Strona WWW to jedno z najważniejszych narzędzi w działaniach każdego współczesnego biznesu. Podobnie jest w branży medycznej. Spełnia na ogół kilka funkcji, przy czym funkcja informacyjna i marketingowa, są na ogół najważniejsze z nich. Jeśli posiadasz już ogólny pomysł lub choćby mglisty zarys strategii jak działać samodzielnie, zwykle samodzielnie dochodzisz do tego wniosku. Witryna internetowa to pierwszy krok przy zakładaniu każdego biznesu – także prywatnej praktyki lekarskiej.

Strona WWW lekarza – najważniejsze elementy

Jakie elementy powinna zawierać dobra strona WWW, aby spełniła funkcję marketingową i przez to, wpływała na zainteresowanie pacjentów?

Obecnie, niemal każdy szpital, centrum medyczne, klinika, apteka, gabinet lub inna placówka medyczna, posiada stronę internetową. Pacjenci przecież od dawna nie szukają kontaktu w gazetach czy książkach telefonicznych. Jeśli chcą się umówić, numer telefonu znajdują na stronie internetowej. Coraz częściej umawiają się za jej pośrednictwem. Konkurencja w prywatnej opiece zdrowotnej jest duża – z pewnością wkrótce będzie jeszcze większa.

Nie wystarczy udostępnić w sieci strony WWW i oczekiwać, że tak po prostu, kolejki pod gabinetem zaczną się ustawiać. Strona internetowa, aby skutecznie spełniała swoją funkcję marketingową, powinna cechować się kilkoma elementami o których najlepiej pomyśleć jeszcze na etapie projektu. Co to takiego?

Responsywność

Responsywne strony internetowe są obecnie normą, choć wciąż zdarza się jeszcze o tym aspekcie zapominać. Responsywność oznacza, że strona będzie dobrze wyświetlała się na każdym urządzeniu umożliwiającym przeglądanie internetu: laptopie, smartfonie oraz tablecie. Użytkownicy sieci bardzo często korzystają z urządzeń mobilnych. Jeśli Twoja witryna nie będzie wyświetlała się w czytelny i przejrzysty sposób – możesz stracić potencjalnych pacjentów. Nawet jeśli się wahasz i uważasz, że to niepotrzebne lub zbyt kosztowne – zapamiętaj także, że wyszukiwarka Google indeksuje witryny responsywne wyżej niż te tradycyjne. W połowie roku 2019 to aż 70% wejść na stronę dokonuje się z użyciem smartfona. Uwierz – naprawdę nie stać Cię, żeby ten temat pominąć i trzymać się starej technologii. Nawet jeśli „lubisz” starą stronę WWW, czas ją wymienić.

Czytelność strony WWW

Pacjent odwiedzający Twoją stronę, powinien w ciągu kilku sekund mieć ogólne pojęcie o oferowanych przez Ciebie usługach. Aby mieć obraz tego, o czym mówię, świadomie odwiedź kilka stron konkurencji oraz witryn biznesowych, zupełnie nie związanych z branżą. Sprawdź, czy jako użytkownik znalazłeś szybko informacje, które Cię interesują. Chodzi zarówno o lekkość w nawigacji jak i szybki dostęp do informacji na stronie. Brak czytelności może kosztować Cię pacjentów. Odbiorcy internetowi bardzo szybko się zniechęcają i jeśli nie zapewnisz im informacji tu i teraz, znajdą je u konkurencji, która czytelniej prowadzi swoją stronę.

Myśl jak pacjent

Strona internetowa nie może oddawać wyłącznie Twoich preferencji i zainteresowań ponieważ… to nie Ty jesteś pacjentem. Aby kierować odpowiedni komunikat do odbiorców, musisz myśleć trochę jak oni. Tu przyda Ci się wiedza profesjonalistów, jednak już teraz możesz zapamiętać kilka reguł.

Przede wszystkim, zacznij od nawigacji w swojej witrynie WWW i pozwól znaleźć do siebie kontakt. Ponadto, zapewnij im (czytelnikom) regularną dawkę informacji. Pacjenci lubią dostawać przydatne informacje o zachowaniu zdrowia czy metodach leczenia wprost od najlepszego źródła, czyli lekarza. Przy tym wszystkim: uważaj na słowa. Lekarz to autorytet. Spoczywają na nim też ogromne oczekiwania dotyczące nie tylko wiedzy, ale także wrażliwości na drugiego człowieka.

Szybkość działania strony

Twoja strona nie może ładować się więcej niż kilka sekund. Ten aspekt ma podobne znaczenie co czytelność strony. Zadbaj o to, aby strona ładowała się najszybciej jak to możliwe, a niecierpliwy odbiorca otrzymał to czego oczekuje.

Przyjazna nawigacja

Numer kontaktowy do Twojego gabinetu powinien znaleźć się właściwie na każdej podstronie w widocznym miejscu. Ponadto, zadbaj o to, aby pacjent spędził na Twojej stronie jak najwięcej czasu. W tym pomoże Ci odpowiednia nawigacja, która poprowadzi pacjenta do istotnych i ciekawych dla niego informacji.

Odnośniki do najważniejszych elementów, powinny być widoczne na każdej podstronie. Ponadto, stosuj linki wewnętrzne w tekstach oraz tagi pod nimi. Niezwykle ważnym szczegółem o którym wiele osób zapomina przy tworzeniu swojej strony internetowej jest stosowanie „wezwań do działania”. W widocznych miejscach umieszczaj dokładnie to co chcesz, żeby zrobił czytający ja pacjent. To wydaje się banalne. Ale zaufaj mi – to działa. Kiedy napiszesz: „wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą” lub „zadzwoń, aby otrzymać poradę”, oni będą częściej pisać i dzwonić niż gdy tego nie napiszesz.

Teksty blogowe napisane odpowiednim językiem

Twoi pacjenci to nie lekarze. Nie rozumieją żargonu medycznego i specjalistycznego języka. Jeśli mają do nic docierać informacje z Twojej strony, powinieneś opisać je w taki sposób, aby były zrozumiałe dla wszystkich.

Język tekstów blogowych powinien być profesjonalny, ale prosty. Nie przeginaj także w drugą stronę – pacjenci nie mogą poczuć, że traktujesz ich jak dzieci. Wobec tego, niedozwolone jest używanie zdrobnień czy tłumaczenie oczywistości.

Zamiast tego, stosuj prosty język, przyciągające tytuły i nagłówki i zwracaj się do odbiorcy bezpośrednio, używając słowa „Ty”. Jak widzisz Drogi Doktorze, ja pisząc tego bloga nie mam z tym problemu. Mówię do Ciebie w pełni szanując zarówno Twój autorytet, jak i wiedzę medyczną, ale jednocześnie staram się przekazać najważniejsze wartości z dziedziny, na której prawdopodobnie znam się lepiej od Ciebie.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych

Czyli SEO, często (trochę mylnie) nazywane pozycjonowaniem stron. Google wymaga zastosowania szeregu działań, dzięki którym strona będzie pokazywała się wyżej w wynikach wyszukiwania. Zastosowanie zasad SEO wymaga wiedzy i doświadczenia. Wybierając firmę projektującą stronę upewnij się, że Twoja witryna będzie także zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych. To jedna z kluczowych kwestii jaką warto wziąć pod uwagę wybierając partnera biznesowego odpowiedzialnego za przygotowanie WWW. Jeśli źle trafisz, z dużym prawdopodobieństwem stracisz nie tylko pieniądze, które wydasz niecelnie, ale i kilka kolejnych lat, kiedy Twoja strona nie będzie miała szans przebić się przez działania Twojej konkurencji.

Opinie na stronie

Napisaliśmy już o opiniach całkiem sporo tekstów. Pacjenci szukają opinii o lekarzach w różnych miejscach w sieci. Internet zastąpił tradycyjną pocztę pantoflową. Ludzie chętnie wymieniają się opiniami na temat działań lekarzy. Oprócz kontroli opinii w sieci, zadbaj o to, aby na Twojej własnej stronie pojawiły się pozytywne opinie o Twoim gabinecie i skuteczności działań. Jeśli prowadzisz swoich pacjentów, wiesz dokładnie których z nich możesz poprosić o wystawienie opinii. Nie wahaj się z tego korzystać. Recenzja podpisana imieniem i nazwiskiem uwiarygodni każdego specjalistę.

Projekt graficzny strony medycznej

Oczywiście także jest ważny. To w końcu było nie było – Twoja wizytówka. Jednak nie przeceniaj jego roli ponad pozostałymi opisanymi tutaj aspektami. Piękny wygląd strony internetowej, jej nowoczesny design niewątpliwie pokaże Twoim pacjentom, że jako firma medyczna dbasz także o to aby być bardzo na bieżąco z nowoczesnymi technologiami. Jednocześnie zbyt duża oryginalność i niepowtarzalność strony WWW może wywołać efekt całkiem inny niż zachwyt nad tym jak bardzo jesteś up to date. Czasem pacjenci na mocno wybajerowanej stronie mogą się poczuć zagubieni. Dlatego pozostanie przy pewnych standardach ma swoje niewątpliwe plusy.

Zamiast podsumowania

Ponad rok temu napisałem poradnik o tym, w jaki sposób warto poprawić lub zmienić swoją stronę. UWAGA. Nadal to, co w nim opisałem, jest mniej więcej aktualne. Jeśli go znasz to prawdopodobnie wiesz, co warto zrobić. Na koniec podam Ci zazwyczaj wystarczający zgrubmy test jaki warto wykonać przy ocenie swojej strony WWW.

Mamy rok 2019. Zaglądamy na swoją witrynę i sprawdzamy w stopce – co widzimy. Jeśli widzisz tam zapis w stylu: Copyright 2015 lub wcześniej to na pewno warto przemyśleć jej wykonanie od nowa. Technologia zmienia się bardzo szybko i 4 letnia strona WWW na ogół może już nie  obsługiwać wszystkich potrzebnych funkcjonalności w sposób poprawny. Oczywiście wybór dobrego momentu na zmianę zawsze zależy od Ciebie.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)
  •  
  •  
  •  
  •