Rozważając sposoby budowania silnej marki dla swojej poradni lub przychodni, każdy lekarz wcześniej czy później dociera do punktu, w którym trzeba wybrać model marketingu medycznego. Czy lepiej wziąć do pomocy firmę zewnętrzną, czy może oprzeć się na własnych ludziach. Czym się kierować przy podjęciu takiej decyzji? Poniżej przedstawiam kilka najważniejszych elementów, jakie warto wziąć pod uwagę chcąc rozwinąć skuteczny marketing medyczny.

Cele biznesowe – kompas działań marketingowych

Najważniejsze w modelu marketingowym są jasne cele

Jeśli nie wiesz, czego chcesz i dokąd zmierzasz, nie warto wyruszać w drogę. Niezależnie, czy to w życiu, czy w biznesie. Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania w ramach marketingu medycznego, konieczna jest jasna i spójna wizja Twojego biznesu. W szczególności cele biznesowe. Są jak kompas w ustalaniu strategii marketingowej, która ma przynieść korzyści Twojej placówce medycznej. Gdy to ustalisz, możesz zastanawiać się na wyborem jednej z trzech dróg. Jedna z nich najprawdopodobniej odpadnie na starcie, natomiast od dwóch pozostałych może zależeć nie tylko, jak Twój medyczny biznes będzie prosperował, ale też czy będzie prosperował w ogóle.

Chorzy i tak w końcu do mnie przyjdą – czy potrzebny mi marketing?

Żyjemy w czasach, w których bez dobrego marketingu nie można już sobie wyobrazić sukcesu firmy. Zarówno tej małej, jak i tej o światowym zasięgu. Internet wszedł do naszego życia na tyle mocno, że stał się podstawowym źródłem wszelkiego rodzaju informacji. Prawie 90% Twoich potencjalnych pacjentów, niemal od razu wrzuca swoje zapytanie związane z problemem zdrowotnym do przeglądarki. To właśnie w niej w pierwszej kolejności, szukają zarówno rozwiązań, jak i gabinetu, w którym mogliby uzyskać pomoc.

Nawet jeśli będziesz bardzo dobry w swojej specjalizacji, a nie będziesz widoczny w internecie, pacjenci pójdą do innego lekarza.

Aby mieć kogo leczyć, trzeba zadbać o zbudowanie dróg, którymi potencjalni pacjenci będą mogli do Ciebie dotrzeć. Budowaniem tych dróg zajmuje się właśnie dział marketingu. Możesz postawić na własny marketing, albo zlecić to zadanie innym: osobom pracującym  w Twojej firmie lub  zewnętrznej firmie specjalizującej się w marketingu medycznym.

Dobry marketing medyczny – od środka, czy z zewnątrz

Marketing to systematyczny plan działań biznesowych, których celem jest przyciągnięcie i zatrzymanie osób, które w danym momencie potrzebują Twoich usług medycznych. To udzielanie odpowiedzi, zanim chory zada pytanie. Skuteczny marketing medyczny powinien wyjść z najlepszego dla Ciebie modelu, który pozwoli na poprawne działania i akceptowalne koszty.

By przyniósł zadowalające efekty i korzyści, musi być wykonywany dobrze, przez osoby, które się na tym znają. Sporadyczne ogłoszenia w mediach społecznościowych, informacje o promocjach, czy reklama na dużych portalach medycznych, mogą okazać się niewystarczające, jeśli myślisz o dobru i sukcesie swojej placówki. Gdy chodzi o działania marketingowe, są trzy opcje do wyboru:

  1. Ty – czyli tzw. własny marketing, którym sam się zajmujesz. To najbardziej popularny model marketingu medycznego u młodych lekarzy, którzy podjęli prywatną praktykę.
  2. Własny zespół marketingowy – zlecasz to osobom zatrudnionym w Twojej placówce medycznej.
  3. Marketing zewnętrzny – działania marketingowe zlecasz zewnętrznej firmie specjalizującej się w marketingu medycznym.

Własny marketing na pewnym etapie raczej odpada, bo nie jesteś w stanie pogodzić pracy lekarza z dobrze prowadzonymi działaniami marketingowymi. Możesz je wspierać, ale nie być jedyną osobą, która się tym zajmuje.

Pozostały dwie drogi. Którą wybrać? Która okaże się dla Ciebie lepsza?

Własny zespół – plusy i minusy

Zlecenie działań marketingowych jako dodatkowego zajęcia dla osób nieprzeszkolonych w tym zakresie, pełniących jednocześnie określone funkcje w firmie, (np. rejestratorce, sekretarce, kadrom, czy księgowej), ma swoje plusy i minusy.

Oto one:

NA PLUS

  • ograniczenie kosztów – wiadomo: to Twoi pracownicy, którym i tak płacisz za wykonywanie innych zadań
  • szybka reakcja – na bieżąco aktualizowane są informacje o promocjach, godzinach otwarcia, dniach wolnych i dodatkowej ofercie ograniczonej czasowo,
  • własne materiały – możliwe jest prowadzenie video relacji z ważnych wydarzeń w placówce, na Instagramie bądź Facebooku.

NA MINUS

  • bez planu – na ogół działania marketingowe prowadzone są „z doskoku”, ze względu na inne obowiązki osób, które się tym zajmują,
  • mniej więcej, coś – treść informacji przygotowywana jest bez wykorzystania technik używanych w copywritingu, przez co skuteczność ich oddziaływania może okazać się mało skuteczna,
  • może później – ze względu na inne zajęcia, czas przeznaczany na działania marketingowe, ograniczany jest do minimum, przez co nie przynosi spodziewanych efektów,
  • brak wiedzy –  niewielka lub zerowa znajomość skutecznych technik marketingowych u osób, które się tym zajmują, może ostatecznie zadziałać na szkodę firmy.
  • efektywność – wszystkie powyższe przyczyny składają się na mało efektywne działania, w końcu przyczynią się do mniejszej liczby nowych pacjentów.

Zewnętrzna agencja marketingowa

Już od kilku lat co najmniej, na rynku działają firmy specjalizujące się w marketingu medycznym. Warto rozważyć propozycję wsparcia z ich strony. Sam jako lekarz dobrze wiesz, jakie efekty przynosi praca, gdy wykonują ją specjaliści.

Oto plusy i minusy współpracy z zewnętrzną agencją marketingową:

NA PLUS

  • pozycjonowanie marki – zwiększająca się widoczność placówki w internecie,
  • informacja – firma marketingowa posiada własne utarte sposoby jak ją profesjonalnie prezentować,
  • mocne treści – budowanie bazy wiedzy medycznej, pozytywnie wpływającej na budowanie Twojej marki,
  • kompleksowa obsługa informatyczna – często także graficzna, merytoryczna i tekstowa składająca się na działania marketingowe,
  • wiesz za co płacisz – możliwość monitorowania postępów pracy agencji – otrzymujesz analityki i doradztwo

NA MINUS

  • dodatkowy budżet – wydatek, a raczej inwestycja, którą trzeba uwzględnić w ogólnym rozliczeniu
  • opóźnienia – zewnętrzny zespół marketingowy zwykle nie ma Twojej wiedzy o tym co się dzieje w firmie, więc bieżące informacje na stronie pojawiają się z pewnym opóźnieniem
  • dodatkowe zajęcie – agencja zewnętrzna i tak potrzebuje osoby w firmie, która będzie ją informować o aktualizacjach

Skuteczny marketing medyczny – jak wybrać to, co najlepsze

Znając plusy i minusy obu modeli, wydawać by się mogło, że z podjęciem decyzji jaką opcję wybrać, nie będzie problemu. Wybierasz po prostu model marketingu medycznego, który pasuje zarówno do Twoich celów biznesowych, jak i możliwości finansowych. A może nadal masz wątpliwości?

Może dlatego, że nie chcesz na ten moment zatrudniać specjalistów i tworzyć własnego działu marketingu. Masz już w zespole osoby, które w miarę sobie radzą ze swoimi zadaniami, ale teraz zastanawiasz się, czy to wystarczy.

Można tez wybrać trzecią drogę – chyba najbardziej efektywną w odniesieniu do efektów marketingowych i sprzedażowych, jakie można osiągnąć.

Warto zacząć od przeszkolenia własnego zespołu

Zanim zwolnisz swoich pracowników lub poddasz się aby zlecać dokładnie wszystko na zewnątrz, możesz wypróbować strategie pośrednią. Część zadań, zwłaszcza tych najbardziej pilnych, pozostawisz u siebie. Na przykład prowadzenie kanałów takich jak Instagram, YouTube – krótkie filmiki dotyczące zabiegów lub życia firmy. Aby dobrze tworzyć tego typu kawałki treści, najlepiej zorganizować cykliczne szkolenia prowadzone przez obsługująca Cię agencję marketingową.

Wsparcie z zewnątrz – długofalowa inwestycja

Gdybyś otwierał praktykę lekarską na rok albo dwa, zlecanie marketingu medycznego firmie zewnętrznej nie miałoby sensu. Ale Twój biznes medyczny ma działać przez lata i w tym czasie osiągnąć sukces, skutecznie realizując cele medyczne i biznesowe.

W końcu nie dlatego otworzyłeś praktykę i rozwijasz swoją przychodnię by czekać w nieskończoność na jakiekolwiek efekty. Dobrze dobrana agencja marketingowa ustali wraz z Tobą właściwą strategię, poprowadzi najważniejsze taktyki marketingowe i przeszkoli Twoich pracowników, aby mogli także skutecznie z nią współdziałać.

Zwiększanie świadomości Twojej marki, budowanie wizerunku w mediach społecznościowych, przemyślane kampanie Google Ads (daw. AdWords), pozycjonowanie strony firmowej, tworzenie fachowych tekstów przyciągających uwagę czytelników i zachęcających do skorzystania z Twojej pomocy – to wszystko wymaga czasu, sporej wiedzy, doświadczenia i znajomości sprawdzonych technik marketingowych.

Jednocześnie dobra agencja zewnętrzna potrafi spójnie raportować swoje działania – wybierz ją zatem roztropnie.

Twój własny marketing

Chorzy zawsze doceniają wysoki poziom usług medycznych i wracają tam, gdzie otrzymali skuteczną pomoc. To Twoje zadanie i z pewnością wywiązujesz się z niego w 100%. Teraz wystarczy tym wszystkim ludziom powiedzieć, gdzie jesteś, co robisz i jak dobry jesteś w swojej specjalności. A to działka ludzi od marketingu. Oni zrobią dla Twojej firmy to, co każdego dnia Ty robisz dla swoich pacjentów. Monitorując ich działania, masz pewność, że cele biznesowe, które wyznaczyłeś w określonym czasie można osiągnąć.

Z pewnością wybór wciąż nie jest prosty, ale posiadając taką wiedzę, na pewno podejmiesz trafną i optymalną dla Twojej praktyki decyzję jaki model pozwoli Ci wdrożyć skuteczny marketing medyczny.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)
  •  
  •  
  •  
  •