Czego nauczył nas 2023 rok? Tego, że marketingowiec to specjalista – orkiestra. Musi być bardzo elastyczny i dynamicznie zmieniać swoje strategie, aby nadążać za zmieniającymi się trendami. Sztuczna inteligencja, rosnąca inflacja i powrót do korzeni – szukania w analizach sposobów na jeszcze lepsze kampanie czy treści. Tak wyglądał marketing w 2023 roku. Jak będzie wyglądać rynek reklamy w 2024 roku? Z pewnością będzie pełen nowych wyzwań. Skupionych głównie wokół nowych technologii.
Z Internetu w Polsce korzysta około 93% gospodarstw domowych. W związku z tym, jeśli firma medyczna nie istnieje w Sieci – traci ogromne ilości potencjalnych pacjentów.
Jak będzie wyglądał marketing medyczny w 2024 roku?
Reklama medycyny rządzi się swoimi prawami. To wszystko przez rygorystyczne wytyczne dotyczące możliwości reklamowania się w branży medycznej. Nie wszystko można reklamować, nie każda akcja marketingowa może być promocją. Dlatego reklamy w 2024 roku będą musiały być bardzo sprytnie przygotowane. A jakie trendy będą królować w marketingu cyfrowym?
- Automatyzacja
- Personalizacja
- Humanizacja
- Sztuczna inteligencja
- Doświadczenie
Automatyzacja marketingu medycznego w 2024
Już teraz wiemy, że automatyzacja reklamy i marketingu będzie jednym z największych trendów w 2024 roku. Około 76% firm w tej chwili korzysta z automatyzacji marketingu. Wzrost ten jest bezpośrednio powiązany ze rozwojem sztucznej inteligencji. Głównym zadaniem tych zaawansowanych technologii, będzie pomoc w jeszcze efektywniejszej organizacji pracy czy komunikacji z pacjentem. Automatyzacja pozwoli nie tylko utrzymać lojalnego pacjenta, ale również pozyskać nowego i doskonalić procesy związane z zarządzaniem danymi.
Automatyzować możemy wystawianie recept, przypomnienia SMS, newslettery, a nawet czaty na medycznych stronach internetowych czy systemy do obsługi klientów. Aż 91% marketerów twierdzi, że automatyzacja marketingu pomaga im osiągnąć postawione cele. Dzięki temu, aż 46% z nich częściej zgłasza sukces strategii marketingowej!
Dobrze przygotowana automatyzacja reklamy w 2024 roku wymaga odpowiednio przemyślanej strategii marketingowej. Jeśli nie wiesz, jak się tym zająć, koniecznie skontaktuj się z nami. Od lat zajmujemy się marketingiem dla medycyny i chętnie pomożemy Ci zrealizować cele na 2024 rok!
Personalizacja reklamy w 2024 roku
75% użytkowników w Internecie jest bardziej skłonnych do skorzystania z oferty, jeśli reklama jest spersonalizowana. Dodatkowo powinna być dostosowana do zainteresowań i preferencji potencjalnego pacjenta. W końcu nie chcemy wyświetlać informacji na temat badań dla seniorów osobie w wieku 18 lat.
Marketing medyczny w 2024 roku będzie musiał spersonalizować swoje treści. Aż 90% użytkowników uważa, że personalizacja treści ma wpływ na ich doświadczenia. Odpowiadanie na indywidualne potrzeby i oczekiwania pacjentów to jedne z najważniejszych założeń na 2024 rok.
Humanizacja medycyny
To nic innego jak podejście, które stawia pacjenta w centrum i pokazuje ludzką stronę firmy. Około 81% użytkowników twierdzi, że autentyczność i transparentność są kluczowe w budowaniu zaufania do marki. W kontekście medycyny, humanizacja odnosi się do tworzenia bardziej wspierającego i bezpośredniego środowiska opieki zdrowotnej. Dzięki niej pacjenci są traktowani jako jednostki, a nie przypadki chorobowe. Pacjent zawsze wie z kim rozmawia i ufa swojemu specjaliście.
Mów po ludzku lub po prostu pozwól się poznać pacjentowi występując w zabawnym trendzie na TikToku.
Głównym zadaniem humanizacji medycyny jest wspieranie relacji lekarz-pacjent. Zbudowanie mocnej relacji jest kluczowe dla skutecznej opieki zdrowotnej. Dobra relacja ma istotny wpływ na zrozumienie i przestrzeganie zaleceń lekarskich przez pacjenta. Jeśli ufamy i lubimy swojego lekarza – to z większym prawdopodobieństwem będziemy do niego wracać.
Innym zadaniem humanizacji w medycynie będzie również wspieranie celów społecznych. Szerzej pisaliśmy o tym w naszym artykule na temat „Świąteczne akcje charytatywne, czyli dobry marketing na święta.”. 88% użytkowników uważa, że firmy powinny angażować się w lokalne działania, które wpisują się w ich misję i wartości.
Reklama medycyny przy pomocy sztucznej inteligencji
Nie ma w marketingu niczego co rozwijało by się tak szybko jak technologia przy pomocy AI. Sztuczna inteligencja to ogromne ułatwienie i wsparcie w naprawdę wielu dziedzinach. Bardzo szeroko pisaliśmy o tym w naszym wpisie: „Jak wykorzystać sztuczną intelgencję (AI) w marektingu medycznym?”. Warto pamiętać, że sztuczna inteligencja to „dodatkowy członek zespołu”, który nas wspiera, ale nie wykona pracy za nas.
AI pomoże w procesie kreatywnym, ale nie zastąpi marketera w zadaniach strategicznych. Nie zajmie się analityką, nie sprawdzi aktualnych trendów i nie wygeneruje aktualnych treści. Jednocześnie jednak skutecznie stworzy bazę do treści reklamy, a nawet zaproponuje różne grupy odbiorców do przetestowania. Można zatem z pewnością stwierdzić, że reklamy w 2024 roku będą wspierane, ale nie tworzone przez AI.
Dobra reklama medycyny, czyli doświadczenie pacjenta
W 2022 roku Google dorzuciło do swoich wymagań dla pozycjonowania i SEO tzw. doświadczenie. Chodzi o to, aby treści na strony tworzył specjalista. Najlepiej taki, który dobrze zna się na rzeczy. Odpowie na bolączki i najczęściej zadawane pytania pacjentów. Idea, aby tworzyć treści eksperckie, czyli teksty pisane przez osoby, które posiadają odpowiednią wiedzę i wykształcenie – wyklucza możliwość kopiowania żywcem treści z np. ChatGPT.
Problem z fałszywymi i zmanipulowanymi treściami jest ogromny! Niektóre aplikacje, takie jak np. X zaczęły same prostować informacje, dodając pod postami adnotacje z wytłumaczeniem. Reklama w 2024 roku może zatem być bardziej rygorystyczna. Świadczą o tym już np. bardziej przemyślane wybory influencerów co do tego jakie marki promować. Prawo wymusiło wyraźne zaznaczanie, które treści pochodzą z reklamy i nagle oznaczeń „płatna współpraca” jest znacznie mniej.
Co my radzimy? Świetnym sposobem na polepszenie doświadczenia pacjenta będzie po prostu – podpisanie się pod publikowaną treścią przez autora / autorkę. Pokaż użytkownikom, że treści które publikujesz na swoim blogu medycznym są poparte Twoim doświadczeniem i wiedzą. Z kolei wybierając agencję marketingową do pozycjonowania medycznej strony internetowej – wybierz taką, która specjalizuje się w marketingu dla medycyny.
Rynek reklamy w 2024 roku
Przewidywanie trendów na kolejny rok jest o tyle ograniczone, że bazujemy na tym co już wiemy. Ewentualnie na tym wobec czego mamy solidne podejrzenia. Cała reszta to wróżenie z szklanej kuli. Nikt na ten moment nie wskaże złotej rady jak robić marketing medyczny w 2024 roku. Nikt z nas nie wie czy zamieszanie zrobi nowe narzędzie, a może sytuacja polityczno-ekonomiczna?
Wiemy jednak jedno – reklama medycyny w 2024 roku będzie wymagała od specjalistów elastyczności i umiejętności szybkiego dostosowywania się do zmieniających warunków na rynku. Już teraz zaplanuj swoją strategię w oparciu o opisane wyżej założenia, by Twoje działania marketingowe były bardziej skuteczne i efektywniejsze.