Wszechogarniające morze przeciętności i identyczności to zmora wielu gabinetów dentystycznych. Pacjenci odwiedzający dentystów nie są w stanie przypomnieć sobie nazwiska swojego stomatologa, a co dopiero uzasadnić, dlaczego cenią tego konkretnego specjalistę. Zastanów się, czy chcesz być jednym z wielu nierozpoznawalnych dentystów. Czy Twoja marka gabinetu dentystycznego wyróżnia się na tle konkurencji? Tutaj przeciętność nie popłaca.
Budowanie marki to proces czasochłonny i długofalowy, jednak finalnie przynoszący bardzo konkretne efekty. Wielu pacjentów odwiedza swojego dentystę z przyzwyczajenia, zakładając, że każdy dentysta jest podobny, oferuje podobne usługi i ma porównywalne podejście do pacjenta. Taki sposób myślenia nie jest winą pacjentów, lecz stomatologów. To oni nie dbają o utrwalenie swojej marki w ich świadomości.
Czy istnieje dentysta, który powie o sobie, że jest zupełnie przeciętnym specjalistą? Każdy z pewnością ma coś ciekawego do powiedzenia na temat swojej praktyki i umiejętności. Oto najważniejsze powody, dla których branding stomatologa jest tak ważny.
Przypadkowość kontra marka
Budując markę gabinetu dentystyczmnego, przede wszystkim masz kontrolę nad swoim wizerunkiem. Postrzeganie Twojego gabinetu nie jest dziełem przypadku. Zlepku jakichś tam opinii. Logotyp nie jest pierwszą lepszą kompozycją dowolnych plam. Faktycznie już od początku działania to Ty decydujesz, który rodzaj usług jest najlepszy dla Twoich pacjentów. Masz także wpływ na to, czy gabinet postrzegany jest jako przyjazny dzieciom i czy obsługa w nim jest najwyższej jakości. Zwracając uwagę na szczegóły i spójnie prowadząc strategię, prowadzisz do stworzenia ogólnego obrazu swojej marki gabinetu dentystycznego w świadomości pacjentów. Branding stomatologa zaczyna się w Twojej głowie.
Wartość wizerunkowa, a wartość finansowa
Prowadzisz prywatną praktykę stomatologiczną, bo chcesz uzyskiwać realne korzyści finansowe dla siebie, na rozwój firmy i dla swoich pracowników. Identyfikacja wizualna firmy pozwoli Ci utrzymywać ceny usług na satysfakcjonującym poziomie, bo:
- Pacjenci korzystając z usług gabinetu, który ma wyraźny i rozpoznawalny brand chętniej płacą za usługi, ponieważ mają mniejsze poczucie ryzyka. Pacjenci wiedzą, że gabinet z ugruntowaną marką ma zbyt wiele do stracenia, aby oferować kiepskie usługi.
- Pacjent to też konsument, który lubi utożsamiać się z rozpoznawalną i dobrą marką. Czasem konsumenci wydają więcej na produkt tylko dlatego, że jest on tej ani inne marki. Nie bez powodu ludzie wydają naprawdę duże pieniądze np. na samochody takie jak Mercedes czy Tesla. Mogliby kupić model innej, tańszej marki, ale decydują się właśnie na ten. Pośród dóbr luksusoowaych lub wysoko-kosztowych nie działa to na zasadzie „samochód to samochód – ważne, że jeździ’. Podobnie jest z usługami dentystycznymi. Czy nie chciałbyś, aby pacjenci mieli w świadomości, że Twoja marka gabinetu dentystycznego oznacza także dla nich prestiż i warto za usługę zapłacić nieco więcej?
- Wyraźna marka buduje lojalność pacjentów. Kiedy pacjenci są zadowoleni z usług w gabinecie, który rozpoznają i cenią, są bardziej skłonni wracać i polecać go innym. To zwiększa bazę stałych pacjentów i zmniejsza koszty marketingowe związane z pozyskiwaniem nowych klientów.
- Silna marka gabinetu dentystycznego ułatwia komunikację i promocję. Branding stomatologa, który jest dobrze rozpoznawalny – łatwiej przyciąga uwagę w mediach społecznościowych, na stronach internetowych oraz w kampaniach reklamowych. Pacjenci szybciej zauważą i zapamiętają markę, która jest spójna i profesjonalna, co przekłada się na większe zainteresowanie usługami.
- Marka gabinetu dentystycznego może różnicować ofertę. Gabinet z ugruntowaną marką może wprowadzać nowe usługi lub produkty, które będą postrzegane jako wartościowe przez pacjentów. Dzięki silnej marce pacjenci są bardziej skłonni próbować nowych rozwiązań i akceptować wyższe ceny za innowacyjne usługi dentystyczne.
Mocna marka gabinetu dentystycznego to szansa uzyskania sprofilowanych pacjentów
Znasz to przysłowie „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”? Dobry branding stomatologa nie próbuje pozyskać pacjentów na wszystkie możliwe usługi dostępne w ofercie. Rozpoznawalny gabinet zawsze pozycjonuje się na konkretny rodzaj usług, choć inne oczywiście także ma w ofercie. W świadomości pacjentów wywołuje to konkretne skojarzenia np. gabinet X zakłada świetne licówki, gabinet Y jest przyjazny seniorom i doskonale radzi sobie z protetyką, a gabinet Z to cudowne miejsce dla dzieci. Gabinety dentystyczne o mocnej lokalnej marce często także profilują się wokół usług wysokomarżowych jak implantologia. Pomyśl o tym. Pacjent decydujący się na wstawienie implantu już i tak jest gotowy na wydanie pokaźnej kwoty, choćby z uwagi na cenę samego materiału. Jest tu zatem również miejsce na promowanie porządnej marki gabinetu dentystycznego lub nawet centrum stomatologicznego.
Marka gabinetu dentystycznego to obietnica i deklaracja
Dobrze – ale deklaracja czego? Jakości usług, rzetelności, dobrej obsługi? Pacjent, który decyduje się przyjść do Ciebie przyciągnięty rozpoznawalną marką ma pewne oczekiwania, które mu obiecujesz tworząc branding stomatologa. Jeśli się nie zawiedzie, z pewnością odwiedzi Twój gabinet i poleci go innym, potrafiąc jednocześnie uargumentować dlaczego warto do Ciebie przyjść.
BBranding daje przewagę konkurencyjną
W każdej branży rozpoznawalny, dobrze kojarzący się brand daje przewagę konkurencyjną. Wystarczy spojrzeć na jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie: Coca Colę oraz naszą rodzimą markę: Hoop Colę lub inne „narodowe cole”, takie jak niemiecka Afri-Cola czy hinduska Go-Cola. Choć z pewnością są entuzjaści rodzimych marek, tak nie oszukujmy się – przez długi czas nie będą miały szans zająć miejsca Coca-Coli czy też Pepsi ani pod względem wizerunkowym ani sprzedażowym.
Podobnie jest na rynku usług medycznych. Mocna rozpoznawalna marka stomatologiczna powoduje, że pacjenci automatycznie będą porównywać Twój gabinet z innymi, działającymi lokalnie.
Konsumenci chętniej polecają markę, którą lubią i której można zaufać
Jednak jeśli marka praktycznie nie istnieje – to co właściwie mają polecać? Największe światowe marki mają nie tylko lojalnych klientów, ale w skrajnych przypadkach można mówić o “ewangelistach”. Przykładem z branży IT są produkty Apple. To właśnie genialnie prowadzona strategia marketingowa sprawiła, że użytkownicy iPadów, MacBooków oraz wszelkiego sprzętu z jabłuszkiem tworzą swoistą sektę wyznawców. Od klientów innych marek sprzętu komputerowego odróżnia ich przekonanie, że kupowanie czegokolwiek innego zwyczajnie nie ma sensu. Zgodzisz się ze mną? Dobry branding stomatologa motywuje nie tylko pracowników, ale również klientów do tego, aby go bronić.
Nie składaj obietnic bez pokrycia
Nie składaj obietnic bez pokrycia. Obietnica złożona za pomocą marki gabinetu dentystycznego musi zostać spełniona. W przeciwnym wypadku pacjent szybko ucieknie do konkurencji. Jednym z kluczowych elementów sukcesu jest wykwalifikowany personel. Kiedy marka jest dobrze kojarzona i rozpoznawalna, powoduje dumę z bycia częścią sukcesu. Rozpoznawalny brand motywuje i podnosi morale pracowników.
Silne marki budują lojalność klientów, ponieważ konsument ma większe zaufanie do przedsiębiorstwa, które konsekwentnie realizuje swoje obietnice. Stałe dostarczanie wysokiej jakości usług jest fundamentem budowania zaufania, które przekłada się na długoterminowe relacje z klientami. Badania pokazują, że dobrze zdefiniowana obietnica marki może zwiększyć lojalność klientów oraz przyciągnąć nowych pacjentów poprzez rekomendacje.
Przekraczaj oczekiwania swoich pacjentów
Wyjątkowe doświadczenia pacjentów są kluczem do utrzymania wysokiego poziomu zadowolenia. Marki takie jak Apple czy Patagonia pokazują, jak ważne jest nie tylko spełnianie, ale także przekraczanie oczekiwań klientów. To buduje silną reputację i przyciąga nowych klientów, którzy szukają niezawodnych i jakościowych usług
Dlatego tak ważne jest, aby każda obietnica składana przez markę była dokładnie przemyślana i realistyczna. Wprowadzenie systemu monitorowania satysfakcji klientów, na przykład poprzez ankiety lub badania, może pomóc w mierzeniu, jak dobrze marka realizuje swoje obietnice i czy pacjenci są zadowoleni z usług. Dzięki temu wiesz czego się spodziewają i możesz wykonywać swoje usługi tak, aby przekroczyć te oczekiwania.
Branding stomatologa – co jeszcze mogę zrobić?
- Wykorzystaj technologie– nowoczesne technologie mogą znacząco wspierać budowanie marki gabinetu dentystycznego. Wykorzystanie zaawansowanych narzędzi diagnostycznych, takich jak cyfrowe zdjęcia rentgenowskie, skanery 3D czy telemedycyna, może nie tylko poprawić jakość usług, ale również wyróżnić Twój gabinet stomatologiczny na tle konkurencji.
- Edukacja i profilaktyka– silna marka gabinetu dentystycznego nie tylko oferuje usługi, ale również edukuje swoich pacjentów. Regularne webinary, artykuły na blogu, posty w mediach społecznościowych oraz newslettery dotyczące zdrowia jamy ustnej mogą pomóc budować długoterminowe relacje z pacjentami. Stwórz w oczach pacjentów wizerunek specjalisty w swoim fachu.
- Partnerstwa i współpraca– rozważ nawiązanie współpracy z innymi lokalnymi przedsiębiorcami lub organizacjami. Partnerstwa z firmami zajmującymi się zdrowiem i urodą, jak również uczestnictwo w lokalnych wydarzeniach mogą zwiększyć widoczność Twojej marki. Wspólne promocje, rabaty i kampanie społeczne mogą przynieść korzyści obu stronom, jednocześnie zwiększając świadomość marki Twojego gabinetu.
- Autentyczność i transparentność– otwarte komunikowanie się na temat swoich usług, cen, procedur oraz filozofii prowadzenia gabinetu buduje zaufanie. Autentyczne relacje z pacjentami, w których stomatolog jest postrzegany jako przyjazny i godny zaufania, mogą przyciągnąć i zatrzymać więcej pacjentów.
- Stale się rozwijaj– świat stomatologii ciągle się zmienia, dlatego ważne jest, aby na bieżąco aktualizować swoje umiejętności i wiedzę. Regularne uczestnictwo w konferencjach, kursach i szkoleniach pozwala na oferowanie najnowszych i najbardziej efektywnych metod leczenia. Pacjenci cenią specjalistów, którzy nieustannie się rozwijają i są na bieżąco z nowościami w swojej dziedzinie. Czują się przy nich bezpieczniej.
Marka gabinetu dentystycznego – na co zwrócić uwagę?
Tworzenie własnej, niepowtarzalnej marki gabinetu dentystycznego to proces długofalowy, ale tez niezbędny, jeśli chcesz aby Twój gabinet stomatologiczny się rozwijał. Sam odpowiedz sobie na pytanie czy wolisz kontrolować i prowadzić swój wizerunek czy pozostawisz do przypadkowi?
Naszą pasją jest Medyczny Marketing. Tworzymy strategie marketingowe oraz skutecznie pomagamy naszym klientom: gabinetom lekarskim i dentystycznym wprowadzić i umocnić ich marki na rynku. Dzięki temu, nie tylko podniesiesz wartość firmy medycznej, ale jej zasięg działania będzie znacznie szerszy, a w poczekalni spotkasz pacjentów z zupełnie innych rejonów Polski.