Wróć do BLOGA

Skąd pacjentki mają wiedzieć, że jesteś dobrym ginekologiem?

elementy prowadzenia marketingu gabinetu ginekologicznego

Ginekologia to bardzo specyficzna dziedzina medycyny. Wymaga od lekarza nie tylko kompetencji i wiedzy, ale także wyjątkowego podejścia, kultury osobistej i utrzymania wręcz wzorowej relacji: lekarz-pacjentka.  Wieść o dobrym ginekologu – specjaliście najczęściej szybko się niesie. Dobra opinia to podstawa sukcesu gabinetu ginekologicznego.  Jednocześnie negatywne opinie mogą bardzo szybko pozbawić lekarza obecnych i potencjalnie przyszłych pacjentek.

Dlaczego ginekolog to lekarz wyjątkowy?

Specjalista przyjmujący wyłącznie pacjentki musi wykazać się dużą delikatnością i zrozumieniem. Już samo rutynowe badanie może być dla kobiety stresujące i niekomfortowe, dlatego lekarz powinien przede wszystkim zbudować zaufanie i zachować wysoki poziom taktu. Ginekolog zajmuje się także prowadzeniem ciąży. Dla każdej kobiety jest to sytuacja wyjątkowa, ponieważ musi ona myśleć wtedy nie tylko o swoim zdrowiu, ale także o zdrowiu dziecka, co najczęściej przysparza jej sporo stresu.

Oprócz oczywistych kompetencji, lekarz ginekolog powinien przede wszystkim posiadać wysokie umiejętności interpersonalne, w przeciwnym wypadku nie odniesie sukcesu na rynku prywatnych usług medycznych. Niektórzy lekarze posiadają taki dar wrodzony, po prostu kobiety im ufają. Swoje kompetencje miękkie można również nieco udoskonalić w ramach specjalnych szkoleń.

Jakkolwiek nawet najlepszy ginekolog potrzebuje skutecznego marketingu. W epoce przed-internetowej była to zwykle świetna renoma i poczta pantoflowa. Dzisiaj, przy całkiem sporej konkurencji renoma jest równie ważna, jednak do poczty pantoflowej warto użyć zupełnie współczesnych metod.

Podstawowe elementy prowadzenia marketingu gabinetu ginekologicznego

Trzy pierwsze elementy są podstawą skutecznych działań w sieci, ale także poza nią. Zostały zaznaczone, bo są bardzo ważne, jednak z pewnością wymagają rozwinięcia. Czwarty punkt – opinia, to nie tylko podstawa, ale też najważniejszy element decydujący u sukcesie gabinetu ginekologicznego.

1. Strona internetowa

To najważniejsze narzędzie komunikacji we współczesnym marketingu cyfrowym. Witryna internetowa jest przede wszystkim takim miejscem, o którego działaniu i zawartości to Ty decydujesz od początku do końca. To od Ciebie zależy, jak przedstawisz swój gabinet i swoje kompetencje na stronie. Jest czymś porównywalnym do wizytówki, ale dużo bardziej rozwiniętym. To na Twoją stronę powinny trafiać potencjalne pacjentki. Dobrze zbudowana i prowadzona strona WWW powinna być przydatna da pacjentów.

2. Media społecznościowe

Marketing  żadnej branży nie może dziś obyć się bez mediów społecznościowych. Facebook, Twitter, Google Plus czy Instagram to media w których nie tylko przedstawiasz siebie, ale masz także okazje do wymiany informacji z pacjentkami. Za pośrednictwem profili w social media możesz udostępniać pacjentkom wartościowe informacje, np. w jaki sposób mają dbać o zdrowie podczas ciąży, jak powinny prowadzić samobadanie piersi. Możesz także udzielać innych cennych porad lub umawiać się na terminy konsultacji.

3. Wsparcie dla lokalnej społeczności

Ginekolog może odegrać ogromną rolę w akcjach profilaktycznych i prozdrowotnych. Daj się poznać także z tej strony. Możesz wesprzeć istniejące organizacje, zrobić prelekcję w osiedlowym klubie lub zorganizować akcję dotycząca dowolnego tematu samodzielnie.

Opinia – siła dowodu społecznego

Wracamy do poczty pantoflowej. To dla specjalisty ginekologa chyba wciąż mocny element promocji. Opinia wśród pacjentów jest ważna dla każdej specjalizacji lekarskiej. Jednak w przypadku gabinetu ginekologicznego, ma ona podwójną siłę. Nie musimy przeprowadzać skomplikowanych analiz, aby wiedzieć dlaczego.

Kobieta usatysfakcjonowana z bycia pacjentką określonego ginekologa z pewnością wyśle do niego córkę i przekona koleżankę. Kobiety chętnie wymieniają się doświadczeniami między sobą i dobre opinie mają tu kluczowe znaczenie. Podobnie jest z negatywnymi opiniami. Zrażona niekompetencją, brakiem taktu czy niedostatecznym zaangażowaniem pacjentka nie tylko więcej nie odwiedzi Twojego gabinetu, ale też skutecznie przekaże negatywną opinię dalej.

Podobnie jest w Internecie. W sieci mogą pojawić się także negatywne opinie. Zdarzają się najlepszym lekarzom i o ile jest ich niewiele – tylko uwiarygadniają pozytywne opinie. Jeśli jednak widzisz, że w ostatnim czasie liczba negatywnych opinii znacznie wzrosła – przyjrzyj się komentarzom i potraktuj jako wskazówkę do zmian. Jeśli będziesz w stanie zidentyfikować osobę, która wystawiła negatywny komentarz (a najczęściej jest to możliwe), nie bój się wyjaśnić sprawy, a nawet przeprosić.

Popularny ginekolog, to wzięty ginekolog?

Jeśli opinia, to jeden z najważniejszych elementów marketingu gabinetu lekarskiego, to TAK – dobra reputacja przekłada się na ilość pacjentek, także tych nowych. Internauci bardzo często poszukują opinii w sieci. Pacjentka, której koleżanka poleciła konkretnego lekarza z pewnością sprawdzi dodatkowo opinie w sieci. Opinia to nie tylko marketing gabinietu ginekologicznego

Jako ginekolog kontrolujący swój wizerunek, powinieneś nie tylko reagować na negatywne komentarze i wyciągać z nich wnioski, ale także namawiać pacjentki do wystawiania takich opinii. Oprócz mediów społecznościowych, w polskim internecie, istnieją portale, które poświęcane są opiniom o lekarzach. Na które miejsca w sieci warto zwrócić szczególną uwagę ?

Facebook

Prowadzenie profilu na Facebooku to podstawa. Namawiaj pacjentki do polubienia profilu i poproś o wystawianie opinii Twojemu gabinetowi. Nawet jeśli opinia nie będzie w stu procentach najlepsza, masz  szansę na bezpośrednią reakcję, wyjaśnienie sytuacji lub ugaszenie tlącego się niezadowolenia zanim przerodzi się w pożar. Takie zachowanie zawsze budzi zaufanie i szacunek dla lekarza, bo wskazuje na to, że mamy do czynienia z człowiekiem z krwi i kości, który potrafi przyznać się do błędu, a przede wszystkim – zależy  mu na zadowoleniu pacjenta.

Google moja Firma

Nie lekceważ narzędzi Google’a. Choć wydaje się, że nie mają takiej siły rażenia jak inne portale społecznościowe,  pozwolą Ci być widocznym w wyszukiwarce przede wszystkim na poziomie lokalnym. Silna marka medyczna właśnie na rynku lokalnym ma największe znaczenie.

ZnanyLekarz

Trudno byłoby pominąć stronę, która ma taką pozycję i jest popularna wśród pacjentów. Marketing gabinetu ginekologicznego może również uwzględniać i ten kanał. Najpopularniejsi lekarze mają na tym portalu nawet kilkaset opinii, co wydaje się wynikiem imponującym. Co jest dość ważne: pacjent, który chce wystawić opinie lekarzowi na tym portalu, musi uzasadnić swoją ocenę: zarówno dobrą jak i złą. Czyli każdy pacjent powinien podać szczegóły wizyty i uzasadnić, dlaczego ocenia lekarza w tej lub w inny sposób. Wszystkie opinie są moderowane i nie dopuszcza się obrażania kogokolwiek. Lekarz ma możliwość odpowiedzi na negatywne komentarze, czyli ma możliwość wyjaśnienia sytuacji, przeproszenia lub przedstawienia swojego stanowiska. Twórcy portalu podkreślają, że zależy im na obiektywizmie i wartościowych opiniach dla internautów.

Podsumowanie

Opinia, także w internecie to podstawa sukcesu gabinetu ginekologicznego. Kontroluj swój wizerunek w sieci i nie dopuszczaj do sytuacji, w której opinie w sieci będą żyły własnym życiem. Zarządzanie opinią o swojej marce to dla gabinetu ginekologicznego kluczowa kwestia. Ma ono tym większe znaczenie im szerszy jest Twój zasięg. W zintegrowanym procesie zarządzania marką pomagają wyspecjalizowane agencje marketingowe takie jak nasza.

Scroll to top