś nie publikował tego samego materiału w obrębie LinkedIn i na blogu.
Jeżeli Ty sam nie masz czasu lub nie zatrudniasz osób odpowiedzialnych za tworzenie treści możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanej agencji zajmującej się Medycznym Marketingiem. Tworzenie wartościowych treści
Pisz posty i ciekawe kawałki
Jeżeli nie masz możliwości lub czasu prowadzić dwóch zróżnicowanych treściowo kanałów komunikacji z pacjentem, możesz używać systemu cytatów i krótkich postów.
Wstawiając po prostu link do tego, co publikujesz w innych źródłach (np. na własnym blogu) dajesz swojemu audytorium możliwość docierania to wartościowych treści które zamieściłeś w innym miejscu.
W tej taktyce liczą się dwie kluczowe zasady:
- Warto być systematycznym – raz w tygodniu to zupełnie dobra częstotliwość publikowaia
- Od czasu do czasu zamieszczaj posty bez linków
Stosując powyższe zasady Twoje treści będą urozmaicone i mają szansę na szeroką dystrybucję pomiędzy Twoimi znajomymi
Zdobywaj znajomych
Media społecznościowe opierają się na ludziach. Tak samo – w LinkedIn podstawowym parametrem który określa możliwość docierania do audytorium, jest liczba i profil Twoich znajomych. Dlatego najważniejszym zadaniem dla rozwoju sieci zasięgu w LinkedIn jest zdobywanie znajomych. Zacznij od tego, aby poszukać w sieci systemu realnych osób jakie po prostu znasz zawodowo. Ta metoda prawdopodobnie pozwoli Ci dotrzeć do ok 100 do 200 osób.
LinkedIn dla branży medycznej to także znajomości
Chociaż liczba prawdziwych znajomości dość szybko się zamyka, to nie musi oznaczać końca rozwijania sieci. LinkedIn nie jest Facebookiem. To przecież platforma zwiększająca potencjał zawodowy i biznesowy. Dlatego wiele osób z niej korzystających pozostaje w permanentnej gotowości do realnego zwiększania tego potencjału.
Jako użytkownik darmowej wersji LinkedIn dla firmy medycznej możesz proponować znajomość osobom z 2., czasami 3. poziomu w stosunku do sieci relacji jaką już posiadasz. Krótko mówiąc – możesz zaproponować znajomość komuś kto zna osoby spośród grona Twoich znajomych i czasami znajomym ich znajomych.
Tutaj – ważna uwaga. Jeżeli przesadzisz z tempem zdobywania znajomości musisz się przygotować na to że nękane osoby zgłoszą ten fakt do administratora. Jak w każdym przyzwoitym systemie tak i tutaj zbyt duża ilość skarg na spam zakończy się karą i czasową lub stałą blokadą na dodawanie nowych znajomości.
Rekomenduj i potwierdzaj
LinkedIn w dużej mierze jest nastawiony na komunikację w ramach rynku pracy oraz biznesu. Rekomenduj innych – tych, których znasz i wiesz, że relacja zawodowa z nimi może klientom/pacjentom wyjść tylko na dobre. W platformie można wpisywać swoje umiejętności.
System posiada także wbudowany mechanizm pozwalający innym je potwierdzać. Bądź hojny i szczery w stosunku do swoich znajomych.
Jeśli na płaszczyźnie zawodowej robiłeś z kimś jakiś biznes i faktycznie jego umiejętności okazały się przydatne – doceń to i potwierdź, że je ma. Ludzie z natury są wdzięczni. Dzięki temu możesz liczyć na podobne potraktowanie przez innych. LinkedIn dla branży medycznej może się sprawdzić także jako system wzajemnych poleceń.
Grupy zainteresowań
Tak jak na FB tak i tutaj istnieje tysiące grup gromadzących ludzi, którzy mają podobne zainteresowania – w tym przypadku zawodowe.
W przypadku lekarzy mogą to być oczywiście grupy zawodowe (specjalności lekarskie), mogą być także użytkownicy określonych technik i procedur medycznych albo osoby skupione na prawie medycznym itd.
Dzięki wbudowanej wyszukiwarce LinkedIn pozwala na dokładne odszukanie miejsca gdzie z pewnością znajdziesz kolegów po fachu lub pacjentów poszukujących określonych porad medycznych.
Bądź aktywny
Jako członek grup i społeczności bierz możliwie często udział w różnych dyskusjach. Komentuj cudze wpisy, a także inicjuj rozmowy na określone tematy. Dzięki temu dasz się poznać jako zaangażowany i konkretny rozmówca i fachowiec w swojej dziedzinie.
Slideshare i inne zasoby
LinkedIn posiada wbudowane i zintegrowane narzędzia do tworzenia wielu innych treści. Jednym z nich jest Slideshare, które występuje także jako odrębna strona hub gromadzący ogromne ilości wspaniałych materiałów i prezentacji: Slideshare.net.
Za pomocą LinkedIn możesz także szybko zbudować ogłoszenie o pracy w swojej placówce, jeśli akurat poszukujesz utalentowanych pracowników. Warto pamiętać, że osoby, które poszukują pracy w tym miejscu mają zazwyczaj znacznie wyższe kompetencje zawodowe niż np. w OLX i niż w niejednej typowo HR-owej platformie.
Podsumowanie
Dla wielu firm z branży LinkedIn to dobre narzędzie do promowania marki medycznej. Jako jedno z najważniejszych social mediów posiada wbudowane mechanizmy, które z jednej strony pozwalają na zwiększenie zasięgu, z drugiej na pokazanie Twojej firmy jako nowoczesnej placówki, która nieustannie dba o rozwój.
Zdajemy sobie sprawę, że jako placówka medyczna możesz nie posiadać możliwości kadrowych do wdrożenia profilu, a zwłaszcza do jego regularnego rozwoju. Jeśli mój artykuł pomógł Ci rozwiązać problem, proszę Cię o jego udostępnienie. Jeżeli potrzebujesz więcej informacji lub pomocy we wdrożeniu LinkedIn w swojej firmie medycznej skontaktuj się z nami.