Pozycja w Google w dzisiejszych czasach jest niezwykle ważna. Aby ją poprawić trzeba zrozumieć wpływ zmian w sposobie działania organicznych wyników wyszukiwania Google (czyli SERP) na internetowy marketing medyczny. Nowe algorytmy oraz zmiany, które Google wprowadza mają fundamentalne znaczenie dla strategii działań marketingowych. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania wymaga ciągłej adaptacji specjalistów od SEO do ewoluującego świata online.
Pozycja w Google – jak ją poprawić?
- Optymalizacja kodu strony – title, description, nagłówki H1, H2 itp.
- Linkowanie wewnętrzne, czyli do treści na stronie
- Dodawanie atrybutu ALT do zdjęć
- Wskaźniki Core Web Vitals – czas ładowania strony, czas kliknięcia, niestabilność treści
- Responsywność, czyli wersja mobilna
- Richsnippets, czyli rozszerzone opisy podstron strony
- Content marketing, czyli tworzenie dobrych treści np. bloga
- Analiza słów kluczowych i słów z długim ogonem
- Link building, czyli linkowanie zewnętrzne np. na forach
Powyższa lista to podstawowe zagadnienia z zakresu SEO i pozycjonowania. To takie must do it, aby osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Punkty te oczywiście nie wyczerpują wszystkich niezbędnych działań, z którymi muszą mierzyć się specjaliści. SERP zmienia się bardzo dynamicznie, dlatego wiele gotowych treści czy stron trzeba na bieżąco aktualizować, aby pozycja w Google nie uległa drastycznej zmianie na gorsze.
Co to jest SERP Google?
Search Engine Results Page (SERP) czyli strona wyników wyszukiwania, która prezentuje użytkownikowi listę linków do stron internetowych związanych z danym zapytaniem wyszukiwania na platformie wyszukiwarki internetowej.
Google stanowi podstawę działań SEO, definiując sposób prezentacji wyników wyszukiwania. Udział Google w światowym rankingu wyszukiwarek to aż 95,79%! Dlatego niezbędne jest, aby znać aktualne czynniki rankingu algorytmu Google.
Dlatego osiągnięcie wysokiej pozycji w SERP staje się priorytetem, wpływając bezpośrednio na widoczność online i zdolność do przyciągania ruchu. Niestety zasady działania cały czas się zmieniają. Jeśli chcesz, aby Twoja pozycja w Google była wysoka – musisz być na bieżąco ze zmianami i algorytmami najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie!
Zmiany w SEO 2023 i 2024 rok – zmiany, które wpływają na pozycję w Google
- Wysokiej jakości treści – wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania wymaga treści wysokiej jakości, dlatego tworzenie unikalnych, wartościowych materiałów staje się kluczowym elementem strategii SEO.
- Odpowiadaj na pytania – algorytmy Google coraz lepiej rozumieją zamiary użytkowników, nagradzając strony dostarczające bezpośrednich odpowiedzi na pytania.
- Responsywność – zoptymalizowanie strony pod kątem urządzeń mobilnych staje się priorytetem, aby sprostać wymaganiom aktualizacji Mobile-first.
- User Experience (UX) – czyli doświadczenie użytkownika, szybkość ładowania strony i łatwa nawigacja decydują o tym jaka jest Twoja pozycja w Google.
- SEO Lokalne – firmy, które są nastawione przede wszystkim na marketing lokalny, powinny nałożyć większy nacisk na pozycjonowanie lokalne np. na nazwę miejscowości.
- Naturalne używanie słów kluczowych – naturalne wkomponowanie słów kluczowych w treść staje się ważniejsze dla pozycji w Google niż ich nadmierne użycie.
Jakie są konsekwencje zmian SERP dla SEO
Zmiany w SERP Google wymagają od specjalistów SEO ciągłego dostosowywania strategii. Mają one różne konsekwencje dla pozycji w Google. Wprowadzenie Featured Snippets, zwiększona rola mobilności, oraz rosnące znaczenie lokalnego pozycjonowania to tylko niektóre z elementów, które wpływają na wysoką pozycję wyników wyszukiwania.
68% wszystkich doświadczeń użytkowników zaczyna się od wyszukiwarki, a średnio 53,3% ruchu na stronach pochodzi z bezpłatnych (czyli organicznych) wyników wyszukiwania.
Brak dostosowania się do zmian w algorytmach może doprowadzić do pogorszenia ruchu na stronie, zmniejszyć klikalność, a w konsekwencji – przełożyć się na ilość konwersji, jakie wykonują użytkownicy na stronie medycznej. Brak wiedzy dotyczącej SEO i pozycjonowania decyduje o tym jaka jest pozycja w Google Twojej strony, ale również ma wpływ na lokalne wyszukiwanie czy doświadczenie użytkownika. Dopasowując się do wytycznych od Google mamy pewność, że witryna i treści na niej zawarte są zawsze aktualne i zgodne z bieżącymi trendami online.
Jeśli nie wiesz w jaki sposób zadbać o SEO i pozycjonowanie – przekaż te zadania profesjonalnej agencji marketingowej. Najlepiej takiej, która specjalizuje się w marketingu dla medycyny. Skontaktuj się z nami, wykonamy pełny audyt SEO Twojej medycznej strony internetowej i wspólnie określimy cele i strategię dalszych działań.
Jak znaleźć się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania?
SEO i ruch organiczny generuje więcej konwersji niż jakakolwiek inna inicjatywa marketingowa! Dlatego tak ważne jest, aby o nie zadbać i być na bieżąco z aktualnymi wytycznymi. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepsze treści potrzebują czasu. Jeśli zmiany wprowadzisz dzisiaj – nie oczekuj, że efekty zauważysz już jutro. Często pierwsze skoki ruchu są dostrzegalne po około 2 tygodniach. Zazwyczaj jednak robot Googla prawidłowo zaindeksuje wszystkie strony do 2-3 miesięcy.
Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania wymaga dostosowania strategii pozycjonowania do nowych warunków SERP. Ważne jest uwzględnienie aktualnych zmian algorytmów Google.
E-A-T Staje się E-E-A-T
Wprowadzenie dodatkowego “E” w E-A-T, czyli:
- Experience – doświadczenie, rzeczywiste przemyślenia
- Expertise – ekspertyzam, czyli wiedza na określony temat
- Authoritativeness – autorytatywność
- Trustworthiness – zaufanie
Zmiana ta podkreśla rosnące znaczenie doświadczenia autora w tworzeniu treści. Strategie SEO muszą uwzględniać nie tylko wiedzę eksperta, ale także jego doświadczenie. Google stworzył koncepcję E-E-A-T, aby zapewniać nam wyłącznie treści najwyższej jakości. Pisane przez ekspertów ze swojej dziedziny, którzy potrafią wpleść w nie swoje doświadczenie np. historie z gabinetu lekarskiego. Przestrzeganie zasad E-E-A-T sprawi, że Twoja pozycja w Google będzie wyższa, a jakość strony skoczy w górę.
Zero Click Searches, AEO oraz słowa kluczowe z długim ogonem
26% wszystkich zapytań w Google kończy się bez żadnego kliknięcia. Trend Zero Click Searches, czyli wyszukiwań kończących się bez kliknięcia, wymaga optymalizacji dla featured snippets. Są to podpowiedzi, które pojawiają się na samej górze wyszukiwarki. Zwykle treść ta wyczerpuje odpowiedź na wpisane w Google zapytanie. Skoro użytkownik uzyska odpowiedź w wyszukiwarce – nie kliknie i nie wjedzie na Twoją stronę docelową. Przez to nie zauważy call to action i innych przygotowanych przez Ciebie elementów na witrynie.
Wiąże się to bezpośrednio z AEO (Answer Engine Optimization), czyli nowym trendem, który skupia się na dostarczaniu bezpośrednich i precyzyjnych odpowiedzi na pytania użytkowników. Google obsługuje w ten sposób akapity, listy numerowane i punktowe oraz tabele. Dzięki wyszukiwaniu bez kliknięć użytkownicy nie muszą już przeglądać wielu wyników wyszukiwania, aby znaleźć swoją odpowiedź. Dodatkowo skondensowaną informację otrzymujesz w ciągu kilku sekund.
Jak sobie z tym poradzić? Kluczowe działania to optymalizacja treści pod kątem pytań i odpowiedzi, lokalne pozycjonowanie oraz uwzględnienie rozbudowanych fraz. Wyjścia są dwa – skup się na takich treściach, aby jak najczęściej wyświetlać się w podpowiedziach Google lub pozycjonuj się na słowa kluczowe z długim ogonem.
W 2024 roku rośnie nacisk na bardzo szczegółowe frazy. Rosnącą popularność długich ogonów całkowicie zmienia podejście do tworzenia treści na stronach medycznych. Kluczowe staje się skupienie na bardziej szczegółowych frazach kluczowych, które są bardziej zorientowane na intencje użytkownika.
UX, czyli doświadczenie użytkownika jako priorytet
Strategie SEO muszą teraz skupiać się nie tylko na tradycyjnych aspektach, ale także na doświadczeniu użytkownika. Szybkość ładowania, intuicyjna nawigacja i dostępność treści na różnych urządzeniach stają się kluczowymi elementami strategii. Dlaczego warto zadbać o tzw. User Experience?
- 39% użytkowników twierdzi, że opuści stronę, jeśli będzie ładowała się zbyt długo
- Dla 85% internautów najważniejsza jest wersja mobilna strony
- 88% jest mniej skłonnych powrócić na stronę, z którą mieli złe doświadczenia
- Użytkownicy mobilni są 5x bardziej skłonni do tego, aby opuścić stronę jeśli nie jest ona responsywna
- 13% osób opowie o swoim złym doświadczeniu przynajmniej 15 swoim znajomym
Pozycja w Google zależy od wielu czynników. Aspekty zebrane w UX to prawdziwa skarbnica wiedzy. Analizując swoją witrynę pod tym kątem, szybko dowiesz się czy jest ona zgodna z aktualnymi trendami. Prawda jest taka, że wymagania użytkowników nie biorą się z kosmosu. Prawdopodobnie widzieli dane rozwiązanie na stronie Twojej konkurencji. Jeśli nie chcesz zostać z tyłu – słuchaj swoich pacjentów i staraj się spełniać ich oczekiwania. W ten sposób pokażesz, że ich opinia i zdanie są dla Ciebie ważne.
Wysoka pozycja w Google w 2024 roku
Pozycjonowanie w Google w 2024 roku i osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania to wyzwanie. Jednocześnie jest to także szansa na osiągnięcie znaczącego sukcesu online. Zrozumienie zmian w SERP, dostosowywanie się do nowych trendów, skupienie na jakości treści i doświadczeniu użytkownika to kluczowe elementy skutecznych strategii SEO. Przygotowanie się do dalszych zmian, korzystanie z nowych technologii i ciągła ewolucja są kluczowe dla utrzymania konkurencyjności online.
Zadbaj o swoją pozycję w Google przy pomocy profesjonalnej agencji marketingowej. Specjalizujemy się w medycznym marketingu i od lat obsługujemy klientów z tej branży. Skontaktuj się z nami, aby zrealizować swoje cele na bieżący rok i zadbać o swój wizerunek online.