Wróć do BLOGA

Jak rozmawiać z agencją marketingu medycznego?

Wciąż pośpiech i nowe zadania. Prawdopodobnie w natłoku zajęć nie wystarcza Ci czasu na systematyczne prowadzenie skutecznych działań marketingowych. Najlepszym rozwiązaniem dla placówki medycznej jest zlecenie promocji Twojej marki doświadczonym specjalistom. Jak poznać, czy wybrana agencja sprawdzi się w powierzonych zadaniach? Jakie pytania do agencji marketingowej warto zadać, aby mieć pewność, że trafiłeś pod właściwy adres?

Medyczny Marketing – Lista pytań do agencji

Co Wy wiecie o medycynie?

Często to pierwsze pytanie, które może się nasunąć. Cóż, odpowiedź może Cię rozczarować i zazwyczaj usłyszysz: o medycynie niewiele, ale o sposobach tworzenia marki medycznej i docierania do potencjalnych pacjentów, bardzo dużo. Podobnie jak Ty, specjaliści  zajmujący się medycznym marketingiem, rozwijają swoją wiedzę i wdrażają najbardziej skuteczne rozwiązania.

Oczywiście można poszukać agencji która jest wielodyscyplinarna, jakkolwiek tutaj specjalizacja nie jest bez znaczenia. Ukierunkowanie na konkretną branżę pozwala zaproponować sprawdzone i efektywne działania, które pomagają osiągnąć określony cel biznesowy.

Czym się różnicie od innych agencji marketingowych?

Zadaj to pytanie. Jest bardzo słuszne. Promocją Twojej praktyki teoretycznie może się zająć dowolna agencja marketingowa i nie musi w nazwie zawierać medycyny… Niekoniecznie.

Agencje marketingu medycznego są wyspecjalizowane w działaniach skupionych na docieraniu do potencjalnych pacjentów w oparcie o najnowsze, światowe trendy.

Wybierając specjalistów zajmujących się promocją usług medycznych, możesz oczekiwać, że będą w stanie zaproponować najbardziej sprawdzone opcje dla Twojej praktyki. Pytania do agencji marketingowej powinny obejmować także tą sferę

Dlaczego mam powierzyć Wam promocję, w końcu ja najlepiej znam swoją branżę i pacjentów?

To pytanie nie koniecznie trafia w sedno, choć czasem się pojawia. Nikt nie zaprzeczy, że posiadasz ogromną wiedzę medyczną i doskonale znasz potrzeby i oczekiwania pacjentów. Podobnie jak rodzice, którzy najlepiej znają własne dziecko, a jednak w niektórych przypadkach muszą skorzystać z pomocy pedagoga czy psychologa dziecięcego.

Agencja marketingu medycznego spojrzy na Twoją praktykę, jak psycholog dziecięcy na dziecko: z innej perspektywy i bez ładunku emocjonalnego. Szanująca się agencja nie podważa Twoich umiejętności, wiedzy czy podejścia do pacjentów, ale może zauważyć co można zmienić lub udoskonalić na stronie internetowej, portalach społecznościowych czy w działaniach SEO.

Jakie rozwiązania możecie zaproponować?

Było już o tym trochę na blogu, ale przypomnę – każdy sukces poprzedza dobry plan. Agencja marketingu medycznego, z którą warto współpracować rozpocznie swoje działania od przedstawienia strategii marketingowej, w oparciu o audyt Twojej strony internetowej, profili w mediach społecznościowych oraz analizy konkurencji. Doświadczeni specjaliści marketingu medycznego powinni Ci zaoferować :

  • audyt SEO czyli sprawdzenie Twojej strony pod kątem optymalizacji w wyszukiwarkach,
  • podejście strategiczne oparte na prawdziwych danych, a nie frazesach wyczytanych w internecie
  • content marketing – czyli sposób na dostarczenie atrakcyjnych dla pacjentów treści
  • kampanie SEO – nowoczesne podejście do pozycjonowania Twojej strony WWW to podstawa dobrej jakości ruchu jaki powinien na nią trafić
  • tworzenie stron internetowych – często nawet relatywnie świeża strona nie do końca spełnia swoje zadania jako narzędzie marketingowe. Dobra agencja zaproponuje zmiany lub wykona nowy projekt.
  • copywriting czyli tworzenie wysokiej jakości treści dostosowanych do potrzeb Twoich potencjalnych pacjentów,
  • tworzenie nowoczesnych infografik,
  • założenie profilów w mediach społecznościowych i stała opieka nad nimi,
  • szkolenia i doradztwo marketingowe w miarę potrzeb. Niekiedy większe centra medyczne mają swoich pracowników którzy mogą choćby częściowo uczestniczyć w procesie promowania placówki. Zapytaj agencję, czy ma doświadczenia w prowadzeniu takich szkoleń.

Po przedstawieniu bogatej oferty prawdopodobnie nasunie Ci się kolejne pytanie:

Czy zatrudniacie specjalistów od poszczególnych działań?

Zasada, że jeśli coś jest do wszystkiego jest do niczego, sprawdza się również w działaniach marketingowych, dlatego trudno oczekiwać, że jedna osoba zajmie się tworzeniem treści na bloga, prowadzenie Twojego profilu w social mediach, optymalizacją strony i pozycjonowaniem Twojej witryny.

Zanim podejmiesz decyzję o współpracy dowiedz się, czy w wybranej agencji marketingu medycznego pracują doświadczeni copywriterzy, specjaliści SEO, growthackerzy. Jak ważne są treści w działaniach marketingowych pisałem już wcześniej. Warto mieć pewność, że tekstami na Twoją stronę internetową czy bloga zajmie się osoba o dużym doświadczeniu w tworzeniu treści medycznych.

Skąd mam wiedzieć, że to co robicie jest skuteczne?

To jedno z najważniejszych pytań weryfikujących poziom umiejętności agencji marketingu medycznego. Doświadczeni specjaliści zaproponują comiesięczne raportowanie przeprowadzonych działań, a także ich skuteczność. Pokażą case study klientów którzy dzięki nim osiągają swoje cele biznesowe.

Jako klient masz prawo oczekiwać przedstawienia konkretnych wyników: optymalizacji strony, zwiększenia konwersji. Co więcej współpracując z agencją masz prawo wglądu np. do swoich statystyk, analityk, danych z przebiegu kampanii Google Ads, czy Facebook Ads. Jako doświadczony marketer, zdradzę Ci ważną tajemnicę: nie wszystkie działania marketingowe będą skuteczne dla Twojej praktyki.

Profesjonalny zespół specjalistów marketingu medycznego zaproponuje rozwiązania, które przynoszą zamierzony efekt, a w trakcie działań wskaże także takie, z których warto zrezygnować.

Prawdopodobnie Ty również w swojej praktyce spotykasz się z pacjentami, u których standardowe metody nie przynoszą oczekiwanych rezultatów i poszukujesz alternatywnych możliwości.

Czasami w trakcie leczenia także zmieniasz antybiotyk, lub proponujesz alternatywne procedury lub zabiegi, jeśli te najbardziej powszechne nie zadziałają poprawnie. Analogicznie działa doświadczona agencja marketingu medycznego.

Jakimi sukcesami możecie się pochwalić?

Oczywiście, że doświadczona agencja ma na swoim koncie liczne sukcesy w tworzeniu i prowadzeniu marki medycznej, budowania wizerunku, zwiększenia liczby pacjentów.

Tutaj do głosu dochodzi także tajemnica zawodowa. Oczywiście nikt rozsądny nie opowie Ci o szczegółach działań dla swoich klientów.

Możesz za to uzyskać informację o wdrożeniu efektywnych rozwiązań poznać rząd wielkości ruchu czy sprzedaży.

Dobra agencja marketingowa dostarczy rekomendacje os swoich klientów, wskaże także sposoby abyś mógł je potwierdzić bezpośrednio z obecnymi ich klientami.

Jakie umowy zawieracie?

OK. Przyjmijmy, że już prawie wybrałeś kontrahenta do współpracy. Dowiedziałeś się już w jaki sposób działa agencja marketingu medycznego i jesteś zdecydowanie podjąć współpracę.

Zanim jednak to zrobisz dowiedz się, jak skonstruowana jest umowa na prowadzenie działań marketingowych.

Czego nie powinna zawierać?


Brak możliwości wypowiedzenia umowy
przez określony – zwłaszcza długi czas.

Zdarzają się niestety firmy, które wstawiają taki zapis w umowach z klientami. Są one niezgodne z prawem i mogą uniemożliwić Ci zmianę agencji przez dłuższy czas np. 2-ch czy 3-ch lat. Profesjonalni specjaliści marketingu medycznego doskonale wiedzą jak korzystna będzie dla Ciebie współpraca, dlatego nie będą Cię zmuszać do korzystania z ich usług niekorzystnymi zapisami w umowie. Zdecydowanie umowy na długi czas określony są podejrzane – Ci którzy Ci je podsuwają – także.

Brak możliwości sprawdzenia skuteczności prowadzonych działań.

Agencja marketingu medycznego powinna w umowie zawrzeć zobowiązanie o dostarczaniu regularnych (np. comiesięcznych) raportów o prowadzonych czynnościach i efektach wdrażanych rozwiązań.

Co na pewno powinna zawierać?

Opis prowadzonych czynności, lub procesu według którego czynności te mogą ulegać zmianie w trakcie trwania umowy. Agencja marketingowa raczej nie gwarantuje poziomu sprzedaży, ponieważ jako placówka medyczna w dużej mierze sam za nią odpowiadasz. Jednocześnie związując się zwykle na dłużej) z jakąś firmą oczekuj możliwie najwięcej konkretów.

To mniej więcej najważniejsze elementy, jakie powinna zawierać lista pytań do agencji marketingowej.

Na zakończenie tego tekstu jeszcze bonus ode mnie:

Pamiętaj – profesjonalna agencja marketingu medycznego sama wychodzi z inicjatywą, proponując najciekawsze działania w oparciu o najnowsze światowe trendy. Nie czeka na pomysły klienta, tylko raczej dzwoni, pisze maile lub w inny sposób kontaktuje się z Tobą i proponuje, co można poprawić, udoskonalić aby Twój biznes osiągnął jeszcze więcej z jej pomocą.

Jeśli spotykasz się z takimi działaniami, możesz mieć pewność, że trafiłeś na prawdziwych pasjonatów marketingu medycznego. Moja rada:
Jeżeli już z kimś rozmawiasz lub jesteś na etapie decyzji z kim się związać, zabierz tę listę pytań na spotkanie z agencją, gwarantuję, że okaże się przydatna.

Scroll to top