Wróć do BLOGA

Internetowy marketing medyczny. Jak to się robi?

Wyobraź sobie, że Twoja praktyka lekarska, jest jedną z najczęściej odwiedzanych w okolicy. Z Twojej pomocy korzystają zarówno stali pacjenci, jak i wciąż pojawiający się nowi. Twoja firma się powiększa i podejmujesz współpracę z innymi lekarzami. Czy jest Ci potrzebny internetowy marketing medyczny?

internetowy marketing medyczny

Czy to nie za bardzo optymistyczny scenariusz? A co z konkurencyjnymi ośrodkami medycznymi? I dlaczego to właśnie z Twojej pomocy mieliby korzystać pacjenci, pomijając powód, którym jest wysoka jakość świadczonych przez Ciebie usług medycznych?

Internetowy marketing medyczny – czy warto? Liczby, które robią wrażenie.

Z pewnością wiesz, jak działa GPS. Być może korzystasz z niego w samochodzie lub masz aplikację w telefonie. To dziś bardzo popularne wsparcie w drodze do celu. Takiego samego używają miliardy ludzi na całym świecie. Liczba posiadaczy smartfonów, rośnie z roku na rok. Na świecie jest około 6,84 miliarda smart fonów co stanowi około 85% całej populacji na świecie. W 2016 roku było około 3,67 miliarda użytkowników smartfonów. Od tego czasu liczba ta wzrosła rok do roku o co najmniej 300 milionów. W latach 2016-2021 liczba właścicieli smartfonów wzrosła o 73,88%. (Exploding Topic)

internetowy marketing

Użytkownicy Internetu w Polsce
36,68 mln osób, czyli 88,4% populacji Polski są użytkownikami Internetu. Analiza Kepios z 2023 roku wskazuje, że w latach 2022-2023 liczba internautów w Polsce wzrosła o 2,9 mln (+8,5 proc.). Polska liczy 27,50 mln użytkowników mediów społecznościowych, co odpowiada 66,3% całej populacji. Dodatkowo jak wynika z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów, 75,8% Polaków korzysta ze smartfona. A ponad 94% osób w wieku 13 – 49 lat posiada smartfona. Warto również wspomnieć, że stopniowo zwiększa się ilość posiadaczy smart fonów po 50 roku życia i aktualnie wynosi ona 78,6%.

Co to oznacza dla lekarza? Marketing medyczny online!

Według badania przeprowadzonego przez Kobiety eBiznesu widać wyraźny wzrost zainteresowania korzystaniem ze smartfonów przez osoby 50+. W 2022 roku 86% badanych deklarowało, że korzysta ze smartfona codziennie. W 2023 roku to już 100%! To ważne dane, bo jak wiadomo, im człowiek jest starszy, tym częściej korzysta z opieki medycznej. A jak najszybciej znajdzie lekarza?  Korzystając  wyszukiwarki. Dlatego marketing medyczny online to coś czym naprawdę warto się zainteresować.

Fonoholicy

Smartfon to przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo. Dzięki niemu, wezwanie pomocy to kwestia kilkunastu sekund. Nie trzeba biec do budki telefonicznej, korzystać z telefonu w restauracji, czy wzywać taksówki. Wystarczy wcisnąć jeden zaprogramowany przycisk w telefonie, by osoba po drugiej stronie, zaczęła organizować pomoc. Tego nie da się wycenić, bo możliwość ta, niejednemu uratowała już życie.

Niestety, jest też ciemna strona rosnącej liczby użytkowników smartfonów. Od paru lat mówi się o nowym uzależnieniu: fonoholizmie. Tych, którzy na niego cierpią, można spotkać niemal wszędzie. Jak zombie, przemierzają miasto, korzystają z komunikacji miejskiej, imprezują w klubach, uczą się w szkołach i modlą w kościołach. Pochyleni na ekranem telefonu, zwykle tracą kontakt z otaczającą rzeczywistością i zanurzają się w wirtualny świat. W korzystaniu z z urządzeń mobilnych są naprawdę dobrzy. I to niezależnie, czy mają 5, czy 45 lat.

Jeśli nie jesteś psychiatrą, co mogą mieć wspólnego z Twoją praktyką lekarską i z rosnącą liczbą pacjentów? To przykład, że internetowy marketing medyczny jest w dzisiejszych czasach koniecznością!

Marketing online – wizytówka Google

marketing online

Wśród ponad 36 milionów Polaków korzystających z Internetu, są ludzie w różnym wieku, którzy od czasu do czasu, zapadają na choroby i potrzebują pomocy lekarskiej. Jeśli może im pomóc lekarz, u którego już się leczą, umawiają się na wizytę lekarską online i poddają leczeniu.

Co innego, gdy zachorują na coś, w czym ich rodzinny lekarz nie jest w stanie im pomóc. Albo w nagłym wypadku, kiedy trzeba szybko znaleźć lekarza, który zaordynuje odpowiednie leki.

Kiedyś, pierwszym odruchem było sięgnięcie po książkę telefoniczną. Dziś, większość ludzi sięga po telefon lub włącza komputer, by z pomocą wyszukiwarki, znaleźć lekarza. Wpisują hasło „dobry kardiolog Warszawa”, albo „polecany dentysta Katowice” i przeglądają wyniki, które się pojawiły na ekranie telefonu lub monitora. Dodatkowo 89% użytkowników sprawdzi również opinie o lekarzu w Internecie. Dlatego tak istotne jest posiadanie aktywnej i na bieżąco aktualizowanej wizytówki w Google.  To właśnie tam potencjalni pacjenci najszybciej znajdą informację o Twojej placówce medycznej. Przy okazji od razu sprawdzą opinie, godziny otwarcia i wyznaczą trasę dojazdową. W 2023 roku około 64% użytkowników korzysta z profilów lokalnych firm w Google.

Wizytówka Google jest ważnym narzędziem marketingowym dla placówki medycznej. Pozwala ona nie tylko na zwiększenie widoczności, zbieranie opinii czy szybką nawigację. To przede wszystkim bezpłatna reklama, która przy okazji przenosi pacjentów na medyczną stronę WWW.

Ostatni będą pierwszymi – ta zasada nie działa w internecie

Choć jesteś najlepszy w swojej specjalizacji, to nie znaczy, że algorytm wyszukiwarki weźmie to pod uwagę. Robot nie wie o Twoim istnieniu albo ma mgliste pojęcie o tym, co robisz, gdzie praktykujesz i czy warto Cię polecić internautom. Musisz być przede wszystkim dobrze widoczny w Internecie. Najlepiej oczywiście wyświetlać się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Sam odpowiedz sobie na pytanie – jak często zaglądasz na drugą stronę wyszukiwań w Google? Dlatego warto podjąć współpracę z profesjonalną agencją marketingową, która specjalizuje się w marketingu dla medycyny.

Internetowy marketing medyczny zacznij od strony

Osoby, które znajdą się w potrzebie, nie będą miały czasu na przeszukiwanie kolejnych stron, które pojawiły się jako odpowiedzi na wysłane zapytanie. Ich uwagę zdobędą Ci, którzy wyświetlą się na początku. Niezależnie, czy to z pomocą serwisu Google Moja Firma, strony na Facebooku, czy też Twojej strony firmowej z dokładnymi danymi adresowymi. Każda z tych dróg będzie dobra, jeśli po drugiej stronie jest osoba, która w tej chwili potrzebuje Twojej pomocy.

Z analiz medycznych stron internetowych naszych klientów wynika, że ponad 80% ruchu pochodzi ze smart fonów. Dlatego tak ważne, jest aby stworzyć  stronę WWW zgodną z aktualnymi normami. W tym przypadku najważniejsza będzie responsywność, czyli dopasowanie wyświetlania witryny do różnych urządzeń. Jeśli strona będzie prawidłowo wyświetlać się na telefonie – według badań około 74% użytkowników, chętniej na nią wróci.

Internetowy marketing medyczny zacznij od strony

Zadbaj o najmocniejszy odblask

Nie jest łatwo stać się dobrze widocznym na „internetowej autostradzie”. Być może jako lekarz jesteś naprawdę świetnym fachowcem. Musisz jednak być dobrym nie tylko w medycynie ale również w marketingu. Tak dobrym, by użytkownicy Cię nie przeoczyli. Już nie wystarczy tylko być, jak dawniej, w książce telefonicznej. Teraz trzeba się wyróżniać, wybijać i tworzyć coś, co przyciągnie uwagę grupy docelowej.

A ta (Twoja grupa docelowa), jak można się domyślać, w większości przypadków, pochylona jest nad smartfonem. Wpisuje kolejne zapytanie i z pomocą algorytmów, zostaje skierowana w najlepsze, najwartościowsze i najbardziej odpowiadające temu zapytaniu miejsce. Co zrobić, by takim miejscem była Twoja placówka medyczna?

Dobry internetowy marketing – jak się wyróżnić?

Sposobów na wyróżnienie się w Internecie jest naprawdę wiele. Niestety nie każdy z nich zadziała dla każdego przypadku w taki sam sposób. Dodatkowo wiele działań wymaga specjalistycznej wiedzy. Podobnie jak lekarze dzielą się na specjalizacje – internetowy marketing, również ma profesjonalistów z każdej dziedziny. Można jednak wymienić kilka działań, które wyróżniają dobry internetowy marketing.

Marketing medyczny online – dobre praktyki

  • Blog medyczny – za przykład może Ci posłużyć dr Wendy Sue Swanson MD, MBE z Seattle Children’s Hospital. Dzięki temu, że na swoim blogu „Seattle Mama Doc” udziela mamom porad zdrowotnych, stworzyła, złożoną z ponad 26 000 obserwujących na Twitterze, sieć społecznościową. Domyślasz się zapewne, że dr Swanson nie narzeka na brak pacjentów, którzy to właśnie do niej zgłaszają się po pomoc. Możesz prowadzić bloga samodzielnie lub zlecić go wyspecjalizowanej agencji marketingowej.
  • Newsletter – w dzisiejszych czasach, do elektronicznych skrzynek pocztowych, trafia mnóstwo wiadomości. Ludzie jednak nawet zamawiane subskrypcje, traktują jak spam. Kasując wszystko co przyjdzie – w najlepszym razie zakładają dla wiadomości newslettera specjalne foldery, co nie zmienia faktu, że i tak rzadko kiedy zajrzą do wiadomości jakie tam trafiają. Te zawierające wartościową treść, otwierane są częściej przez adresatów. Wysłany raz lub dwa razy w miesiącu mail z praktyczną poradą i zaproszeniem do zapoznaniem się z innymi treściami na stronie internetowej, może być dobrym sposobem, by zapisać się w pamięci potencjalnych pacjentów. Postaraj się w swoich wiadomościach zawierać treści, które sprawią, że Twoi pacjenci będą chcieli otworzyć wiadomość od Ciebie.
  • Podcasty – to także bardzo cenna forma publikacji na stronie internetowej. Lubiana szczególnie przez tych, którzy nie mają czasu na czytanie, a treści chłoną między jednym zajęciem, a drugim. Choćby w drodze do pracy. Dużo łatwiej jest im założyć słuchawki i wysłuchać nagrania, niż czytać tekst na ekranie smartfona. Tobie również powinno to przypaść do gustu, ponieważ wartościową informację możesz nagrać choćby w gabinecie, czekając na spóźniającego się pacjenta, czy stojąc w korku ulicznym.
  • Tik Tok – to nadal platforma, która dopiero rozwija się jeśli chodzi o profile medyczne. Dlatego nadal jest przestrzeń, aby znaleźć swoją niszę i wyróżnić się na tle konkurencji. Nie musisz tylko udzielać porad i odpowiadać na pytania. Możesz nagrywać humorystyczne treści dopasowując je do aktualnych trendów. To świetna metoda, która pozwala zbliżyć się do swoich pacjentów.

Internetowy marketing medyczny nie musi oznaczać ciężkiej pracy. Tu liczy się systematyczność, wysoka jakość działań i pomysłowość, którą z pewnością docenią potencjalni pacjenci. Więcej na temat marketingu cyfrowego wpisaliśmy już na naszym blogu wcześniej.

Marketing online dla branży medycznej

Jeśli zależy Ci na byciu najlepszym i najczęściej odwiedzanym lekarzem w okolicy – musisz zainwestować w dobry marketing online. Nie tylko fonoholicy, ale i ci umiarkowanie korzystający z nowinek technologicznych, z pewnością podziękują Ci za to, że to właśnie w Twoim gabinecie otrzymali pomoc i nie omieszkają podzielić się tą wiadomością z innymi.

Wszystkie opisane powyżej formy to marketing medyczny online, który wymaga dobrej strategii w planowaniu i tworzeniu. Następnie dystrybucji i jeszcze jednego – najważniejszego – elementu: czasu. Jeżeli go nie masz – skontaktuj się z nami i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Scroll to top