Nie. Tak w skrócie można odpowiedzieć na powyższe pytanie. Nadejdzie moment, że marketing Twojego gabinetu będzie wyglądał już zupełnie inaczej, ale biorąc pod uwagę konkurencję na rynku, prawdopodobnie zawsze będziesz potrzebować konkretnej formy aktywności marketingowej.
Skąd ta pewność? Rynek usług medycznych to biznes jak każdy inny. Na podstawie obserwacji największych marek na świecie, możemy jasno stwierdzić, że marketing potrzebny jest na każdym etapie budowania świadomości brandu.
Rozpoznawalność marki to często odczucie subiektywne
Stopień rozpoznawalności marki określana jest na podstawie przeprowadzonej analizy i badań. Jeśli jednak jest to Twoja marka lub brand z którym jesteś mocno zawodowo związany, może wydawać Ci się, że obecnie wszyscy kojarzą już Twoją placówkę a owe skojarzenia są wyłącznie pozytywne. Takie subiektywne odczucie jest normalne wówczas, gdy w pewnym sensie emocjonalnie podchodzisz do swoich działań.
Może i tak choć rozpoznawalność marki nie wynika z intuicji i samej intencji osób które ją stworzyły
Niestety, często okazuje się, że to co nam wydaje się wszechobecne, w umysłach innych ludzi nie istnieje lub jest zaledwie niewielkim ułamkiem naszego wyobrażenia. Być może Twoi potencjalni pacjenci wiedzą o istnieniu Twojej kliniki w mieście, jednak czy mają świadomość, że oferuje ona konkretne zabiegi? Zanim porzucisz działania marketingowe, sprawdź czy świadomość Twojej marki wśród grupy docelowej którą wybrałeś, jest rzeczywiście tak szeroka, jak podpowiadają Ci Twoje myśli. Rozpoznawalność marki daje także przewagę rynkową nad konkurencją.
Jeśli nie działasz, stoisz w miejscu
Załóżmy, że prowadzisz jedyna klinikę zajmującą się chirurgią plastyczną w Twoim mieście. Spróbuj przeprowadzić proste badanie: wyślij anonimową osobę, która wykona dla Ciebie uliczną sondę. Zapytaj przechodniów, czy jeśli mieliby potrzebę poprawienia swojego wyglądu, to gdzie skierowaliby swoje kroki w pierwszej kolejności.
Zapewniam Cię, że jeśli trafisz na potencjalnych pacjentów, którzy myśleli o poddaniu się zabiegowi z zakresu chirurgii plastycznej, to nawet przez myśl im nie przeszło, że taka placówka znajduje się na sąsiednim podwórku. Budowanie marki to proces, składający się z wielu elementów. Zawsze jest coś do zrobienia, jeśli planujesz rozwój swojego miejsca pracy. Ustanie w działaniach marketingowych oznacza zatrzymanie a stopniowo również regres dla biznesu.
Marka jest jak roślina, którą trzeba pielęgnować
Może przejdzie Ci przez myśl, że skoro marka jest już wystarczająco rozpoznawalna, to możesz zaprzestać budowania swojej marki. Nie trzeba być specjalistą od budowania wizerunku, żeby zauważyć, że największe marki na świecie wciąż wydają miliony na reklamę. Czy Coca-Cola musi przypominać konsumentom, że sprzedaje charakterystyczny, ciemny i słodki napój?
Nie – przecież wszyscy to wiedzą. Aby jednak konsumenci chcieli pić Coca-Colę a nie Pepsi, marka musi cały czas przypominać o sobie poprzez budowanie pozytywnych skojarzeń. Rozpoznawalność marki choć w przypadku takich gigantów jest wszechobecna to nadal stanowi ważną taktykę w działaniach marketingowych. Promocja oczywiście wygląda już inaczej niż w początkach budowania marki i cały czas dostosowuje się zmieniającej się rzeczywistości, jednak wciąż jest obecna i nic wskazuje na to, aby miało się to zmienić.
Marka w opiece zdrowotnej ma znaczenie
Zdrowie, jako jedna z największych wartości jest objęte szczególnymi emocjami. Starasz się, aby w miarę Twoich możliwości, jeść i ubierać się w to, co jest Twoim zdaniem najlepsze. Nie inaczej jest z opieką zdrowotną. Obecni pacjenci to także konsumenci. Zależy im na sprawnej, skutecznej i profesjonalnej opiece. Słowem – wybierają to co najlepsze.
Obecnie konkurencja jest duża i żaden konsument nie jest w stanie sprawdzić wszystkich opcji. Będzie wybierał zatem spośród tych, które zna lub przynajmniej kojarzy. A żeby dotrzeć do świadomości pacjenta, potrzebna jest nieustanna praca nad marką i ciągłe przypominanie o sobie. Jeśli nie zrobisz tego Ty, z pewnością zrobi to konkurencja.
Rzeczywistość się zmienia – marketing też musi się zmieniać
Załóżmy, że doceniasz rolę marketingu i nie masz zamiaru z niego rezygnować. Pamiętaj jednak o tym, że to co przynosiło oczekiwane efekty pięć lat temu, może obecnie nie działać tak dobrze. Marketing ciągle się zmienia. Efekty widoczne są najczęściej wówczas, jeśli budowanie marki oparte jest na danych i analizie.
Dziś nie wystarczą już ulotki. Nie wystarczy też strona www. Budowanie marki to codzienna, mozolna praca, która jest potrzebna dopóki, dopóty chcesz rozwijać swoją placówkę medyczną. Wiele firm medycznych posiada już swoją markę jednak ciężko im zaplanować działania które pozwolą dotrzeć do pacjenta. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej w jaki sposób możemy pomóc zbudować Twoją strategię marketingową i wypełnić ją planem na konkretne taktyki, skontaktuj się z nami – najlepiej jeszcze dzisiaj.