Black Friday, Black Week i Cyber Monday to jedne z najpopularniejszych dni z rabatami w roku. Wówczas konsumenci mogą skorzystać z rewelacyjnych promocji. Zniżki oferowane są nie tylko na produkty, ale również na usługi. Jak przygotować się do Black Friday w branży medycznej? Czy polskie prawo pozwala na reklamowanie usług medyczny w tak komercyjny sposób? Chcemy dzisiaj wskazać jak można wykorzystać święto rabatów na swoją korzyść.
Co to jest Black Friday?
Black Friday, czyli Czarny Piątek to jedna z najważniejszych okazji handlowych w Polsce – zarówno dla konsumentów jak i firm. Święto jest ruchome (co roku ma inną datę) i pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Charakteryzuje się ogromnymi obniżkami cen oraz promocjami. Wiele marek notuje w ten piątek największe zyski w całym roku kalendarzowym. Ruch w Czarny Piątek jest około 3 razy większy niż w normalny październikowy dzień (Queue.it).
Black Friday to tylko jeden dzień, natomiast wiele marek decyduje się na przedłużenie promocji organizując Black Week, który trwa cały weekend.
Czy można robić promocje w branży medycznej?
Nawet trzeba, ponieważ aż 18% użytkowników szuka podczas Black Friday lokalnych okazji (IMI International). Firmy i instytucje z branży medycznej również próbują wykorzystać Black Friday, aby przyciągnąć pacjentów do swoich placówek. Trzeba tylko przygotować odpowiednią strategię marketingową i nie zapomnieć o tym, aby zacząć wcześniej swoje działania marketingowe. Jeśli nie wiesz jak się do tego zabrać lub nie masz odpowiedniej ilości czasu lub zasobów – koniecznie skontaktuj się z agencją marketingową, która specjalizuje się w marketingu dla medycyny.
Warto zaznaczyć, że promocje w branży medycznej powinny być etyczne i nie naruszać standardów opieki zdrowotnej ani wprowadzać w błąd pacjentów. Zawsze należy zaznaczać, że w przypadku ważnych decyzji dotyczących zdrowia zawsze trzeba konsultować się z lekarzem lub odpowiednim specjalistą.
Jak przygotować firmę do Black Friday?
Przygotowanie firmy do Black Friday jest kluczowe i wymaga od nas dużego zaangażowania oraz staranności. Jest wiele kwestii o których trzeba pomyśleć odpowiednio wcześniej, aby cała akcja przebiegła prawidłowo. Warto pamiętać, że jeden błąd może spowodować, że promocja zamieni się w wielką klapę wizerunkową dla placówki medycznej!
Black Friday w branży medycznej to doskonała okazja, aby zwiększyć świadomość marki, zbudować lojalność i cieszyć się ze zwiększonych obrotów oraz nowych pacjentów!Strategia – czyli zaplanowane i przemyślane działania marketingowe
Strategia – czyli zaplanowane i przemyślane działania marketingowe
Najgorsze co można zrobić to organizować Black Friday dla branży medycznej na ostatnią chwilę! Przygotuj działania odpowiednio wcześniej:
- W połowie września rozpocznij pozycjonowanie i SEO
- W październiku rozpocznij kampanię, które pozyskają nowych pacjentów
- Na początku listopada rozpocznij komunikację i poinformuj swoich pacjentów o tym, że planujesz akcję z okazji Black Friday
Pamiętaj, że konkurencja nie śpi, a okazje na Black Friday i Black Week zaczynają się już tydzień wcześniej. Dlatego wraz ze swoim zespołem marketerów odpowiednio podnieś budżet i na bieżąco optymalizuj swoje kampanie.
Skup się na swoich klientach
Podczas tak dużych świąt jak Black Friday, Twoja konkurencja będzie wyjątkowo aktywna. W tym gorącym okresie pozyskanie nowych pacjentów jest bardzo trudne. Właśnie dlatego zalecamy zbieranie swojej bazy dużo wcześniej, aby później móc odpowiednio kierować do niej komunikację.
Najłatwiej zachęcić do skorzystania z Twoich usług pacjentów, którzy już znają Twoją markę. To właśnie na tej grupie odbiorców skup swoje działania. Przygotuj uniwersalną ofertę, z której może skorzystać każdy i powiadom o akcji swoich dotychczasowych pacjentów. Jeśli odpowiednio budujesz swoją markę medyczną, lojalni pacjenci na pewno polecą Twoją ofertę swoim znajomym oraz rodzinie.
Przygotuj materiały na Black Friday
Jeśli chcesz, aby jak najwięcej użytkowników skorzystało z przygotowanej oferty – musisz ją odpowiednio wypozycjonować. Zaplanuj działania organiczne z wyprzedzeniem. Pamiętaj nie tylko o optymalizacji strony WWW pod SEO, ale również o dobrej jakości landing page, która będzie swojego rodzaju wizytówką dla okazji Black Friday.
Zadbaj o to, aby landing page z akcją był przyjazny dla każdego użytkownika. Taka strona musi być nie tylko responsywna i szybko się ładować, ale również musi być łatwa w obsłudze. Pamiętaj, że mogą na nią trafić osoby w każdym wieku, dlatego umieść tam wszystkie niezbędne informacje takie jak adres czy telefon do kontaktu.
Obsługa klienta na najwyższym poziomie
Przygotowując jakąkolwiek akcję, z której może skorzystać wiele osób, musisz pamiętać, że nie każdy zrozumie jej zasady. Dlatego spodziewaj się nie tylko większej ilości wiadomości, ale również wizyt czy telefonów z pytaniami. Odpowiednio zmotywuj swój personel medyczny, aby zachował cierpliwość i uprzejmie odpowiadał na wszystkie pytania pacjentów.
Jak poinformować pacjentów o Black Friday?
Branża medyczna jest specyficzna. Nie można w niej korzystać z remarketingu oraz każdej formy kampanii reklamowych. Właśnie dlatego tak ważna jest współpraca z dobrą agencją marketingową jak EXPE, która specjalizuje się w marketingu dla medycyny. Jeśli chcesz działać zgodnie z prawem, musisz przestrzegać zasad. Reklama w branży medycznej może jedynie informować o placówce, ale nie może zachęcać do skorzystania z jej usług. Nie można również pokazać konkretnych rabatów czy promocji. Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej wskazuje, że:
„Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy.”
Dozwolone są więc działania informacyjne, które wskazują na np. godziny otwarcia gabinetu, rodzaj świadczonych usług czy informacji kontaktowych. Właśnie dlatego Black Friday dla branży medycznej różni się od działań marketingowych dla innych branż.
- Aplikacja mobilna – skorzystaj z programu lojalnościowego i umieść w nim informację o planowanej akcji. Możesz również skorzystać z takich funkcjonalności jak powiadomienie PUSH, które wyświetli się na telefonach Twoich pacjentów.
- Mailing – wygeneruj bazę klientów, którzy zgodzili się na kontakt i przygotuj dla nich dedykowaną wiadomość e-mail. Skomponuj ją najlepiej w formie graficznej, aby była czytelna i łatwa do zrozumienia dla każdego.
- SMS – jeśli masz taką możliwość, przygotuj krótką wiadomość SMS np. z linkiem do landing page na której umieszczone są wszystkie informacje odnośnie akcji Black Friday. Koniecznie zadbaj o to, aby wiadomość była wysłana z numeru, na który Twój pacjent może oddzwonić lub umieść prawidłowy numer w treści SMS-a.
- Marketing tradycyjny – wykorzystaj plakaty, ulotki i zainwestuj w rubrykę w lokalnej gazecie. Okres Black Friday to czas, kiedy warto zwiększyć swój budżet marketingowy. Potencjalni pacjenci na pewno chętnie skorzystają z przygotowanej oferty.
Jakie promocje w branży medycznej przygotować z okazji Black Friday ?
Planując swoje działania z okazji Black Friday dla branży medycznej, należy pamiętać, aby w komunikacji być absolutnie szczerym. W Internecie nic nie ginie, a złe praktyki zostaną na pewno zauważone i wykorzystane przeciwko firmie.
Jeśli chcesz być zauważony – zacznij od sprawdzenia tego co oferuje Twoja konkurencja. Jednocześnie przegotuj coś co będzie możliwe do wykorzystania przez jak największa grupę pacjentów. Zajrzyj do swojego magazynu i zaoferuj dobrą cenę na zalegające produkty lub dorzuć całkiem za darmo firmowe gadżety. Przygotuj vouchery na wybrane zabiegi lub zaproponuj dzień z bezpłatnymi konsultacjami.
Jeśli na co dzień prowadzisz program lojalnościowy, możesz zaproponować dwie pieczątki za umówioną wizytę lub konkretną usługę gratis przy następnej wizycie. Dorzuć dodatkowe badanie w cenie lub zaproś do placówki specjalistę, który przez cały dzień będzie przeprowadzał bezpłatne kontrole.
Black Friday w branży medycznej
Przygotowanie placówki medycznej do Black Friday wymaga zaangażowania i staranności, ale może przynieść znaczne korzyści w postaci zwiększenia obrotów i zdobycia nowych pacjentów. To doskonała okazja, aby zwiększyć świadomość marki i zbudować lojalność pacjentów.
Warto jednak pamiętać, że w branży medycznej obowiązują pewne regulacje i standardy etyczne. Należy je przestrzegać, zwłaszcza w zakresie reklamy i promocji usług medycznych. Promocje w tej dziedzinie powinny być uczciwe, nie wprowadzać w błąd pacjentów i pozostawać zgodne z przepisami naszego prawa. Dlatego jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy – jak przygotować promocje w branży medycznej – najlepiej poproś o pomoc doświadczoną agencję marketingową.