Promowanie usług w Internecie jest zróżnicowane w zależności od wielu składowych – branży, grupy docelowej, rozwiązywanego problemu. Dlatego wdrażając marketing medyczny dla szpitala nie powinieneś skupiać się wyłącznie na podręcznikowej wiedzy marketingowej. Warto zacząć od analizy SWOT pod kątem celów jakie chcesz osiągnąć, a następnie przygotować spójną strategię, która pozwoli dotrzeć do miejsca, jakie chcesz osiągnąć.

Marketing medyczny dla szpitala
Marketing medyczny dla szpitala – jak to się robi?

Dlaczego marketing medyczny jest szczególny?

Marketing medyczny jest specyficzny sam w sobie i potwierdza to chociażby Ustawa o działalności leczniczej, nakazująca brak cech reklamy w informacji o świadczonych usługach.

Marketing medyczny zgodny z prawem musi uwzględniać te zastrzeżenia.

Nie jest to jednak jedyny podział – inaczej będziemy promować klinikę niż szpital, ze względu na specyfikę świadczonych usług i długość pobytu.

Dowiedz się, jak prawidłowo zaplanować marketing medyczny dla szpitala.

Dbaj o reputację online

84% pacjentów używa zarówno narzędzi online jak i offline, aby dowiedzieć się więcej o danej praktyce lekarskiej,  a dla 90% potencjalnych pacjentów twoja reputacja online znaczy więcej niż np. polecenie innego lekarza. Negatywna opinia w Google może Cię kosztować nawet 22% straty realnych dochodów.  

Jeszcze do niedawna inne polecenia i recenzje w sieci nie wzbudzały tak wielkiego zaufania za sprawą marketingu szeptanego – sytuacja dziś się nieco zmieniła.

84% ludzi ufa opiniom w sieci tak samo mocno, jak klasycznej poczcie pantoflowej. Przejście obok tych danych bez reakcji jest klasycznym strzałem w stopę w świecie dzisiejszego marketingu.

Skoro czytasz dalej, pewnie chcesz się dowiedzieć, jakie działania możesz podjąć, aby zadbać o swój wizerunek w sieci.

Marketing medyczny dla szpitala – najważniejsze elementy

Ryba psuje się od głowy. Oznacza to, że, że wszystko zaczyna się od działań (lub ich braku) offline. Jeśli np. pielęgniarka będzie niemiła pacjenta, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ktoś nagrał całe wydarzenie i wrzucił do sieci. Niemożliwe?

Przykład z USA. Niespełna dwa lata temu ktoś uchwycił krzyczącego lekarza w Silicon Valley Hospital i informacja od razu obiegła cały świat. Lekarz w pracy jest osobą publiczną. Dbaj również o telefoniczną obsługę pacjentów. 65% ludzi ucięło jakiekolwiek rozmowy po nieprzyjemnym doświadczeniu z marką. 

Strona Internetowa dla szpitala

Zadbaj o porządną stronę internetową, z udogodnieniami dla seniorów, a także inne osoby z ograniczeniami komunikacyjnymi. Zwłaszcza osoby niedowidzące mogą potrzebować właściwej konstrukcji i prezentacji treści, aby dotrzeć do wszystkich informacji.

Uruchom bloga, gdzie będziesz poruszał zagadnienia bliskie Twojej grupie docelowej. Nie zapomnij również o stronie FAQ, gdzie odpowiesz na najczęściej zadawane pytania.

Odpowiadaj na wszystkie recenzje na Google, portalach medycznych, Facebooku – obojętnie czy będą dobre, czy złe. Staraj się przy tym zachować zimną krew i nie wdawaj się w niepotrzebne wojenki słowne z niezadowolonym pacjentem – to się nie opłaca.

Wyszukiwania głosowe i tzw. „zero-click search”

Niezwykle ważne dla Twojego szpitala mogą okazać się wyszukiwania w Google. Przykład:

Jest to świetny przykład jednego z wyszukiwań używanych najczęściej w formie głosowej. W wyniku takiego zapytania pojawia się lista placówek wraz ze stroną, godzinami otwarcia i opiniami. Dlatego ważne, abyś dbał o reputację online, o czym pisaliśmy w poprzednim punkcie i kilku wcześniejszych artykułach.

Skuteczną taktyką w tym przypadku będzie zapewnianie treści lokalnych na Twojej stronie internetowej, dzięki czemu możesz częściej pokazać się w wyszukiwaniach organicznych.

Zero Search Result / Zapytania które nie wymagają wejścia na stronę
Wbudowany kalkulator, Zero Search Results

Google jakiś czas temu uruchomił mechanizm zwany ZERO SEARCH RESULTS. Dzięki temu użytkownik uzyskuje szybka odpowiedź na zapytanie które wpisał w wyszukiwarce bez potrzeby wchodzenia na konkretny link. Algorytm pozwala uzyskiwać odpowiedzi na proste pytania gdzie Google samodzielnie zwraca wynik jak w powyższych przykładach.

Warto także prowadzić bloga, dodając użyteczne artykuły o treściach skupionych na definicjach badań, zabiegów lub rozwiązań w używanych procedurach medycznych. Dobre opisy zwiększają szanse na wyświetlanie w wynikach skrótu Twojego artykułu.

Przykład wyszukiwania treści medycznej. Wynik wyświetla fragment artykuły tematycznego

Możesz również zwiększyć swoje szanse i postarać się o publikacje na innych stronach, czy nawet zamieszczenie cytatów twoich specjalistów. Dzięki temu dotrzesz do większej liczby odbiorców.

Zmień myślenie za pomocą marketingu treści

Kto lubi szpitale? Na samą myśl niektórzy z nas dostają gęsiej skórki. Wizualizujemy sobie obskurne ściany, niesympatyczne pielęgniarki, ból i strach.

A może da się zmienić to podejście?

Jeśli chcesz promować swoje usługi medyczne warto pokazać, że nie taki diabeł straszny jak go malują.

I tu właśnie z pomocą przychodzi marketing treści.

W przypadku szpitala można postawić na zdjęcia i filmy. Pokaż swoją załogę, jak pracują lekarze. Opowiedz historie pacjentów lub po prostu zrób obchód po samym szpitalu.

Możesz postawić także na bardziej humorystyczne treści – nic lepiej nie rozładowuje napięcia niż śmiech. To marketing medyczny dla szpitala, o którym pisaliśmy już jakiś czas temu.

Lepiej, żeby filmy nie były również zbyt długie. 68 % ludzi stwierdza, że wolą oglądać krótkie filmiki od dłuższych, czy nawet zdjęć i infografik.

Warto przy tym wspomnieć, że posty w postaci filmów na Facebooku mogą osiągnąć nawet do prawie 135 % więcej zasięgu organicznego więcej niż zwykłe posty. 

Powiadamiaj o możliwości finansowania zabiegów

Nie jesteś w stanie informować na bieżąco i wszystkich pacjentów o cenach zabiegów w materiałach promocyjnych. Wyjątkiem jest Twoja strona internetowa i Owned Media. Ale możesz pokazać pacjentom różne możliwości finansowania.

Kiedy kliniki są finansowane z reguły prywatnie, jako szpital dajesz pacjentom większe możliwości, np. NFZ + ubezpieczenia + prywatne. Możesz także skorzystać z opcji finansowania ratalnego lub uruchomić samodzielnie  taką linię poza-bankowego kredytowania dla swoich pacjentów.

Warto więc o tym informować czytelników np. dzięki krótkim filmom, czy artykułom objaśniającym metody finansowania. Jak wiadomo, finanse potrafią być skomplikowane, więc postaraj się ukazać opcje w jak najbardziej przyjazny sposób np. za pomocą infografiki.

Landing page

W przypadku usług medycznych, czasem lepiej jest stworzyć dedykowaną i odrębną stronę, czyli landing page, która porusza jeden obszar np. pakietów badań, niż sprowadzać użytkowników na stronę główną.

Ten typ stron sprawdza się zwykle w dość prostych do wyjaśnienia procedur medycznych.

Pokaż najpierw coś, co szczerze zainteresuje potencjalnego pacjenta i daj odpowiedź na jego problemy, najlepiej dając mu opcję kontaktu. Kiedy będzie zainteresowany sam już wyszuka informacje o tobie w sieci. Pacjenci najpierw wyszukują swoich objawów i metod leczenia, a dopiero później zaczynają zbierać bardziej podstawowe informacje.

Artykuł na temat Landing Pages publikowaliśmy już na tym blogu.

Strategia marketingowa oparta o treści

Marketing medyczny dla szpitala to duże wyzwanie. Jedną z najlepiej działających strategii jest dostarczanie ciekawych i przydatnych treści. Pozwala osiągnąć najważniejsze cele:

  • Zmienić wizerunek szpitala i przedstawiać go jako wzorcową placówkę dobrze przygotowaną do swojej misji
  • Skupić uwagę potencjalnych pacjentów na najważniejszych zagadnieniach dotyczących procedur medycznych i promocji ofertowych

Jako wyspecjalizowana agencja marketingowa prowadzimy dla naszych klientów (centrów medycznych i szpitali) zintegrowane działania skupione na dostarczaniu treści odpowiedniej jakości.

Jeśli planujesz rozwój swojej placówki – skontaktuj się z nami. Stworzymy strategię oraz wdrożymy taktyki dotarcia do interesującej Cię grupy pacjentów.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)