Dziś nie ma chyba osoby, która nie kojarzyła by czym jest Spotify. Jest ogromną platformą służącą słuchaniu nie tylko muzyki, ale też podcastów czy audiobooków. Medium posiadające tak potężną grupę docelową powinno być z absolutną pewnością częścią strategii marketingowej. Jak zbudować markę na Spotify – dowiedz się, jak uzyskać nowych odbiorców.

Spotify – czemu warto tam być?

Spotify – z czym się przede wszystkim kojarzy? Oprócz muzyki… Z personalizacją. Platforma posiada niesamowity algorytm, który dopasowuje propozycje, nowości lub listy odtwarzania na podstawie upodobań odbiorcy. I działa to dobrze. Jednak co to oznacza dla Ciebie? Powiedzmy, że użytkownik Twojej strony interesuje się podcastami dotyczącymi zdrowego stylu życia. Z kolei Ty sam dostarczasz np. usługi dietetyczne, albo leczysz uzębienie swoich pacjentów.

Zaczynasz prowadzić rozmowy ze specjalistami w swojej dziedzinie, dotyczące między innymi zdrowego odżywiania. Jeśli masz dobry pomysł i media plan wcześniej lub później dotrzesz do swojej grupy docelowej – bezpłatnie. Spotify sam zasugeruje odbiorcy, że właśnie tworzone przez Ciebie podcasty mogą być dla niego interesujące.

Budowanie marki na Spotify – personalizacja i co jeszcze?

Spotify jest najpopularniejszym Serwisem do słuchania muzyki i podcastów. Co ważniejsze, aż 44% użytkowników korzysta z niego każdego dnia. Według raportu udostępnionego przez platformę, w 2021 roku Spotify ma obsługiwać do prawie 430 milionów aktywnych użytkowników. W Polsce aż 34% użytkowników słucha podcastów. I teraz ważna wiadomość dla Ciebie – kategoria „styl życia i zdrowie” jest trzecią z kolei z najpopularniejszych na Spotify.

Spotify w medycynie - naucz się jak z niego korzystać
Spotify w medycynie to spersonalizowany dobry przekaz z podkastach.

Warto dodać, że liczba użytkowników wzrasta z roku na rok w postępie geometrycznym lub wykładniczym (dokładnie nie wiem, ale przyrost przyspiesza rok do roku). A za tym idzie – zwiększa się także ilość podcastów. A co z użyciem Spotify w medycynie? Jeśli nie chcesz pozostać w tyle i mieć do czynienia z coraz to większa konkurencją, zacznij korzystać ze Spotify już teraz.

Wyjątkowa treść – pierwszy filar budowania marki na Spotify

Jak już wspomniałem, kategoria „styl życia i zdrowie” jest na trzecim miejscu wśród najpopularniejszych na Spotify. Aby wybić się ze swoimi podcastami, musisz dobrze pomyśleć o tym co masz, czego inni nie mogą zaoferować. Co powinno cechować dobry podcast?

Unikalność przekazu w Spotify i innych mediach

Unikalność – pomyśl co Ciebie cechuje, czego brakuje na rynku, jaką niszę możesz zapełnić. Postaraj się wnieść coś nowego do konwersacji, zamiast powielać coś co już słyszałeś setki razy.

To naprawdę poprawia odbiór. Spotify w medycynie musi być oparty na ogromnej kreatywności.

Prawdziwa wartość – daj swoim słuchaczom wiedzę, którą pragną uzyskać. Nie idź w stronę lania wody – dzisiejsi użytkownicy niezwykle szybko dokonują selekcji materiałów.

Musisz od razu dać znać, czego mogą się dowiedzieć bądź nauczyć. Lepiej przysiąść nad treścią, aby uzyskać efekt, po którym pozostanie wrażenie, że ktoś zdobył całkiem nową dla siebie wiedzę.

Skupienie słuchacza w podcastach na Spotify jest kluczowe

Podtrzymuj uwagę – lub inaczej, szlifuj sztukę uwodzenia. Musisz zachowywać ten sam poziom zaciekawienia przez cały czas trwania podcastu. Nie możesz pozwolić sobie na to, aby początek był mniej interesujący od clue programu.

Dlatego podglądaj (a właściwie podsłuchuj) swoją konkurencję. Badaj strukturę ich nagrań, rozwój wypowiedzi czy jej tempo. Pozwoli Ci to lepiej stworzyć swój własny przepis na sukces.

Budowanie marki na Spotify poprzez kadrę

Mówiliśmy o unikalnej treści – jednym ze sposobów, aby ją wykreować, jest przede wszystkim przyjrzenie się sobie samemu. Może znasz jakieś wyjątkowe przypadki pacjentów, o których chciałbyś porozmawiać? Pomyśl o jakie rzeczy najczęściej pytają Cię pacjenci?

No i przede wszystkim – kopalnią takiej wiedzy może być Twoja kadra. Przyjrzyj się, jakich masz specjalistów. Czy prowadzą ciekawe badania? Jakie są ich dokładne podspecjalizacje? Czy biorą udział w ważnych wydarzeniach: konferencjach sympozjach lekarskich?

A może dialogi pomiędzy lekarzami. Podcast nie zawsze musi być prowadzony przez jedną osobę. Zainspiruj załogę swojego centrum medycznego lub poradni. Spotify w medycynie może być czymś unikalnym. Coś, co masz, a czego nie mają inni, to właśnie unikalny zestaw współpracowników.

Czas – drugi filar budowania marki na Spotify

Możesz stworzyć niezwykle interesujący podcast. Możesz mieć świetnego prowadzącego, ale jeśli zabraknie cykliczności i systematyczności – wszystko się rozpadnie. Aby zbudować swoją społeczność na Spotify, musisz uświadomić swoich odbiorców, że mają kiedy i po co wracać na prowadzony przez Ciebie kanał.

Kalendarz dla regularnej publikacji podcastów
Prowadź kalendarz dla regularnej publikacji podcastów

Spotify w medycynie używa się podobnie jak w innych branżach. Dlatego najlepszą praktyką jest zamieszczanie podcastów o stałej porze w konkretnym dniu. Co więcej, pozwoli Ci to zachować spójną promocję swojego kanału w innych mediach. Oczywiście, zapewne nie raz nie będziesz mieć czasu, aby stale wyszukiwać nowych tematów i dbać o prawidłowy rozwój kanału. Wtedy warto jest pomyśleć o usługach zewnętrznych, które Cię w tym wspomogą.

Bądź profesjonalny

Pamiętaj, że jeśli zabierasz się za prowadzenie podcastów, będzie to miało wpływ na wizerunek Twojej marki. Nie ma nic gorszego niż słuchanie nagrania ze źle ustawioną głośnością, szmerami w tle, czy (o zgrozo) awariami technicznymi.

Dlatego lepiej jest zainwestować nieco pieniędzy nie tylko w zakup dobrego sprzętu, ale również opłacenie profesjonalisty, który wytłumaczy Ci, jak się w ogóle do tego zabrać.

Budowanie marki na Spotify a współpraca

Świetnym sposobem, aby dotrzeć do większego grona odbiorców, jest współpraca. Zastanów się, kto z Twoich znajomych może mieć na nią ochotę i możliwość skorzystania z niej w równym stopniu co Ty sam. Pamiętaj jednak, aby była ona sensowna. Jeśli prowadzisz podcast o zdrowym odżywianiu, nie zapraszaj nagle kogoś zupełnie niezaznajomionego z tematem do swojego odcinka.

A skoro już mowa o zapraszaniu specjalnych gości – niech idzie to również w drugą stronę. Sam występuj w podcastach innych osób i z chęcią przyjmuj ich zaproszenia. Mówi się, że w grupie raźniej – i w tym przypadku to się sprawdza.

Spotify w medycynie – nie zapominaj o promocji

Jeśli już prowadzisz podcast – nie zapomnij poinformować o tym swoich obecnych odbiorców czy też docierać z nowszymi odcinkami do zupełnie nowych użytkowników. Zacznij na pewno od własnej strony internetowej – stwórz osobną zakładkę (podstronę), gdzie będą umieszczone informacje o podcastach, prowadzących, odcinkach wraz z linkiem.

Spotify i podcastów można słuchać w każdym miejscu
Niektórzy będą czekać z niecierpliwością na nowe odcinki tego co opublikujesz

Co ważniejsze, pozwoli Ci to na stworzenie dobrego środowiska SEO dla swoich treści. Później idź dalej – prowadź promocję poprzez media społecznościowe. Oprócz tego nie zapomnij, aby nie tylko wysyłać mailingi, ale również zamieścić link do Spotify w swoim szablonie e-maila.

Więcej niż jedna treść

Jeszcze jedna ważna kwestia. Wiesz co jest jednym z najlepszych plusów tworzenia podcastów? Daje Ci ono możliwości na stworzenie tzw. repurpose content, czyli treść o różnym przeznaczeniu. Oznacza to, że kiedy masz jedną treść, możesz śmiało zmieniać jej format i cel, aby użyć ją w innych mediach.

Przykład? Jeśli tworzysz podcast, możesz również od razu nagrać video. W mediach społecznościowych możesz również zamieścić zdjęcia jako serię „za kulisami”. Oprócz tego warto, abyś wykorzystał samą rozmowę. Nie bój się tworzyć na jej podstawie wpisów blogowych czy też ciekawych infografik.

Repurpose content - jak często publikować treści?
Przykładowy schemat budowania różnych form treści opartych na jednej idei

Marketing treści pozwala na tworzenie bardzo zróżnicowanych kompozycji contentowych. A jeżeli publikujesz rzeczy wartościowe dla swoich pacjentów, po pewnym czasie Twój komunikat sprzedażowy dotrze do właściwej grupy docelowej. Każdy wybierze format treści jaki mu odpowiada. Możesz w tę podróż ruszyć samodzielnie. Możesz zamiast tego sięgnąć po wskazówki i wykonanie wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o strategii marketingu treści skontaktuj się z nami.

Podziel się tą treścią... Dzięki :)