Wróć do BLOGA

Czy nadejdzie kiedyś moment, że nie będziesz potrzebował już marketingu?

Nie. Tak w skrócie można odpowiedzieć na powyższe pytanie. Nadejdzie moment, że marketing Twojego gabinetu będzie wyglądał już zupełnie inaczej. Jednak biorąc pod uwagę konkurencję na rynku, prawdopodobnie zawsze będziesz potrzebować konkretnej formy aktywności marketingowej. Skąd ta pewność? Rynek usług medycznych to biznes jak każdy inny. Na podstawie obserwacji największych marek na świecie, możemy jasno stwierdzić, że marketing potrzebny jest na każdym etapie budowania świadomości marki. Możesz jednak dążyć do ograniczenia np. budżetu marketingowego poprzez skrupulatne budowanie rozpoznawalności marki. Często jednak rozpoznawalność marki to … odczucie subiektywne.

rozpoznawalność marki

Co to jest rozpoznawalność marki?

budowanie rozpoznawalności marki

Stopień rozpoznawalności marki określany jest na podstawie przeprowadzonej analizy i badań. Jeśli jednak jest to Twoja marka lub Brand, z którym jesteś mocno zawodowo związany, możesz mieć o niej mylne pojęcie. Może wydawać Ci się, że obecnie wszyscy kojarzą już Twoją placówkę, a owe skojarzenia są wyłącznie pozytywne. Takie subiektywne odczucie jest normalne wówczas, gdy w pewnym sensie emocjonalnie podchodzisz do swoich działań.

Może i tak choć rozpoznawalność marki nie wynika z intuicji i samej intencji osób które ją stworzyły

Świadomość marki – miernik znajomości marki.

Można wyróżnić cztery poziomy świadomości marki

  • nieświadomość istnienia marki
  • rozpoznawanie marki – konsument rozpoznaje daną markę dopiero będąc w trakcie zakupów, poziom porównywany ze świadomością wspomaganą
  • pamiętanie marki – po pojawieniu się potrzeby, konsument przywołuje z pamięci markę, poziom świadomości spontanicznej
  • priorytet marki w świadomości – konsument wymienia markę na pierwszym miejscu, poziom świadomości TOM
źródło: wikipedia.org

Niestety, często okazuje się, że to co nam wydaje się wszechobecne, w umysłach innych ludzi nie istnieje lub jest zaledwie niewielkim ułamkiem naszego wyobrażenia. Być może Twoi potencjalni pacjenci wiedzą o istnieniu Twojej kliniki w mieście. Jednak czy mają świadomość, że oferuje ona konkretne zabiegi? Zanim porzucisz działania marketingowe, sprawdź czy świadomość marki wśród grupy docelowej którą wybrałeś, jest rzeczywiście tak szeroka, jak podpowiadają Ci to Twoje myśli. Rozpoznawalność marki daje także przewagę rynkową nad konkurencją.

Jak budować świadomość marki wśród pacjentów?

świadomość marki

Załóżmy, że prowadzisz jedyną klinikę medycyny estetycznej w Twoim mieście. Spróbuj przeprowadzić proste badanie: wyślij anonimową osobę, która wykona dla Ciebie uliczną sondę. Zapytaj przechodniów – jeśli mieliby potrzebę poprawienia swojego wyglądu – gdzie skierowaliby swoje kroki w pierwszej kolejności.

Zapewniam Cię, że jeśli trafisz na potencjalnych pacjentów, którzy myśleli o poddaniu się zabiegowi z zakresu chirurgii estetycznej, to nawet przez myśl im nie przeszło, że taka placówka znajduje się na sąsiednim podwórku. Budowanie rozpoznawalności marki to proces, składający się z wielu elementów. Zawsze jest coś do zrobienia, jeśli planujesz rozwój swojego miejsca pracy. Ustanie w działaniach marketingowych oznacza zatrzymanie, a stopniowo również regres dla biznesu.

Konkurencja nie śpi!

Niestety, zasada jest prosta. Jeśli nie Ty – to Twojego pacjenta obsłuży Twoja konkurencja. Dlatego warto być o krok przed nią. Wyróżniać się z tłumu i tworzyć świadomość marki wśród lokalnej społeczności. Jak to zrobić? Sposobów na budowanie rozpoznawalności marki jest wiele.

  1. Marketing lokalny – postaw na pacjentów, których już znasz, czyli tych z okolicy. Zastanów się jakie są ich potrzeby i postaraj się je zaspokoić. Nie zawsze kartą przetargową musi być cena usługi. Czasami Twoim asem w rękawie może być nawet … bezpłatny parking pod placówką!
  2. Reklama poleceń – czyli po prostu marketing szeptany. Może opierać się na starej dobrej „poczcie pantoflowej”, czyli polecaniu Twoich usług przez pacjentów swoim znajomym i rodzinie. Jednak aktualnie ta strategia marketingowa przyjmuje zdecydowanie więcej ciekawych form, które możesz wykorzystać do budowania rozpoznawalności marki.
  3. Marketing tradycyjny – to metoda, która działa szczególnie w przypadku promocji usług dla starszego pokolenia lub grup odbiorców, która sięga np. po gazety. Dlatego zanim wykupisz stronę w znanym magazynie, zastanów się do kogo kierujesz swoje usługi.
  4. Marketing online – marketing cyfrowy z roku na rok zyskuje na sile. A to dlatego, że coraz więcej potencjalnych pacjentów wie jak i potrafi posługiwać się Internetem. Umawianie wizyt lekarskich online to w 2024 roku standard, z którego korzysta wielu pacjentów.

Budowanie rozpoznawalności marki online

Twórcy narzędzi reklamowych takich jak Google Ads czy Facebook Ads doskonale wiedzą jak ważna jest świadomość marki. Dlatego udostępniają swoim reklamodawcom funkcje, które są zoptymalizowane pod kątem budowania rozpoznawalności marki.

Branża medyczna rządzi się jednak swoimi zasadami i zgodnie z obowiązującym prawem – lekarz nie może się reklamować. W związku z tym, trzeba posiadać odpowiednią wiedzę, aby odpowiednio zaplanować taką kampanię dla placówki medycznej czy gabinetu lekarskiego. Jeśli nie wiesz jak to zrobić – skontaktuj się z nami. Zajmujemy się od lat marketingiem dla medycyny.

Lokalna świadomość marki, czyli pozycjonowanie lokalne

Innym sposobem na rozpoznawalność marki online jest pozycjonowanie lokalne. Każda placówka medyczna to działalność o charakterze głównie lokalnym. To naturalne, że pacjent, który szuka pomocy specjalisty, w pierwszej kolejności przegląda lokalną ofertę usług. Dlatego pozycjonowanie lokalne jest tak skuteczne. Jeśli dodamy do tego jeszcze odpowiednie zadbanie o potrzeby naszej grupy odbiorców. I nie dopuścimy do tego, aby pacjent wyszedł z naszej wizyty niezadowolony – mamy strategię doskonałą!

Marka jest jak roślina, którą trzeba pielęgnować

Marka jak roślina

Może przejdzie Ci przez myśl, że skoro firma jest już wystarczająco rozpoznawalna, to możesz zaprzestać budowania swojej marki. Nie trzeba być specjalistą od budowania wizerunku, żeby zauważyć, że największe marki na świecie wciąż wydają miliony na reklamę. Czy Coca-Cola musi przypominać konsumentom, że sprzedaje charakterystyczny, ciemny i słodki napój?

Nie – przecież wszyscy to wiedzą. Jednak aby konsumenci chcieli pić Coca-Colę, a nie Pepsi – marka musi cały czas przypominać o sobie poprzez budowanie pozytywnych skojarzeń. Rozpoznawalność marki – choć w przypadku takich gigantów – jest wszechobecna – to nadal stanowi ważną taktykę w strategii działań marketingowych. Promocja oczywiście wygląda już inaczej niż na początku budowania rozpoznawalności marki. Musisz cały czas dostosowywać się do zmieniającej się rzeczywistości. Jednak reklama i marketing wciąż są obecne i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić.

Świadomość marki w opiece zdrowotnej ma znaczenie

Marka w opiece zdrowotnej

Zdrowie, jako jedna z największych wartości jest objęte szczególnymi emocjami. Starasz się, aby w miarę Twoich możliwości, jeść i ubierać się w to, co jest Twoim zdaniem najlepsze. Nie inaczej jest z opieką zdrowotną. Obecni pacjenci to także konsumenci. Zależy im na sprawnej, skutecznej i profesjonalnej opiece. Słowem – wybierają to co najlepsze.

Obecnie konkurencja jest duża i żaden konsument nie jest w stanie sprawdzić wszystkich opcji. Będzie wybierał zatem spośród tych, które zna lub przynajmniej kojarzy. A żeby dotrzeć do świadomości pacjenta, potrzebna jest nieustanna praca nad marką i ciągłe przypominanie o sobie. Jeśli nie zrobisz tego Ty, z pewnością zrobi to konkurencja.

Dlatego dobrym zwyczajem jest dbanie o swój wizerunek w sieci. Bieżące sprawdzanie opinii w Internecie i odpowiadanie na nie. Wiele może wydarzyć się za Twoimi plecami. Czasami jeden post na lokalnej grupie, może mieć bardzo negatywny wpływ na Twoją markę. Dlatego musisz trzymać rękę na pulsie i być na bieżąco.

Koniecznie zadbaj o ….

  • Wyróżnianie się na tle konkurencji. Prowadząc gabinet kosmetyczny, który wykonuje makijaż permanentny możesz zaproponować pacjentom po mastektomii bezpłatną rekonstrukcję brodawek! Jeśli w swojej ofercie masz usługi związanie ze wzorkiem – zaproponuj bezpłatne, wstępne badanie wzroku na lokalnym evencie.
  • Marketing lokalny i reklamę poleceń. W skrócie, po prostu dbaj o to, aby Twoi pacjenci dobrze wypowiadali się na temat Twojej praktyki.
  •  Doświadczenie pacjenta. Pamiętaj, aby w recepcji było zawsze czysto i aby każdy pacjent czekający w kolejce miał gdzie usiąść. Pozwól swoim pacjentom umówić wizytę w swojej placówce online.
  • Proś i weryfikuj opinie. Sam wiesz, który pacjent na pewno jest zadowolony z wizyty u Ciebie. Poproś go o opinię. Pamiętaj również, aby regularnie je weryfikować, odpowiadać na te negatywne i wyciągać z nich wnioski.
  • Idź z duchem czasu. Jesteś lekarzem, wiec zapewne wiesz jak często musisz aktualizować swoją wiedzę. Z marketingiem jest podobnie. Zmienia się bardzo dynamicznie, dlatego zadbaj o to, aby być na bieżąco.

Rzeczywistość się zmienia – marketing też musi się zmieniać

Zmiany w marketingu

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy potrzebujesz marketingu, zachęcamy Cię do przeczytania naszego Poradnika dla lekarza. Omawiamy w nim wszystkie podstawowe elementy marketingu, o które musisz zadbać sam, jeśli nie zdecydujesz się na pomoc agencji marketingowej. Natomiast jeśli, chcesz dowiedzieć się co się stanie kiedy całkiem zrezygnujesz z działań marketingowych – koniecznie zajrzyj do naszego wpisu: „Co się stanie gdy wycofasz się z wirtualnych działań marketingowych?”.

Załóżmy, że doceniasz rolę marketingu i nie masz zamiaru z niego rezygnować. Pamiętaj jednak o tym, że to co przynosiło oczekiwane efekty pięć lat temu, może obecnie nie działać tak dobrze. Marketing ciągle się zmienia. Efekty widoczne są najczęściej wówczas, jeśli budowanie rozpoznawalności marki oparte jest na danych i analizie.

Dziś nie wystarczą już ulotki. Nie wystarczy też medyczna strona WWW. Świadomość marki to codzienna, mozolna praca, która jest potrzebna dopóki, dopóty chcesz rozwijać swoją placówkę medyczną. Wiele firm medycznych posiada już swoją markę, jednak ciężko im zaplanować działania które pozwolą dotrzeć do pacjenta.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej w jaki sposób możemy pomóc zbudować Twoją strategię marketingową i wypełnić ją planem na konkretne taktyki, skontaktuj się z nami. Przygotujemy dla Ciebie pełną analizę, która zaproponuje skuteczne działania zapełniające luki w aktualnym marketingu.

Scroll to top