Instagram od 2017 roku stał się platformą mediów społecznościowych. Ten stosunkowo nowy rodzaj mediów coraz bardziej rośnie w siłę. Jako własność Facebooka i nowoczesną funkcjonalność przyciąga coraz większą ilość użytkowników.
Co ciekawe, Instagram nie funkcjonuje jako platforma łącząca w sobie wiele obszarów, ponieważ nie posiada opcji komunikowania się w wiadomościach prywatnych.
Daje za to możliwość wysyłania komunikatów poprzez publikowanie zdjęć i oznaczanie ich #hasztagami.
Instagram dla lekarzy – co go wyróżnia?
Sukces Instagrama w znacznej mierze leży w innym niż np. Facebook podejściu do wizualizacji. Jest bardzo łatwy w przyswajaniu informacji, ponieważ aż 90% informacji, które docierają do mózgu, ma właśnie status informacji wizualnych.
Instagram od początku swojego istnienia jest przeznaczony na urządzenia mobilne: smartfony i tablety.
Jak promować medycynę w Instagramie
Miarą sukcesu promowania konta na Instagramie jest liczba followersów, czyli osób, które obserwują danego użytkownika. Odpowiednio dobrana strategia marketingowa pozwala na zbudowanie większej liczby obserwatorów w danej grupie odbiorców.
Poniżej kilka wskazówek jak się za to zabrać!
Przede wszystkim – konto biznesowe
Instagram dla firm medycznych, czy też w ogóle dla biznesu, różni się od tego, jaki zakładasz sobie jako prywatny użytkownik. Ważne jest, aby przy utworzeniu konta, które ma na celu promować Twoją działalność, zmienić ustawienia z konta prywatnego na konto biznesowe (ang. bussines account).
Pozwoli Ci to na dostęp do wielu narzędzi, które pomogą w promocji. Jednym z nich jest możliwość udostępnienia adresu stron internetowych czy linków do innych kont w social mediach.
Będziesz miał także możliwość do obserwowania swoich odbiorców, czyli statystyk związanych z wiekiem, płcią czy nawet lokalizacją, co może być przydatne w dotarciu do lokalnych pacjentów. Dzięki temu jesteś w stanie lepiej i bardziej efektywnie kontrolować i docierać do docelowego grona swoich obserwatorów.
Systematyczność!
To straszne słowo, jest kluczem do odpowiedniego marketingu na Instagramie. Twoi obserwatorzy będą chcieli, abyś dostarczał im wciąż nowszych i świeższych informacji z zakresu swojej działalności.
Badania wykazują, że z 60 milionów użytkowników Instagrama, aż 40 milionów codziennie publikuje przynajmniej jedno zdjęcie. Zatem bardzo ważne, aby komunikaty były aktualizowane na bieżąco, pozwoli to na utrzymanie stałych, a pozyskanie nowych obserwatorów.
#hasztagi
Hasztagi to dość stara w informatyce forma adresowania danego określenia mającego specjalne znaczenie. Obecnie – w dobie internetu, także wiążą ze sobą szczególnie ważne hasła publikowane w mediach.
Krótkie hasła oznaczone specjalnym znakiem „#” i pisane bez spacji pojawiają się w postaci odnośników, tworzących bazę postów skoncentrowanych wokół określonego tematu.
Co powinno pojawić się jako ohasztagowane?
Przede wszystkim nazwa twojej działalności (firmy!), jak również frazy opisujące zdjęcie, takie jak #dentysta czy #wybielanie. Dzięki temu osoby szukające na przykład profesjonalnego gabinetu zajmującego się wybielaniem zębów, będą mogły pod tym hasztagiem znaleźć również i opublikowane przez ciebie zdjęcie.
Wydawałoby się jednak, że im więcej hasztagów tym lepiej, jednak jest to mylące przekonanie. Hasztagi nie powinny zajmować w opisie więcej niż połowę wielkości zdjęcia.
Stosując zasadę „mniej znaczy więcej”, lepiej zdecydować się na konkretne, które pozwolą pacjentom szybko i łatwo dotrzeć do postu niż całą masę nic nie znaczących haseł. Jeśli korci Cię, żeby ohasztagować wszystko zastanów się, czy na pewno jesteś w stanie wyróżnić wszystko.
Co publikować na Instagranie?
Jakiej treści zdjęcia powinny się pojawiać na twoim Instagramie? Jednym z tematów jest po prostu cykl np. „dziennik kliniki”.
Możesz publikować zdjęcia nowej lub wzbogaconej przestrzeni dla pacjentów, udogodnień dla osób niepełnosprawnych, zdjęcia przytulnie urządzonej poczekalni itp.
Możesz również zająć się tworzeniem cyklu zdjęć, w którym przedstawisz pracującą kadrę lekarską.
W opisie możesz podać kwalifikacje, a także kilka miłych słów odnoszących się do osobowości danego lekarza.
Inne pomysły na posty na Instagramie
W kolejnym cyklu możesz publikować:
- zdjęcia promujące działalność twojej kliniki, to znaczy organizowane wydarzenia,
- programy odnoszące się do profilaktyki lub badań
- personel nie-lekarski kliniki – np. rejestratorki, pielęgniarki inne osoby które mogą pomóc pacjentowi
Ważne, aby na bieżąco starać się wyciągnąć z codziennego dnia pracy jak najwięcej informacji, które mogą być ciekawe dla pacjentów.
Porady i wskazówki
Ciekawe rady dotyczące zdrowia podawane w formie graficznej to również pomysł na udaną promocję.
Mogą one odnosić się do naturalnych sposobów radzenia sobie z lżejszymi chorobami, jak również do przypominania o zdrowym jedzeniu, piciu odpowiedniej ilości wody czy o wychodzeniu na spacery.
Edukacja
Podstawą zdrowia jest odpowiednia edukacja w jego zakresie. Zatem edukuj swoich pacjentów. Publikuj ciekawe zdjęcia czy rysunki, przedstawiające na przykład działanie układu trawiennego.
Możesz również wstawiać krótkie filmiki, będące symulacjami, na przykład video pokazujące co dzieje się w naszym organizmie po wypiciu dużej ilości alkoholu albo podczas palenia papierosów.
Pozwoli ci to przede wszystkim na potwierdzenie kompetencji jako lekarz, a także na możliwość dotarcia do pacjentów, których zainteresuje film czy zdjęcie.
Najważniejsza jest… kreatywność!
Podobnie jak w przypadku prowadzenia innych mediów społecznościowych, tak i w wypadku Instagrama, kreatywność będzie twoją największą przewagą.
Zastanów się co innego możesz dać swoich odbiorcom, czego nie dają inne zwłaszcza konkurencyjne firmy medyczne.
Dbaj również o estetykę publikowanych postów: rób wyraźne zdjęcia, używaj ciekawych filtrów przy ich edycji, pisz ciekawie, ale nie za dużo. Zadbaj również o odpowiednio promowane logo.
Twój branding nie będzie miał do promocji lepszego medium społecznościowego niż to, które mówi głównie przy pomocy obrazów.
Obserwuj swoich pacjentów
Zacznij folołować ludzi, którzy mogliby stać się twoimi potencjalnymi pacjentami. Najlepiej, aby były to osoby z okolicy, mieszkające blisko twojej kliniki, a także takie, które często obserwują twoje posty. Instagram wciąż jeszcze ma wolne zasięgi. Korzystaj więc z okazji zanim Facebook dobierze się także i do tego medium i pozamyka darmowe, organiczne metody promowania biznesów.
To na pewno nastąpi. Pytanie tylko kiedy. Dlatego warto powalczyć o pierwszeństwo ?
Źródła i inspiracje: https://www.linkedin.com/pulse/medicine-instagram-step-by-step-guide-healthcare-nisha-cooch-phd/