Wróć do BLOGA

Obecność w social mediach – jakie profile warto mieć w branży medycznej?

W dzisiejszym cyfrowym świecie, obecność w mediach społecznościowych stała się nieodłącznym elementem budowania reputacji zawodowej. Branża medyczna, choć tradycyjnie skupiona na relacjach pacjent-lekarz, również dostrzega korzyści płynące z aktywności online. Wartościowe treści, edukacja pacjentów, a także budowanie społeczności online to tylko niektóre z aspektów, które można osiągnąć poprzez strategiczną obecność w social mediach. Media społecznościowe dla medycyny to obowiązek. Pytanie brzmi: na których z nich warto się skupić?

Media społecznościowe dla medycyny

Obecność w mediach społecznościowych dla medycyny nie tylko zwiększa widoczność, ale również umożliwia budowanie relacji z pacjentami. Możesz również edukować lokalną społeczność oraz śledzić najnowsze trendy ze swojej dziedziny. Wybór odpowiednich platform zależy od celów zawodowych i strategii marketingowej. Strategiczne korzystanie z mediów społecznościowych dla medycyny może znacząco wzmocnić pozycję specjalisty w branży medycznej.

Najpopularniejsze media społecznościowe w medycynie

Media społecznościowe dla medycyny

Profil na Facebooku dla placówki medycznej

Facebook jest nadal jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych dla medycyny, a strona na Facebooku może być świetnym narzędziem do komunikacji z pacjentami. W Polsce Facebook w lutym 2023 roku przekroczył 23 miliony użytkowników co stanowi 70% internautów w naszym kraju! Media społecznościowe dla medycyny nie spełniają tej samej funkcji co w innych branżach. Wybierając miejsce, w którym chcemy się udzielać musimy odpowiedzieć sobie na jedno ważne pytanie:

Czy są tam moi potencjalni pacjenci?

W przypadku Facebooka – niezależnie jaką specjalizacją się parasz – odpowiedź najprawdopodobniej będzie brzmiała TAK! Najpopularniejsze media społecznościowe w medycynie to takie, które pozwalają na dotarcie do nowych potencjalnych pacjentów. Facebook to aplikacja, która gromadzi zarówno starszych użytkowników (którzy jeszcze używają go do np. komunikacji ze znajomymi) oraz młode osoby, które śledzą tam swoich idoli lub udzielają się na grupach tematycznych.

Media społecznościowe dla medycyny – Facebook

Na potrzeby tego wpisu przejrzeliśmy wiele fanpage na Facebooku placówek medycznych. Skupimy się wyłącznie na tych, które przedstawiają się jako „poradnie”. Zdecydowanie większość z nich, która posiada dużą ilość fanów i większą aktywność dotyczy zdrowia psychicznego. Aktualnie ruch ten jest bardzo popularny, więc wcale nie dziwi nas, że użytkownicy chętniej „lubią” takie treści.

Profile takie jak Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gliwicach czy Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5 publikują bardzo regularnie. Informują swoich obserwatorów o tym co dzieje się w ich placówce i publikują treści edukacyjne. Z kolei np. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tychach organizuje wiele wydarzeń, w których zachęca do dyskusji – nie tylko w formie online. Aktywne działania w mediach społecznościowych nie tylko edukują, ale pomagają zbudować lojalność pacjentów. Ważne, aby prowadzić je w zgodzie ze sobą i ideą, którą kieruje się Twoja firma.

Medyczny profil na Instagramie

Instagram to platforma oparta na obrazach, co czyni ją doskonałym narzędziem do wizualnej edukacji. Nie ciężko się domyślić, że będzie to idealne miejsce dla tych placówek medycznych, które mogą pochwalić się efektami swoich zabiegów np. usuwaniem blizn czy wybielaniem zębów.

W październiku 2022 roku Instagram w Polsce to głównie kobiety w wieku od 18 do 44 lat. Najpopularniejszą grupą są jednak osoby od 18 do 24 roku życia (niezależnie od płci). Jeśli zatem chcesz rozwijać media społecznościowe w medycynie i wybierasz Instagram – upewnij się, że Twoje usługi dotyczą właśnie tej grupy wiekowej.

To tam dotrzesz do świeżo upieczonych mam z ofertą np. fizjoterapii czy do panien młodych, które przygotowują się do swojego wesela. Pamiętaj, że komunikacja na Instagramie opiera się o ładne zdjęcia. Musisz dopasować się do tej konwencji i przygotować spójną, ładną komunikację.

Oprócz tego lekarze mogą korzystać z Instagrama, aby udostępniać infografiki, zdjęcia z gabinetu medycznego, czy krótkie filmiki edukacyjne. Świetnie sprawdza się to w przypadku medycznych influencerów, o których pisaliśmy w innym artykule.  To również świetne miejsce do pokazywania “ludzkiej strony” profesjonalisty medycznego, co może budować zaufanie pacjentów.

Edukacyjne konto na YouTube

Kolejnym niezwykle popularnym miejscem w sieci gdzie spotkamy wiele placówek medycznych jest YouTube. To platforma, która pozwala na udostępnianie długich i krótkich filmików. Polski użytkownik spędza średnio na YT ponad 19 godzin miesięcznie. Platforma ta zatem na ogromne predyspozycje, aby edukować potencjalnych pacjentów!

Niestety większość medycznych profili na YouTube to kanały, które powstały 4-7 lat temu i aktualnie już nie publikują. Wniosek jest zatem prosty – użytkownicy poszukują na YT innej wiedzy, niż medycznej. Świetnym przykładem jest np. profil Poradnia Hepatolodzy, która aktualnie ma 2,59 tys subskrybentów, a filmy mają nawet ponad 150tys wyświetleń! Mimo to kanał nie publikuje już od ponad 7 lat. Podobnie jest w przypadku innych mediów społecznościowych placówek medycznych, które możemy tam wyszukać.

Najpopularniejsze media społecznościowe w medycynie

Jakie social media warto mieć prowadząc placówkę medyczną?

Według naszych doświadczeń, śmiało możemy powiedzieć, że najważniejszy w tej chwili jest Facebook, a następnie Instagram. To platformy, które pozwalają na bieżący kontrakt z pacjentami. Jednocześnie prowadząc takie media społecznościowe dla medycyny nadal prezentujemy się jako profesjonalna firma.

Nie ulega jednak wątpliwości,  ze social media rządzą się swoimi prawami i to głównie POMYSŁ dzieli nas od sukcesu. Jest wiele miejsc, w których nadal można znaleźć swoją niszę i ją wypełnić. Ostateczny sukces zależy tylko od pomysłu i jego realizacji. Jeśli masz pomysł na ciekawe zagospodarowanie miejsca w social mediach, ale nie wiesz jak zacząć – skontaktuj się z nami! Jesteśmy agencją marketingową, która od lat specjalizuje się w marketingu dla medycyny. Znamy branżę i wiemy jakich zasad trzeba przestrzegać, aby osiągnąć sukces!

Inne media społecznościowe dla medycyny

  • TikTok – szerzej o medycynie na TikToku pisaliśmy w naszym artykule Czy placówka medyczna na TikToku to dobra reklama. Platforma ta skupia się na przekazywaniu wiedzy w formie szybkich i krótkich filmików. Dodatkowo trzeba być na bieżąco z trendami oraz muzyką. Aplikacja TikTok pozwala bezpłatnie zdobyć wiele wyświetleń, jednocześnie jednak nie promuje profilu lokalnie.
  • Twitter / X – to platforma idealna do szybkiego dzielenia się informacjami i uczestnictwa w bieżących dyskusjach. Profil medyczny na Twitterze może obejmować tweetowanie o nowych badaniach, aktualnościach medycznych oraz odpowiadaniu na pytania pacjentów. Ogromną zaletą posiadania medycznego profilu na Twitterze jest fakt, że nie zabiera Ci on dużo czasu. Wystarczy, że raz dziennie wrzucisz tam dosłownie jedno zdanie. Może to być aktualność z życia placówki, przesłanie jakiegoś badania medycznego lub życzenie pacjentom dużo zdrowia w mroźny dzień!
  • LinkedIn – to miejsce gdzie profesjonaliści z różnych branż mogą dzielić się swoim doświadczeniem. Użytkownicy publikują tam artykuły branżowe i nawiązują kontakty biznesowe.  Lekarze, pielęgniarki i inni specjaliści medyczni mogą wykorzystać LinkedIn do budowania swojego profesjonalnego portfolio. Warto jednak pamiętać, że najlepszym sposobem na zaistnienie na LinkedIn jest aktywne prowadzenie prywatnego konta. Z doświadczenia wiemy, że konta firmowe na tej platformie cieszą się małą lub średnią popularnością. Jeśli Twój budżet nie pozwala na zatrudnienie specjalisty, który będzie znał to środowisko – lepiej zainwestować w inny kanał promocji swojej placówki medycznej.

Bądź na bieżąco i inwestuj w media społecznościowe dla medycyny!

Musisz pamiętać, że jakąkolwiek decyzję podejmiesz – najgorzej jest zostawić utworzony profil w social mediach bez opieki i aktualizacji. Takie „martwe” konto może skutecznie odstraszyć potencjalnych pacjentów, którzy akurat na nie trafią. Brak aktualnych informacji krzyczy wręcz, że placówka medyczna może już nie istnieć lub z jakiegoś powodu cierpi na różne problemy np. finansowe. Przez co nie stać jej na profesjonalny marketing.

Media społecznościowe dla medycyny są niezwykle ważne. To bezpośrednie połączenie Ciebie jako specjalisty i Twojego pacjenta. Pozwalają Ci na humanizację i dotarcie do nowych osób. Mogą również skutecznie zniszczyć Twój wizerunek w Sieci. Dlatego dokładnie przemyśl założenie profilu i przygotuj strategię na jego rozwój.

Scroll to top