Kliniki medycyny estetycznej w największych miastach wyrastają jak grzyby po deszczu. Wśród nich znajdują się te najbardziej rozpoznawalne, znane z programów telewizyjnych, jak i nieco mniej, które muszą walczyć o swoją pozycję na rynku. Wyposażenie kliniki medycyny estetycznej, zatrudnienie specjalistów, a także koszty związane z zakupem odpowiednich preparatów i zachowaniem odpowiednich procedur niosą ze sobą bardzo duże wydatki.

Marketing kliniki medycyny estetycznej

Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem działalności warto pomyśleć nad rozwiązaniami, które pozwolą na skuteczne reklamowanie kliniki i pozyskiwanie oraz utrzymanie zainteresowania stałych klientów. Poniżej znajduje się 8 elementów na które warto zwrócić uwagę, aby marketing kliniki medycyny estetycznej był skuteczny.

#1 Branding

Każda marka pojawiająca się na rynku musi się czymś wyróżnić. W większości pierwszym elementem, na jaki uwagę zwraca większość klientów jest nazwa firmy i logo. Są to nieodzowne składniki brandingu, czyli pomysłu na budowanie świadomości marki. Klient nie tylko rozpoznaje daną markę, ale ma również powiązane z nią konkretne odczucia. Ważne jest, aby specjaliści zajmujący się obsługą marketingową kliniki umieli projektować doświadczenia klientów z marką już na samym wstępie. Z pewnością każdy właściciel gabinetu czy kliniki medycyny estetycznej chciałby usłyszeć, że stworzona przez niego przestrzeń jest luksusowa, wzbudza zaufanie, kojarzy się z czystością i higieną, a także przyjemnością i lepszym samopoczuciem.

Takie odczucia można wykreować. Ważna jest przy tym spójna komunikacja, a także SIW, czyli System Identyfikacji Wizualnej, który zbuduje zaufanie do marki. Podobna zasada dotyczy marki dla centrum urody.

Branding - marketing kliniki medycyny estetycznej

#2 Spójna komunikacja

Jednym ze wspomnianych i kluczowych elementów jest spójna komunikacja. Wszystkie informacje emitowane przez markę powinny być ze sobą powiązane i wzajemnie się potwierdzać. Spójności sprzyja dokładne określenie grupy docelowej, do której będzie kierowany przekaz. A także wyraźny cel przyjętej sobie strategii. Jeśli grupą docelową kliniki będą dobrze sytuowane kobiety po 40., zamieszkujące duże miasta, to wprawni specjaliści od razu będą wiedzieli jak marka powinna się z nimi porozumiewać i za pomocą jakich kanałów szukać z nimi kontaktu.

Akcje promocyjne w poczytnych gazetach, czy na portalach są tutaj jak najbardziej wskazane. Spójna strategia komunikacyjna zależy od wielu działów w firmie. Nie tylko tego zajmującego się marketingiem, ale rozpoczynając od personelu, a kończąc na wrażeniach związanych z lokalem. Także z poszczególnymi gabinetami i samą placówką oraz jej otoczeniem.

#3 Audyt SEO i optymalizacja witryny

Obecnie strona internetowa jest jednym z głównych kanałów, za pomocą których użytkownicy dowiadują się wielu informacji o konkretnej palcówce. Nawet strony, które powstały niedawno mogą nie być dostosowane do potrzeb wyszukiwarki Google. Witryny, które mają wysoko się pozycjonować w wynikach organicznych muszą spełniać specjalne wymagania. Między innymi powinny: zawierać odpowiednią ilość tekstu, szybko się otwierać i być responsywne.

Czynników wpływających na pozycję witryny jest wiele, dlatego aby zdiagnozować które należy wprowadzić na stronie, niezbędne jest wykonanie audytu SEO. Często agencje wykonują audyt za darmo, jeśli w umowie zawrze się zapis o późniejszej zapłacie za optymalizację witryny przez tę samą firmę. Optymalizacja jest niezbędna, aby móc później rozpocząć pozycjonowanie, które podniesie stronę w wyszukiwarce Google.

#4 Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne nabiera coraz większego znaczenia. Przy niektórych typach specjalizacji usług medycznych może zdarzyć się tak, że pacjenci będą w stanie przejechać wiele kilometrów. Wszystko po to, aby dotrzeć do interesującej ich placówki. Jednak klinika medycyny estetycznej powinna zadbać o pozycjonowanie na swoim lokalnym rynku. To działanie korzystne nie tylko dla przedsiębiorcy i pacjentów. Jest także specjalnie premiowane przez wyszukiwarkę Google, od czasu pojawienia się algorytmu Opos we wrześniu 2016 roku.

Ten algorytm faktycznie działa poprawnie. Od dłuższego czasu można zauważyć, że wyszukiwarka Google podbija wyniki, które znajdują się najbliżej użytkownika. Aby więc skutecznie pozycjonować się lokalnie warto zadbać o powiązanie słów kluczowych z lokalizacją na terenie, której działa klinika. Bliskość placówki, a tym samym wzbudzanie większego zaufania zachęca pacjentów do skorzystania z usług, szczególnie tych o charakterze medycznym. Dobrze prowadzony marketing kliniki medycyny estetycznej musi uwzględniać pozycjonowanie lokalne w swojej strategii pozyskania nowych pacjentów.

#5 Baza eksperckich treści i ich emisja

Bardzo ważnym elementem, szczególnie w przypadku działalności związanej z medycyną jest zdobycie zaufania klienta/pacjenta, a także przedstawienie siebie w roli eksperta. W internecie wciąż brakuje treści o bardzo wysokiej jakości, potwierdzonej badaniami, czy twardymi statystykami.

Placówki takie jak kliniki medycyny estetycznej powinny możliwie największym stopniu posługiwać się danymi. Sięgaj także po wiedzę ekspertów, wyniki badań. Wspieraj wszystko profesjonalnym słownictwem, oczywiście przekładając go w przystępny sposób na język swoich pacjentów.

Prowadzenie bloga, szczegółowy opis zabiegów, emisja artykułów eksperckich czy gościnne wpisy, z pewnością podniosą rangę kliniki i przyczynią się do budowania pozytywnego brandingu. Z czasem treści będzie coraz więcej. Więcej będzie także miejsc w których Cię widać (linków przychodzących). To wszystko będzie wzmacniało pozycję witryny. Wartościowe jest również pozycjonowanie wewnętrzne. Chociaż często jest niedoceniane, to pozwala na dłużej skupić uwagę użytkownika spędzającego czas na Twojej stronie www.

#6 Pozyskiwanie rekomendacji

Bardzo ważnym elementem pozyskiwania zaufania są rekomendacje i pozytywne opnie. Dobrze jest prosić o rekomendacje na piśmie którymi później można będzie się chwalić. Niektóre kliniki robią to w księdze wpisów w klinice. Coraz więcej na stronie internetowej. Ważne jest również o zadbanie o opinie szerzej w internecie. Na forach, grupach dyskusyjnych, w social media.

Niezmiennie kluczowe są pozytywne opinie na wizytówce Google itp. Można prosić zadowolonych pacjentów o wsparcie lub krótką wypowiedź na temat odczuć związanych z pobytem w klinice. Moża także zainwestować w prowadzenie płatnych działań. Warto zainteresować się profesjonalnie prowadzonym WoMMem, czyli marketingiem szeptanym na forach. Tutaj oczywiście należy korzystać tylko z zaufanych i dobrze wyspecjalizowanych usług.

Po pierwsze dlatego, że przesadnie duża ilość „laurek” wygląda podejrzanie. Po wtóre – rzecz nie w tym, aby pozytywnie pisać samemu o sobie lecz raczej, aby skłonić realnych ewangelistów do naśladowania i pisania prawdziwych dobrych opinii.

#7 Utrzymanie pacjenta – marketing kliniki medycyny estetycznej

Każdy dobrze prowadzony biznes, powinien opierać się na pozyskiwaniu nowych klientów, ale także dbaniu o tych powracających. Warto pozostawać z nimi w stałym kontakcie, interesować się ich stanem i odczuciami po zabiegu. Oprócz tego ważne jest nie tylko pozyskanie pacjenta, ale także zadbanie o niego w trakcie pobytu w klinice i po jej opuszczeniu. Zadowoleni pacjenci z czasem będą mogli stać się ambasadorami marki (ewangelistami) i samodzielnie oraz nieodpłatnie reklamować usługi/specjalistów/produkty stosowane w klinice.

Nie ma lepszego sposobu na dobry marketing niż pozyskanie samozwańczych przedstawicieli, mówiących dobrze o klinice.

#8 Współpraca z influencerami

Podczas planowania działań marketingowych warto pomyśleć nad współpracą z influencerami, którzy będą reprezentować markę. Bardzo ważny jest rozsądny wybór odpowiednich osób. Wytypuj osoby podobne jak najbardziej do opracowanej grupy docelowej. Twoja persona i Twój influencer powinny do siebie pasować. Oczywiście znalezienie takich osób nie jest łatwe. W tym może pomóc wyspecjalizowana firma zajmująca się medycznym marketingiem. Skontaktuj się z nami i dowiedz jak wypromować Twoją klinikę medycyny estetycznej.

We współpracy określić jej zakres, wynagrodzenie i oczekiwania związane z kampanią. Współpraca z influencerem powinna wpisywać się w dotychczasowe wartości przekazywane i wyznawane przez markę.

Istnieje wiele sposobów na skuteczny marketing kliniki medycyny estetycznej, ważne jest jednak by rozsądnie je wybrać i stworzyć spójne komunikaty. Pacjenci tego typu placówek są zwykle wymagający – chcą czuć się wyjątkowo i bezpiecznie i o takie odczucia należy zadbać szczególnie.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)