Wróć do BLOGA

Jak skutecznie reklamować usługi medyczne dla dzieci?

marketing medyczny usług dla dzieci

Wiele placówek medycznych i gabinetów lekarskich oferuje usługi medyczne dla dzieci. Oferowanie takich usług to biznes jak każdy inny. Zatem wymaga reklamy, aby odnieść sukces. Reklama usług medycznych dla dzieci nie jest jednak łatwa. Wymaga nie tylko wiedzy prawnej i marketingowej, ale również pewnego wyczucia i elegancji. Wszystko to po to, aby nie zepsuć swojego wizerunku w sieci. Marketing medyczny usług dla dzieci to temat dość wrażliwy, ponieważ budzi wiele emocji. Jeśli chcesz zrobić to dobrze, musisz przestrzegać pewnych reguł.

Reklama usług medycznych dla dzieci – czy jest legalna?

Jak zwykle, biorąc po uwagę temat medycyny i prawa – najlepsza odpowiedź na to pytanie to „zależy”.  Ustawa z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. nr 112, poz. 654 z późn. zm.) przewiduje że podmiot wykonujący działalność leczniczą w Polsce (czyli lekarz, rehabilitant, lub na przykład pielęgniarka) podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie swojej działalności i typach udzielanych działań leczniczych.

Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklam

Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej art. 14 ust. 1

Dodatkowe regulacje dotyczące tego jaki marketing dla lekarzy jest legalny znajdziemy również w innym akcie prawnym:

Lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione.

Lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.

Kodeksu Etyki lekarskiej Artykuł 63

W ustawie wyraźnie zaznaczono, że forma tych publicznych informacji nie może nosić znamion reklamy. Jakkolwiek czym jest sama reklama nie jest do końca zdefiniowane. Reklama usług medycznych dla dzieci wymaga zatem od nas, aby tych informacji szukać głębiej. W ten sposób znajdujemy jeszcze taki zapis:

Reklamą jest informowaniem ludzi o świadczeniach i usługach, podkreślanie ich zalet tak, aby ludzie chcieli za nie zapłacić.

Decyzja z 2013 roku – Zespół Radców Prawnych Naczelnej Izby Lekarskiej (sygnatura dokumentu NRL/ZRP/WI/163/2013)

Podsumowując – jak reklamować usługi medyczne dla dzieci? Tak, aby informacje nie spełniały znamion definicji reklamy. Możemy zatem podawać do publicznej wiadomości rodzaj świadczonej praktyki zawodowej, numer telefonu, adres, a nawet specjalizacje czy cenniki. Nie możemy natomiast tworzyć promocji np. „Druga wizyta 50% taniej” czy określać się mianem „Najlepszy lekarz dla dzieci”.

Jak przygotować reklamę usług medycznych dla dzieci?

Wiemy już jak NIE reklamować usług medycznych dla dzieci. Teraz warto przyjrzeć się zasadom, które pomogą przygotować dobrą i etyczną reklamę Twojej oferty.

Zrozum grupę odbiorców

grupa odbiorców

Aby zarabiać, musisz przyciągać klientów. W tym przypadku będą to rodzice Twoich małych pacjentów. Zatem przygotowując treści pamiętaj, że nie oglądają ich dzieci, tylko ich rodzice lub opiekunowie prawni. Zajrzyj do swojej bazy pacjentów i ustal kto odwiedza Cię najczęściej. Kobiety, a może mężczyźni i w jakim wieku? Ważnym elementem będzie również lokalizacja, czyli skąd pochodzi Twoja grupa odbiorców. W tym celu warto zbadać konkurencję i dowiedzieć się czy w okolicy działa placówka lub specjalista, który również reklamuje usługi medyczne dla dzieci. W ten sposób łatwo można ustalić strategię kolejnych działań.

Grupa odbiorców to kluczowa i z punktu widzenia strategii marketingowej – najważniejsza – kwestia związana z marketing medyczny usług dla dzieci. Jeśli nie wiesz czym jest segmentacja rynku i jak wykorzystać zebrane dane o swoich pacjentach – koniecznie skonsultuj się z agencją marketingową lub specjalistą ds. marketingu. W przypadku reklamy w Internecie, grupa odbiorców stanowi o sukcesie całej kampanii. Możesz mieć idealnie przygotowane treści, grafiki i najlepszą obsługę klienta. Jeśli jednak skierujesz swoją komunikację do złych osób – wszystkie inne działania nie przyniosą żadnych efektów.

Zaufanie na wagę złota

zaufanie pacjenta

Tworząc strategię marketingową musisz pamiętać, że temat dzieci budzi wiele emocji i w związku z tym jest dość delikatny. Budując treści reklam i komunikację, warto skupić się na wzbudzaniu zaufania wśród rodziców. Wszak dzieci to ich największy skarb, więc nie oddają ich w ręce kogoś komu nie ufają. Jak zrobić to najlepiej? Przede wszystkim na swojej medycznej stronie WWW przedstaw swój wykwalifikowany personel. Opisz lata doświadczenia, projekty, zadania oraz dodaj skany uzyskanych certyfikatów. Pamiętaj również, że rola opinii innych rodziców będzie w tym przypadku nieopisana! Jeśli masz taką możliwość, pochwal się słowami innych swoich pacjentów i podaj źródło skąd pochodzą, aby były możliwie najbardziej autentyczne. O tym jak prosić pacjentów o pozytywne opinie pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu.

Komunikacja wizualna

komunikacja wizualna

Wiesz już jak przygotować komunikat i do kogo ma on dotrzeć. Kolejnym etapem jest stworzenie odpowiednich grafik. Jeśli reklama usług medycznych dla dzieci ma być skuteczna, musisz szybko przyciągnąć wzrok swojego odbiorcy. Mimo kierowania swoich wizualizacji do rodziców, zadbaj, aby kojarzyły się one z dziećmi. Pamiętaj, aby wykorzystać kolorowe i przyjazne dla dzieci elementy wizualne. To efekt psychologiczny – na takie grafiki zwrócą szczególnie uwagę rodzice. Nie trzeba daleko szukać potwierdzenia takich działań. Sprawdź w jaki sposób komunikują się przedszkola. Mimo iż ich ulotki i komunikaty docierają do rodziców, wszystkie są przygotowane w dziecięcej i kolorowej konwencji.

Wizyta adaptacyjna

usługi medyczne dla dzieci

Bardzo popularną usługą stała się tzw. wizyta adaptacyjna. Polega ona na tym, że rodzic wraz z dzieckiem przychodzi do Twojego gabinetu, aby oswoić małego pacjenta z nowym miejscem. To czas na zadawanie pytań, dotykanie narzędzi i wytłumaczenie dziecku co je czeka. Taka usługa nie bez powodu cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród rodziców. Dzieci są ciekawe. Możliwość poznania „pana lekarza”, samodzielne posłuchanie serca przez stetoskop lub zajęcie miejsca po drugiej stronie biura – jest dla małych pacjentów niezwykłą przygodą. Z kolei dla Ciebie – dużą szansą. Jeśli wtedy zdobędziesz zaufanie i sympatię dziecka – pewnym jest że rodzic chętniej będzie korzystać z Twoich usług już na stałe. Dodatkowo możesz przygotować jakieś nagrody w postaci zdrowych lizaków, słodkich past do zębów czy kolorowanki.

reklama usług medycznych dla dzieci

Jak reklamować usługi medyczne dla dzieci?

  1. Social media – dowiedz się, które platformy będą najskuteczniejsze i pozwolą na marketing medyczny usług dla dzieci. Twórz wartościowe treści – głównie edukacyjne dla rodziców. Dodatkowo staraj się angażować użytkowników np. poprzez zadawanie pytań czy prowadzenie ankiet.
  2. SEO i marketing treści – przeprowadź audyt SEO swojej medycznej strony WWW. Popraw kluczowe elementy SEO, które mają wpływ na usługi medyczne dla dzieci. Twórz ciekawe artykuły blogowe, które nie tylko będą miały chwytliwe frazy kluczowe, ale również odpowiedzą na najczęstsze bolączki rodziców.
  3. Poradniki dla rodziców – mogą przybierać różne formy – wideo, rolek, karuzel czy ebooków. Informacje oparte na Twoim doświadczeniu, które pomogą przygotować rodzicom swoje dzieci na wizytę w Twoim gabinecie lub placówce medycznej.
  4. Pozycjonowanie lokalne i marketing tradycyjny – skup się na potrzebach lokalnej społeczności. Zorganizuj warsztaty lub event pełen atrakcji dla dzieci, który jednak będzie miał zdrowotną myśl przewodnią. Promuj swoją placówkę na festynach czy piknikach rodzinnych.
  5. Program lojalnościowy – przygotuj program lojalnościowy dla stałych klientów. W formie aplikacji czy karty na pieczątki. W ten sposób zbudujesz lojalność i przywiążesz pacjentów do swoich usług na dłużej.

Czy reklama usług medycznych dla dzieci ma sens?

Wielu naszych klientów pyta nas czy reklama określonych usług z ich oferty ma sens. Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przeprowadzić analizę SWOT, ustalić cele biznesowe oraz pewne fakty. Nie każda placówka medyczna lub gabinet „słynie” z tych samych usług. Co za tym idzie, często głównym źródłem dochodu są usługi najbardziej promowane przez pacjentów tzw. marketingiem szeptanym.  Jeśli nie są to usługi medyczne dla dzieci – reklama takiej oferty będzie bardziej kosztowna i czasochłonna. Wszystko to ze względu na lejek sprzedażowy i wyrobienie w naszych potencjalnych pacjentach świadomości oraz zaufania.

Nie ma jednak usługi medycznej, której nie da się odpowiednio zareklamować, tak, aby w dłuższej perspektywie czasu była rentowna. Warto zatem rozpocząć działania i wdrożyć marketing medyczny usług dla dzieci. Im szybciej to zrobisz – tym szybciej zobaczysz efekty.

Scroll to top