Posiadanie witryny internetowej gabinetu lub kliniki to dziś niekwestionowana przez nikogo konieczność. W dobie prężnie działających mediów społecznościowych, często zapominamy jednak, jak ważne jest dbanie o stronę WWW i stymulowanie działań. Zwłaszcza chodzi o te działania, jakie mają wzbudzić jej wysoką popularność.

Witryna internetowa nie może być wyłącznie wizytówką. Takie podejście z góry skazuje ja na zaginięcie w czeluściach internetu. Mała ilość pacjentów dociera do gabinetó, które nie istnieją w przestrzeni internetowej. Jakich błędów warto unikać i co musisz zrobić, aby strona internetowa spełniała ważną funkcję komunikacyjną pomiędzy placówką a Twoimi pacjentami? Poniżej kilka najważniejszych kwestii na jakie warto zwrócić uwagę.

Czytelność strony

Czytelność można rozumieć na dwa sposoby. Jeden z nich odnosi się do możliwości poruszania się po stronie. Drugie podejście do czytelności odnosi się do samej treści jaką zamieszczasz na stronie.

Po pierwsze – odnajdywalność

czytelność i używalność
Używalność WWW

Poproś swoich znajomych lub rodzinę, aby odwiedzili Twoją witrynę www i sprawdzili czy bez problemu są w stanie na niej odszukać to, czego potrzebują. Ty, jako właściciel witryny, prawdopodobnie nie będziesz obiektywny i będzie Ci potrzebna opinia osób trzecich. Dlaczego czytelność / odnajdowalność witryny jest taka ważna? Odbiorcy działają pod wpływem impulsu. Jeśli nie potrafią szybko znaleźć potrzebnych im informacji, szybko opuszczają stronę i szukają alternatywnego rozwiązania. Nawigacja strony powinna być na tyle czytelna, aby Twój potencjalny pacjent, mógł odnaleźć dokładnie to, czego szuka. Poza tym powinien z łatwością móc się jej nauczyć, aby przy kolejnej wizycie na stronie już z pamięci podążać w każde miejsce, do jakiego chce dotrzeć.

Poproś swoich znajomych lub rodzinę, aby odwiedzili Twoją witrynę www i sprawdzili czy bez problemu są w stanie na niej odszukać to, czego potrzebują. Ty, jako właściciel witryny, prawdopodobnie nie będziesz obiektywny i będzie Ci potrzebna opinia osób trzecich. Dlaczego czytelność / odnajdowalność witryny jest taka ważna? Odbiorcy działają pod wpływem impulsu. Jeśli nie potrafią szybko znaleźć potrzebnych im informacji, szybko opuszczają stronę i szukają alternatywnego rozwiązania. Nawigacja strony powinna być na tyle czytelna, aby Twój potencjalny pacjent, mógł odnaleźć dokładnie to, czego szuka. Poza tym powinien z łatwością móc się jej nauczyć, aby przy kolejnej wizycie na stronie już z pamięci podążać w każde miejsce, do jakiego chce dotrzeć.

Po drugie – łatwość czytania

Łatwość czytania

Wszystko, co napiszesz i opublikujesz na swojej stronie powinno być łatwo przyswajalne przez odbiorcę. Istnieje sposób oceny trudności tekstu tzw. Indeks czytelności Flescha. Dzięki niemu można łatwo zbadać czy tekst będzie zrozumiany przez każdego, czy tylko przez ludzi np. z wyższym wykształceniem. Obecnie, dobre systemy CMS (zarządzania treścią), mają wbudowany test Flesha na poziomie edytora. Zatem czytelność jest badana na bieżąco podczas przed opublikowaniem tekstu. Jeśli nie masz możliwości użycia takich wtyczek jak Yoast, możesz skorzystać z testów online. Jak na przykład strona LOGIOS, gdzie w okienku umieszczasz tekst i za chwilę dostajesz raport na temat tego, kto (jaka grupa demograficzna) z zainteresowaniem może go przeczytać.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek

SEO pozycjonowanie

SEO czyli Search Engine Optimization to umiejętność zastosowania rozwiązań, które doprowadzą stronę internetową do jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce internetowej pod wybranymi frazami

Zaniedbanie tego obszaru sprawi, że Twoją stronę trudno będzie znaleźć spośród stron konkurencji. Warto pamiętać o tym, że Google wciąż wprowadza zmiany w swoi algorytmie indeksowania i wyszukiwania.

Prawdopodobnie Twoje działania SEO będą polegały bardziej na inwestowaniu w SEO. Sztuka polega na ciągłym śledzeniu, testowaniu i analizowaniu wprowadzanych zmian.

Jako lekarz z pewnością masz dość zajęć, dlatego warto pomyśleć o zleceniu optymalizacji SEO i pozycjonowania profesjonalnej firmie i przeznaczenie na ten cel części budżetu na marketing. Skuteczne działania SEO mogą przynieść gabinetowi więcej korzyści aniżeli wydawanie większości środków na promocję płatną.

Słaba treść lub brak treści

Nie jest żadną tajemnicą, że jednym z celów Google jest dostarczenie użytkownikom wyszukiwania treści wysokiej jakości. Jeśli Twoja strona zawiera wyłącznie opis oferty, kontakt i mapę to prawdopodobnie nigdy nie znajdzie się na szczycie w wynikach wyszukiwania. Treść na Twojej witrynie internetowej powinna odpowiadać potrzebom Twoich pacjentów.

W jaki sposób? Zastanów się, czy treści, które dodajesz na stronę dają odpowiedź Twoim pacjentom na to czego poszukują. Pamiętaj, że potencjalny pacjent najpierw szuka informacji w internecie np. o objawach chorób czy skutkach zabiegu, następnie poszukuje opinii o gabinetach, a dopiero na końcu interesuje się kontaktem do konkretnego lekarza czy centrum medycznego.

Aby zyskać uwagę pacjenta, musisz mu najpierw coś podarować. W tym wypadku mogą to być konkretne informacje, których poszukuje, podane przez eksperta. Ważne jest systematyczne dodawanie nowych treści: prowadzenie bloga lub serwisu w rodzaju aktualności.

Czego nie robić? Nie kopiować treści, nie robić rażących błędów zarówno pod kątem merytorycznym jak i gramatycznym, ortograficznym i stylistycznym. Używaj słów kluczowych, jednak nie nadużywaj ich. Treść powinna być przede wszystkim merytoryczna (choć wolna od medycznego żargonu)

Analityka ruchu

Analityka ruchu
Analityka ruchu na stronie

W każdej dziedzinie życia, obserwacja przynosi wiele wniosków i możliwości poprawienia błędów. Sprawa dokładnie tak samo wygląda w przypadku ruchu na stronie internetowej. Wnikliwa analiza pozwoli Ci zaobserwować, w którym miejscu pacjenci są zainteresowani i kiedy szybko opuszczają stronę.

Dzięki temu będziesz mógł dokonywać niezbędnych zmian oraz wprowadzać nowe treści, które mogą okazać się dla odbiorców interesujące. Sprawdzaj ruch na stronie także pod kątem zastosowywanych tytułów. Może okazać się, że chwytliwy tytuł, dobrze dopasowane obrazy działają cuda.

Responsywna strona

Strona responsywna

Twoja witryna musi być dopasowana nie tylko do komputerów typu PC i laptopów, ale przede wszystkim w dzisiejszych czasach o jej powodzeniu decyduje obsługa z użyciem smartofnów i tabletów.

Obecnie, większość Twoich pacjentów nosi swój „komputer” w kiszeni i jako osoby prowadzące biznes, nie możemy tego ignorować. Ruch mobilny na stronach medycznych w latach 2018 stanowił 2/3 całego przekroju używanych urządzeń. Upewnij się, że Twoja jest responsywna czyli dostosowana do urządzeń mobilnych i działaj tak, aby ułatwić pacjentom korzystającym z tych urządzeń, dostęp do Twoich treści.

Wykorzystaj media społecznościowe do promocji swojej witryny

Media społecznościowe

Profile w mediach społecznościowych nie mogą, a właściwie nie powinny być stronami tylko prestiżowymi. Traktuj je jak kanały komunikacji, a nie tylko jako swoją wizytówkę. Media społecznościowe dają Ci możliwość re-dystrybucji tych treści, które umieszczasz na stronie. Dzięki temu masz szansę na realne zwiększenie ruchu na swojej witrynie i finalnie poprowadzenia pacjentów do Twojego gabinetu. Publikowanie 2-3 razy w tygodniu swoich treści na Facebooku powinno zwiększyć ruch na Twojej stronie kilkakrotnie. Pod warunkiem, że robisz to z odpowednim planem lub pomaga Ci doświadczona agencja.

Współpraca z witrynami o podobnym charakterze

Współpraca z innym stronami

Postaraj się o to, aby do twojej strony prowadziły odnośniki z innych witryn o podobnej tematyce. Działaj również w druga stronę i jeśli uważasz konkretną treść za wartościową, po prostu przytocz ją i dodaj na swojej stronie linka.

Choć linkowanie nie jest już najważniejszym elementem prowadzącym stronę internetową na wysokie miejsca w wyszukiwarkach, to wciąż ma bardzo duże znaczenie. To sygnalizuje robotom wyszukiwarek, że strona jest „żywa” i godna zaufania.

Strona WWW to jedno z najważniejszych, o ile nie najważniejsze narzędzie komunikacji z osobami zainteresowanymi konkretnymi usługami medycznymi. Warto zadbać o to, aby to ona była wartościowym źródłem dla odbiorców, a finalnie także pacjentów.

Źródła i inspiracje

Podziel się tą treścią... Dzięki :)
  •  
    2
    Udostępnienia
  • 2
  •  
  •  
  •