Wróć do BLOGA

Dlaczego generowanie treści przez AI nie jest dobre dla Twojej strony?

generowanie treści przez AI

Treści generowane przez sztuczną inteligencję mogą nie być zawsze odpowiednie dla strony z kilku powodów. Mogą brakować spersonalizowania i ludzkiego uczucia, zawierać błędy oraz nieścisłości, a także być ograniczone w kreatywności. To może wpływać na jakość doświadczenia użytkownika i wiarygodność strony.

Tekst, który przed chwilą przeczytałeś to odpowiedź Chatu GPT na nasze zapytanie „Dlaczego treści generowane przez AI nie są dobre dla Twojej strony?”. Jak myślisz – czy wykorzystanie go jeden do jeden na swojej stronie WWW jest dobrym pomysłem? Myślimy, że wszyscy zgodnie odpowiemy, że nie. Owszem, sztuczna inteligencja świetnie radzi sobie z prostymi komendami, podstawowymi definicjami czy luźną rozmową. Nie posługuje się jednak językiem na tyle poprawnie, aby generowanie treści przez AI i umieszczanie ich bezpośrednio na stronie, było możliwe.

Generowanie treści przez AI – zalety i wady

Podstawową i chyba najczęściej wymienianą zaletą, z którą wiąże się z generowaniem treści przez AI jest jej efektywność. Sztuczna inteligencja tworzy treści dużo szybciej niż jakikolwiek specjalista. Zakładając też, że korzystamy z bezpłatnych rozwiązań – otrzymujemy gotowe teksty na stronę internetową, zupełnie za darmo! Brzmi kusząco, prawda?

Jakby tego było mało inteligentne i naprawdę zaawansowane algorytmy, mogą analizować dostarczone dane. A dzięki temu – generować treści całkowicie spersonalizowane. Sztuczna inteligencja zna się w końcu na wszystkim! Możesz zapytać ją o przepis na barszcz, poprosić o odpowiedź na maila od klienta, kod na prosty program lub zlecić wygenerowanie grafiki do wpisu w social mediach.

generowanie treści przez AI

Niestety istnieje również szereg wad generowania treści przez AI. Główną z nich jest szerzenie dezinformacji i fałszywych informacji. Wyobraź sobie, że prosisz sztuczną inteligencję o treści związane z postępowaniem w przypadku bólu głowy. AI wygeneruje tekst, a Ty umieścisz go bez wcześniejszego przejrzenia na swojej medycznej stronie internetowej. Okazuje się jednak, że AI zaproponowała w nim konkretne leki, które pacjent ma przyjmować. Czy widzisz jak potężne konsekwencje może nieść za sobą, umieszczenie takiej informacji na swojej witrynie?

Fałszywe informacje nie tylko zaszkodzą reputacji firmy. Mogą wprowadzić w bardzo istotny błąd Twoich pacjentów, którzy przecież ufają Ci jako specjaliście w swojej dziedzinie.

Dezinformacja to tylko jedna z wad generowania treści przez AI. Sztuczna inteligencja nie posługuje się płynnie językami, przez co jej teksty są często napisane „nie po polsku”. Używa powtórzeń, nie opisuje konkretów. Pani z polskiego powiedziałaby, że „leje wodę”. Dodatkowo teksty generowane przez AI pozbawione są emocji oraz ludzkiego tonu. Poproś kiedyś ChataGPT o to, aby napisał zabawny wierszyk. Jesteśmy pewni, że od razu zrozumiesz co mamy na myśli.

Czy Google da mi bana za pisanie tekstów z użyciem AI?

Jednym z najczęściej zadawanych pytań – głównie przez specjalistów od SEO i pozycjonowania – jest „Czy Google pozwala na używanie treści wygenerowanych przez sztuczną inteligencję?”. Odpowiedź jest prosta: nie.

Korzystanie z rozwiązań automatyzacji – również z AI – do generowania treści, których głównym celem jest manipulowanie rankingiem w wynikach wyszukiwania, stanowi naruszenie naszych zasad dotyczących spamu.

Taką informację znajdziemy we wskazówkach wyszukiwarki Google dotyczących treści generowanych przez AI. Nie od dziś wiadomo, że Google nagradza treści dobrej jakości. Jeśli Twój blog zatrzymuje pacjentów na dłużej, generuje wiele kliknięć, odpowiada na popularne pytania – możesz mieć pewność, że wyszukiwarka to doceni i nagrodzi wysoką pozycją na swojej liście. Jak czytamy we wskazanym materiale:

Systemy rankingowe Google mają nagradzać oryginalne treści wysokiej jakości, które wykazują cechy naszego standardu E-E-A-T (ang. expertise, experience, authoritativeness, trustworthiness), czyli: wiedza, doświadczenie, rzetelność i wiarygodność. […] Od samego początku skupiamy się na nagradzaniu treści wysokiej jakości. Proces ten trwa do dziś, między innymi dzięki naszym systemom rankingowym, które wskazują wiarygodne informacje, oraz systemowi przydatnych treści.

Firma Google ciągle się rozwija i sama korzysta z automatyzacji oraz AI. Doskonale wiedzą zatem jak wykryć treści tworzone przez sztuczną inteligencję. Ich wieloletnie doświadczenie w oszukiwaniu wyników wyszukiwania daje gwarancję, że walka ze spamem i manipulowaniem rankingiem jest na najwyższym poziomie.

W jaki sposób wykorzystać sztuczną inteligencję?

Mimo iż generowane przez AI treści nie są najwyższej jakości – nie znaczy to, że zupełnie nie można ich wykorzystać! Sztuczna inteligencja rewelacyjnie sprawdza się wtedy kiedy np. nie masz pomysłu na temat do kolejnego wpisu blogowego czy postu na social mediach. Możesz ją również zapytać o podstawowe fakty historyczne, jeśli chcesz do nich nawiązać, a nie masz czasu szukać konkretnej daty.

Słyszeliśmy również, że są osoby, które korzystają z AI do … odpisywania na maile! Wklejają treść wiadomości i proszą sztuczną inteligencję o napisanie odpowiedzi w profesjonalnym tonie. Następnie ręcznie ją personalizują, sprawdzają i wysyłają, oszczędzając przy tym masę czasu!

Tylko kreatywność ogranicza nas w wykorzystaniu generowanych treści przez AI. To od nas zależy w jaki sposób wykorzystamy jej możliwości.

Sprawdźmy to! Generowanie treści przez AI w praktyce

Nie musimy przecież się rozwodzić nad tym co sztuczna inteligencja potrafi, co robi dobrze, a z czym sobie nie radzi. Wygenerujmy przykładowe treści w różnych AI i omówmy ich słabe oraz mocne strony.

Treści generowane przez ChatGPT

treści generowane przez ChatGPT

Ogólna jakość tekstu jest naprawdę niezła! Nie spodziewaliśmy się, że sztuczna inteligencja tak dobrze poradzi sobie z dość skomplikowanym pojęciem z zakresu stomatologii.

Niestety od razu widać, że AI używa bardzo długich – wielokrotnie złożonych – zdań, które nie są dobrym rozwiązaniem. Jeśli chcemy pisać w łatwy sposób, tak aby każdy nas zrozumiał – musimy używać krótkich zdań. Takie skomplikowane i długie konstrukcje nie są również dobrze odbierane przez algorytmy wyszukiwarek. Mimo to, jesteśmy pozytywnie zaskoczeni! Informacje nie zawierają konkretów, ale opisują prawidłowo wskazane pojęcie.

Czat od Microsoft Bing

treści generowane przez Chat Bing

Tutaj zaskoczenie jest jeszcze większe! AI nie tylko wygenerowała odpowiedź i krótki tekst związany z zapytaniem. Dodatkowo poinformowała nas o źródłach, z których korzystała oraz zaproponowała kolejne pytania, które można jej zadać. To spora przewaga nad Chatem GPT, ponieważ możemy zweryfikować czy informacje pochodzą z wiarygodnych stron internetowych.

Jednak naszą uwagę przykuło podobieństwo generowanych treści przez AI do tych, które znaleźliśmy w źródłach. Przykładowo:

  • Treść wygenerowana przez AI: Endodoncja mikroskopowa to profesjonalna procedura leczenia kanałowego zęba, która wykorzystuje najnowsze technologie, stanowiące gwarancję udanego zabiegu 
  • Oryginalna treść ze źródła wylecz.to : „leczenie endodontyczne pod mikroskopem to profesjonalna procedura, określana także jako endodoncja mikroskopowa. Wykorzystuje się do niej najnowsze technologie, stanowiące gwarancję udanego zabiegu.

Naszym zdaniem różnice są naprawdę niewielkie co może mieć swoje konsekwencje związane z prawami autorskimi. Dodatkowo cały tekst jest raczej mało spójny. Przypomina zlepek przypadkowych zdań i gotowych sformułowań.

Sztuczna inteligencja Perplexity

treści generowane przez Perplexity

Ostatnim narzędziem, które postanowiliśmy przetestować jest Perplexity. Wybraliśmy je, ponieważ posiada wygodną aplikację mobilną, którą zawsze można mieć pod ręką w swoim telefonie.

AI w tym przypadku stworzyła najkrótszy tekst, który jest jednocześnie najbardziej precyzyjną odpowiedzią na zadane pytanie. Dodatkowo sztuczna inteligencja, podobnie jak Chat Bing wskazał nam źródła i zaproponował powiązane pytania. Otrzymaliśmy również kilka grafik z przypisanymi źródłami. Może to być szczególnie przydatne w przypadku pytań o określone miejsca czy przedmioty.

Osobiście uważamy, że właśnie to narzędzie poradziło sobie z naszym zadaniem najlepiej!

Czy warto generować treści przez AI?

Generowanie treści przez AI jest jak najbardziej dobrym rozwiązaniem, pod warunkiem, że robisz to z głową! Pod żadnym pozorem nie można kopiować z tak przygotowanych materiałów jeden do jednego. Nie tylko dlatego, że nasza strona może spaść w wynikach wyszukiwania. Dezinformacja i fałszywe informacje podane na medycznej stronie WWW lekarza specjalisty – może skończyć się nawet w sądzie!

Dlatego jeśli nie masz czasu na tworzenie wartościowych treści na bloga. Lub brakuje Ci pomysłu na kolejne wpisy w social mediach – skontaktuj się z nami. Jesteśmy agencją marketingową, która posiada wieloletnie doświadczenie w branży. Zajmujemy się marketingiem dla medycyny kompleksowo. Wspólnie ustalimy cele i bez pomocy generowanych treści przez AI zadbamy o Twój wizerunek w Internecie!

Scroll to top