Minęło kilka lat od czasu, kiedy Instagram nie był uważany za platformę mającą szansę na tak ogromne zasięgi. Wydawało się, że portal społecznościowy w największym stopniu opierającym się na obrazkach, nie ma szans na bycie gigantem wśród mediów społecznościowych. A jednak, to Instagram jest z jedną z najpopularniejszych platform. Dziś zwyczajnie wypada mieć tam konto i dzielić się swoim życiem i sukcesami z pomocą zdjęć i obrazków. Od czasu przejęcia platformy przez giganta jakim jest Facebook wiele tam się zmienia. Także firmy nie odpuszczają okazji i chętnie pokazują się na Instagramie i nawiązują współpracę z influencerami.
I teraz pojawia się pytanie czy Ty, jako pojedynczy lekarz, lub niewielki gabinet powinieneś poprowadzić tam swoje konto? Czy Instagram jest istotny z marketingowego punktu widzenia?
Czy Instagram jest odpowiednim miejscem dla branży medycznej?
Jako lekarz z pewnością zastanawiasz się nad tym, czy Instagram nie jest zbyt infantylnym lub niepoważnym miejscem na propagowanie swoich usług medycznych. Pamiętaj jednak, że Instagram, to nie tylko nastolatki. Przeciwnie, zdecydowana większość użytkowników, to osoby w przedziale wiekowym 18-25 (32%) oraz 26-64 (32%).
Są to w dużym stopniu konsumenci. Z biznesowego punktu widzenia mogą być dla Ciebie najważniejszą grupą. Swoich treści oczywiście nie kierujesz do wszystkich, a jedynie do tych, którzy są w Twojej grupie potencjalnego zainteresowania charakterem usług jakie oferujesz. Instagram może być bardzo dobrym miejscem dla usług medycznych, o ile tylko dobrze do tego podejdziesz.
Dobrze prowadzony Instagram dla lekarzy to z pewnością kanał jaki warto wykorzystać w swoim marketingu
Spokojnie, nawet jeśli Instagram kojarzy Ci się ze zdjęciami odbitymi w lustrze lub selfie, to nie jedyna forma kreacji jaką tam można prezentować. Za pośrednictwem Instagrama możesz nie tylko przekazać wiele wartościowych informacji, ale także pokazać magię swojego zawodu i nieco przybliżyć pacjentom swoje życie zawodowe.
Dlaczego prowadzenie profilu na Instagramie może być trudne?
Czym innym jest przekaz słowny, a czym innym przekaz wizualny. Zdjęcie lub obraz ma zdecydowanie większą siłę pierwszego wrażenia. Jako odbiorcy, oceniamy je niemal natychmiast. Aby ocenić tekst i jego wartość, trzeba najpierw go przeczytać, a to już wymaga pewnego wysiłku. Dobry post na Instagramie powinien cechować się dużą atrakcyjnością wizualną.
Zdjęcia, infografiki lub obrazki powinny być wysokiej jakości i ciekawe. Nawet jeśli używasz telefonu do robienia zdjęć, postaraj się, aby były one interesujące, ale też zwyczajnie estetyczne.
Bylekajość nie wchodzi w grę. Odbiorcy lub potencjalni pacjenci chcą identyfikować się z marką, która jest estetyczna i wartościowa. Dlatego, przy prowadzeniu profilu na Instagramie, przydaje się przywiązanie do szczegółów i drobiazgowość. Bardzo łatwo z powodu jednego błędu stracić odbiorców lub narazić się na śmieszność. Dlatego właśnie prowadzenie profilu na Instagramie, może wydawać się trudne.
Pokazuj ciekawe historie – Instagram dla firm medycznych
Jest to metoda używana we wszystkich kanałach medialnych: od internetu po telewizję. Jako lekarz masz ku temu doskonałe warunki. Masz tą niebywałą rolę społeczną jaką jest bycie zawodowym bohaterem. Codziennie spotykasz ludzi, którym pomagasz uporać się z chorobą, kompleksami czy niedoskonałościami ciała.
Nawiązuj relacje ze swoimi pacjentami lub próbuj przedstawiać ciąg historii ze szczęśliwym zakończeniem. Pamiętaj, że do tego nie jest potrzebne ujawnianie tożsamości pacjentów (bez ich zgody jest wręcz zabronione). Jako lekarz działasz w intymnej relacji z pacjentem nie tylko z uwagi na RODO, ale także zwyczajnie – obliguje Cię do tego tajemnica zawodowa.
Wystarczy, że przedstawisz historię swoich pacjentów w sposób interesujący, a przede wszystkim – poruszający. Użytkownicy Instagrama dzielą się na swoich profilach nawet najbardziej intymnymi historiami. Jeśli dzielą się także historią swojego zdrowia, postaraj się w tym partycypować. Zadowolony pacjent, przyciągnie swoją historią także innych pacjentów.
Pokaż, co możesz zrobić
O ile trudno pokazać wyleczony ból brzucha, o tyle dużo łatwiej przedstawić efekty swoich działań w takich dziedzinach medycyny jak stomatologia, dermatologia, medycyna estetyczna i chirurgia plastyczna.
Jeśli możesz to zrobić, nie wahaj się pokazywać zdjęć „przed i po” lub wizualizacji tego, co możesz zrobić dzięki swoim umiejętnościom. Postaraj się w tym względzie o dowód społeczny. Jeśli masz dobry kontakt ze swoimi pacjentami, poproś o oznaczenie Cię w poście dotyczącym efektów Twojej pracy.
Pokazuj swoją zawodową codzienność
Lekarz przy pracy z pacjentami, zawsze wzbudza pewne emocje. Postaraj się pokazać, jak wygląda Twój dzień, z czym się zmagasz i jak wspierający jest cały zespół. Zadbaj o to, aby zdjęcia były wysokiej jakości i pokazywały aurę jaka towarzyszy Ci podczas pracy.
Zadowolenie ze swojej pracy i satysfakcja to najlepsza reklama dla Twojego gabinetu i pozytywne budowanie wizerunku. Na pewno nie jest to miejsce na narzekanie na trudy swojej pracy. Instagram dla firm medycznych podobnie jak dla innych branż ma swoje reguły. Unikaj negatywnego przekazu i skup się głównie na pozytywnych aspektach swojego zawodu.
Używaj hashtagów
W przeciwieństwie do Facebooka, używania hashtagów na Instagramie ma ogromne znaczenie dla zasięgów. Dodawaj ich dużo i rób to bez oporów. Jednocześnie staraj się nie tworzyć nowych i długich tagów. Szczególnie na początku swojej przygody z Instagramem, skup się na tych znacznikach, które mają już swoją historię na portalu.
Obserwuj użytkowników z Twojej branży, ale także ciekawe profile powiązane choć cienką nicią z Twoja działalnością. Bądź otwarty na mądrą współpracę, a z dużym prawdopodobieństwem trafisz do swojej niszy.
Konto na Instagramie potrzebuje uwagi i czasu. Jeśli zaangażujesz się odpowiednio mocno, a Twoje działania będą podparte wiedzą – możesz być zaskoczony, jak wiele dobrego przyniesie Ci ta platforma.