Marketing usług medycznych znacząco różni się od tego stosowanego w przypadku innych branż. Wynika to z zapisów prawnych, ale także etyki lekarskiej, która obowiązuje osoby świadczące usługi medyczne. Według zapisów prawnych i tych znajdujących się w Kodeksie Etyki Lekarskiej  zabrania się osobom pracującym w sektorze opieki zdrowotnej reklamowania usług medycznych.

SEO strony medycznej - kilka faktów o jakich możesz nie wiedzieć

Trudno jednak jest określić, na czym miałoby polegać reklamowanie usług w sieci, gdyż sama definicja reklamy nie jest ściśle opracowana. Przyjmuje się więc, że materiały udostępniane w sieci nie powinny m. in. nakłaniać pacjentów do korzystania z danych usług.

Działania marketingowe w zakresie usług medycznych powinny być odpowiednio wyważone. Aby nie tylko nie złamać prawa, ale także nie działać na niekorzyść pacjentów.

W zapisach prawnych nie ma jednak wzmianki na temat pozycjonowania. Jest ono bardzo ważnym elementem działań marketingowych, a jednocześnie nie łamie prawa. Poprzez zdrowe współzawodnictwo pozwala zaprezentować ofertę, nie skłaniając nachalnie pacjentów do skorzystania z tych usług. Samo w sobie nie zapewnia o świetnych wynikach terapii ani nie informuje głównie o zniżkach, promocjach, specjalnych okazjach.

Pozycjonowanie z prawnego punktu widzenia jest więc jak najbardziej dozwolone. Opiera się na zamieszczaniu rzetelnych informacji i pozyskiwaniu wartościowych linków zwrotnych np. z renomowanych portali medycznych. Dowiedz się jakie działania warto więc podjąć, aby dobrze pozycjonować stronę o tematyce medycznej?

Jakie elementy pomogą w pozycjonowaniu strony medycznej?

Pozycjonowanie strony medycznej nie jest rzeczą prostą. Jest jednak kilka taktyk, które mogą ułatwić ten proces.

#1 SEO strony medycznej. Poprawne przygotowanie strony

SEO strony medycznej - dobra strona WWW

Jednym z bardzo ważnych elementów jest poprawne przygotowanie strony prezentującej usługi medyczne. Nawet nowa, niedawno stworzona strona, może nie spełniać wymogów wyszukiwarki Google i użytkowników. W celu sprawdzenia poprawności strony pod kątem pozycjonowania wykonuje się kompleksowy audyt, który wskaże jej braki i mocne strony. Audyt wskazuje na elementy takie jak waga strony, szybkość ładowania, responsywność, stosunek ilości treści do kodu strony, poprawność nagłówków, zgodność z W3C, ilość przekierowań itp. Kompleksowy audyt to dobry wstęp do SEO (Search Engine Optimization) i pozycjonowania.

Im obszerniejszy audyt, tym dokładniej poznasz wszystkie wady i zalety swojej strony. Podobnie warto wykonać analizę UX i UI, które zbadają wrażenia użytkownika podczas korzystania ze strony i wygodę oraz użyteczność serwisu. Po audycie należy wprowadzić w życie wszystkie zasugerowane według niego zmiany. Po tym procesie można zająć się pozycjonowaniem. Dobrze przygotowana strona powinna:

  • szybko się ładować,
  • być responsywna – przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych,
  • posiadać niewielką wagę,
  • odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, rzetelne i sprawdzone informacje, pisane przez fachowców,
  • mocne linki zewnętrzne i wewnętrzne,
  • zlokalizowanie na stabilnym i bezpiecznym serwerze i wiele innych cech, dzięki którym będzie przyjazna dla wyszukiwarki i użytkowników.

#2 Spójność informacji

SEO strony medycznej - spójne informacje

Mogłoby się wydawać, że zachowanie spójności dotyczy przede wszystkim kanałów, na których będziesz prowadził działania dotyczące placówki medycznej. Oczywiście tam też jest wskazane prowadzenie jednolitych działań jednak nie tylko.

Szczególnie warto zadbać o poprawność danych w przypadku prowadzenia kilku placówek i oddzielnych dla nich witryn czy wizytówek Google. Każda z nich powinna zawierać poprawne informacje dotyczące np. lokalizacji czy godzin otwarcia. Spójność dotyczy także wszystkich treści i materiałów emitowanych na stronie.

Nie możesz sobie pozwolić na nieścisłości dotyczące poszczególnych zabiegów czy cennika. Spójność pozwala na lepsze zapamiętanie Twojej marki. Pracuje na Twoją wiarygodność i zaufanie pacjentów, warto więc zawsze o niej pamiętać.

#3 SEO strony medycznej – Pozycjonowanie lokalne

SEO strony medycznej - pozycjonowanie lokalne

Szczególnie w awaryjnych przypadkach pacjenci szukają kontaktu z najbliższą placówką medyczną. Ból zęba czy gorączka u dziecka sprawia, że potencjalni klienci wyszukują najbliższe placówki, które są w stanie im pomóc, ale nie tylko.

Rodziny wyszukują domy seniora jak najbliżej miejsca zamieszkania, aby móc odwiedzać bliskich , a kobiety w ciąży ginekologa w pobliżu, aby mógł poprowadzić ich ciążę.

Oczywiście ważne są jeszcze kwestie takie jak oceny czy rekomendacje dla konkretnych placówek medycznych, ale bliskie położenie jest zwykle również ważnym czynnikiem.

Wyszukiwarka Google po wpisaniu frazy najczęściej sama podpowiada wyniki, które znajdują się jak najbliżej użytkownika. Warto wziąć pod uwagę te fakty podczas pozycjonowania strony.

Dobrze jest dołączać w tekstach lokalizację do słowa kluczowego np. „Gabinet dentystyczny Your Smile w Warszawie oferuje…” itp. Pozycjonowanie lokalne polega także na zamieszczaniu swoich treści na lokalnych portalach internetowych. Pomaga mu stworzenie lokalnej wizytówki Google. Warto wyraźnie opisać lokalizację na stronie dołożyć mapę Google lub Bing jako aktywną aplikację ułatwiającą pacjentom dojazd

#4 Dobrze opisz swoją kadrę

SEO strony medycznej - opisz kadrę

Kolejnym istotnym elementem jest opisanie całej kadry działającej w placówce. Pozwoli to nie tylko na wykorzystanie kolejnych słów kluczowych, ale także przybliżenie pacjentowi osób, z którymi może mieć kontakt w danej placówce.

Zdjęcia osób, ich opisy, z których można dowiedzieć się o specjalizacjach, wymienione schorzenia, które leczą, ale także zainteresowania pozwalają na skrócenie dystansu i mogą zbudować już na starcie większe zaufanie pacjenta.

To dobry sposób na stworzenia dodatkowego miejsca dla treści, ale także oswojenie pacjenta z placówką medyczną czy gabinetem do którego planuje się udać.

#5 Mocne linki do strony WWW

SEO strony medycznej - zadbaj o linki

Podczas procesu pozycjonowania warto pozyskiwać linki z portali medycznych i innych renomowanych miejsc, takich jak ośrodki akademickie, kliniki i inne instytucje publiczne, które dają największą moc stronie. Równie ważne są linki z katalogów lokalnych stron. Warto pozyskiwać linki również z miejsc, w których marka została wspominana.

Na tym etapie przyda się narzędzie do monitorowania mediów, które pozwoli na śledzenie wszelkich wzmianek znajdujących się w sieci na temat marki i poszczególnych lekarzy.

W przypadku cytowania wypowiedzi czy materiałów opublikowanych na stronie można szybko wykryć takie działanie i zgłosić je jako bezprawne lub poprosić o wstawienie linku do źródła, czyli Twojej witryny. W procesie budowania SEO strony medycznej kreowanie linków zajmuje drugie miejsce po mocnych treściach.

#6 Dobre opinie w serwisach opiniotwórczych

Równie ważnym elementem jest pozyskanie dobrych opinii na serwisach z możliwością oceny takich jak: Google wizytówki, Znanylekarz.pl, Opinie24.pl, GoWork, Opineo itp.

Pozytywne opinie działają dobrze nie tylko pod kątem wizerunkowym, ale także wpływają na pozycjonowanie. Takie opinie należy śledzić i każdorazowo dziękować za te pozytywne i wykazać się empatią w przypadku negatywnych.

Samo się nie zrobi

Na większość z tutaj opisanych elementów masz bezpośredni wpływ jako lekarz lub szef centrum medycznego. To Ty dbasz o swój wizerunek i jesteś władny przeszkolić personel w kwestii rozmawiania z pacjentami lub reagowania na określone opinie które pojawiają się w sieci.

Część z tych działań (np. zdobywanie mocnych linków, spójne teksty) możesz zlecić wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Skontaktuj się z nami – przygotujemy dla Ciebie strategię oraz zaproponujemy właściwy media plan który poprawi Twoje elementy SEO strony medycznej.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)