Wróć do BLOGA

Mało pacjentów na stronie WWW? Na co musisz zwrócić uwagę

Posiadanie witryny internetowej gabinetu lub kliniki to dziś niekwestionowana przez nikogo konieczność. W dobie prężnie działających mediów społecznościowych, często zapominamy jednak, jak ważne jest dbanie o stronę WWW i stymulowanie działań. Często słyszymy od klientów, że mają mało pacjentów na stronie WWW. To zazwyczaj zasługa braku odpowiedniej strategii marketingowej i zaniedbanie działań skupionych na ruchu.

Witryna internetowa nie może być wyłącznie wizytówką. Takie podejście z góry skazuje ją na zaginięcie w czeluściach Internetu. Mała ilość pacjentów dociera do gabinetów, które nie istnieją w przestrzeni internetowej. Jakich błędów warto unikać i co musisz zrobić, aby strona internetowa spełniała ważną funkcję komunikacyjną pomiędzy placówką, a Twoimi pacjentami? Poniżej kilka najważniejszych kwestii na jakie warto zwrócić uwagę.

Dlaczego mało pacjentów odwiedza moją stronę WWW?

Powodów takiej sytuacji może być wiele. Jeśli nie jesteś w stanie sam do nich dojść lub rozwiązać – warto poprosić o pomoc profesjonalną agencję marketingową. Firma EXPE specjalizuje się w marketingu dla medycyny. Dlatego ma nie tylko wiedzę, ale również doświadczenie w pracy z klientami z branży medycznej. Wspólnie przeanalizujemy Twoją stronę WWW i dowiemy się dlaczego odwiedza ją tak mało pacjentów. Kilka popularnych problemów to:

  1. SEO – brak widoczności w wyszukiwarkach na popularne słowa i frazy kluczowe.
  2. Zawartość – strona nie dostarcza informacji, których pacjenci szukają.
  3. Responsywność – strona nie jest dostosowana do różnych urządzeń, więc nie można z niej wygodnie korzystać np. z telefonu.
  4. Wolne ładowanie – strona ładuje się zbyt wolno, więc pacjenci się zniechęcają i ją wyłączają.
  5. Bezpieczeństwo – brak odpowiednich certyfikatów sprawia, że przed wejściem na stronę pojawia się ostrzeżenie, że witryna może być niebezpieczna.
  6. Problemy techniczne – błędy 404, długie i wzbudzające podejrzenia linki itp.

Czytelność strony medycznej

Czytelność strony medycznej można rozumieć na dwa sposoby. Jeden z nich odnosi się do możliwości poruszania się po stronie. Drugie podejście z kolei odnosi się do samej treści jaką zamieszczasz na stronie.

Po pierwsze – odnajdywalność

mało pacjentów na stronie WWW
Używalność WWW

Przeprowadź łatwy test. Poproś swoich znajomych lub rodzinę, aby odwiedzili Twoją witrynę WWW i sprawdzili czy bez problemu są w stanie na niej odszukać to, czego potrzebują. Ty, jako właściciel witryny, prawdopodobnie nie będziesz obiektywny i będzie Ci potrzebna opinia osób trzecich.

Dlaczego czytelność / odnajdowalność witryny jest taka ważna?

Odbiorcy działają pod wpływem impulsu. Jeśli nie potrafią szybko znaleźć potrzebnych im informacji – opuszczają stronę i szukają alternatywnego rozwiązania. Mało pacjentów na stronie WWW może oznaczać, że witryna jest skomplikowana lub za bardzo rozbudowana. Nawigacja strony powinna być na tyle czytelna, aby Twój potencjalny pacjent, mógł odnaleźć dokładnie to, czego szuka.

Poza tym użytkownik powinien z łatwością się jej nauczyć. Dzięki temu przy kolejnej wizycie na stronie będzie z pamięci podążać w każde miejsce, do jakiego chce dotrzeć. Istnieją również pewne trendy w szablonach medycznych stron internetowych. Warto być z nimi na bieżąco, aby strona WWW była maksymalnie przyjazna dla użytkownika.

Po drugie – łatwość czytania

mało pacjentów

Wszystko, co napiszesz i opublikujesz na swojej stronie powinno być łatwo przyswajalne przez odbiorcę. Napisane prostym językiem. Istnieje sposób oceny trudności tekstu tzw. Indeks czytelności Flescha. Dzięki niemu można łatwo zbadać czy tekst będzie zrozumiany przez każdego, czy tylko przez ludzi np. z wyższym wykształceniem. Obecnie, dobre systemy CMS (zarządzania treścią), mają wbudowany test Flesha na poziomie edytora. Zatem czytelność jest badana na bieżąco podczas przed opublikowaniem tekstu.

Jeśli nie masz możliwości użycia takich wtyczek jak Yoast, możesz skorzystać z testów online np. LOGIOS. Strona pozwala przetestować tekst i otrzymać raport na jego temat. Dowiesz się z niego między innymi kto (jaka grupa demograficzna) z zainteresowaniem może go przeczytać. Krótkie teksty możesz również sprawdzać przy pomocy bardzo popularnego Jasnopisu. Strona ta poinformuje Cię, które zdania są zbyt długie, a jakie wyrażenia lepiej zamienić na łatwiejsze.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek

SEO pozycjonowanie

SEO czyli Search Engine Optimization to umiejętność zastosowania rozwiązań, które doprowadzą stronę internetową do jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce internetowej pod wybranymi frazami.

Mało pacjentów na stronie WWW może oznaczać, że zaniedbałeś ten obszar i Twoja witryna jest trudna do znalezienia pośród stron konkurencji. Warto pamiętać o tym, że Google wciąż wprowadza zmiany w swoi algorytmie indeksowania i wyszukiwania.Prawdopodobnie Twoje działania SEO będą polegały bardziej na inwestowaniu w SEO. Sztuka polega na ciągłym śledzeniu, testowaniu i analizowaniu wprowadzanych zmian.

Jako lekarz z pewnością masz dość zajęć, dlatego warto pomyśleć o zleceniu optymalizacji SEO i pozycjonowania profesjonalnej firmie i przeznaczenie na ten cel części budżetu na marketing. Skuteczne działania SEO mogą przynieść gabinetowi więcej korzyści aniżeli wydawanie większości środków na promocję płatną.

Słaba treść lub brak treści

Nie jest żadną tajemnicą, że jednym z celów Google jest dostarczenie użytkownikom wyszukiwania treści wysokiej jakości. Jeśli Twoja strona zawiera wyłącznie opis oferty, kontakt i mapę to prawdopodobnie nigdy nie znajdzie się na szczycie w wynikach wyszukiwania. Treść na Twojej witrynie internetowej powinna odpowiadać potrzebom Twoich pacjentów.

W jaki sposób? Zastanów się, czy treści, które dodajesz na stronę dają odpowiedź Twoim pacjentom na to czego poszukują. Pamiętaj, że potencjalny pacjent najpierw szuka informacji w internecie np. o objawach chorób czy skutkach zabiegu, następnie poszukuje opinii o gabinetach, a dopiero na końcu interesuje się kontaktem do konkretnego lekarza czy centrum medycznego.

Aby zyskać uwagę pacjenta, musisz mu najpierw coś podarować. W tym wypadku mogą to być konkretne informacje, których poszukuje, podane przez eksperta. Ważne jest systematyczne dodawanie nowych treści: prowadzenie bloga lub serwisu w rodzaju aktualności.

Czego nie robić? Nie kopiować treści, nie robić rażących błędów zarówno pod kątem merytorycznym jak i gramatycznym, ortograficznym i stylistycznym. Używaj słów kluczowych, jednak nie nadużywaj ich. Treść powinna być przede wszystkim merytoryczna (choć wolna od medycznego żargonu).

Jak sprawdzić ruch na stronie? Analityka strony medycznej.

Mało pacjentów na stronie WWW? Na co musisz zwrócić uwagę
Analityka ruchu na stronie

W każdej dziedzinie życia, obserwacja przynosi wiele wniosków i możliwości poprawienia błędów. Sprawa dokładnie tak samo wygląda w przypadku ruchu na stronie internetowej. Wnikliwa analiza pozwoli Ci zaobserwować, w którym miejscu pacjenci są zainteresowani i kiedy szybko opuszczają stronę.

Dzięki temu będziesz mógł dokonywać niezbędnych zmian oraz wprowadzać nowe treści, które mogą okazać się dla odbiorców interesujące. Sprawdzaj ruch na stronie także pod kątem zastosowywanych tytułów. Uwierz, że chwytliwy tytuł czy dobrze dopasowane obrazy – działają cuda.

Responsywna strona

Strona responsywna

Twoja witryna musi być dopasowana nie tylko do komputerów typu PC i laptopów. Przede wszystkim w dzisiejszych czasach o powodzeniu medycznej strony WWW decyduje obsługa z użyciem smartofnów i tabletów. Mało pacjentów na stronie WWW może oznaczyć, że strona z jakiegoś powodu źle się wyświetla się na urządzeniach mobilnych..

Obecnie, większość Twoich pacjentów nosi swój „komputer” w kiszeni i jako osoby prowadzące biznes, nie możemy tego ignorować. Ruch mobilny na stronach medycznych w latach 2018 stanowił 2/3 całego przekroju używanych urządzeń. Upewnij się, że Twoja jest responsywna czyli dostosowana do urządzeń mobilnych. Działaj tak, aby ułatwić pacjentom korzystającym z tych urządzeń, dostęp do Twoich treści.

Wykonaj audyt swojej strony WWW

Mało pacjentów na stronie WWW zazwyczaj daje nam informację, że coś nie działa prawidłowo. Aby skutecznie dojść do problemu i go rozwiązać – najlepiej poprosić profesjonalną agencję marketingową taką jak EXPE, aby wykonała audyt witryny. Takie sprawdzenie strony WWW będzie zawierało między innymi weryfikację:

  • Szybkości ładowania strony WWW – wstępnie możesz to również zweryfikować samodzielnie na stronie pagespeed.web.dev . Narzędzie przygotowuje wstępną analizę szybkości strony i może dać Ci wstępną informację czy warto zainwestować w jej aktualizację.
Wykonaj audyt swojej strony medycznej
  • Bezpieczeństwo – to przede wszystkim ważny certyfikat SSL, ale jest również wiele innych kwestii dotyczących polityki prywatności czy przetwarzania danych o użytkownikach.
  • Błędy – przykładowo są to błędy 404, które świadczą o usuniętych podstronach, które już wyświetlały się w wyszukiwarkach. Wówczas warto zastosować tzw. przekierowania 302 na inne podstrony lub na stronę główną. Warto także zadbać o przyjazne linki czy tzw. breadcrumbs.

Wykorzystaj media społecznościowe do promocji swojej witryny

Media społecznościowe

Skoro już wiesz, że na Twojej stronie WWW jest mało pacjentów. Wyeliminowałeś większość opisanych wyżej problemów to przeszedł czas na poprawienie sposobu dotarcia do pacjenta.

Profile w mediach społecznościowych nie mogą, a właściwie nie powinny być stronami tylko prestiżowymi. Traktuj je jak kanały komunikacji, a nie tylko jako swoją wizytówkę. Jeśli masz mało pacjentów na swojej medycznej stronie to zachęć ich do jej odwiedzenia np. na Facebooku. Media społecznościowe dają Ci możliwość re-dystrybucji treści, które umieszczasz na stronie. Dzięki temu masz szansę na realne zwiększenie ruchu na swojej witrynie i finalnie poprowadzenia pacjentów do Twojego gabinetu.

Facebook jest odpowiedzialny za ponad 70% ruchu odsyłającego z social mediów.

Publikowanie 2-3 razy w tygodniu swoich treści na Facebooku powinno zwiększyć ruch na Twojej stronie kilkakrotnie. Pod warunkiem, że robisz to z odpowiednim planem lub pomaga Ci doświadczona agencja.

Współpraca z witrynami o podobnym charakterze

Współpraca z innym stronami

Postaraj się o to, aby do twojej strony prowadziły odnośniki z innych witryn o podobnej tematyce. Działaj również w druga stronę i jeśli uważasz konkretną treść za wartościową, po prostu przytocz ją i dodaj na swojej stronie linka.

Choć linkowanie nie jest już najważniejszym elementem prowadzącym stronę internetową na wysokie miejsca w wyszukiwarkach, to wciąż ma bardzo duże znaczenie. To sygnalizuje robotom wyszukiwarek, że strona jest „żywa” i godna zaufania.

Na co zwrócić uwagę, jeśli stronę odwiedza mało pacjentów?

Strona WWW to aktualnie jedno z najważniejszych – o ile nie najważniejsze – narzędzie komunikacji z osobami zainteresowanymi konkretnymi usługami medycznymi. Warto zadbać o to, aby to ona była wartościowym źródłem dla odbiorców, a finalnie także pacjentów. Około 5% wszystkich wyszukiwań w Google dotyczy zdrowia. To znaczy, że naprawdę wielu użytkowników wyszukuje informacji medycznych w Internecie. Każde takie wyszukanie to szansa na zdobycie nowego pacjenta. Nie zmarnuj jej!

Źródła i inspiracje

Scroll to top