Lekarz nie może być bezpośrednim sprzedawcą swoich usług. Nie pozwala na to prawo polskie ani etyka. Jako marketer nie bardzo rozumiem powody, dla których tak jest, ale podobno z prawem , podobnie jak z wyrokiem sądu, się nie dyskutuje. Więc pozostawiam to bez komentarza. Prowadząc prywatną praktykę lekarską, powinieneś jednak myśleć biznesowo i starać się dotrzeć do dużej ilości osób i przekonać ich, aby zechcieli się leczyć właśnie w Twoim gabinecie. Jak dotrzeć do pacjentów prowadząc działania w internecie?
Strona internetowa
Profesjonalna witryna internetowa to „baza” Twoich działań. Strona powinna zawierać najważniejsze informacje dotyczące działania gabinetu oraz być miejscem, w którym będziesz miał możliwość pokazać się jako ekspert. Wszystkie pozostałe działania powinny prowadzić do Twojej witryny, bo to właśnie z niej Twoi przyszli pacjenci będą czerpali informacje o Twojej działalności lekarskiej.
Aktywne media społecznościowe
Żyjemy w takich czasach, że biznesowe „być albo nie być” w dużym stopniu także opiera się na umiejętnie prowadzonej kampanii w mediach społecznościowych. Jest to dobra wiadomość, bo Facebook lub Twitter daje realną szansę na pokazanie Ciebie jako specjalisty. Co dzień czytają go w Polsce tysiące ludzi. Są to także miejsca, gdzie możesz otrzymać informację zwrotną od swoich pacjentów. Zadbaj o to, aby Cię dobrze oceniali i staraj się wchodzić z nimi w pozytywną relację. Pytając jak dotrzeć do pacjentów, odpowiedz sobie także na pytanie jak ułatwić im dotarcie do Ciebie.
Daj poznać się jako specjalista
Publikuj raporty i statystyki dotyczące Twojej specjalizacji, branży medycznej lub stanu zdrowia społeczeństwa. Bierz udział w seminariach, organizuj je i informuj o tym swoich czytelników oraz osoby odwiedzające stronę internetową. Dzięki temu pokażesz, że szeroko angażujesz się w swoją pracę, wciąż się uczysz oraz doskonalisz swoje umiejętności.
Zainwestuj w SEO
Zdajemy sobie sprawę, że jako lekarz czynnie wykonujący swój zawód, możesz nie mieć czasu na to, aby podjąć działania, które skutecznie pomogą Ci podnieść pozycję w wyszukiwarce. Możesz to zrobić samodzielnie dbając o to, aby strona miała wartościową treść i zdobywała wartościowe linki. SEO dla strony medycznej faktycznie nie jest proste. Jeśli faktycznie nie masz czasu – zleć sprawę profesjonalnej agencji. Ważne aby w zapytaniach o najważniejsze słowa kluczowe pojawiać się wysoko. Pacjenci najczęściej otwierają około 5 pierwszych stron na liście organicznych wyników wyszukiwania.
Zadbaj o samopoczucie pacjenta w gabinecie
Pacjent, który zdecydował się przyjść do Twojego gabinetu, powinien czuć się w nim dobrze. Wygląd i atmosfera miejsca, w którym pracujesz powinna współgrać z tym, w jaki sposób prowadzisz działania w internecie. To niezwykle ważne, ponieważ zła lub nieprofesjonalna obsługa w gabinecie kosztuje utratę pacjenta. Zadbaj o miłą atmosferę, poczucie bezpieczeństwa i nie pozwól o sobie zapomnieć, dbając o dalszy los pacjenta. Możesz to zrobić np. wysyłając maila z podziękowaniem za wizytę.
Zachęcaj do zapisywania się do newslettera
Mailing to doskonały sposób na budowanie relacji z pacjentami. Jako lekarz możesz wykorzystać newslettera, aby dać poczucie pacjentom, że jesteś z nimi i dbasz o nich. Dzięki newsletterowi możesz przypominać o badaniach, wysyłać życzenia urodzinowe, przypominać o kontrolnych wizytach lub udostępniać nowości dotyczące Twojej działalności lekarskiej.
Angażuj się w działalność społeczną
Oczywiście, na tyle na ile pozwala Ci czas i możliwości. Wszelkie działania, które robisz dla ludzi spotykają się z bardzo dobrym odbiorem w mediach społecznościowych. Jeśli nie możesz zaangażować się „na zewnątrz”- zrób to u siebie w gabinecie. Mogą to być bezpłatne konsultacje od czasu do czasu, o których poinformujesz pacjentów przez kanały w internecie. Może to także być wykonanie zabiegu dla osoby, która tego bardzo potrzebuje, a z wielu przyczyn nie stać jej na to. Jak dotrzeć do pacjentów lepiej niż pro publico bono?
Nie bój się współpracy w internecie
Nie odmawiaj współpracy gabinetom o podobnych specjalizacjach i nie unikaj wypowiedzi w sieci. Obecnie internet to jedno, ogromne medium, które ma realną siłę. Wzajemne wspieranie się i polecanie, może przynieść dokładnie takie same korzyści jak podobne działania prowadzone na co dzień w realnym świecie. A może samodzielnie poszukasz gabinetów oraz witryn z którymi chcesz współpracować?
Sprawne działania w sieci mogą rzeczywiście „przyprowadzić” pacjentów do Twojego gabinetu. Prowadzenie czynnej praktyki lekarskiej i prowadzenie regularnych działań online, może być trudne do zrealizowania. Niezależnie czy zrobisz to samodzielnie czy też część działań będziesz outource’ować, jedno jest pewne: warto to robić.